Eksperci przewidują, że content video jest przyszłością marketingu internetowego. Sprawdźmy więc co, oprócz dodatkowych wyświetleń, komentarzy oraz subskrybentów, możemy dodatkowo zyskać, gdy inni udostępniają nasz video content. Sprawdźmy, jak możemy na tym skorzystać. W tym artykule pokażemy, jak w bardzo łatwy sposób – za pomocą Analityki YouTube – znaleźć miejsca, w których osadzono nasze filmy.
[Tweet „Ktoś udostępnił Twój film z #YouTube? Wykorzystaj to!”]
Tworzenie dobrego video contentu nie jest na pewno ani łatwe, ani tanie. Dlatego, gdy tworzymy „dobre treści” chcemy, żeby dotarły one do jak największej grupy odbiorców. Wyświetlenia, komentarze oraz w efekcie wzrastająca liczba subskrybentów, na pewno cieszy niejednego twórcę treści video. Tym bardziej, gdy w produkcje filmów wkłada on wiele pracy, serca i wykorzystuje z pokłady swojej kreatywności. Jeśli zatem robisz takie filmiki, to z tych samych powodów powinieneś zainteresować się tym, kto jeszcze z nich korzysta i„wrzuca” je na swoją stronę. Bo co, jeśli okaże się, że sławni blogerzy lub też inni influencerzy używają Twoich treści video? Jeśli tak, to zobacz, co możesz zyskać i jak to zrobić! Sprawdźmy, jak to się robi:
1. Krok pierwszy – Analityka YouTube’a
Przez ostatnie kilka lat, analityka na YouTube znacznie się poprawiła i aktualnie dostarcza nam wielu informacji, które mogą być przydatne np. przy outreachu. Aby zajrzeć do analityki na swoim kanale YouTube’a, upewnij się, że jesteś zalogowany na swoim koncie oraz wejdź w poniższy link:
https://www.youtube.com/analytics
Tutaj możesz wyszukać konkretny film lub sprawdzić dane o wszystkich filmach ze swojego kanału YouTube.
2. Krok drugi – Miejsca odtwarzania
W tym kroku z zakładki „Analytics” wybierz opcję „Miejsca odtwarzania”. W tym miejscu analityka YouTube’a dostarcza nam wartościowych informacji o tym, gdzie użytkownicy oglądają Twój film.
3. Krok trzeci – Ustawianie zakresu dat
Jeśli odwiedzasz panel analityczny Youtube’a pierwszy raz, pamiętaj, że najlepsze dane uzyskasz ustawiając zakres dat na maksymalny, czyli na okres od czasu publikacji Twojego video do daty bieżącej.
4. Krok czwarty – Filtrowanie danych – źródła zewnętrzne
Jeśli chcesz zobaczyć, gdzie został użyty (osadzony), któryś z Twoich materiałów video, musisz wybrać opcję: „Umieszczone w witrynach i aplikacjach zewnętrznych.”
5. Krok piąty – znajdź swoje materiały video osadzone na zewnętrznych źródłach
W końcu masz to, na czym Ci zależy – strony, na których osadzone zostały Twoje materiały video.
Czy analityka YouTube’a to narzędzie niezawodne? Nie. Nie dostarcza nam pełnych informacji na temat miejsc, na których osadzony został dany film. W przypadku Google przyzwyczailiśmy się do braku najciekawszych danych analitycznych. Dla sprawnego SEO-owca to jednak żaden problem, w chwilę jest w stanie znaleźć konkretne miejsce osadzenia filmów za pomocą kilku prostych trików.
Oto osadzony film, którego szukaliśmy:
Widzimy, że najwięcej naszych filmów umieszczonych jest oczywiście na blogu SprawnyMarketing.pl, dlatego też zawęziliśmy wyszukiwanie do obszaru tylko strony SprawnyMarketing.pl oraz wpisaliśmy dokładną nazwę filmu (w tym przypadku był to akurat Webinar Pawła Tkaczyka o wykorzystywaniu storytellingu w budowaniu silnej marki). W pełnej wersji zapytanie wyglądało następująco:
site:sprawnymarketing.pl Webinar Paweł Tkaczyk Jak wykorzystywać storytelling w budowaniu silnej marki
Jednak możemy użyć również innego rodzaju zapytań:
Site:domena.pl Nazwa brandu
Site:domena.pl Słowa kluczowe filmu
UWAGA: Czasami nasze filmy mogą wyświetlać się na domenach zewnętrznych jako „Podobne filmy”. Niestety, analityka YouTube nie poda nam takich informacji, więc nie przejmuj się jeśli nie znajdziesz swojego filmu!
Przeprowadź outreach – zdobądź linki!
Jeśli znalazłeś już swoje video, czas zabrać się do działania! Właściciel strony zrobił Ci już bardzo dużą przysługę, umieszczając Twoje video na swojej stronie – dzięki niemu na pewno zyskałeś wyświetlenia, Twoje zasięgi wzrosły, a może i liczba subskrybentów się powiększyła. Oto co możesz teraz zrobić, jeśli wydawca umieścił link do oryginalnego źródła lub też nie:
- Jeśli wydawca nie umieścił linku do źródła – Wrzuć jego artykuł na swoje social media, oznacz go w postach, a następnie napisz wiadomość do wydawcy z podziękowaniem za udostępnienie Twoich materiałów video na jego stronie, grzecznie zwróć uwagę, jeśli są jakieś merytoryczne błędy (tylko jeśli to konieczne) oraz poproś o umieszczenie linku do oryginalnego źródła, czyli Twojej strony.
- Jeśli wydawca umieścił link do źródła – skontaktuj się z wydawcą, podziękuj mu za udostępnianie Twoich materiałów video, wrzuć również jego artykuł na swoje social media z oznaczeniem autora czy też portalu. Nigdy nie wiesz, kiedy takie kontakty będą mogły Ci się przydać!
Tekst stanowi tłumaczenie z języka angielskiego, oryginalną wersję znajdziesz tutaj. Przetłumaczył go i wzbogacił przykładami Jarosław Dudek.
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 8–10 kwietnia 2025 roku.
Zapoznaj się także z ofertą organizowanych przez nas szkoleń z zakresu marketingu.