Nowy typ dopasowania w AdWords

Google ogłosił wczoraj rozpoczęcie betatestów nowej opcji dopasowania słów kluczowych w AdWords. Nowa opcja mieści się gdzieś między dopasowaniem przybliżonym (broad) i dopasowaniem do wyrażenia (phrase). Przez Google przedstawiana jest jako „broad match modifier”, a nie jako nowy typ dopasowania. Ta długo oczekiwana funkcja testowana jest na razie w Wielkiej Brytanii i Kanadzie, ale liczymy, że niedługo trafi i do Polski.

Jak to działa? Przed każdym słowem w ramach frazy w dopasowaniu przybliżonym można postawić znak plusa („+”). Wyłączy to dopasowywanie do tego słowa jego synonimów („szybki” < -> „prędki”) i słów powiązanych (np. „kwiaty” < -> „tulipany”). Wciąż – jak to w dopasowaniu przybliżonym – dopasowywane będą literówki („spdnie” < -> „spodnie”), odmiany przez liczbę („szafa” < -> „szafy”), skróty („PO” < -> „Platforma Obywatelska”) i słowa oparte na tym samym rdzeniu („stół” < -> „stołowy”). W skrócie można powiedzieć, że dopasowywane będą wszystkie te słowa, które dzisiaj zostałyby wytłuszczone w SERP-ach.

Poniżej grafika ilustrująca poziom zawężenia dopasowywania słów w poszczególnych opcjach dopasowania. Jak widać, słowa „z plusem” pasują do większej liczby zapytań niż słowa w dopasowaniu do frazy, ale do mniejszej liczby, niż słowa w dopasowaniu przybliżonym. Modyfikator może być użyty tylko do niektórych słów w ramach jednej frazy w dopasowaniu przybliżonym lub do wszystkich:
nowy typ dopasowania AdWords

Google zaleca stosowanie nowej funkcji tam, gdzie dotychczas używane było dopasowanie do frazy i straszy, że dodanie modyfikatora do fraz „w broadzie” zmniejszy natężenie ruchu. Firma sugeruje zatem pozostawienie istniejących fraz w broadzie, dodanie ich wersji z modyfikatorami i dopasowywanie stawek do zaobserwowanych wyników.

Tutaj znajdziesz sporo ciekawych przykładów pomagających zrozumieć nowy typ dopasowania AdWords, a tutaj znajdziesz oficjalne googlowe materiały na temat.

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Tomasz Frontczak

      To chyba najważniejsza zmiana od czasu wprowadzenia nowego interfejsu AdWords. Już nie mogą doczekać się implementacji na kontach polskich, daje bardzo duże możliwości i ułatwia nam w Polsce życie w szczególności — gdzie mamy odmiany słów i opieranie kampanii na dopasowaniu do wyrażenia lub dokładnym jest bardzo kłopotliwe.

      Przydałaby się jednak dodatkowa kombinacja — użycie takiego operatora, żeby dane słowo musiało występować w dokładnie podanej formie.

    • Rafał W@c

      spoko, na pewno się przyda, chociaż i tak nie bardzo wiem kto używa fraz z dopasowaniem ogólnym…

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *