Napisz do nas

Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

lg-mlawa2

Nazwa firmy nazwą ulicy, czyli branding absolutny

Z majówki, która chwilami była zimówką (ze względu na temperaturę), przywiozłem przykład dalece posuniętego brandingu. Nazwa ulicy nazwą firmy w jednym z polskich miast. Konkretnie chodzi o LG Electronics w Mławie. Czy następny krok to nazwy miast będące nazwą koncernów?

Spacerując ulicami Mławy natknąłem się na taką tablicę ogłoszeniową. Zaskoczyła mnie nazwa ulicy, czyli LG.

Koniecznie chciałem znaleźć tabliczkę z taką nazwą ulicy i rzeczywiście udało się — klasyczna niebieska tabliczka, szkoda, że nie tylko „LG”, wyglądałoby bardziej efektownie (widział ktoś 2-literowe nazwy ulic w Polsce?).

Miasto zyskało wiele dzięki inwestycji LG, widać to na każdym kroku (życie i ruch w interesach widać w mieście). Ale czy nazwa ulicy to nie przesada? I nie chodzi tu mi to o samo „czy tak wypada”, ale czy jest to korzystne z punktu widzenia marketingu — umieszczanie swojego brandu wszędzie tam, gdzie tylko jest to możliwe. Opinie proszę pozostawiać w komentarzach.

Marka (ang. brand) — to nazwa, termin, symbol, wzór lub ich kombinacja, stworzona celem identyfikacji dóbr lub usług sprzedawcy lub ich grupy i wyróżnienia spośród konkurencji (Kotler).
Czym jest branding?
Branding to proces wpływania na percepcję wizerunku produktu lub usługi w umyśle konsumenta (Wiktionary)

Być może Cię zainteresuje: Reklama w wyszukiwarkach a budowanie świadomości marki

sprawnymarketing

Tomasz Frontczak

Założyciel serwisu SprawnyMarketing.pl i autor bestsellera Marketing internetowy w wyszukiwarkach (6000 sprzedanych egzemplarzy), pierwszej na polskim rynku pozycji omawiającej kompleksowo zagadnienia SEM/SEO/PPC. Współwłaściciel firmy doradczej MaxROY.com. Od 2006 roku posiada certyfikat Google Advertising Professional a od 2008 roku prowadzi certyfikowane przez Google szkolenia AdWords (jeden z 3 pierwszych trenerów w Polsce). Współpracuje z Wydziałem Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej w grupie zajmującej się badaniami nad koncepcją zwinnego przedsiębiorstwa (ang. agile enterprise) i teorią okazji. Interesuje się wpływem mechanizmów marketingu internetowego na zwinność przedsiębiorstwa. Każdego dnia zaangażowany w projekt o bardzo długim horyzoncie czasowym: “Tata Igi i Sary”. Profil w Google+


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • W USA by przypadek jakieś małej miejscowości, w której duża firma dokonała wielkich inwestycji, ponad 90 procent mieszkańców pracowało w zakłądach tej firmy. Aż firma wpadła na pomysl zrobienia z tej miejscowosci „miasta turystycznego firmy”, przeliczyli możliwe zyski i straty i postawili wladzom miasta ultimatum: albo zmiana wszystkich nazw ulic na zwiazane z produktami tej firmy (zdaje sie byly to rozne slodycze) albo firma przenosi sie do innej miejscowosci. Zeby bylo weselej firma poszla dalej i zazadala przebudowy niektorych budynkow w miescie (w tym ratusza (!), absurd kompletny) na ksztalty przypominajace niektore opakowania uzywane rpzez firme. Zdaje sie w „No Logo” coś o tym było. Wladze sie w koncu ugiely, a firma zrobila sobie swego rodzaju wesole miastoczko, do ktorego dzieciaki przyjezdzaja w ramach szkolnych wycieczek.

      Finansowo lokalnym wladzom sie oplacalo (firmie tez), ale przegiecie do kwadratu.

    • Mateusz A.

      Bardzo dobrze, taka nazwa w niczym nie przeszkadza.

      Pytanie tylko, czy gdy ktoś inny dostanie adres na tej samej ulicy (w szczególności inna firma zbuduje tam siedzibę) to używanie przez nią własnego adresu nie będzie naruszeniem znaku towarowego?

      PS. W Jankach pod Warszawą od kilkunastu lat IKEA ma adres Plac Szwedzki 1.

    • lenrock

      W Japonii jest miejscowość Toyota , która pierwotnie nazywała się zupełnie inaczej , ale w roku 1956 zmieniono jej nazwę , ze względu na to jak to miasto uzależniło się od tej firmy. Stoi tam oczywiście główna fabrka Toyoty.

    • MiKeyCo

      Coś Ty robił w moim rodzinnym LG Town? :>

      A na poważnie to Mława sporo zawdzięcza LG, z tym, że to baaardzo uzależniający związek.

    • U nas w Szczecinie, parę metrów od mojego domu, salon Citroena jest na ulicy imienia Andre Citroena. Branding na maxa.

    • Patryk

      We wrocławiu mamy ulicę „Dwa światy” co ewidentnie nawiązuje do pewnego programu telewizyjnego, a osobiście widziałem w szklarskiej porębie „Skwer Polskiego Radia” lub „Skwer Radiowej Trójki”
      Natomiast z zagranicznych to słyszałem iż pewien koncern medialny (bodajż najwiekszy amerykanski dostawca tv satelitarnej) zaoferowal po bardzo obniżonej cenie swoje uslugi mieszkancom pewnego miasta pod warunkiem ze zmienia nazwe tego miasta (co się stało)

    • Karina

      Centrala firmy ubezpieczeniowej Hestia mieści sie przy ulicy Hestii 1. Podobno, gdy Hestia stawiała swój budynek mieli do wyboru – albo przedłużyć istniejącą ulicę i dostać następny numerek, albo zrobić odnogę i nazwać jak chcą. Zrobili jak widać :)
      Z LG i Ikeą i pewno całą resztą było/jest tak samo.

    • czeslaw

      To akurat nie jest nic nadzwyczajnego. W USA na przykład siedziba główna Microsoftu mieści się w Redmond przy One Microsoft Way. A w Atlantic City kasyno „Borgata” jest przy One Borgata Way (przy okazji „One Borgata Way” to też hasło reklamowe kasyna;).

    • janek

      nie ma sie czemu dziwic… adres kompani piwowarskiej jest bodajze na browarnej. Stary zwyczaj i nie ma tu sensacji :)

    • A np. taka nazwa jak Tymbark chyba już wszystkim kojarzy się wyłącznie z sokami, a nie z miejscowością. Tak samo jest z firmą Koło. Jest też firma Barlinek, która robi deski podłogowe. I pewnie jeszcze wiele taich przykładów da się znaleźć…

    • Laszlo

      ale kolo, barlinek i tymbark to przyklad w druga strone – firma wziela nazwe od nazwy miejscowosci.

    • W Warszawie główny gmach mercedesa (daimler-chrysler) mieści się przy ulicy Gottlieba Daimlera 1 :P

    • W Sławie, małym miasteczku w woj. lubuskim jest pan, który nazywa się Topolan. Założył firmę Certop. To było dobrych kilkanaście lat temu. Mimo, że na jego ulicy nie rośnie żadna topola, ta nazywa się ul. Topolowa.

    • Bellois

      Nie podoba mi się ingerowanie przedsiębiorstw w tą sferę życia i zawłaszczanie przestrzeni publicznej.

    • chlopaq

      z tego co wiem istnieje przepis mówiący o tym że jeśli prowadzisz ulice na swojej posesji to możesz ją nazwać jak chcesz zachowując dobre przyjęte obyczaje ;) (przykład mercedesa w warszawie czy LG to takie właśnie małe\ uliczki na terenie posesji )

    • Socrat

      Witajcie :)

      W Sopocie, przy ulicy Platanowej 2 mieści się firma… Platan (producent central telefonicznych). :)

    • W Gliwicach przy fabryce opla jest ulica A.Opla

    • Krotoszyn – ul. Mahle, firma Mahle…

      Chyba dość popularne to się staje ;-o

    • cynik

      A moim zdaniem to zwykła bieda doprowadza do takich sytuacji. To pewnego rodzaju „prostytucja”, żeby nie powiedzieć słowa na k… (stwo). Ludziom od tej biedy już się w d… poprzewracało. I tyle.

    • Grz3g0rz

      W centrum Lodynu, jedna ze stacji metra nazywa sie Vauxhall. A tak wlasnie naywaja sie Ople produkowane na rynek brytyjski, bo zdaje sie ze ta firma zasponsorowala ta stacje.

    • ORGA / Niemcy

      Pozdrawiam serdecznie,

      Nie dajcie sie!
      Europejskie dotacje powinny sluzyc w perwszej kolejnosci Europejczykom.
      Bardzo by nas ucieszylo, gdybysmy otrzymywali od was biezace informacje na
      temat wydarzen w polskim LG.

      KAB Betriebsgruppe

      Freunde der ORGA LG.Philips/ Niemcy

      Mail: ORGALGPDAC@aol.com

      http://www.aachener-glassfront.de/44.html

    • w stanach half.com (wchloniety potem przez ebay) zafundowal jakiejs mikroskopijnej miescinie komputery do szkol i jeszcze troche $ dodatkowo, w zamian za zastapienie nazwy miasta nazwa serwisu. zadzialo dosc dobrze, bo przy niewysokich wydatkach temat stal sie bardzo glosny i o stronie uslyszalo mnostwo ludzi

    • No Panowie – zamiast jechać z tematem warto trochę się rozeznać. W prawie polskim jest taki zapis iż jeśli zostaje utworzona nowa ulica w ramach prywatnej działki na wniosek właściciela tej działki to ma on prawo nadać jej nazwę (o ile nazwa zostanie zaakceptowana przez odpowiednie urzędy). Stąd mamy szereg nazw ulic nadanych przez firmy (np. czekoladowa, browarna, platanowa itp). W większości przypadków te ulice pobudowane zostały ze środków firm, które nadały im nazwy. Czy zatem firma powinna nadać swojej ulicy, wybudowanej za własne pieniądze imię np. Mickiewicza?

    • hej witam wszystkich. marketing terytorialny mnie coraz bardziej kręci. Jak myślicie, jak najlepiej wypromować miasto. w naszym kraju nic się nie dzieje – niestety

    • A w Kostrzyniu nad Odrą? Firma „Teleskop” właściciel z Belgii ulica…no zgadnijcie. Belgijska. To absurd!

    • klaudia grobelna

      w gostyniu jest sklep chinczyka
      i sprzedają tam chinczyki
      bo to sklep chinczyka

    • Rafał Kowalewski

      W Polsce był kiedyś Stalinogród, w Niemczech Karl-Marx-Stadt. Kto dziś pamięta o tym, że to dawne nazwy Katowic i Cottbus (chyba?). To był dopiero marketing terytorialny.
      Znana w Poznaniu japońska fabryka Bridgestone mieści się przy ulicy… Bałtyckiej. Nie każdy zmienia nazwę ulicy, bo silny po prostu nie musi. ;)

    • ale w Luboniu pod Poznaniem jest firma NOVOL przy ulicy 30-lecia NOVOL-u

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *