Napisz do nas

Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

Beerdigung mit Sarg

Nadchodzi zmierzch ery SEO?

Ostatnio na spotkaniu z klientem – osobą z kilkuletnim doświadczeniem w pracy nad projektami internetowymi, usłyszałem, że „SEO się kończy”. W tym momencie przypomniała mi się świetna infografika stworzona przez SEO Book, która doskonale opisuje czarne proroctwa tej branży. Pogłoski o śmierci pozycjonowania pojawiały się zresztą już znacznie wcześniej  i to wielokrotnie. Pierwsze sygnały pojawiły się już w 1997 roku.

Tym razem niewątpliwie coś jest na rzeczy, gdyż takie opinie pojawiają się ze zwiększoną częstotliwością.  Przyczyn tej sytuacji jest kilka:

SEO straciło wiele ze swojej magii i tajemniczości – jeszcze pięć lat temu to właśnie marketing w wyszukiwarkach i pozycjonowanie wzbudzało najwięcej emocji na wszelkich konferencjach czy w rozmowach marketerów na temat promocji online. SEO nadal było nowością, terenem niezbadanym, a pozycjonerzy byli traktowani jak magicy, którzy dzięki tajemniczym zaklęciom decydowali w jakiej kolejności strony  ustawią się w wynikach wyszukiwania. W dzisiejszych czasach podstawową wiedzę o SEO posiada większość marketerów. Rolę nowości przejęły „Social Media” i” Mobile” – pojęcia, które mają całkowicie zmienić krajobraz marketingu internetowego w najbliższych latach.

Facebook jako alternatywne źródło ruchu – w czasach „przed Facebookiem” widoczność strony internetowej w Google bardzo często stanowiła o jego sukcesie lub porażce. Obecnie wiele serwisów newsowych raportuje, że to właśnie Facebook jest dla nich głównym źródłem ruchu. Nadzieje pokładane w mediach społecznościowych powodują, że przynajmniej część budżetu na inwestycje omija działkę SEO.

Panda i Pingwin  – od 2011 roku Google wyraźnie zmieniło swoje podejście do pozycjonowania. Zmiany w algorytmie były tak znaczące, że zostały ochrzczone nazwami (sympatycznych zresztą) zwierzaków. Na polskim rynku mieliśmy dodatkowo spektakularne akcje ręcznego usuwania z wyników stron największych marek (m.in. Play, bank Millennium, Ceneo). Pojawiają się głosy w dyskusji, że bany i filtry już były, a ostatnie sytuacje to nic nowego. Jest jednak jedna znacząca różnica – tym razem spadki dotyczą dużych firm i znanych marek. Przed Pandą wszyscy do znudzenia przytaczali ten sam przykład strony BMW, która została usunięta z Google (bardzo szybko wróciła).  Obecnie mamy całą listę znanych serwisów, których biznes załamał się po utracie pozycji w Google. Takie sytuacje przypomniały zasadę, że stawianie tylko na jednego konia o nazwie „SEO” nie jest najlepszą strategią, zwłaszcza gdy koń jest czarny.

Niska jakość usług SEO – polski rynek marketingu w wyszukiwarkach od wielu lat rośnie w tempie dwucyfrowym. Podaż dobrych i doświadczonych specjalistów SEO nie nadąża za tak szybkim wzrostem popytu. Konsekwencją tej sytuacji jest niska jakość usług pozycjonerskich, szczególnie tych kierowanych do sektora MSP. Wiele firm zraziło się do SEO, uważając tę formę promocji za mało skuteczną, a pozycjonerów za hochsztaplerów. Obecnie budżety na promocję wolą przeznaczać na bardziej przewidywalne, a równie skuteczne linki sponsorowane.

***

Choć powyższa diagnoza nie napawa optymizmem, nadal głęboko wierzę, że wiadomości o śmierci SEO są przedwczesne. Wręcz przeciwnie – obecne przemiany są dowodem na dojrzewanie branży, którą w ciągu najbliższych lat czeka wiele zmian:

Rosnący poziom usług pozycjonowania – obecnie dużo łatwiej jest zrekrutować dobrego specjalistę SEO, niż choćby pięć lat temu. Przybywa osób z wieloletnim doświadczeniem, pracujących przy dużych projektach. Rośnie też wiedza po stronie klienta, któremu coraz łatwiej jest rozpoznać fachowca wśród amatorów. Mniejsza dynamika wzrostu wydatków na SEO sprawi, że najsłabsi odpadną.

Integracja SEO z innymi narzędziami promocji w Internecie – największą skuteczność osiągnie pozycjonowanie, które będzie mocno zintegrowane z promocją w mediach społecznościowych i wykorzysta wsparcie content marketingu.

Pozycjonowanie będzie droższe – im wyszukiwarki internetowe są  skuteczniejsze w wychwytywaniu tanich technik spamerskich, tym zwiększa się koszt pozycjonowania. W ostatnich miesiącach mieliśmy wiele przykładów, że Google zaostrzyło swoją politykę wobec Black Hat SEO. Budowanie sieci bardziej naturalnych i wartościowych linków jest znacznie trudniejsze, ale także droższe. SEO będzie więc opłacalne jedynie dla dużych graczy, którzy są w stanie zapewnić monetyzację ruchu z Google na odpowiednim poziomie.

Konsolidacja rynku – to dość naturalny etap dojrzewania branży. Firmy specjalizujące się w promocji firm MSP w Internecie intensywnie zwiększają liczbę obsługiwanych klientów. Firmy takie jak Kompan.pl, Business Sense czy Clear Sense skutecznie konkurują z małymi, często jednoosobowymi agencjami  SEO.

Czarne kapelusze nigdy nie zginą – na rynku zawsze znajdzie się miejsce dla osób, które będą próbować (często skutecznie) przechytrzyć algorytmy wyszukiwarek. Sukces będzie dany jedynie najlepszym – wymagać będzie bowiem sporego doświadczenia, fachowej wiedzy, sprytu, ale też nakładów inwestycyjnych (m.in. na rozwój systemów i infrastruktury).

sprawnymarketing

Powyższy tekst zawiera prywatne poglądy Autora. Niekoniecznie muszą odzwierciedlać one poglądy Redakcji.

Maciej Woźniak

Założyciel agencji SEO Whites, specjalizującej się w White Hat SEO. Wcześniej związany z Agorą, gdzie był m.in. odpowiedzialny za SEO dla portalu Gazeta.pl, a także założenie i rozwój agencji SearchLab. Autor artykułów, prelegent na krajowych i zagranicznych konferencjach poświęconych zagadnieniom online marketingu.


  • Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Audyt strony - F55

      W mojej ocenie wszystko pójdzie, (jak pisał autor) w stron dobrej optymalizacji i budowy silnej społeczności w obrębie strony.

    • Chojnacki Sławomir

      Zastanówmy się najpierw czym jest SEO, skrót każdy zna: Search Engine Optimization, czyli jest to „wspomaganie” dla lepszej widoczności w wynikach wyszukiwania tego na czym nam zależy (klient itd.)..

      Skoro świat rozwija się w kierunku „natłoku informacji, szumu informacyjnego” a WSZYSTKO musi być przy tym indeksowane dla szansy wyszukiwania tego,
      zatem podważę „trochę” merytorykę tego art. ponieważ stanowi on o totalnie innym zrozumieniu definicji SEO autora (jaki „zmierzch” ?).. ale oczywiście zgadzam się z wnioskami sugerującymi ZMIANY działania – ale przecież to oczywiste, każdy to wie ;-)

      SEO nie umiera,
      SEO to „pływanie” w zindeksowanej światowej bazie informacji,
      SEO to nie Google (chociaż monopol jest bez wątpienia),
      SEO to nie tylko link-building do którego sie przyzwyczailiśmy, ale:

      SEO to z definicji działania, które zapewniają nam wyższe wyniki w bazach które są wynikiem indeksowania masy informacji (Internet -> baza, Google -> indeksowanie).

      Kto więc pisze że Era SEO się kończy?

      Domniemam:
      Ten kto nie rozumie definicji?
      Ten dla którego kończą się możliwości w dobie zmian algorytmów?
      Ten kto płacze bo linki mu nie działają i nie rozumie czym tak naprawdę jest link?
      Ten kto buduje swoją jakość pływając jednocześnie w „ławicy” z innymi? :-)

      Kod HTML linku o który się tak staramy to TYLKO instancja abstrakcyjnej klasy SEO jaką jest link „ wyjdźmy poza stereotypy, a okaże się że SEO dopiero sie zaczyna !! :-)

      ps.niektóre przytoczone argumenty w art. to wynik tak naprawdę innego (IMHO „złego”) spojrzenia, a doradzenie że zmiany są konieczne po zmianach w google to po prostu „zaspanie”, ale czy to neguje SEO? ;-)

      pozdrawiam!

    • Dosyć dziwnie czyta się ten artykuł, pierwsza połowa to wieszczenie zła i rychłego końca SEO poparte jedną wypowiedzą „jakiegośtam” człowieka. W drugiej mamy zaprzeczenie pierwszej części. Panowie, każdy, poważniejszy pozycjoner (osoba z doświadczeniem, która nie jeden update przeżyła) wie, że właśnie rozpoczął się jeden z lepszych okresów prosperity w branży. Ze znajomych firm, praktycznie wszystkie zasuwają nadgodziny bo tyle jest roboty. Klienci się budzą i wiedzą, że potrzebują czegoś lepszego niż do tej pory. To wszystko wpływa na wyceny, koszty i zyski pozytywnie. Ja rozumiem, że p.Maciek opuścił tonący okręt Agorę i teraz ma swój biznes, ale ten tekst nie wiele wnosi do czegokolwiek. No chyba, że ktoś to przeczytał i nagle go olśniło? Sławek ma wiele racji. Ci co psioczą na SEO, to tak na prawdę nie potrafią się przyzwyczaić do zmian i dla nich chyba lepiej aby trzymali się mentorów i czy innych liderów, którzy potrafią się bez trudu odnaleźć w dynamicznej rzeczywistości kreowanej przez Google.

    • Paweł Rabinek

      W moim odczuciu SEO jako biznes, ma się obecnie lepiej niż kiedykolwiek. Tyle roboty co jest teraz to chyba nigdy nie było. Pozycjonowanie staje się coraz trudniejsze, a to dobrze bo rynek zweryfikuje konkurencje.

    • No cóż – gość, który zajmuje się SEO nie mógł napisać inaczej, niż że SEO nie zniknie :)
      Moim zdaniem to jest po prostu nieco inna usługa niż kiedyś.

    • Wydaje mi się, że nie możemy mówić o zbliżającym się końcu SEO. Dopóki ludzie będą korzystać z wyszukiwarek internetowych – a przecież będą, co do tego chyba nie ma sprzeczności, dopóty będzie istniało pozycjonowanie w takiej czy innej formie.
      Nie wyobrażam sobie końca SEO, co najwyżej jego transformacje.

    • sieciowyMarketing.pl

      SEO nigdy nie zniknie. Zauważcie, że zmienia ono cały czas swój kształt, ale do momentu gdy wyszukiwarki będą miały realne przełożenie na odwiedziny na stronach www, to SEO będzie cały czas popularne.

    • W interesie Google jest mieszanie w serpach. Jeżeli pozycjonowanie byłoby takie łatwe to tylko nieliczni decydowali by się na adsense, tak więc im więcej zmian w algorytmie wyszukiwania tam stabilizacje będą zapewniały linki sponsorowane. SEO nie umrze, zmieni się tylko jego znaczenie.

    • www.sieciowyMarketing.pl

      Dokładnie tak jak piszecie, już wiele razy uśmiercano SEO, pogrzebali już SEO za życia, a jednak cały czas dajemy radę. Niewątpliwie SEO się zmienia, ale co ważne my również mamy czas na zmiany i zawsze musimy myśleć nie o tym co się aktualnie dzieje, ale co będzie za pół roku czy nawet rok. Takie myślenie, pozwala nam na spokojniejszą pracę i gwarancje sukcesu!

    • Wszystko zmierza w dobrym kierunku. Rynek się czyści a Ci, którzy nie nadążają „za stadem” podlegają naturalnej selekcji. Rynek jak środowisko i natura się zmienia.

    • Polak potrafi – a ja wam mowie ze nie takie rzeczy polak potrafi. My polacy bedziemy nawet pozycjonować jak pozycjonowania juz nie bedzie i rzekłbym nawet wiecej – Polacy beda pozycjonowac nawet jak wyszukiwarek nie bedzie !
      Nie takie rzeczy polacy potrafią ! Nie jeden polak co zarabia 1500 zł postawił dom, kupił samochoód i dobrze zyje ! Niemiec by powiedział jak to możliwe…. a polak jednak dał rade ! Wiec głowa do góry – damy rade !
      Nie bedzie Google pluł nam w twarz !

    • Ja to bym powiedział, że prawdziwe pozycjonowanie, a raczej SEO, to się dopiero zaczyna. Mimo wszystko to dość młoda branża – z początku każdy mógł „zaczarować” – teraz pozostaną tylko prawdziwi specjaliści, dla których SEO to coś więcej niż preclowanie i SWL-e. Zagadnienie optymalizacji robi się coraz szersze, dochodzą nowe metody i narzędzia, wymagające dużych nakładów czasowych i pieniężnych oraz przede wszystkim WIEDZY. Tanie i bezmyślne metody pozycjonowania stron na skróty odchodzą w zapomnienie. Myślę, że to chyba dobrze dla branży, że pesudo-pozycjonerzy nie będą mogli już kusić klientów badziewnymi linkami za grosze, obiecując złote góry. Z nadzieją patrzę w przyszłość ;)

    • @Notatkuj
      W pełni się zgadzam. Wszelkie zmiany wprowadzane przez Google służą przede wszystkim eliminacji złych praktyk czyli swoistej drogi na skróty jak chociażby SWL-e. Pozycjonowanie to wciąż bardzo świeża branża i myślę, że prawdziwe zmiany dopiero nadchodzą. Zmierzchu bym nie oczekiwał, bo tam gdzie działa jakiś mechanizm, tam są również specjaliści którzy próbują go rozgryźć. Czas pokaże co będzie :)

    • SEO po prostu ewoluuje! Jedne narzędzia przestają mieć rację bytu, a powstają inne. Zaczyna się liczyć wiedza i doświadczenie, a nie dorzucenie linków do SWL’a. Klienci zaczynają też rozumieć, że nie jest ważna pozycja sama w sobie, ale jakie skutki w postaci przychodów ona daje. Przychody nie biorą się z pozycji tylko z ruchu kwalifikowanego, który nawiasem mówiąc nie musi nawet pochodzić z wyszukiwarki.

    • No dokładnie ewolucja i jeszcze raz ewolucja – trzeba bedzie dostosowac sie. Raczej pozycjonowanie zupełnie nie zniknie tylko bardzo się zmieni.

    • Grzegorz

      „stawianie tylko na jednego konia o nazwie „SEO” nie jest najlepszą strategią, zwłaszcza gdy koń jest czarny.” – bardzo spodobało mi się te zdanie :)

    • Zmierzch seo jest przewidywany od dawna a jakoś branża sobie radzi wciąż :)

    • Branża SEO ewoluuje ale na pewno nie umiera ;) Powiedziałbym raczej, że bardziej się profesjonalizuje i doskonali.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *