Napisz do nas

Zapraszamy na 19 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing.

19 Szkoleń i I ♥ Marketing

google-analytics-logo

Darmowa analityka internetowa, czyli Google Analytics

Google zrezygnowało z pobierania opłat za używanie pakietu analizującego ruch na stronach, znanego dotychczas pod nazwą Urchin. Biorąc pod uwagę duże możliwości pakietu i jego integrację z kontami AdWords, oferta może stanowić dużą konkurencję dla innych firm oferujących narzędzia do statystyk internetowych.

Korporacja Google przejęła firmę Urchin w marcu bieżącego roku. Teraz stara nazwa została zmieniona na Google Analytics i dostępne za darmo dla wszystkich, bez względu na to, jak duży jest generowany ruch w serwisie. Dodatkwowo pakiet został zintegrowany z kontami AdWords obsługującymi reklamę płatną w wyszukiwarce, dzięki czemu można np. bez dodatkowego kopiowania danych analizować koszty reklamy czy parametry ROI (return on investment — zwrot z inwestycji).

Aby zacząć korzystać z Google Analytics wystarczy się zarejestrować i wkleić dwie linijki takiego samego kodu Java Script na każdej stronie serwisu.

[Aktualizacja: 24.04.2007] Jak wyglądają statystyki Google Analytics?

Oto nowy interfejs:

google-analytics-v2.jpg

1. Lepszy model interakcji z danymi

To co szczególnie przytłaczało nowych (ale także i starcyh) użytkowników Analytics v1, to ogromna ilość raportów. Teraz tych raportów jest mniej, ale w każdym z nich możemy kopać głębiej, przedstawiając analizy nas interesujące. Najważniejsze dane widoczne są na pierwszej planszy danego raportu, ograniczona została zmora poprzedniej wersji, czyli dziesiątki kliknięć, żeby dotrzeć do pożądanej informacji.

Prezentacja danych jest znacznie lepsza. Wizualnie wygląda narzędzie po prostu lepiej, bardziej webdwazerowo, ale w dobrym kierunku. Ktoś może powiedzieć — i co z tego, że jest ładniej, przecież to te same dane co były do tej pory. Znaczy, że nie rozumie, jak ważną rolę w biznesie odgrywa umiejętność efektowanej prezentacji i jak dobrze rozumiana efektowność może wpłynąć pozytywnie na zrozumienie coraz bardziej kompleksowych i skomplikowanych danych. Do tego — to sie nadaje żywcem, bez upiększania, na prezentację dla krawaciarzy ;).

Istnieje możliwość stworzenia własnego dashboard, wrzucając tam fragmenty raportów, jakie chcemy (kustomizacja pod siebie czy swoich klientów). Dashboard można wyeksportować do kilku formatów i ustawić opcje cyklicznego wysyłania danych (tak samo jak każdy inny raport czy fragment raportu).

W dużym stopniu automatyzuje to nam raportowanie klientowi (automat będzie mu wysyłał raz w miesiącu raport w formacie np. pdf). Szkoda tylko, że nie ma języka polskiego. Za dobrze byłoby…

analytics-raporty.jpg

2. Więcej połączonych informacji, szersza perspektywa

Nowy Analytics umożliwia spojrzenie na dane z szerszej perspektywy. Np. poniższy zrzut ekranu pokazuje, jak kształtowały się wejścia na nasz serwis dla słowa „marketing” w kontekście konwersji. Porównanie dla dwóch okresów po 30 dni.

analytics-kontekst1.jpg

Poniżej to samo słowo, ale już w kontekście udziału w ogólnie wygenerowanym ruchu (2,41%), średniej ilość przejrzanych podstron (wyższe od średniej o 33,24%) itd. Wszystko to, to analiza konkretnej danej (ilość wejść wygenerowanych przez słowo „marketing”) w kontekście konwersji, udziału do innych, długości wizyty, analiz e-commerce. I od razu gotowe do wklejenia do prezentacji czy pliku pdf przygotowywanego dla inwestorów. Łatwo będzie nam zauważyć, że sam wzrost ruchu nie przełożył lub przełożył się na wzrost innych wskaźników.

analytics-kontekst2.jpg

Pełna integracja z AdWords

To w sumie oczywiste — Analytics v2 jest w pełni zintegrowany z googloskim systemem reklamy płatnej w wyszukiwarkach. W analizie AdWords w Analytics mamy możliwości na dobrą sprawę nawigowania w taki sposób, jak w na samym koncie AdWords (kampanie/grupy/słowa kluczowe).

I dodatkowo ciekawa nowość — rozszerzona analiza tego, z jakiej pozycji w linkach sponsorowanych nastąpiły wejścia. Poniższy screenshot pokazuje, że także linki sponsorowane znajdujące się niżej też są klikane.

analytics-wejscia-pozycje.jpg

Taka analiza może mieć istotne znacznie dla strategii cenowej przy określaniu CPC i bicia się o pozycje. Tym bardziej, że można również sprawdzić, ile średnio podstron obejrzały osoby przychodzące na naszą stronę z danej pozycji, czy jak wyglądał wskaźnik konwersji (!).

Czego brakuje albo jak powinna wyglądać wersja v3 Google Analytics

Najgorsze to brak możliwości eksporty np. wszystkich słów kluczowych dla jakich miały miejsce wejścia do pliku tekstowego czy arkusza. Można tylko eksportować to, co jest na ekranie, czyli maksymalnie 100 wierszy.

Ciągły brak możliwości przeanalizowania z poziomu narzędzia, dla jakich rzeczywistych zapytań nastąpiły wejścia poprzez płatną reklamę. Tzn. mogę mieć wykupione słowo „marketing internetowy”, ale ktoś mógł wpisać „marketing internetowy statystyki” i wejść poprzez link sponsorowany na moją stronę. To samo dotyczy wejść z reklam poprzez sieć kontekstową — bez własnego narzędzia lub analizy logów się nie obejdzie.

Tyle wrażeń po pierwszym kontakcie z narzędziem. Proszę komentujcie, jak odbieracie narzędzie, jak ma zareagować Stat24 i inni dostawcy płatnych rozwiązań, co Wam się podoba, a czego brakuje.

 

A teraz pytanie… do czego Google wykorzystuje te wszystkie zebrane dane? Może między innymi do tego, żeby odpowiedź na to pytanie — Czy ruch na stronie ma wpływ na pozycjonowanie? — była „tak”.

 

Od 23.07.2007 Google Analytics jest dostępne w języku polskim.

Zobacz więcej:
New Version of Google Analytics! – Google Analytics Blog
Google Analytics Is Re-Launched: Do These Five Things First In V2
nowe google analytics – netto.blox.pl

Jeżeli masz problem ze zlokalizowaniem starego raportu w nowym interfejsie, skorzystaj z Report Finder Tool.

sprawnymarketing

Redakcja

Wpis autorstwa redakcji serwisu SprawnyMarketing.pl Nasz serwis działa od 2005 roku, publikując artykuły na temat pozycjonowania, marketingu internetowego, analityki internetowej, reklamy online oraz powiązanych dziedzin. Sprawny Marketing to także 25 szkoleń, które pomogą wznieść promocję Twojej firmy na wyższy poziom. Sprawny Marketing jest głównym organizatorem konferencji I <3 Marketing , której najbliższy termin przypada na 1-2 marca 2017 roku.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *