Napisz do nas

Zapraszamy na 19 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing.

19 Szkoleń i I ♥ Marketing

loca-search-ranking-factors

Czynniki rankingowe w SEO lokalnym: raport 2012

Kilka dni temu ukazał się raport poświęcony aktualnym czynnikom rankingowym w tzw. wynikach lokalnych Google. Raport podsumowuje badanie ankietowe, jakie przeprowadzono na grupie 40 pozycjonerów z całego świata. Celem pozycjonowania lokalnego są wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania dla zapytań o tzw. firmy lokalne, np. „hydraulik Gdańsk” czy „stomatolog Poznań”. W ogólnych wynikach wyszukiwania Google pokazuje takie wyniki w specjalnej formie, oznaczając poszczególne biznesy na mapce.


Dla przypomnienia: jak wyglądają wyniki lokalne? Dla przykładowego zapytania „stomatolog Poznań”, ogólne wyniki wyszukiwania zawierają wyniki lokalne w formie zaznaczonej czerwoną ramką:

wyniki lokalne w universal search

Pozycjonowanie lokalne dotyczy także zapytań wydawanych w wyszukiwarce w Mapach Google:

wyniki lokalne w Mapach Google

Warto także przypomnieć, że zapytanie wydane przez internautę wcale nie musi zawierać nazwy miasta, by Google wyświetlił wyniki lokalne. Jeśli zapytasz po prostu o „hydraulika”, Google sprawdzi w jakim mieście się znajdujesz i wyświetli odpowiednie wyniki.

Jakie czynniki Google najmocniej bierze pod uwagę ustalając kolejność witryn w wynikach lokalnych? Wyniki ankiet rozesłanych przez Davida Mihma do 40 pozycjonerów z całego świata wskazują, że są to:

  1. Fizyczny adres pozycjonowanej firmy powinien znajdować się w mieście, którego dotyczy zapytanie (np. hydraulikowi z Gdańska bardzo trudno będzie zająć w wynikach lokalnych dobre pozycje dla zapytania „hydraulik Poznań” lub zapytania „hydraulik” wydanego z Poznania),
  2. Adekwatne przypisanie firmy do kategorii branżowych,
  3. Fizyczna bliskość placówki firmy i geograficznego centrum miasta,
  4. Wskaźnik „authority” witryny (uzależniony z kolei od jakości witryn linkujących do niej),
  5. Liczba strukturalizowanych cytowań (a więc znalezionych algorytmicznie na zewnętrznych witrynach wzmianek o firmie, zawierających min. jej nazwę i adres).

Raport zawiera też listę czynników obniżających pozycję firmy; na pierwszym miejscu wymienione są rozsiane po internecie niezgadzające się numery telefonu firmy, a dalej m.in. istnienie wielu wizytówek Google Maps zawierających ten sam numer telefonu a także zawierających ten sam adres fizyczny.

Raport nie uwzględnia niedawnej zmiany polegającej na wcieleniu stron Miejsc Google do Google+.

Tutaj dostępna jest pełna wersja raportu.

sprawnymarketing

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+


  • www.paletaofert.pl

    Bardzo ciekawy artukuł. Oby tak dalej. Pozdrawiam

  • Dodam coś odnośnie lokalności (ps. kojotek dziś wymyślił ze SEO na frazy to już przeszłość). 3 tyg. temu Google uruchomiło Venice, które wzmogło wpływ lokalizacji na SERPy.
    Jednak na venice podatna jest część fraz. W turystyce, pogodzie to będzie więcej, a w innych mniej. Z testów na bazie 10k sensownych fraz wyszło ze na 16 lokalizacji + polska ok. 15% fraz jest podatnych na venice w top10 (inne serpy, mapki/bez mapki na lokalizacji, wideo itp). W tym nawet frazy z miastem. Co można jeszcze zauważyć – w większości (75%) dot. fraz do 3 slow, a ok 70% SERPów to samo top3 (10k fraz x 17 lok. – z tego 15%). W mapkach całkiem sporo lokalizacji g+. Ponadto dla tych fraz z Venice sprawdzono w ramach 1 województwa kilkanaście mniejszych miast – czasem były różnice względem Wrocławia, ale lwia część miała to samo:)
    Venice ma wady i zalety, ale da się żyć Przed zawarciem umowy należy sprawdzić podatność na venice.

    Mam nadzieje ze to się przyda. Nie generalizuje wniosków, ale tak przypadkiem wyszło:)))
    Ps. frazy były z rożnych branż i usługowe, sklepowe, produktowe i z nazwiskami.
    Ps2. Sorki ze nie do końca w temacie.

  • Powiem Wam coś dziwnego – ostatnio jako właściciel firmy zapisywałem do google maps swoją firmę i co przed tym sprawdziłem czy znajduje się już można – okazało się że już jest – nazwa się zgadza, telefon również, ale – adres inny na dodatek z kodem pocztowym który nie istnieje, miejscowość była wpisana niby Warszawa – firma jest z Zielonki i nie miała wpisanej ulicy a na mapie pokazywało, że nieby firma jest z centrum Warszawy. Czy ktoś to wpisuje sam? Czy sam google sobie bierze dane z jakieś bazy i wpisuje sam? Nie jestem pozycjonerem tylko właścicielem pytam się czysto z ciekawości.

  • najbardziej bezsensowym wyznacznikiem jest bliskość siedziby firmy od centrum miasta, czyżby tylko w centrum mogły by być dobre firmy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *