Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

Coraz mniej wyników organicznych w top 10

Pozycjonowanie stron w Google zdaje się być coraz trudniejsze, a to za sprawą wprowadzonej w ostatnich dniach wyszukiwarki miejsc, która miała nam – użytkownikom – ułatwić wyszukiwanie. Jak zapewnia wyszukiwarka:

Naszym celem jest byś czuł się jak w domu – gdziekolwiek jesteś!


Dotychczas na forach branżowych pisano żartobliwie o tym, że w przyszłości wyniki organiczne będą wyświetlane dopiero na drugiej stronie i już wprowadzenie Google Instant sprawiło, że wielu miało obawy co do tego, że teraz jeszcze bardziej niż kiedykolwiek będzie się liczyło tylko kilka pierwszych pozycji. Ostatnie zmiany upewniły nas w tym, że będzie to kilka pierwszych pozycji na Mapach Google, ponieważ zmienił się sposób prezentacji wyników lokalnych.

Wyszukiwarka miejsc pojawi się w wynikach wyszukiwania po wpisaniu w Google frazy regionalnej albo takiej, dla której wyszukiwarka uzna wyniki regionalne za najbardziej trafne do zapytania. Dla przykładu, jedną z pierwszych zauważonych zmian było pojawienie się mapki po prawej stronie wyników, tuż nad linkami sponsorowanymi, dla słowa „nieruchomości”.

Wpisanie frazy regionalnej skutkowało zaś nie tylko nową lokalizacją mapki, ale także wyświetleniem w pierwszej kolejności wyników z Map Google. Wyniki te zostały oznaczone pinezkami, obok nich wyświetla się także link do wizytówki i opinii, a także logo firmy. Przykładem jest fraza „restauracja Olsztyn”, po wpisaniu której w top 10 znajdziemy zaledwie 4 wyniki organiczne.

W tym przypadku Google nie wyświetla żadnych linków sponsorowanych, a zatem mapka ma wolną całą prawą kolumnę, w związku z czym jest ona ruchoma i przesuwa się niżej wraz z przewijaniem ekranu. Zaprezentowane powyżej przykłady pokazują tylko kilka z wielu wprowadzonych ostatnio zmian.

————————-
Grafika w nagłówku autorstwa użytkownika Greenleaf Designs z freedigitalphotos.net
sprawnymarketing

Powyższy tekst zawiera prywatne poglądy Autora. Niekoniecznie muszą odzwierciedlać one poglądy Redakcji.

Marta Gryszko

Związana z branżą SEO od 2005 r. Autorka SEO bloga, współtwórca narzędzi SeoStation.pl i Brandle.pl (Wake App Sp. z o.o.). Autorka kursu SEO na poziomie podstawowym, na poziomie średniozaawansowanych i szkolenia z audytów.


  • Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Dziwna sprawa do konca z tym. Poniewaz w operze(10.63) i chromie (7.0.517.41): przepraszam za przyklad ale tutaj to widac: http://www.google.pl/#hl=pl&biw=1366&bih=… – mapka jezdzi – ale przykrywa linki sponsorowane. Mam nadzieje ze to tylko blad gdyz w ff dziala prawidlowo. Jesli celowy zabieg wladcow z Mountain View to kiepska sprawa z linkami sponsorowanymi po prawej stronie – przeciez mapka je zaslania. Pozdrawiam.

    • U mnie pod FF mapka jeździ tylko tam, gdzie nie ma linków sponsorowanych. Ale pod Operą faktycznie jest tak jak piszesz. W skrócie – masakra.

    • Michał Pukło

      Przypuszczam iż można zacząć debatę pod tytułem czy aktualnie pozycje na mapce Google nie są częściowo odzwierciedleniem starych wyników organicznych. Moje przykłady świadczą że częściowo tak jest. Wniosek jest taki iż chcąc być na mapce – będziemy pozycjonować starymi metodami + uwzględnimy czynniki które wpływały na wyświetlanie się wpisu firmy na starej mapce. Oczywiście to moja subiektywna opinia która czeka na Wasze spostrzeżenia. Ponadto zmiana Google uśmierca wszystkie serwisy – nie firmy – które chciały być widoczne na frazy lokalne (np: porównywarki danej usługi w konkretnym mieście). Zauważyłem że trafność wyników wyszukiwania jest mniejsza (np. "szkolenia warszawa")

    • Nie wiem czy dobrze zauważyłem ale najbardziej zaniepokoił mnie fakt, że jeśli dana strona w zapytaniu pojawia się na mapkach Google, to nie ma jej już w wynikach naturalnych. Sprawdzałem na kilku przykładach i wcześniej było tak, że adres url pojawiał się zawsze w wynikach organicznych i czasem lub bardzo często na mapkach. Teraz pojawia się tylko na mapkach i nie ma jej już w "normalnych" wynikach. Pytanie co lepsze, mapki czy wyniki organiczne i jak wpłynąć na pozycję danej strony w mapach :) ? Czy to w ogóle możliwe ?

      • Uncle Demotivator

        Dobrze zauważyłeś – mam tak samo. Ale popatrz na to w ten sposób – wyniki z mapki są zawsze w TOP 10 – jeżeli uda Ci się wejść na wysokie pozycje w mapce, to z automatu masz pozycję w TOP 10 niezależnie od tego, gdzie wcześniej była Twoja strona (np. na 30 pozycji).

    • Moje spostrzeżenia, 3 strony które pozycjonuje:
      przed modyfikacją mapki: top10 odpowiednio 2, 6, 4 – miejsce organiczne + 2,7, brak mapki – miejsce na mapce
      po modyfikacji mapki: top10 wszystko jak gdyby sie skumulowaly – chodzi o wyniki organiczne i mapke. Rezultat taki ze: zajmuja 2 i 3 miejsce mapkowe, za wynikami mapkowymi ich juz nie ma. A stronka bez mapki: 2 miejsce organiczne. Hmmm…. O Wielki Google powiedz czym nas jeszcze zaskoczysz ;]…

    • Prawa strona nie jest tylko dla mapki. Jest często tak, że ta mapka przewija się wraz ze stroną w dół, zasłaniający przy tym linki sponsorowane. Przykład: "remonty będzin".

    • O zmianach pisałem wczoraj już na swoim blogu….
      Tak naprawdę wyników organicznych jest nadal 10 – trzeba tylko umieć je wskazać :)

    • Moc z GM + moc organicznych = obecne TOP-7 z drobnymi wyjątkami. Jest wiele sposobów pozycjonowania wpisów w mapach, GM odżyje.

      @Sebastian piszesz zapewne o wybraniu lokalizacji: Polska, gdzie znikają wszystkie mapki lokalne, ale kto Ci to będzie wpisywać..

      Ciężkie czasy nastały.

    • Albo zmienić rozliczenia z TOP na na "pierwszą stronę", albo … zostać przy starych rozliczeniach oraz dodatkowo rozliczać się za mapki – wyniki organiczne widać w nowych serpach, po prostu mapki bardziej są teraz widoczne i stąd ten problem…

    • Ale często sa skonsolidowane przecież, więc jak się pojawia w mapce to już w organikach nie. Wg mnie ceny muszą pójść w górę, szanujmy się. Do umów dajcie aneksy.

    • Jak się umawiasz na organika, jak dasz umowę na mapkę?
      Przecież to dwie różne rzeczy.
      Klient spokojnie może wypowiedzieć umowę.

    • To niech wypowie jeśli jest durniem i nie rozumie sytuacji, niech pójdzie do innej firmy, ciekawe jakiej :D Jesteś specjalistą tak samo jak ja – szanujmy się, 70% pozycjonerów nie dotykało Google Miejsca nawet. Szkoda, że te zmiany dadzą zarobić pf.pl i pkt.pl, katalogi firmowe teraz się odrodzą.. dane firmowe są bardzo ważne przy ustalaniu pozycji w GM. Na szczęście zwykłe SEO nie zginęło, dalej się liczy bo to 505 lub więcej składowej na pozycję, nie wiemy tego w jakim stopniu Google łączy wpisy GM z organikami. Analizuję wiele wpisów od wczoraj i widzę w tym pewną logikę.. nie jest aż tak źle jak się wydawało.. ;)

    • reklamy sa wyswietlane, nie przy kazdym hasle, ale coraz wiecej ich jest. tylko ze mapka zjezdzajac w dol je zaslania. tak wiec mocno niedopracowane rozwiazanie

    • nowe podejście Google do wyników organicznych i miejsc Google moim zdaniem spowoduje przede wszystkim inny rozkład sił w e-commerce. Do tej pory wiele mocnych sklepów bazowało na top5 w wynikach organicznych, stąd pochodził główny ruch i zamówienia. Teraz praktycznie w każdym miejscu są inne wyniki a już na pewno w dużych miastach. Przy domyślnych ustawieniach automatycznego rozpoznawania lokalizacji użytkownika, wiele razy w pierwszej kolejności pojawiają się biznesy e-commerce wpisane do GM. Przyjmijmy np sklep z oponami: po wpisaniu najsilniejszego (wg insights) hasła "opony" w pierwszej kolejności pojawiają się gumiarze z okolicy :), to samo po wpisaniu bilard, narty, itd. Tym samym mniejsi dochodzą do głosu, duzi tracą.

      Takie jest moje spostrzeżenie. Co Wy na to?

    • ale jak duzi traca skoro założą mapę na swoją filię i po zabawie

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *