Czy da się udoskonalić jakość tworzonych treści dzięki wprowadzeniu nowych nawyków? Nawyki to temat, który w ostatnim czasie zyskuje ogromną popularność ze względu na regularnie pojawiające się wyniki badań, które udowadniają, jak duży wpływ na nasze życie mają powtarzalne i dobrze znane zachowania. Co istotne, nawyki pomagają nam wykonywać pewne czynności bez względu na motywację, samopoczucie czy zachcianki. Wszystko odbywa się automatycznie i jest efektem wypracowanych przyzwyczajeń.
Przyjrzyjmy się, jakie nawyki mogą realnie wpłynąć na tworzenie interesujących i angażujących treści u osób, które chcą popracować nad tworzeniem lepszego content marketingu.
1. Zbudowanie strategii
Strategia to nie tyle nawyk, co punkt wyjścia do dalszej pracy. Każda efektywna strategia content marketera powinna składać się z elementów, które w połączeniu ze sobą, będą stanowiły realistyczny plan – nie tylko ambitny, ale także konkretny i nastawiony na mierzalne wyniki.
Mając przed sobą plan działania, można rozpocząć pracę nad wprowadzaniem nowych, mniejszych nawyków, które pozwolą na wdrażanie kolejnych punktów w bardziej uporządkowany sposób.
Oto elementy, które warto włączyć do swojej strategii działania:
1 Jasno określone cele
Zdefiniowanie celów głównych oraz celów pobocznych (lub celów długo- i krótkoterminowych) to pierwszy krok do zbudowania efektywnej strategii. Cele będą uzależnione zarówno od rodzaju prowadzonej działalności, własnej wizji, jak i celów i inicjatyw klienta. Każdy z celów można opatrzyć dodatkowymi wskaźnikami, które pozwolą na kontrolowanie postępu i efektów pracy.
Przykładowe wskaźniki, które warto wziąć pod uwagę, to: wydajność treści (generowanie ruchu, popytu, sprzedaży), świadomość marki i postrzeganie jej przez konsumentów (liczba udostępnień, dobrych opinii w sieci), doskonalenie własnego warsztatu (zdobywanie nowej wiedzy poprzez kursy i książki, praca w godzinach, w których pisanie idzie najłatwiej, testowanie nowych stylów i form).
2 Określona grupa docelowa
Konieczne jest lepsze poznanie potrzeb osób, do których kierowane są treści. Przeprowadzenie badań w tym kierunku może wymagać regularnego monitorowania ruchu, reakcji klientów, przeglądania analiz (np. analizy demograficznej na Google Analytics, statystyk na Facebooku) i podsumowań zakończonych projektów, a nawet docieranie bezpośrednio do wybranych grup odbiorców.
3 Narzędzia marketingowe
Zapoznanie się z ofertą dostępnych narzędzi oraz wybranie spośród nich tych, których używanie przynosi najwięcej korzyści, pomaga w śledzeniu postępów w osiąganiu celów oraz monitorowaniu codziennej pracy. Mogą być to zarówno narzędzia projektowe (np. Asana), jak i analityczne, które wspomogą kreatywność, tworzenie nowych treści i mniejszych strategii działania (np. Think with Google).
4 Sprawdzony proces działania
Wydajny proces pracy (np. w oparciu o tzw. lejek sprzedażowy, o którym więcej w punkcie trzecim), pozwala skupić się wyłącznie na tym, co ważne, a także wspomaga kreatywność, ułatwia dotrzymywanie terminów wyznaczonych przez klienta oraz minimalizuje stres związany z natłokiem obowiązków. Zbudowanie efektywnego procesu działania może mieć kluczowe znaczenie dla całej strategii content marketera. Aby zbudować funkcjonalny proces, należy najpierw go przetestować – może być to sposób komunikacji z klientem, wyznaczenie konkretnych treści do stworzenia danego dnia, praca z kalendarzem lub programem projektowym (Trello, Asana) czy nawyk codziennego pisania bez względu na okoliczności.
2. Research i subskrypcja wartościowych newsletterów
Nawyk codziennego pisania można zakończyć przeglądaniem informacji na temat tego, co aktualnie dzieje się w świecie, czytaniem newsletterów od autorytetów branży lub nowych wpisów na specjalistycznych blogach. Dlaczego nie należy robić tego przed rozpoczęciem pisania? Powód jest dość prosty – przeskakiwanie przez kolejne strony może zająć dużo czasu, a w efekcie bycie na bieżąco z tym, co dzieje się w branży, może doprowadzić do biernego przeglądania np. mediów społecznościowych.
Aby nawyk „bycia na bieżąco” był jak najbardziej efektywny, warto subskrybować kanały twórców, którzy tworzą treści o jakości, jaką chciałoby się uzyskać we własnych tekstach i czerpać z nich przykład.
W zależności od rodzaju tworzonych treści mogą być to newslettery na temat ciekawostek ze świata nauki (Crazy Nauka), finansów (Subiektywnie o Finansach), budowania marki (Studnia Mimira) czy wiadomości ze świata (Outriders Brief) lub aplikacje, które agregują wybrane treści – głównie najnowsze informacje z międzynarodowych mediów (np. Flipboard). Pozostają również kanały na YouTube oraz podcasty. Jeżeli okaże się, że ciekawe strony lub twórcy z innych krajów będą blokować swoje treści dla czytelników z Polski, warto skorzystać z oprogramowania VPN darmowy online.
Trzymanie ręki na pulsie to także śledzenie tego, co dzieje się w świecie algorytmów Google – niektóre ze zmian mogą wymagać wprowadzania dodatkowych poprawek w już stworzonych treściach.
3. Regularna analiza wników
Twórcy content marketingu mogą publikować swoje treści na blogach, serwisach specjalistycznych czy w mediach społecznościowych. W związku z tym, że celem content marketingu jest przede wszystkim dotarcie do szerokiego grona odbiorców i zaangażowanie ich w przekaz tworzonych treści, warto regularnie sprawdzać, jak dotychczas stworzone artykuły spełniają to zadanie.
Ukierunkowanie się na odbiorcę to próba zrozumienia tego, czego od danej treści oczekuje osoba, która ją czyta. Nie jest to łatwe, ale możliwe do wypracowania w dłuższym czasie.
PORADA
Przy tworzeniu nowych treści i analizowaniu dotychczasowych warto skupić się na kilku podstawowych kwestiach:
- W jakim celu tworzona jest dana treść?
- Co ma zrobić jej odbiorca?
Lejek sprzedażowy
Jedną z form skutecznego tworzenia treści marketingowych jest stworzenie tzw. lejka sprzedażowego, czyli dostosowanie rodzaju tworzonego contentu do potrzeb klienta:
- Wpisy na blogu i w mediach społecznościowych czy infografiki na Instagramie świetnie nadają się do zwrócenia uwagi klienta na dany problem i wzbudzenia jego zaangażowania. Świetnym przykładem może być sklep internetowy z kosmetykami naturalnymi, na którego blogu są regularnie publikowane wpisy, które analizują problemy, z jakimi borykają się klientki. Każdy wpis dedykowany jest innemu przypadkowi, a rady ekspertów są przeplatane konkretnymi przykładami naturalnych kosmetyków dostępnych w sklepie, które można zastosować w kuracji.
- Webinary i case study pomogą wyróżnić dany produkt lub markę wśród innych.
- Spersonalizowane wiadomości, raporty posprzedażowe i opinie klientów to ostatnia część lejka, która pomaga w podejmowaniu decyzji zakupowych i podtrzymywaniu relacji.
Dzięki analizie dotychczasowej pracy można sprawdzić liczbę wejść na daną stronę, liczbę polubień czy udostępnień oraz komentarze czytelników. To, co przynosi najlepsze rezultaty, będzie najlepszą wskazówką do tworzenia kolejnych artykułów.
Analizę można przeprowadzić przy pomocy bezpłatnych narzędzi, takich jak Google Analytics. W tym celu należy powiązać swoją stronę z narzędziem, a następnie nie tylko sprawdzać, które z artykułów są najczęściej odwiedzane przez czytelników, ale również jakie linki generują najwięcej kliknięć, które ze stron są szybko zamykane, a które treści sprawiają, że czytelnicy pozostają na stronie najdłużej.
4. Wyłapywanie popularnych słów kluczowych
Doskonałym sposobem na inspirację do tworzenia nowych treści jest regularne korzystanie z narzędzi, które pozwolą na szybkie wychwytywanie tematów, które są obecnie na czasie. Dzięki temu nowe artykuły będą zawsze pasowały do tego, czego aktualnie poszukują potencjalni odbiorcy. Jednym z takich narzędzi jest Google Trends, dzięki któremu można szybko wyłapać takie słowa kluczowe, które są powiązane z daną branżą i właśnie zyskują na popularności.
Google Trends pozwala na znalezienie nowych inspiracji w oparciu o najchętniej wyszukiwane słowa przez użytkowników z Polski i ze świata. Wystarczy wpisać dowolne słowo w wyszukiwarkę, aby zobaczyć zainteresowanie danym słowem w ujęciu czasowym, według regionu, w porównaniu z innymi słowami kluczowymi (konkurencyjni lub podobnymi) oraz znaleźć podobne zapytania i powiększyć swój zasób o słowa kluczowe, które cieszą się dużym zainteresowaniem odbiorców.
Niektóre z narzędzi pozwalają także monitorować wzmianki o danej marce, które pojawiają się w sieci. Jest to doskonała szansa na wykorzystanie nagłych wzrostów popularności oraz możliwość „gaszenia pożarów” w postaci negatywnych komentarzy czy zacytowania własnych treści bez odpowiedniego linku przekierowującego do witryny. Jeśli ktoś na swojej stronie wypowiada się ciepło o marce, może to również stać się okazją do nawiązania kontaktów, współpracy i wspólnej promocji.
PORADA
W tym celu warto skorzystać z takich narzędzi jak:
- Alerty Google, dzięki którym można otrzymywać powiadomienia na adres e-mail o nowych treściach związanych z wybranym słowem kluczowym lub wspomnieniem o danej marce (w tym własnej) na innej stronie
- Buzzsumo pozwala zidentyfikować treści, które wzbudzają duże zainteresowanie czytelników, a tym samym generować nowe pomysły na wysoce wydajne treści. Ponadto serwis umożliwia również nawiązywanie współpracy z influencerami.
5. Recykling treści
Warto wyrobić sobie nawyk regularnego przeglądania swoich dotychczasowych treści i wybierania takich, które idealnie wpasowują się w obecne trendy lub wymagają wyłącznie lekkiego odświeżenia. Dobrym pomysłem jest zastanowienie się, czy można wykorzystać swoją dotychczasową pracę i zaprezentować ją w innej formie.
Aby stać się odnoszącym sukcesy sprzedawcą treści, nie wystarczy codziennie dodawać nowych, krótkich tekstów. Okazuje się, że algorytm SERP Google preferuje długie i wysokiej jakości treści. Oznacza to, że można albo stworzyć coś nowego, zupełnie od podstaw, lub dodać do starej treści nowe elementy.
4 sposoby na recykling treści na stronie:
- Dodanie infografiki (inspiracji można poszukać np. na stronie Pinterest) lub krótkich filmów.
- Wzbogacenie treści o elementy SEO – warto zadbać o zidentyfikowanie słowa kluczowego i odpowiednie rozmieszczenie go na stronie (2-3 razy w zależności od długości artykułu), sprawdzić opis meta strony (powinien mieć około 155 znaków, słowo kluczowe oraz zachęcać potencjalnych czytelników do wejścia na stronę), wzbogacić treści o dodatkowe słowa kluczowe (można w tym celu użyć np. aplikacji Ubersuggest i znaleźć dopasowane słowa kluczowe, które odpowiadają już stworzonym treściom: np. „wakacje na Malcie”, „jak zorganizować wczasy na Malcie”, „co robić na Malcie”).
- Jeżeli stworzone już treści były dedykowane konkretnym ramom czasowym, warto sprawdzić, czy można je zaadaptować do nowych realiów – sprawdzić nowe badania lub trendy i opublikować w zmienionej formie (np. zmieniając datę z 2020 roku na 2021), uaktualnić harmonogramy czy cenniki, sprawdzić, czy wszystkie linki działają poprawnie na stronie i odnoszą czytelników do najbardziej aktualnych informacji.
- Zaplanowanie link buildingu – dobrym pomysłem jest nawiązanie kontaktu z innymi twórcami, którzy mogą podlinkować daną treść prosto ze swojej strony. W tym celu można napisać bezpośrednio do autorów stron, które cieszą się uznaniem czytelników, lub poszukać witryn oferujących publikację linków (np. na specjalistycznych forach na Facebooku). Duża liczba linków prowadzących do danej strony podnosi jej „autorytet” w oczach Google, dzięki czemu może znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania. Ponadto polecenie strony przez autorytet w danej dziedzinie może pozytywnie wpłynąć na zainteresowanie nią nowej grupy odbiorców.
- Linki mogą mieć różną specyfikę. Witryna publikująca łącze do strony, może zastosować link typu follow, który wpływa na pozycjonowanie witryny docelowej, lub nofollow, które nie wpływają na pozycję strony linkowanej.
- Do sprawdzenia jakości backlinków i rankingu stron linkujących można użyć darmowych narzędzi lub skorzystać z wersji demo (np. Ahrefs lub Backlinks). Są to narzędzia, które nie tylko wskazują liczbę witryn, które opublikowały link do strony, ale także ich jakość i wpływ na autorytet domeny.
- Duże znaczenie ma także linkowanie wewnętrzne, które odsyła czytelnika do powiązanych treści na tej samej stronie, które nie tylko mają na celu poszerzenie wiedzy odbiorcy, ale także zachęcenie go do pozostania dłużej w witrynie.
6. Promowanie własnych treści
Ilość taktyk, które można zastosować, aby codziennie promować swoje treści, jest ogromna. Najlepsi marketerzy stosują co najmniej kilkanaście z nich. Warto przetestować ich kilka i wybrać te, na które będzie się poświęcało czas każdego dnia. W tym celu warto:
- Korzystać z kanałów społecznościowych (Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, Pinterest) do udostępniania swoich treści. Specyfika każdego z mediów społecznościowych wymaga dostosowania rodzaju treści do odbiorców (np. wpadające w oko infografiki na Pinterest, które w skrócie przedstawią dany temat; wysokiej jakości zdjęcia na Instagramie, które przyciągają uwagę; dłuższe posty na Facebooku, które można łatwo udostępniać innym).
- Współpracować z influencerami, aby zdobyć zainteresowanie nowych grup odbiorców (pisząc bezpośrednio do wybranych twórców lub korzystając z platform takich jak WhitePress czy ReachaBlogger). Wybór influencera powinien zostać poprzedzony analizą jego grupy docelowej, którą powinny stanowić osoby potencjalnie zainteresowane tworzonymi treściami oraz określeniem celu, jaki ma przynieść na współpraca (wzrost sprzedaży produktu, większa rozpoznawalność marki, nowi czytelnicy).
- Tworzyć darmowe treści, takie jak ebooki, webinary czy podcasty i udostępniać je w zamian za zapisanie się na listę mailingową
- Aktywnie udzielać się na forach (Facebook), dodawać komentarze pod treściami innych twórców, odwiedzać strony, na których docelowi odbiorcy zadają pytania i szukają odpowiedzi (np. Zapytaj Onet).
Promowanie treści to także wykorzystywanie płatnych narzędzi marketingowych, takich jak reklama na Facebooku. Samo działanie tego typu narzędzi może wymagać dodatkowego szkolenia, na które warto zainwestować dodatkowy czas. Przykładowy poradnik, jak targetować reklamy na Facebooku, znajdziesz tutaj.
Każdy, kto chce wypromować swoje treści, musi być regularnie aktywny w swoich miejscach docelowych, jednak należy robić to w nienachalny sposób, aby nie zrazić do siebie swoich potencjalnych czytelników. Tworzenie wartościowych treści to początek, ale tworzenie osobistych relacji to najskuteczniejszy sposób na przekonanie do siebie potencjalnych klientów.
7. Dyskusje na forach
Każdego dnia należy poświęcić trochę czasu na bezpośrednie nawiązanie kontaktu z grupą swoich czytelników. Odpowiadanie na wszelkie pytania lub komentarze w postach społecznościowych to tylko początek. Aktywne wyszukiwanie nowych odbiorców i rozpoczynanie rozmów na temat innych treści, które ich interesują, to również klucz do sukcesu.
Dobrym pomysłem jest wygospodarowanie sobie czasu na to, aby rozpocząć dyskusje na forum dotyczącego danej niszy. Warto komentować inne tematy i oczywiście odpowiadać na pytania zadane przez potencjalnych i aktualnych odbiorców.
Jeśli ktoś zwraca się z przemyślanym pytaniem lub komentarzem, można rozważyć zamienienie go w post na blogu lub artykuł w social mediach.
Wiele pytań zadawanych jest pod postami na Instagramie, na forach na Facebooku lub pod filmami na YouTube. Warto nie tylko odpowiadać na nie osobiście (nie reklamując przy tym nachalnie własnej strony), ale również wykorzystać te informacje przy kolejnych artykułach.
Dużą wartością dla marki jest zostanie ekspertem w swojej niszy. Efektem tych działań będzie wzbudzenie większego zaufania czytelników, więcej udostępnień treści oraz stopniowe zwiększanie grona odbiorców.
Jak zostać ekspertem w swojej niszy?
- Poprzez zawężenie pola działalności (np. pisanie o organizacji czasu można zawęzić do organizacji czasu dla młodych mam, studentów, osób o zmiennym grafiku pracy);
- Dzięki pokazaniu swojej osobowości (używanie własnego stylu pisania i przedstawiania treści, stworzenie dodatkowego kanału komunikacji z czytelnikami, w którym uchyli się „rąbka” własnej codzienności – świetnym sposobem są zdjęcia na Instagramie);
- Udzielając się w swojej niszy (biorąc udział w konferencjach, webinarach, podcastach innych twórców danej niszy).
Podsumowanie
Projektowanie procesu nawyków w drodze do tworzenia doskonałych treści marketingowych nie musi być skomplikowane. Warto rozpocząć od wprowadzania jednego nawyku na miesiąc i stopniowego dodawania kolejnych. Najważniejsze to nie spuszczać z oczu swojego celu, jakim jest dotrzymywanie terminów i dostarczanie prawdziwej wartości swoim odbiorcom.
O czym warto pamiętać na koniec? Przede wszystkim nie warto podążać za tym, co robią inni. Budując swoje nawyki, warto przetestować je w praktyce i dopasować do swojego rytmu dnia. Jeżeli ktoś pracuje codziennie po 8 godzin, nie oznacza to, że to rozwiązanie jest dobre także dla innego twórcy. Wszyscy jesteśmy różni i powinniśmy skupić się na cechach, które czynią nas wyjątkowymi.
Warto wykorzystywać swoją energię na tworzenie takiego content marketingu, który pomoże poprawić jakość życia odbiorców. Nie bój się tworzyć mniej, ale upewnij się, że to co wyjdzie spod Twojej ręki, będzie zróżnicowane i najlepsze, na co Cię stać.
Artykuł powstał przy współpracy z firmą PR Consultancy.
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!
I really like reading through a post that can make men and women think. Also, thank you for allowing me to comment!
Hi there to all, for the reason that I am genuinely keen of reading this website’s post to be updated on a regular basis. It carries pleasant stuff.
Wasza strona jest bardzo wciągająca i interesująca