Dobra infografika jest jak billboard stojący przy rozpędzonej autostradzie. Przekazuje komunikat szybko, skutecznie i nie wymaga dużego zaangażowania. Warunek jest jeden: musi być dobrze przygotowana.
Współczesna komunikacja marketingowa – szczególnie ta w Internecie – nieustannie przyśpiesza. Klienci pędzą przez rozmaite strony i na kolejne komunikaty poświęcają dosłownie ułamki sekund. Nie ma tutaj miejsca na długie wywody. Masz malutką chwilę, żeby przyciągnąć uwagę. Twoją najlepszą bronią staje się wtedy obraz.
Z rozmaitych badań wynika, że mózg jest w stanie odebrać i zrozumieć przekaz wizualny nawet 60 000 razy szybciej niż tekstowy. W świecie, w którym każda sekunda jest na wagę złota, to bezcenna przewaga. Nie dziwi więc, że już ponad 70% marketerów swoje działania w internecie opiera na różnych formach wizualnych.
Na tym polu liderem są infografiki. Serwis BuzzSumo przeanalizował ponad 100 mln różnych treści pod kątem tego, które z nich są najczęściej udostępniane, i to właśnie infografiki zajęły pierwsze miejsce. Poradziły sobie znacznie lepiej niż wideo czy tradycyjne wpisy na blogach. Dlaczego? Ponieważ są idealną odpowiedzią na wyzwania współczesnej komunikacji. Są w stanie przekazać Twoje treści szybko i skutecznie, a ich przeglądanie jest przyjemne i nie wymaga dużego zaangażowania.
Opowiem Ci o 10 elementach, które sprawiają, że Twoja infografika będzie nie tylko estetyczna i ciekawa, ale także po prostu skuteczna.
1. Wykorzystaj metaforę
Jednym z najważniejszych elementów decydujących o sukcesie infografiki jest kreatywność. Materiały pozbawione ciekawego pomysłu zleją się w tłumie. Niestety nie wystarczy zaaranżować kilku informacji na ładnym obrazku. Otwórz się na niestandardowe rozwiązania, zaskocz odbiorcę.
Możesz to osiągnąć przez porównania albo skojarzenia. Idealnie sprawdzą się tutaj różnego rodzaju metafory wizualne. Opowiadając o wzroście przychodów, zamiast suchych liczb możesz pokazać np. wspinanie się po kolejnych stopniach. Obraz pobudza wyobraźnię.
W poniższej infografice w ciekawy sposób wykorzystano metaforę sportu. Wzrost gospodarczy w różnych krajach pokazano jako bieżnię z zawodnikami.
Tak naprawdę jest to wykres słupkowy, ale kreatywna forma sprawia, że materiał przyciąga wzrok.
2. Dostosuj sposób prezentacji do danych
To, jaką formę wizualną zastosujesz, zależy w dużym stopniu od treści, które chcesz zaprezentować. Inne rozwiązania pasują do danych liczbowych, inne do prezentacji idei, a jeszcze inne do pokazywania procesów. Przeanalizuj informacje i zastanów się, jaka forma będzie dla nich najbardziej odpowiednia.
Jeśli brakuje Ci pomysłu, możesz jako punkt wyjścia zastosować jeden z trzech popularnych schematów pojawiających się na wielu infografikach:
- Bohaterowie. Wiele infografik wizualizuje różnego rodzaju postaci. Mogą to być metafory Twoich klientów, przedstawicieli Twojej firmy, ale też personifikacje problemu, o którym opowiadasz. Czy temat Twojej infografiki umożliwia wprowadzenie do niej jakiejś osoby?
- Chronologia. Informacje związane z czasem albo procesami to bardzo częsty temat infografik. Jeśli chcesz omówić jakieś wydarzenia lub pokazać ciąg przyczynowo-skutkowy, wizualizacja pomoże odbiorcy lepiej zrozumieć przekaz.
- Porównanie. Wizualnie świetnie działają także różnego rodzaju zestawienia. Kiedy chcemy pokazać dwie skrajne sytuacje, stany albo zarysować jakiś kontrast, także warto podbudować to obrazem.
Porada
Jeśli brakuje Ci pomysłu na ciekawą aranżację treści, poszukaj inspiracji pod adresem: visual.ly/view. To ogromna baza infografik, które mogą podpowiedzieć wiele ciekawych rozwiązań. Możliwe jest przeglądanie w ramach kilkunastu różnych kategorii, wyszukiwanie wg słów kluczowych oraz filtrowanie na podstawie typu infografiki (wideo, prezentacja itp.).
3. Opowiedz historię
Już Arystoteles ponad 2300 lat temu zauważył, że skuteczne przekazywanie informacji wymaga odpowiedniej struktury. Im Twój projekt będzie bardziej chaotyczny i przypadkowy, tym mniejszą będzie miał siłę oddziaływania na odbiorcę. Twoja infografika nie może być zlepkiem przypadkowo porozrzucanych liczb, wykresów i ikon. Musisz ubrać to w jakąś spójną historię.
Pomoże już nawet prosty podział na wstęp, rozwinięcie i zakończenie.
Porada
- Przemyśl wstęp. Zadbaj o chwytliwy nagłówek. To on przyciągnie uwagę do całego materiału. Na początku zarysuj też krótko kontekst i temat, o którym opowiesz.
- Zaskocz rozwinięciem. Szokuj, dawaj do myślenia, stawiaj pytania. Tak jak w dobrej historii, odbiorca nie może nudzić się, przeglądając Twoją infografikę. Informacje, które przekazujesz, muszą być dla niego nowe i wartościowe.
- Wezwij do działania. Dopiero na końcu pomyśl o call to action. Kiedy odbiorca poznał już cały kontekst i dostał od Ciebie cenne informacje, będzie bardziej skłonny zareagować pozytywnie na Twoją prośbę.
Zastanów się
Czy nagłówek jest angażujący? Możesz przetestować to w narzędziu: https://headlines.sharethrough.com/. Po wpisaniu tam swojego pomysłu na nagłówek (niestety tylko w wersji anglojęzycznej) otrzymasz ocenę jego jakości, listę mocnych stron oraz sugestie poprawy.
Źródło: https://headlines.sharethrough.com/
4. Łącz treść z obrazem
Nie traktuj elementów wizualnych wyłącznie jako dodatku albo ozdoby. Wszelkie ilustracje, ikony, wykresy, kolory i inne zabiegi graficzne, które wykorzystasz, powinny przekazywać treści same w sobie. Estetyka jest ważna, ale największą siłą infografik jest właśnie opowiadanie poprzez obraz.
Zastanów się
- Czy jeśli w infografice nie byłoby tekstu, to nadal będzie można zrozumieć jej podstawowy przekaz?
- Jakie elementy tekstowe można zamienić na obraz, zachowując przekaz?
5. Zadbaj o podział treści
Im materiał będzie wyraźniej podzielony na mniejsze sekcje, tym większa szansa, że czytelnik się z nim zapozna. Odbiorcy lubią treści, które mogą poznawać po kawałku. Jeśli informacje się zlewają, ich ilość przytłacza i zniechęca.
Porada
- Zadbaj o śródtytuły. Treści podziel na kilka bloków i dla każdego przygotuj osobny tytuł, który będzie stanowił element nawigacji po treści.
- Wydziel osobne bloki. Postaraj się wizualnie oddzielać od siebie poszczególne informacje. Stosuj różne tła, ramki itp.
6. Dobieraj kolory świadomie
Kolor to pierwszy element graficzny, który zauważa ludzkie oko. Barwy nie tylko oddziałują na nasze poczucie estetyki, ale także wywołują określone emocje. Kolory dobieraj pod kątem tego, jakie wrażenie chcesz wywołać i o jakim temacie opowiadasz.
Z liczbą kolorów nie warto jednak przesadzać. Najchętniej udostępniane infografiki zawierają z reguły maksymalnie trzy kolory.
Porada
Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak kolory pomagają zwiększyć konwersję, zajrzyj do materiału przygotowanego przez serwis Marketing Profs (http://bit.ly/2urW0Ra).
7. Powołaj się na autorytet
Twój przekaz będzie bardziej skuteczny, jeśli dane, które pokażesz, będą wiarygodne. Z perspektywy odbiorców autorytet można rozumieć dosyć szeroko.
Do elementów uwiarygadniających informację zaliczyć można:
- statystyki – różnego rodzaju badania, raporty i analizy,
- ekspertów – wypowiedzi osób o potwierdzonej wiedzy i doświadczeniu,
- case studies – przykłady sytuacji, w których określona informacja została zweryfikowana w praktyce.
W swoich materiałach postaraj się zawsze umieścić informacje tego typu.
Porada
Na końcu swojej infografiki umieść listę materiałów źródłowych. Dla odbiorcy to jasny sygnał, że informacje, które przedstawiasz, może zweryfikować.
8. Dostosuj długość
Twórcy narzędzia Visme przeanalizowali ponad 5000 infografik, żeby sprawdzić, które rozwiązania sprawdzają się najlepiej. Jednym z czynników, które sprawdzono, była długość. Okazało się, że przeciętny rozmiar mieścił się w granicach 800 px szerokości i około 2600 px długości. Wynika z tego, że długość typowej infografiki to mniej więcej trzykrotność jej szerokości.
Porada
Postaraj się, żeby Twoja infografika nie była za długa. Najlepsze proporcje to 1:3, maksymalnie 1:4 w relacji między szerokością a długością.
9. Nie lekceważ tekstu
Mimo że infografiki kojarzą się głównie z obrazem, nie można lekceważyć zawartych w nich tekstów. Badania pokazują też, że w dobrej infografice jest prawie 400 słów[1], czyli dosyć sporo jak na materiał typowo wizualny. Tekst powinien nie tylko dobrze współgrać z obrazem, ale też stanowić wartość samą w sobie – przykuwać uwagę i zapadać w pamięć.
Porada
Skorzystaj z narzędzia Jasnopis, żeby sprawdzić, czy Twoje teksty są napisane zrozumiałym dla odbiorcy językiem (http://www.jasnopis.pl/aplikacja). To szczególnie ważne w przypadku tematów specjalistycznych.
10. Śledź trendy
Kwestie wizualne są mocno wrażliwe na zmieniające się trendy. To, co podobało się jeszcze kilka lat temu, dziś może być zupełnie nieaktualne. Dotyczy to mody, wystroju wnętrz, projektowania samochodów, ale także infografik. Żeby Twoje projekty odpowiadały współczesnym standardom, musisz śledzić bieżące zmiany i tworzyć rozwiązania, które będą do nich dopasowane.
Aktualną modę w projektowaniu graficznym najlepiej oddają popularne serwisy dla branży kreatywnej. Regularnie zaglądaj m.in. na:
- Behance.net – najpopularniejszy serwis społecznościowy dla branży kreatywnej. Dzięki głosowaniu użytkowników na najlepsze projekty dostajesz bezpośredni wgląd w aktualne gusta.
- Dribbble.com – to bardzo popularna platforma wśród grafików. Znajdziesz tam wykonawcę dla swojego projektu, ale też podpatrzysz aktualne rozwiązania.
Infografiki to bardzo skuteczne narzędzie marketingowe, ale tylko materiały dobrze przygotowane mają szansę na sukces. Wielu marketerów zwabionych potencjalnymi efektami testuje tę formę i spotyka ich mocne rozczarowanie. Decydując się na taki rodzaj komunikacji, musisz mieć ciekawy pomysł i jasną wizję tego, jak przedstawisz swoje informacje. Szalenie ważne są też estetyka i zgodność ze współczesnymi trendami.
Komunikacja wizualna nie jest już jednak wyłącznie jedną z możliwych opcji. Wymiana informacji ciągle przyśpiesza i obraz staje się doskonałym nośnikiem. Im szybciej opanujesz ten specyficzny język, tym szybciej zaczniesz czerpać z tego korzyści.
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 8–10 kwietnia 2025 roku.
Zapoznaj się także z ofertą organizowanych przez nas szkoleń z zakresu marketingu.