Nowości z obszaru Google Analytics, Google Tag Manager, Google Optimize i Google Data Studio za okres wrzesień-grudzień 2020
1. Nowa wersja Google Analytics
To zdecydowanie najważniejszy news tego zestawienia. Jak można było się domyślić, zaprezentowany w zeszłym roku nowy typ usługi App + Web staje się domyślnym. Google Analytics 4 (bo tak się teraz nazywa ten typ usługi) to aktualnie jedyna zalecana opcja przy zakładaniu nowego konta. Nowa wersja GA to nie tylko odświeżony wygląd, ale też odmienione w stosunku do Universal Analytics podejście do zbierania danych.
Osoby, które nie próbowały wcześniej usługi App + Web, mogą być zaskoczone zmianami w designie. Warto się jednak przyzwyczajać do tego interfejsu, gdyż jest to kierunek, w którym Google będzie podążać coraz mocniej ze swoim analyticsowym produktem. Kluczem do tych zmian jest uproszczenie implementacji i analizy danych.
A czy Ty dodałeś już na swojej stronie Google Analytics 4? Jeśli obawiasz się, że nowa wersja Cię przytłoczy, to koniecznie sprawdź krótki kurs wprowadzający, który dostępny jest na kanale YouTube Google Analytics. Po zapoznaniu się z nim decyzja o aktualizacji śledzenia z pewnością będzie łatwiejsza.
2. Aktualizacja aplikacji mobilnej Google Analytics
Aplikacja mobilna Google Analytics dosyć długo była zaniedbywana i nie otrzymywała poważniejszych aktualizacji. Nareszcie doczekała się odświeżenia interfejsu. Teraz bardzo szybko możemy sprawdzić najistotniejsze dla nas statystyki z poziomu telefonu – również dla nowego Google Analytics 4. Jeżeli do tej pory nie korzystaliście z GA na swoim telefonie, to teraz jest dobry moment, by zacząć to robić.
3. Zmiany w Google Tag Manager
Google Tag Manager również doczekał się kilku aktualizacji. Możemy teraz wprowadzać zbiorcze zmiany dla wielu tagów (wstrzymywanie, przenoszenie do folderów czy usuwanie). I ta zmiana bezapelacyjnie ułatwiła pracę wszystkim obcującym z tym narzędziem.
Ale jest też zmiana, co do której zdania są podzielone. Tryb podglądu „odpala się” w osobnym oknie, a nie tak jak dotychczas w nakładce na dole strony. Teoretycznie to dobra zmiana, bo wszystko jest dużo bardziej przejrzyste i łatwiejsze w debbugowaniu. I faktycznie użytkownicy dużych (i wielu) monitorów są zadowoleni – mogą sobie ułożyć dwa okna obok siebie i sprawnie testować. Gorzej, jeśli zwykle pracujesz na jednym, nie za dużym ekranie (laptop) – w takiej sytuacji nie pozostało Ci nic innego jak przełączanie się między oknami, co może być nieco uciążliwe.
4. Aktualizacje w Google Data Studio
Warto zwrócić uwagę na dwie małe, lecz przydatne zmiany, które pojawiły się w ostatnim czasie w Google Data Studio. Pierwsza rozszerza możliwości reguł formatowania warunkowego tabel. Od teraz będziesz mógł dodawać wiele argumentów za pomocą funkcji logicznych I (AND) oraz LUB (OR).
Druga nowość dotyczy map, do których możesz dodać legendę, by dane na niej przedstawione były bardziej czytelne dla odbiorców raportu.
Nowości z obszaru Google Analytics, Google Tag Manager, Google Optimize i Google Data Studio za okres kwiecień-sierpień 2020
1. Formatowanie warunkowe w Google Data Studio
W tabelach utworzonych w Google Data Studio można teraz zastosować formatowanie warunkowe. Jest to funkcja, która z pewnością przyda się wielu użytkownikom oraz pozytywnie wpłynie na czytelność raportów. Dostępne są dwa typy formatowania warunkowego: możesz zastosować pojedynczy kolor dla określonych wartości lub skalę kolorów dla danego przedziału wartości.
2. Supermetrics przejmuje Da Vinci Tools
Nie są to co prawda oficjalne narzędzia Google, ale z pewnością dobrze zna je wielu marketerów korzystających z Google Analytics czy Google Data Studio. Jeżeli jednak te nazwy nic Ci nie mówią, spieszę z wyjaśnieniem. Supermetrics to firma dostarczająca konektory danych, dzięki którym w prosty sposób wyeksportujesz dane z większości narzędzi marketingowych do Google Data Studio lub Google Spreadsheets.
Natomiast Da Vinci Tools to wtyczka do Google Chrome, która rozszerza możliwości interfejsu Google Analytics, Google Tag Managera i Google Data Studio. Przez pewien czas nie była aktualizowana, jednak teraz, po przejęciu przez Supermetrics, z pewnością się to zmieni. Co więcej, od razu po ogłoszeniu przejęcia zlikwidowano płatną wersję Da Vinci Tools i udostępniono wszystkie jej funkcjonalności całkowicie za darmo. Jeżeli do tej pory nie używałeś tej wtyczki, przetestuj ją i sprawdź, jak może ulepszyć Twoje korzystanie z pakietu narzędzi analitycznych od Google.
3. Google wychodzi naprzeciw wydawcom treści
W ramach Google News Initiative wydawcy otrzymali wsparcie i szereg narzędzi, by lepiej radzić sobie z działalnością online. Jednym z tych narzędzi jest News Tagging Guide. Jest to przejrzysty zestaw poradników, które pomogą Ci w odpowiednim otagowaniu strony. Instrukcje napisane są tak, by były jasne nawet dla osób, które nie mają umiejętności technicznych.
W News Tagging Guide znajdziesz szereg porad dotyczących poprawnego zbierania danych na temat zaangażowania użytkowników, monetyzacji treści czy analizowania interakcji wideo. To ważny krok Google w stronę mediów – dotychczas firma ta skupiała się głównie na branży e-commerce.
4. Brak danych o ISP w Google Analytics
Jakiś czas temu Google przestał pokazywać informację o dostawcy Internetu (ISP – Internet Service Provider) osób odwiedzających daną witrynę. Oprócz standardowych dostawców Internetu (takich jak Orange czy Netia) pojawiały się tu nazwy firm, z których sieci dokonano wizyty. Było to więc świetne źródło danych dla firm B2B, które mogły w tym raporcie znaleźć biznesy potencjalnie zainteresowane podjęciem współpracy.
Niestety, obecnie większość ruchu przypisana jest do wartości (not set). Na szczęście nie zostaliśmy pozostawieni sami sobie z tym problemem. Wyczerpujący artykuł na temat przekazywania informacji o ISP do Google Analytics w zmiennej niestandardowej napisał Simo Ahava. Szczegóły znajdziesz na jego blogu.
Nowości z obszaru Google Analytics, Google Tag Manager, Google Optimize i Google Data Studio za okres styczeń-marzec 2020
1. Server Side Tagging pojawi się w Google Tag Manager
Podczas analyticsowej konferencji Superweek na Węgrzech, Google zapowiedział, że Tag Manager zostanie rozszerzony o możliwość uruchamiania tagów po stronie serwera. Udostępniony będzie nowy typ kontenera: Server.
Tagi, zamiast odpalać się po stronie klienta (w przeglądarce), będą odpalały się na serwerze. Obsługa kontenera będzie odbywała się w Google Cloud Platform. W przyszłości zostanie dodane również wsparcie dla innych platform chmurowych.
Za korzystanie z tego typu kontenera mogą być naliczane niewielkie opłaty, ze względu na wykorzystanie zasobów chmury. Możliwe będzie przesyłanie danych o eventach z dowolnego SDK do GTM, a następnie przesłanie tych danych do kilku innych narzędzi jednocześnie (na podobnej zasadzie działa obecnie narzędzie o nazwie Segment).
Rozwiązanie to powinno przyśpieszyć czas ładowania stron, ponieważ żadne dodatkowe skrypty narzędzi marketingowych nie będą odpalały się bezpośrednio w przeglądarce. Tag Manager na serwerze będzie zarządzał, komu wysłać dane po otrzymaniu informacji o wystąpieniu danego zdarzenia na stronie.
Kiedy Server Side Tagging będzie ogólnodostępny? Tego niestety jeszcze nie wiemy. Nie pojawiła się ani dokumentacja, ani oficjalna informacja prasowa. W środowisku krążą jednak głosy, że nie powinniśmy się spodziewać publikacji tego rozwiązania zbyt szybko.
2. Zaawansowane zarządzanie dostępami w Google Data Studio
Z myślą o dużych organizacjach, Google udostępnił nowe, bardziej zaawansowane metody zarządzania dostępami w Google Data Studio. Teraz dział IT będzie mógł zarządzać dostępami do narzędzia z poziomu panelu administracyjnego G Suite oraz Cloud Identity. Będzie ono traktowane na takiej samej zasadzie jak inne narzędzia z pakietu Google’a.
Ponadto możliwa będzie integracja logowania z Active Directory. Administratorzy zyskują również możliwość audytowania użycia Data Studio pod kątem bezpieczeństwa danych. Mogą też ustalać odgórne zasady udostępniania raportów Data Studio dla całej organizacji.
3. Nowe funkcje w Google Analytics
Usługa „Aplikacje + internet” w Google Analytics cały czas jest rozbudowywana o nowe funkcjonalności. Tym razem otrzymaliśmy nowe funkcje w wyszukiwarce. Możesz teraz bezpośrednio z wyszukiwarki przechodzić do ustawień administracyjnych, wyświetlać ID swojego konta, a nawet wyszukiwać artykuły pomocy. Ponadto dla wszystkich typów usług w zakładce „Trendy”, dostępnej na stronie głównej Analytics, pojawiła się możliwość tworzenia „Statystyk niestandardowych”.
Do tej pory w zakładce tej dostępne były jedynie „Statystyki zautomatyzowane”. Za pomocą statystyk niestandardowych możesz wyznaczyć warunki dla zmian w danych, które są dla Ciebie szczególnie istotne. Takie statystyki pojawią się następnie w zakładce „Trendy”; co więcej, możesz również zaplanować wysyłanie wiadomości o zmianach na e-mail.
Nowości z obszaru Google Analytics, Google Tag Manager, Google Optimize i Google Data Studio za okres październik-grudzień 2019
1. Poprawione raportowanie w Google Optimize
Google rozszerza możliwości raportowania eksperymentów w Google Optimize. Od teraz statystyki dla poszczególnych wariantów podzielone są na dane z Google Analytics oraz analizy przeprowadzone przez Optimize. Możesz je analizować pod kątem zrealizowanych konwersji – nie tylko tych ustawionych z góry w eksperymencie (jak było do tej pory), ale wszystkich konwersji ustawionych w Google Analytics.
Poprawione zostały też wizualne wskazówki dotyczące efektów prowadzonego eksperymentu. W przejrzystej formie zobaczysz, czy znaleziono zwycięski wariant, czy raczej eksperyment powinien być kontynuowany lub zaniechany ze względu na brak szans znalezienia zwycięzcy.
2. Motywy dla raportów w Google Data Studio
W Google Data Studio wprowadzone zostały motywy, które działają na podobnej zasadzie, jak motywy prezentacji w PowerPoincie. Jednym kliknięciem możesz zmienić wygląd (schemat kolorystyczny, czcionki itp.) całego raportu. Wybrane motywy możesz oczywiście modyfikować. Po wprowadzeniu modyfikacji, na liście pojawi się nowy, niestandardowy motyw.
Lista dostępnych motywów jest już dosyć pokaźna; mam nadzieję, że w przyszłości Google pozwoli zapisywać niestandardowe motywy dla całego konta, a następnie wykorzystywać je do tworzenia nowych raportów. Obecnie nie jest to możliwe, a znacząco przyspieszyłoby pracę z tworzeniem nowych raportów.
3. Google Attribution dostępne w Polsce!
Po dwóch latach od pierwszych publicznych zapowiedzi, Google Attribution nareszcie pojawiło się na kontach Google Analytics.
Z modelowania atrybucji nie skorzystasz od razu po przejściu do zakładki „Google Attribution” w kolumnie z lewej strony interfejsu Google Analytics. Funkcja ta wymaga kilku kroków konfiguracyjnych. Po ich wykonaniu będziesz musiał odczekać ok. 72 godziny – w tym czasie zbierane będą dane do zaprezentowania w pierwszym modelu.
Jednak na pełnię możliwości narzędzia trzeba będzie poczekać ok. 30 dni. Dopiero po tym czasie Attribution odpowiednio „nauczy się” Twoich danych i przedstawi wiarygodne raporty.
4. Targetowanie eksperymentów i personalizacji na konkretny UTM
Teraz możesz targetować eksperymenty i personalizacje w Google Optimize na zadaną wartość parametru UTM w URL-u. Świetnie sprawdzi się to szczególnie w przypadku personalizowania zawartości strony po przejściu z danego źródła lub kampanii marketingowej.
Co więcej, Optimize zapamięta, jaki wariant został wyświetlony użytkownikowi przy poprzedniej wizycie i wyświetli mu ten sam wariant, gdy wróci on na stronę. Dzięki temu interakcja użytkownika z witryną będzie spójna pomiędzy sesjami.
Nowości z obszaru Google Analytics, Google Tag Manager, Google Optimize i Google Data Studio za okres lipiec-wrzesień 2019
1. Łatwe śledzenie aplikacji i strony internetowej w jednym koncie Google Analytics
Ten news z pewnością ucieszy wszystkich posiadających aplikacje mobilne i chcących analizować ruch pomiędzy aplikacją mobilną a stroną internetową. Google wprowadził do swojej analyticsowej usługi nowy typ konta: „Aplikacje i Internet”. Wybierając ten typ konta, będziesz mógł w jednym miejscu analizować zachowanie użytkowników strony www i aplikacji mobilnej. Ponadto będziesz mógł zobaczyć, jak użytkownicy przechodzą pomiędzy tymi platformami, a wszystko przy użyciu jednolitego zestawu wymiarów i danych.
Możliwe będzie na przykład przeanalizowanie, ilu użytkowników rozpoczęło swoją ścieżkę w aplikacji mobilnej, a następnie przeszło na stronę www, by dokonać transakcji. Co ważne, jeżeli obecnie masz zaimplementowane śledzenie swojej strony przy pomocy Google Tag Managera lub Global Site Tag, to by korzystać z nowego typu konta, nie musisz instalować żadnych dodatkowych kodów śledzących. By śledzić aplikację mobilną, wystarczy zaimplementować w niej SDK Firebase.
Dzięki funkcji rozszerzonego śledzenia dostępnej dla typu konta „Aplikacje i Internet”, część zdarzeń jest śledzona bez dodatkowych ingerencji programistycznych, co jeszcze bardziej ułatwia implementację. Google naprawdę postarał się, by przeszkód w przechodzeniu na nowy typ konta było jak najmniej, dlatego nie warto odkładać tego na później, bo możliwości są potężne.
2. Szablony w Google Tag Manager
Zdarza się, że developerzy zarzucają marketerom, że wprowadzili oni w GTM jakieś zmiany, które „wysypały” lub spowolniły stronę. Dzieje się tak najczęściej w kontekście zmian wprowadzonych z użyciem niestandardowego kodu HTML. By ograniczyć takie sytuacje, dać więcej kontroli developerom i sprawić, by korzystanie z Tag Managera było dla marketerów jeszcze prostsze, Google zaprezentował „Szablony”.
Po utworzeniu przez developera szablonu – chociażby dla niedostępnego natywnie w GTM pixela Facebooka – interakcja z nim przy tworzeniu nowego tagu sprowadza się do czynności podobnych jak przy korzystaniu z wbudowanych typów tagów. Gotowe szablony dla wielu popularnych (tych mniej popularnych też) narzędzi znajdziesz na stronie www.gtmtemplates.com, a szczegółowo temat szablonów opisał Simo Ahava na swoim blogu.
3. Modyfikacja wielu stron w ramach jednego eksperymentu Google Optimize
Do tej pory w ramach jednego eksperymentu lub personalizacji w Google Optimize można było modyfikować tylko jedną podstronę. Było to dość ograniczające, szczególnie w darmowej wersji narzędzia, w której można prowadzić maksymalnie pięć doświadczeń jednocześnie. Google wychodzi nam naprzeciw, udostępniając możliwość dodawania kolejnych stron do modyfikacji. Dzięki temu, gdy chcesz na przykład utworzyć personalizację z banerem informującym o promocji, możesz to teraz zrobić na wszystkich podstronach za jednym zamachem.
4. Raport z odwiedzin sklepu stacjonarnego w Google Analytics
Podczas tegorocznego Google Marketing Live Jesse Savage zapowiadał, że w niedalekiej przyszłości można spodziewać się w Google Analytics funkcjonalności, które pozwolą w pełni przeanalizować ścieżkę klienta między różnymi punktami styku z Twoją marką. Teraz pojawia się coraz więcej efektów tych zapowiedzi. Poza wspomnianym wcześniej nowym rodzajem konta, łączącym dane z aplikacji mobilnych i stron www, coraz więcej użytkowników otrzymuje również dostęp do raportu „Wizyty w sklepie stacjonarnym”.
W raporcie tym znajdziesz informacje na temat tego, z jakich kanałów zostali pozyskani klienci przed wizytą w Twoim sklepie stacjonarnym oraz w jakiej lokalizacji znajdowali się podczas dokonywania interakcji online, która doprowadziła do wizyty w sklepie. Należy tutaj zaznaczyć, że w raportach przedstawione są estymowane, a nie rzeczywiste dane i dotyczą one jedynie użytkowników, którzy mają włączoną w telefonie historię lokalizacji oraz wyrazili zgodę na przesyłanie zanonimizowanych danych do Google. Mimo pewnych ograniczeń, raport ten z pewnością dostarczy informacji, które pozwolą Ci jeszcze lepiej zrozumieć Twoich klientów.
Nowości z obszaru Google Analytics, Google Tag Manager, Google Optimize i Google Data Studio za okres kwiecień-czerwiec 2019
1. Obszar Analizy Danych w Google Data Studio
Czasem nie chcesz tworzyć całego raportu i zastanawiać się nad tym, jaki będzie miał układ i wygląd. Chcesz szybko przeanalizować konkretną rzecz. Taką możliwość daje Ci funkcja Obszar Analizy Danych w Google Data Studio. Wybierasz typ wizualizacji, źródło danych oraz konkretne metryki i wymiary, które chcesz przeanalizować. Całość w bardzo intuicyjnym interfejsie znanym ze standardowych raportów w Data Studio. Wszystko możesz w łatwy sposób modyfikować, a na koniec skopiować utworzony komponent i wkleić go do raportu. Jeżeli jeszcze nie testowałeś tej funkcji, to spróbuj koniecznie i przekonaj się sam, jak przyspieszy to Twoją pracę przy analizowaniu danych.
2. Nowości w Google Analytics ogłoszone podczas Google Marketing Live
Podczas wydarzenia Google Marketing Live nie poświęcono zbyt wiele uwagi Google Analytics. Pojawiła się jednak enigmatyczna zapowiedź nowej funkcji, której mamy oczekiwać w najbliższej przyszłości. Rąbka tajemnicy uchylił Jesse Savage, czyli głównodowodzący zespołu odpowiedzialnego za Analytics w Google. Powiedział on, że aktualnie skupiają się na dostarczeniu biznesom pełnego obrazu ścieżki podróży klienta i pracują nad funkcją, która pozwoli analizować tę ścieżkę pomiędzy aplikacjami mobilnymi a stronami webowymi. Brzmi, jak rozszerzenie możliwości Google Signals i integracja Google Analytics dla Firebase z raportami webowymi. Niestety żadne konkrety nie zostały ujawnione, więc pozostaje nam czekać. Obyśmy nie czekali tak długo, jak na Google Attribution, które nadal nie jest dostępne, mimo iż zostało zapowiedziane już prawie dwa lata temu.
3. Trendy w Google Analytics dostępne po polsku
Trendy w Google Analytics nareszcie dostępne po polsku! Jak to działa? W (prawie) każdym raporcie, w prawym górnym rogu znajduje się przycisk „Trendy”. Po jego kliknięciu, po prawej stronie pojawi się kolumna, w której wyświetlona zostanie lista trendów w zachowaniu użytkowników. Są to pozytywne lub negatywne zmiany w zachowaniu użytkowników na stronie oraz sugestie na temat tego, co mogłoby zostać zoptymalizowane.
Sprawdź, jakie trendy pojawiają się w Twoim Google Analytics i zastanów się, jak możesz wykorzystać te informacje, by zoptymalizować konwersje i jakość ruchu na swojej stronie. Niektóre odpowiedzi dostaniesz w Trendach podane na tacy.
4. Bardziej interaktywne raporty w Data Studio
Kolejną ciekawą funkcją dodaną do Data Studio są interaktywne raporty. Dzięki nim możesz filtrować zawartość całego raportu, wchodząc w interakcje z poszczególnymi jego elementami takimi jak mapy, tabele, wykresy itd. Możesz np. kliknąć dany kraj na mapie, by przefiltrować zawartość całego raportu tylko dla danego kraju. Możesz też zaznaczyć zakres dat na wykresie, by przeanalizować tylko dane z tego okresu. Korzystanie z Data Studio stało się jeszcze bardziej intuicyjne.
Nowości z obszaru Google Analytics, Google Tag Manager, Google Optimize i Google Data Studio za okres styczeń-marzec 2019
1. Śledzenie raportów Data Studio w Google Analytics
Raporty Data Studio, podobnie jak strony internetowe, można śledzić za pomocą Google Analytics. Implementacja takiego śledzenia jest bardzo prosta – wystarczy podać ID Analyticsa w ustawieniach raportu Data Studio. Jest to przydatne, jeśli chcesz sprawdzić, czy klienci, którym wysłałeś link do raportu, faktycznie z niego korzystają, a jeśli korzystają, to które elementy raportu są dla nich najbardziej interesujące. Możesz też utworzyć nowy raport Data Studio, w którym będziesz analizował dane na temat innego raportu.
2. Umieszczanie zewnętrznych elementów w Data Studio
Teraz mamy możliwość umieszczania w raportach zewnętrznych elementów takich jak wideo z serwisu YouTube, dokumenty z Google Docs czy nawet całe strony internetowe. Umieszczone elementy są w pełni interaktywne. To znaczy, że wideo obejrzymy bezpośrednio z poziomu raportu, a dokumenty możemy przeglądać tak jak w narzędziu Google Docs, z kolei strony internetowe tak jak byśmy na nich byli (z pełną nawigacją i przechodzeniem między linkami). Możemy nawet umieścić w raporcie inny raport Data Studio. Jest tutaj jednak jedno zastrzeżenie – jeżeli w umieszczanym raporcie będzie umieszczony raport, to jego zawartość się nie wyświetli.
3. Możliwość edytowania eksperymentów w Google Optimize
Czy zdarzyło się Wam zapisać i uruchomić eksperyment, by po chwili zorientować się, że nie zmieniliście jednego drobnego elementu? Jeśli tak, to zapewne wiecie, że dotychczas trzeba było zatrzymać taki eksperyment, a następnie utworzyć nowy i przeklikać się ponownie przez całą konfigurację, uwzględniając zmianę, o której zapomnieliśmy.
Google postanowił ułatwić ten proces i zaprezentował kilka nowych możliwości edycji już utworzonych eksperymentów. Możemy np. wstrzymać uruchomiony eksperyment i od razu przejść do edycji. Zostanie wtedy utworzony nowy eksperyment z dokładnie taką samą konfiguracją. Możemy też edytować harmonogram eksperymentu lub wykorzystać utworzone na stronie personalizacje do wygenerowania jednowariantowego testu A/B.
4. Wizualizacje utworzone przez społeczność w Data Studio
Google opublikował w Data Studio nową funkcję – wizualizacje utworzone przez społeczność. Od teraz każdy, kto czuje się pewnie w pisaniu kodu wizualizacji, zna język JavaScript i HTML może stworzyć własny sposób wizualizacji danych. Po przygotowaniu własnego sposobu wizualizacji możemy go wysłać do weryfikacji. Jeżeli pomyślnie przejdzie weryfikację, zostanie wrzucony na listę wizualizacji utworzonych przez społeczność i każdy będzie mógł z niego skorzystać w swoich raportach, podając jego ID. Sprawdź wizualizacje już dostępne na liście. Może któraś z nich znajdzie zastosowanie w Twoich raportach?
Nowości z obszaru Google Analytics, Google Tag Manager, Google Optimize i Google Data Studio za okres październik-grudzień 2018
1. Google Marketing Platform
Pod koniec czerwca br. Google poinformowało o połączeniu swoich dwóch usług skierowanych do dużych przedsiębiorstw. DoubleClick oraz Google Analytics 360 Suite zostały połączone w Google Marketing Platform. Ma to usprawnić integrację pomiędzy narzędziami analitycznymi i marketingowymi. Zmiany zostały podyktowane nowymi realiami, w których muszą obecnie pracować marketerzy.
2. Śledzenie użytkowników między urządzeniami
To funkcja, na którą czekaliśmy od dawna. Google ogłosiło, że na kontach Google Analytics będzie stopniowo udostępniać możliwość śledzenia użytkowników między urządzeniami. O zaletach takiego rozwiązania chyba nie muszę wspominać. Pełniejsza analiza interakcji użytkownika z naszą witryną czy tworzenie bardziej trafnych list remarketingowych, to tylko dwie z nich. Funkcja ta nazywa się Google Signals. Na razie jest w wersji beta i nie jest jeszcze dostępna na wszystkich kontach.
Aby sprawdzić, czy Google Signals jest dostępne na Twoim koncie, przejdź do zakładki „ADMINISTRACJA”. Następnie w kolumnie „Usługa” wybierz „Informacje o śledzeniu” > „Gromadzenie danych”. Jeżeli masz możliwość włączenia tej funkcji, pojawi się tutaj niebieski banner informujący o tym. Po włączeniu Google Signals otrzymasz dostęp do czterech nowych raportów zgrupowanych w zakładce „Odbiorcy > Różne urządzenia”.
3. Śledzenie wizyt w punktach stacjonarnych
Google Signals to nie tylko śledzenie użytkowników między urządzeniami. Kolejną funkcją zaproponowaną przez Google w wersji beta jest śledzenie wizyt w punktach stacjonarnych. Pozwoli ona analizować, jak Twoje działania marketingowe w sieci wpływają na sprowadzanie klientów do fizycznej lokalizacji Twojej firmy. Opcja idealna dla biznesów takich jak hotele, salony samochodowe, restauracje czy sklepy posiadające punkty stacjonarne. Jednak, aby móc z niej skorzystać, musimy spełnić szereg wymagań. Najważniejsze z nich to aktywowane Google Signals i powiązanie usługi Google Analytics z kontem Google Ads, na którym mamy podpiętą zweryfikowaną lokalizację Google My Business. Pełną listę wymagań znajdziecie w artykule poświęconym tej funkcji w Pomocy Google. Jak wspominałem wcześniej jest to beta, dlatego jeżeli chcesz aktywować ją u siebie, skontaktuj się z opiekunem Twojego konta w Google.
4. Data blending w Google Data Studio
Data blending zawitało do Google Data Studio. To nic innego, jak łączenie danych z kilku źródeł, a następnie możliwość przedstawienia ich na jednym wykresie. Możemy łączyć dane z wszystkich źródeł dostępnych w Data Studio. Konieczne jest jednak, aby łączone źródła danych były powiązane kluczem, czyli wymiarem, który będzie taki sam dla wszystkich źródeł. Łączenie danych z Analytics, Google Ads i Search Console nigdy nie było prostsze.
5. Personalizacja strony WWW w Google Optimize
Kolejna funkcja, na którą czekało wielu użytkowników. Google Optimize to teraz nie tylko eksperymenty. Korzystając z wizualnego edytora wewnątrz tego narzędzia, mamy możliwość wprowadzenia zmian, które na stałe będą wyświetlały się danemu segmentowi odbiorców. W ten sposób możemy na przykład spersonalizować stronę docelową dla użytkowników z konkretnego miasta lub konkretnego źródła ruchu.
Oprócz tego dodany został przycisk, dzięki któremu po zakończeniu eksperymentu jednym kliknięciem możemy wprowadzić zwycięską wariację strony na stałe. Samodzielne edytowanie strony właśnie stało się prostsze. Jakie pomysły Ty wprowadzisz, gdy nie musisz już korzystać z pomocy dewelopera?
6. Dane na temat ruchu z wyszukiwarki obrazów w Google Analytics
Google postanowiło ułatwić nam analizowanie danych na temat ruchu z wyszukiwarki obrazów. Teraz, jeżeli chcemy analizować te dane, znajdziemy je w raporcie stron odsyłających jako images.google.com. Należy wziąć przy tym pod uwagę, że choć rozszerzenie domeny Google zostało już ujednolicone na całym świecie do .com, to niektórzy użytkownicy wciąż korzystają z rozszerzeń lokalnych (np. .pl, .de, lub .co.uk). Z tego powodu domena wyszukiwarki obrazów może pojawić się w raporcie stron odsyłających z różnymi rozszerzeniami. Kolejną zmianą w tej kwestii jest wyciągnięcie ruchu z wyszukiwarki obrazów ze źródła „google / organic” do „google images / organic”. Jeżeli macie jakieś segmenty lub filtry, które ułatwiały Wam analizę ruchu z Google Grafika, to nie zapomnijcie ich zaktualizować zgodnie z nowym sposobem przedstawiania tego ruchu w Analytics.
7. Trzy zmiany w Google Optimize
W Google Optimize wprowadzono trzy zmiany, które powinny ucieszyć wszystkich użytkowników eksperymentujących ze swoimi witrynami. Po pierwsze, pojawiła się opcja notyfikacji o ważnych zmianach w prowadzonych eksperymentach. Takie powiadomienia otrzymamy na podany adres e-mail.
Po drugie w Google Analytics dodany został nowy wymiar „Identyfikator eksperymentu z wariantem”. Wykorzystanie tego wymiaru do tworzenia segmentów pozwoli dokonać głębszej analizy wariantów wykorzystanych w eksperymencie.
Trzecią zmianą jest możliwość planowania eksperymentów. Wystarczy ustawić konkretny termin startu, a test uruchomi się automatycznie. Ponadto możemy ustawić powiadomienie o starcie eksperymentu, które otrzymamy na maila.
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 8–10 kwietnia 2025 roku.
Zapoznaj się także z ofertą organizowanych przez nas szkoleń z zakresu marketingu.