Natalia Sisik
Natalia Sisik

17 nowości na TikToku

Nowości z TikToka za okres październik-grudzień 2019

1. ByteDance pracuje nad platformą do streamingu muzyki

Według Financial Times, właściciel TikToka, firma ByteDance, prowadzi rozmowy z największymi wytwórniami muzycznymi, takimi jak Universal Music, Sony Music i Warner Music na temat globalnych umów licencyjnych, obejmujących utwory należące do mejdżersów w ramach nowej usługi – muzycznej platformy streamingowej.

ByteDance planuje otwarcie platformy już w przyszłym miesiącu. Jednak przed wprowadzeniem jej do krajów zachodnich, ByteDance rozpocznie swoją działalność na rynkach wschodzących, takich jak Indie, Indonezja i Brazylia.

2. E-commerce na TikToku

Kolejną nowością (również w fazie testów) jest możliwość dodawania klikalnych linków do filmu. Funkcja ta pozwala na łatwe i szybkie przekierowanie widzów z filmu, na którym pokazywany jest produkt, do witryny sklepu internetowego (żółty kwadracik z koszykiem). Opcja ta jest już dostępna dla wszystkich użytkowników na chińskim TikToku – Douyinie.

klikalne linki tiktok

3. Tajne konto Marka Zuckerberga na TikToku

Mark Zuckerberg postanowił osobiście poznać swojego największego konkurenta w świecie social mediów. Założyciel Facebooka stworzył potajemne konto na TikToku – kryje się pod nazwą @finkd. Do profilu ma również podpięty oficjalny Instagram, co potwierdza autentyczność konta. Mark obserwuje 62 osoby, w tym głównie amerykańskich celebrytów i popularnych twórców aplikacji TikTok. Jako jedyna Polka należę do grona zaobserwowanych przez Zuckerberga.

mark zuckerberg tiktok

4. Link w bio

TikTok testuje możliwość dodawania linków do bio. Nowa funkcja ma ułatwić przekierowywanie widzów na zewnętrzne strony. Jak podkreśla ByteDance, są to jedynie testy i nie wiadomo, czy funkcja zostanie wprowadzona dla wszystkich użytkowników. Gdyby jednak tak się stało, zdecydowanie ułatwiłoby to prowadzenie i mierzenie kampanii reklamowych na TikToku.

tiktok bio linki

5. Problemy TikToka w Stanach Zjednoczonych

Prawodawcy z USA zostali wezwani do przeprowadzenia dochodzenia w sprawie przechowywania i wykorzystywania danych osobowych amerykańskich obywateli przez aplikację TikTok. Przyczyną dochodzenia są obawy przed cenzurą wrażliwych politycznie treści, które rzekomo są przekazywane chińskiemu rządowi.

TikTok jest prawdopodobnie pierwszą chińską aplikacją, która osiągnęła międzynarodowy sukces i podbiła serca amerykańskich nastolatków.

„Chociaż nie możemy komentować trwających procesów regulacyjnych, TikTok wyjaśnił, że nie mamy wyższego priorytetu niż zdobycie zaufania użytkowników i organów regulacyjnych w Stanach Zjednoczonych. Część tych wysiłków obejmuje współpracę z Kongresem i jesteśmy do tego zobowiązani” – powiedział rzecznik Tik-Toka.

6. Udostępnij na TikToku

TikTok ogłosił uruchomienie pakietu SDK „Share to TikTok”, który umożliwia aplikacjom innych firm bezpośrednią integrację z TikTokiem. Użytkownicy aplikacji służących do edycji wideo, będą mogli przesyłać filmy z platform bezpośrednio do TikToka.

share to tiktok

7. TikTok nie zwalnia tempa

Według najnowszych danych z Sensor Tower, TikTok przekroczył 1,5 mld pobrań na całym świecie, co czyni go trzecią najczęściej pobieraną aplikacją w tym roku (bez gier). Najwięcej pobrań odnotowano w Indiach – 466,8 mln, czyli około 31% wszystkich unikalnych instalacji. Chiny znalazły się na drugim miejscu, generując 173,2 mln pobrań, czyli 11,5% wszystkich unikalnych pobrań. Trzecie miej sce przypadło Stanom Zjednoczonym z wynikiem 123,8 mln ściągnięć, czyli 8,2% TikTok w październiku ponownie znalazł się w czołówce najczęściej pobieranych aplikacji na świecie.

tiktok liczba pobrań

8. Aktorzy i osobowości telewizyjne na TikToku

Do aplikacji przekonuje się coraz więcej znanych i uznanych gwiazd z całego świata, w tym także z Polski. Na TikToku swoje konto aktywnie prowadzą między innymi: Will Smith, Jimmy Fallon, Ellen DeGeneres, Howie Mandel, Dove Cameron, Reese Witherspoon, Selena Gomez, Tony Hawk czy Arnold Schwarzenegger.

W Polsce swoje konta mają między innymi: Maciej Dowbor i Joanna Koroniewska, Adam Fidusiewicz, Ada Fijał, Klaudia Halejcio, Tomasz Karolak, Bartek Kasprzykowski oraz Michał Milowicz.

Nowości z TikToka za okres lipiec-wrzesień 2019

1. TikTok wyprzedził Facebooka

TikTok znalazł się na szczycie sierpniowej listy najczęściej pobieranych aplikacji. Dane pochodzące z Sensor Tower pokazują, że aplikacja należąca do ByteDance znalazła się na pierwszym miejscu pod względem częstotliwości pobrań aplikacji, tym samym wyprzedzając aplikacje należące do Facebooka, czyli: WhatsAppa, Messengera, Instagrama oraz samą aplikację Facebook. Co ciekawe, wysokie miejsce w rankingu zajęła aplikacja konkurencyjna do TikToka, czyli Likee.

top 10 aplikacji

2. Giphy na TikTok

TikTok rozpoczął współpracę z Giphy – aplikacją, w której znajdziesz tysiące zabawnych animacji GIF, nawiązujących m.in. do popularnych memów, filmów, seriali czy zabawnych zwierzaków. Integracja umożliwia użytkownikom dodawanie GIF-ów do swoich filmów; ma również pomóc tworzyć nowe pliki GIF. Jest to pierwsze partnerstwo, które ma na celu zintegrowanie naklejek innej firmy z platformą TikTok.

3. Gwiazdy muzyki na TikTok

TikTok przyciąga uwagę coraz większej liczby osób publicznych z całego świata. Profil na TikToku prowadzą największe gwiazdy muzyki, takie jaki: DJ Khaled, Will.i.am, Alicia Keys, Nicki Minaj, Mariah Carey, Ed Sheeran, Jonas Brothers, Hrvy, Marshmello, Little Mix, Cardi B czy Anne-Marie.

Polscy artyści również wykorzystują potencjał aplikacji do promocji swojej muzyki. Na TikToku możesz zobaczyć m.in.: Roksanę Węgiel, Cleo, Margaret, Magdę Beredę, My3, Zuzę Jabłońską, Sylwię Lipkę, 4Dreamers, Sylwię Przybysz, Saszan, Ewelinę Lisowską, a od niedawna także Katarzynę Nosowską.

4. Testy nowego feedu

TikTok testuje nowy wygląd strony „Dla Ciebie”. Obecnie użytkownicy przeglądający stronę główną, zmieniają filmy, przesuwając palcem w górę. Zaktualizowana wersja oferuje układ w stylu siatki. Taki wygląd pozwala na sprawniejsze wybieranie filmów oraz umożliwia umieszczenie większej liczby filmów rekomendowanych użytkownikom przez TikTok zgodnie z ich preferencjami.

5. Zakupy na TikToku

Na TikToku pojawiła się nowa funkcja, która pozwala użytkownikom kupować produkty związane ze sponsorowanym hashtagiem bez opuszczania aplikacji. Sponsorowane wyzwania to kampanie marketingowe, w których użytkownicy są zachęcani do publikowania filmów związanych z challengem marki.

Nowa funkcja e-commerce nazwana przez TikToka „Hashtag Challenge Plus”, oprócz tworzenia i przeglądania filmów związanych z hashtagiem sponsorowanym przez markę, zawiera osobną kartę, w której produkty z kampanii można zakupić w samym TikToku.

Pierwszą marką, która wypróbowała nową funkcję była amerykańska firma Kroger, która zachęciła użytkowników amerykańskiego TikToka do publikowania filmów z transformacji akademików w przytulne miejsca za pomocą hasztagu #TransformUrDorm.

6. Analityka na TikTok

Na TikToku dostępna jest już analityka profilu. Aplikacja udostępnia użytkownikom dane w 3 zakładkach: „Przegląd”, „Treść” oraz „Obserwujący”. W zakładce „Przegląd” znajdziesz informacje o liczbie wyświetleń wideo, przyroście obserwujących oraz liczbie wyświetleń profilu. Wszystkie dane możesz zobaczyć w zakresie 7 lub 28 dni. W zakładce „Treść” zobaczysz najbardziej trendujące wideo oraz najpopularniejsze filmy w ciągu ostatnich 7 dni. Natomiast w zakładce „Obserwujący” znajdziesz informacje na temat płci widzów oraz kraju ich pochodzenia. TikTok nie udostępnia informacji na temat wieku obserwatorów.

analityka na tiktoku

analityka tiktok

Nowości z TikToka za okres kwiecień-czerwiec 2019

1. TikTok rośnie w siłę!

TikTok to jedna z największych platform społecznościowych na świecie. Liczba aktywnych użytkowników przekroczyła 500 milionów, z czego ponad 2 miliony pochodzi z Polski.

W ciągu 3 lat twórcy apki (ByteDance) przekroczyli rynkową wycenę Ubera (75 miliardów dolarów). Aplikacja stanowi fenomen, który tempem wzrostu zawstydza nawet karierę Instagrama, a mimo to wciąż niewielu marketerów wie, jak wykorzystać ten potencjał.

Trudno się dziwić, skoro główny segment użytkowników to osoby w wieku 13-18 lat. Ta generacja odbiorców jest wyzwaniem pod wieloma względami – głównie przez rozproszoną uwagę pomiędzy różnymi kanałami komunikacji. Z drugiej strony, działania brand buildingowe są bardzo efektywne kosztowo i mogą generować pierwszy kontakt młodego użytkownika z marką.

2. (Chwilowy) ban w Indiach

Agresywny wzrost może generować tarcia w starciu z legislaturą. W kwietniu, na wniosek Ministra Elektroniki i IT, doszło do zdjęcia aplikacji TikTok ze sklepów Google i Apple w Indiach. Jego decyzja była podyktowana wcześniejszym wyrokiem sądu w Madrasie, który orzekł, że aplikacja ułatwia dystrybucję pornografii i innych „niedozwolonych treści”.

Co prawda, 120 milionów dotychczasowych użytkowników wciąż miało dostęp do aplikacji, ale ban zablokował możliwość dołączania nowych – według producenta. W konsekwencji firma traciła 500 tysięcy dolarów dziennie. Po usunięciu z aplikacji ponad 6 milionów treści niezgodnych z regulaminem, ban został zdjęty.

To nie pierwsze problemy TikToka z administracją – w USA agencja FTC obciążyła firmę karą 5,7 miliona dolarów za naruszenie prawa chroniącego prywatność nieletnich i wymusiła zaimplementowanie mechanizmów potwierdzających wiek użytkownika.

3. Ochrona rodzicielska

TikTok poważnie traktuje kwestię bezpieczeństwa swoich użytkowników – mając do czynienia z tak liczną społecznością, nietrudno natknąć się na treści nieodpowiednie dla najmłodszych. Na szczęście aplikacja posiada możliwość włączenia tzw. „restricted mode”, dzięki czemu content z ogólnodostępnych sekcji („For You”) filtruje treści dla starszych odbiorców. A to tylko jeden z wielu mechanizmów pomagających chronić prywatność. Rodzice mają możliwość ustalenia m.in. automatycznej blokady ekranu po dwóch godzinach używania, mogą wyłączyć opcję ściągania filmów, określić, kto może obserwować i komentować content. Takie praktyki określają szerokie standardy i dopingują konkurencję, by również rozwijała się w tym aspekcie.

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także czterodniowa konferencja I ♥ Marketing & Business oraz organizowanych przez nas 31 szkoleń z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *