Agata Jagiełło

Na czym polega automatyzacja kampanii Google Ads?

Automatyzacja jest od wielu lat gorącym tematem w wielu branżach. Również w marketingowej, do której sformułowanie „czas to pieniądz” pasuje wybitnie. By zacząć zarabiać nie tylko więcej, ale i szybciej, warto zastanowić się nad wdrożeniem automatyzacji zwłaszcza tych działań, które są czasochłonne, ale i niezbędne, a zaoszczędzony czas przeznaczyć na solidne budowanie strategii marketingowej. Od czego zacząć automatyzację w marketingu? Od kampanii Google Ads, czyli jednej z najtańszych i najskuteczniejszych metod pozyskiwania klientów.

Czy automatyzacja kampanii Google Ads jest potrzebna?

Warto zacząć od udzielenia odpowiedzi na pytanie, które zapewne tkwi w głowach wielu osób: czy faktycznie warto automatyzować kampanie Google Ads?

Do automatyzacji wielu z nas, niezależnie od branży, podchodzi z rezerwą, obawiając się, że taka kolej rzeczy może odebrać im zajęcie. Nic bardziej mylnego. Jak widać na przykładzie innych gałęzi gospodarki (chociażby produkcji czy rolnictwa), automatyzacja pozwala znacznie usprawnić pracę i skupić się na tym, co jest jej esencją i często wiąże się z kreatywnością. Mało tego, jej zastosowanie sprawia, że firmy o wiele szybciej odnoszą sukcesy.

Automatyzacja pozwala częściowo lub całkowicie zastąpić pracę człowieka. Wszystko dzięki samoregulacji. Jednak żeby dana maszyna czy system mogły pracować bez udziału ludzi, potrzebne jest ich właściwe zaprogramowanie. Człowiek musi czuwać nad pracą takiej maszyny czy systemu, monitorować ją oraz nadzorować i – w razie potrzeby – szybko reagować na nieprawidłowości i im zapobiegać.

To wszystko sprawia, że dzisiaj praca automatów wciąż nie jest w stanie w 100% zastąpić pracy ludzi i jeszcze przez długi czas nam to nie grozi. Dlatego właśnie nie ma sensu zwlekać z korzystaniem z automatyzacji kampanii Google Ads. Im szybciej zacznie się to robić, tym szybciej można nauczyć się panujących w niej reguł i przekuć tę wiedzę w ogromny sukces – również finansowy – i dzięki zaoszczędzić czas, którego (zwłaszcza w marketingu!) zawsze brakuje.

Jakie narzędzia do automatyzacji kampanii oferuje Google?

Google udostępnia swoim użytkownikom całkiem sporo sposobów na automatyzację kampanii reklamowych. W tym kontekście warto bliżej przyjrzeć się przede wszystkim:

  • strategiom automatycznego ustalania stawek,
  • regułom automatycznym,
  • tekstowi dynamicznemu,
  • skryptom Google Ads.

1. Strategie automatycznego ustalania stawek

Do strategii automatycznego ustalania stawek, które szczególnie dobrze jest wdrożyć w kampaniach reklamowych Google, należą:

  • ulepszone CPC (eCPC) – automatycznie dostosowuje koszt kliknięcia, dzięki czemu możliwa jest maksymalizacja liczby lub wartości konwersji;
  • docelowy CPA – automatycznie ustala stawki, które pozwalają uzyskać jak największą liczbę konwersji przy wyznaczonym przez reklamodawcę (lub niższym docelowym) koszcie działania;
  • maksymalizacja liczby kliknięć – automatycznie ustala stawki, które pozwalają na osiągnięcie jak największej liczby kliknięć przy określonym budżecie;
  • maksymalizacja liczby konwersji – automatycznie ustala stawki, które pozwalają na osiągnięcie jak największej liczby konwersji przy określonym budżecie;
  • docelowy udział w wygranych aukcjach – automatycznie ustala stawki, które pozwalają na to, aby reklamy wyświetlały się nad reklamami z innych domen (przelicytowuje je);
  • wybrana lokalizacja na stronie wyszukiwania – automatycznie ustala stawki dla wielu kampanii, które pozwalają wyświetlać daną reklamę na górze strony lub na pierwszej stronie wyników wyszukiwania
automatyzacja kampanii w Google Ads

2. Reguły automatyczne

Warto rozwinąć również temat reguł automatycznych. Można z nich korzystać zarówno na poziomie kampanii, grupy reklam i reklam, jak również odbiorców, słów kluczowych, miejsc docelowych i tematów. Tego typu reguł jest całe mnóstwo (np. „zmień stawki za słowa kluczowe”, „podnieś stawki o dany procent”, „wstrzymaj słowa kluczowe”, „wstrzymaj reklamy”) i każda z nich prowadzi do automatycznych zmian w kampaniach, gdy zadziałają kryteria wprowadzone przez reklamodawcę – mówiąc prościej: gdy zadzieje się dana sytuacja, którą reklamodawca przewidział i dla której ustawił regułę automatyczną.

automatyzacja kampanii w Google Ads

3. Tekst dynamiczny

Małą rzeczą, o której często zapomina się w kontekście automatyzacji Google Ads, a która może sporo zdziałać, jest tekst dynamiczny. Ta opcja sprawia, że system automatycznie dostosowuje treść reklamy do kryteriów, które wcześniej ustalił reklamodawca.

Wśród najciekawszych funkcji tekstu dynamicznego warto wymienić:

  • wstawianie słów kluczowych (keyword insertion), które polega na tym, że tekst w reklamie jest automatycznie dostosowywany do zapytania internauty;
  • odliczanie (countdown) polegające na wstawieniu licznika w tekst reklamy, który automatycznie odlicza liczbę dni, godzin, a nawet minut do końca obowiązywania oferty, dzięki czemu jest ona zawsze aktualna;
  • jeżeli (if), które polega na automatycznym wstawianiu konkretnego tekstu do treści reklamy, gdy zostanie spełniony warunek określony wcześniej przez reklamodawcę i dotyczący urządzenia lub odbiorcy.

4. Skrypty

Ostatnią kwestią, którą warto poruszyć w kontekście możliwości, które Google daje swoim użytkownikom w ramach automatyzacji, są skrypty. Podobnie, jak reguł automatycznych, jest ich całe multum. Pozwalają one na automatyczne wprowadzanie zmian na koncie reklamowym. Do odpowiedniego posługiwania się nimi konieczna jest znajomość języka JavaScript, w którym są napisane.

Skrypty dają reklamodawcom sporą przewagę, ponieważ sprawiają, że nie ma konieczności ręcznej zmiany stawek, dodawania słów kluczowych, wstrzymywania grup reklam itd. – można nawet uruchomić jednocześnie jeden skrypt na wielu kontach. Możliwe jest także tworzenie własnych skryptów napisanych w JavaScript.

Jeśli chodzi o gotowe skrypty Google Ads, warto zainteresować się m.in.:

  • Link Checker – skrypt ten pozwala automatycznie sprawdzić, czy w adresach URL, które znajdują się w reklamach, linkach do witryn oraz słowach kluczowych, nie kryją się błędy (np. linki generujące komunikat „nie znaleziono strony”);
  • Multi Bidder – umożliwia kontrolowanie wielu reguł jednocześnie;
  • AdCustomizer – pozwala dostosowywać reklamy tekstowe, zastępując w nich niektóre treści niestandardowymi danymi.

Doskonałym uzupełnieniem narzędzi służących do automatyzacji kampanii reklamowych, które są udostępniane przez Google, są narzędzia zewnętrzne.

PromoNavi

Pierwszym narzędziem zewnętrznym, na które warto zwrócić uwagę jeśli chodzi o automatyzację kampanii Google Ads, jest PromoNavi. Serwis ten nie tylko ułatwia prowadzenie kampanii reklamowych, ale także oferuje zautomatyzowane rekomendacje PPC. Bazują one na trzech raportach:

  • pierwszy, wyświetla wszystkie słowa kluczowe o niskiej efektywności na podstawie analizy wszystkich wyszukiwanych haseł PPC, co pozwala dobrze zarządzać budżetem;
  • drugi, na podstawie analizy wszystkich wyszukiwanych haseł PPC pokazuje słowa kluczowe o wysokiej skuteczności, co pozwala uzyskiwać skuteczniejsze kliknięcia;
  • trzeci, na podstawie analizy wszystkich reklam wyświetla listę kontrolną z poprawkami, co pozwala zwiększać CTR reklam.

PromoNavi w ramach swojej platformy oferuje kilka narzędzi, których zadaniem jest pomoc w automatyzacji kampanii Google Ads:

  • planer słów kluczowych – pozwala on sprawnie szukać nowych fraz kluczowych;
  • generator ogłoszeń reklamowych – dzięki niemu można w kilka sekund wygenerować setki unikalnych reklam w kampanii Google Ads;
  • podgląd reklam konkurencji – ta funkcja pozwala szybko dotrzeć do ogłoszeń reklamowych konkurentów w wyszukiwarce;
  • powiązane wyszukiwania – umożliwia szybki wybór słów kluczowych, które podczas wyszukiwania w Google pojawiają się na dole strony z wynikami wyszukiwania;
  • połącz słowa kluczowe – ta funkcja pozwala stworzyć maksymalną ilość kombinacji fraz na podstawie wprowadzonych przez reklamodawcę słów kluczowych.

Optymzr

Kolejnym przydatnym narzędziem jest Optymzr. Wśród jego najważniejszych funkcji można wymienić:

  • raportowanie wyniku jakości konta (na poziomie konta, grupy reklam oraz słów kluczowych), a także historycznych trendów wyniku jakości i tego, jaki ma wpływ na średnie CPC frazy kluczowej;
  • raportowanie i optymalizacja stawek pod kątem pory dnia;
  • rozbijanie fraz kluczowych na poszczególne słowa i badanie ich skuteczności pod tym kątem;
  • raportowanie historycznych wydatków i prognozowanie na ich podstawie budżetu, który ma zostać przeznaczony na Google Ads;
  • śledzenie nietypowych zmian na koncie Google Ads;
  • testowanie i porównywanie wyników reklam A/B;
  • tworzenie edytowalnych raportów;
  • zestaw narzędzi do zarządzania kampaniami Google Shopping Ads;
  • zestaw autorskich skryptów do Google Ads.

Blue Winston

Blue Winston to ostatnie na naszej liście zewnętrznych narzędzi do automatyzacji kampanii Google Ads, z którego warto skorzystać. Oto, co oferuje:

  • kreator reklam tekstowych z możliwością rozszerzania nagłówka H1 do nagłówka H2, dając dodatkowe miejsce na CTA i nazwy produktów;
  • możliwość tworzenia reklam produktowo-grupowych;
  • autonomiczne i automatyczne tworzenie słów kluczowych;
  • stopniowe uruchamianie fraz na długi ogon i grup reklam;
  • synchronizacja cen oraz produktów co 6 godzin;
  • wiele zróżnicowanych filtrów i ustawień do definiowania kampanii na podstawie marki, rodzaju produktu, ceny produktu, kategorii produktu;
  • Smart Bidding System;
  • Alternate BadWords – funkcja pozwalająca na ochronę znaków towarowych, przepisów farmaceutycznych i tzw. bad words;
  • tworzenie i konfigurowanie reklam produktowych.

Które narzędzie do automatyzacji Google Ads wybrać?

Zamiast decydować się tylko na jedno narzędzie do automatyzacji kampanii Google Ads, warto połączyć ich możliwości. Każde z nich ma bowiem swój silny punkt (lub nawet kilka), co sprawia, że zastosowane łącznie, mogą prowadzić do efektu synergii.

Jeśli dołoży się do tego narzędzia dedykowane do automatyzacji kampanii reklamowych od Googla oraz autorskie skrypty, możliwe jest stworzenie samodziałającej wręcz machiny, która przy znikomym nakładzie pracy rąk ludzkich będzie generowała ponadprzeciętne wyniki.

Artykuł sponsorowany przez PromoNavi.

O autorze

Agata Jagiełło

Zawodowo związana od wielu lat z automatyzacją reklamy w Internecie. Większość doświadczenia zdobyła pracując za granicą, gdzie brała udzia...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 16–18 kwietnia 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

    Z kolei jeśli chcesz mieć dostęp do całej wiedzy sprawny.marketing w jednym miejscu, subskrybuj platformę premium.sprawny.marketing.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz