Krzysztof Marzec

Jak wdrożyć Google Analytics 4? Praktyczne wskazówki

Google Analytics 4 to nowa wersja Google Analytics – nowoczesne, lepsze niż poprzednik, narzędzie do analizy danych, efektów kampanii i zachowania użytkowników na Twojej stronie. System zastąpi Universal Analytics, do którego jesteśmy bardzo przyzwyczajeni. Jeśli nie pracowałeś jeszcze z Google Analytics 4, to czeka Cię prawdziwa rewolucja i wdrożenie, do którego ktoś jakiś czas temu dopisał konkretny deadline.

Ten artykuł ukazał się w 19. numerze magazynu sprawny.marketing. Sprawdź ofertę i zamów swoją prenumeratę!

Wdrożyć GA4 powinniśmy… na wczoraj

1 lipca 2023 r. Universal Analytics przestanie zbierać dane. Oznacza to brak zliczanych użytkowników, sesji, odsłon, konwersji. Po prostu pustka. Jest gorzej, bo dane w UA będą dostępne tylko przez określony czas, oficjalnie: nie mniej niż pół roku.

Z tych obserwacji wynika pierwszy argument: jeśli podchodzisz do marketingu poważnie i chcesz móc porównywać dane rok do roku, to potrzebujesz zbierać je w Google Analytics 4 już teraz.

Universal Analytics vs Google Analytics 4

Różnice w sposobie zbierania danych, ale również to, jak definiowana jest sesja, powodują, że porównywanie niektórych danych pomiędzy GA4 i UA nie ma większego sensu. W wielu miejscach dokumentacji dowiesz się, że Google Analytics 4 używa statystycznej estymacji ilości sesji na podstawie innych danych, co nie było dostępne w Universal Analytics.

Sesja sesji nie równa

W Universal Analytics sesja oznaczała interakcję użytkownika z Twoją stroną, mogła obejmować kilka odsłon (pageview) czy zdarzenia (event). Sesja kończyła się domyślnie (konfiguracja umożliwia w obu wersjach Analytics zmianę tego czasu) po 30 minutach nieaktywności użytkownika.

W przypadku Google Analytics 4 sesja jest opisywana przez dane na podstawie zdarzenia session_start. Już sam czas trwania sesji mierzy czas między pierwszym a ostatnim zdarzeniem w sesji. Jeśli w poprzedniej konfiguracji nie mierzyliśmy dodatkowych zdarzeń, a obecnie korzystamy z pomiaru zaawansowanego, to czas trwania sesji zmieni się i najpewniej będzie dłuższy w Google Analytics 4.

W UA każda nowa kampania, czyli przykładowo kliknięcie w reklamę Google Ads czy wejście na Twoją stronę z linka z tagami utm_campaign, zaczynała nową sesję, niezależnie od aktywności użytkownika.

W Google Analytics 4 nowe źródło kampanii nie rozpoczyna sesji. W efekcie zaobserwujesz ich mniej w nowej usłudze, co niesie też za sobą konsekwencje interpretacji raportów czy atrybucji.

Na koniec północ była momentem, kiedy Universal Analytics kończyło sesję i liczyło nowe interakcje jako nową sesję. W Google Analytics 4 północ nie ma wpływu na zakończenie sesji.

Jak uruchomić GA4?

Wdrożenie GA4 możesz przeprowadzić na dwa sposoby. Pierwszy to założenie nowego konta, konfiguracja i osadzenie kodu na stronie. Google prowadzi przez proces krok po kroku i wymaga to albo osadzenia specjalnego tagu śledzącego na stronie, albo umieszczenia swojego id śledzenia po stronie panelu zarządzającego Twoją stroną lub specjalnej wtyczki np. w WordPressie.

Drugi sposób na uruchomienie Google Analytics 4 to skorzystanie z Asystenta konfiguracji Google Analytics 4, który znajduje się na poziomie Usługi w zakładce Administracja.

Google Analytics 4
Widok Asystenta konfiguracji usługi Google Analytics 4

W kilku prostych krokach stworzysz nową usługę GA4 oraz w wielu przypadkach bez zmiany tagu śledzącego zaczniesz zbierać dane równolegle w Google Analytics 4 oraz Universal Analytics. Asystent sam podpowie, czy Twoja bieżąca konfiguracja wymaga wymiany tagów śledzących.

Niestety, to tylko wstęp, ponieważ trzeba samemu zadbać o konfigurację i weryfikację zbierania konwersji, a szczególnie posiadanie danych e-commerce w poprzedniej konfiguracji wymaga dodatkowej uwagi i konfiguracji.

Mimo wyznaczonego terminu ważności na dane w Universal Analytics to właśnie śledzenie równoległe jest zalecanym obecnie sposobem mierzenia danych. Pozwala ono np. na dodatkową weryfikację błędów we wdrożeniach oraz uczenie się omawianych różnic w zbieranych danych.

Konfiguracja strumienia danych

W Google Analytics 4 nie znajdziesz już poziomu konfiguracji Widok – został on usunięty, a część funkcji przeniesiona w inne miejsca. Nowy system działa w oparciu o strumienie danych. Każdy z nich ma swój identyfikator pomiaru i może mierzyć dane odpowiednio ze strony internetowej, aplikacji mobilnej na Android lub na iOS.

wdrożenie GA4
Konfiguracja strumienia danych w Google Analytics 4

Nowość w Google Analytics 4: Pomiar zaawansowany

Tu warto zwrócić uwagę na nowość, czyli Pomiar zaawansowany. Ta funkcja pozwala Google Analytics 4 automatycznie mierzyć zdarzenia opisujące dodatkową interakcję użytkownika ze stroną, która w Universal Analytics wymagała ręcznej dodatkowej konfiguracji czy nawet zmian w kodzie. Wśród dostępnych w Google Analytics 4 pomiarów możesz wybrać:

1. Przewinięcia

Zdarzenie scroll, uruchomi się za każdym razem, kiedy użytkownik przewinie stronę do 90% głębokości.

2. Kliknięcia wychodzące

Zdarzenie click, uruchomi się w przypadku kliknąć w dowolny link prowadzący poza domenę. Konfiguracja pomiaru w wielu domenach pozwala oznaczyć domeny, które powinny być ignorowane.

3. Wyszukiwanie w witrynie

Zdarzenie view_search_results uruchomi się za każdym razem, kiedy użytkownik zobaczy wyniki wyszukiwania wewnętrznej wyszukiwarki. Domyślnie konfiguracja obejmuje pięć popularnych parametrów wyszukiwania: q,s,search, query, keywords.

PORADA

Sprawdź, czy wpisane słowo w wyszukiwarkę lokalną trafia do tych parametrów/zmiennych. Na przykład wpisując test-test w wyszukiwarkę empik.com, trafiamy na stronę https://www.empik.com/szukaj/produkt?q=testest, czyli wyszukiwane hasło zostało przypisane do parametru q. To oznacza, że domyślna konfiguracja zadziała. Jeśli strona zwróciłaby wynik przyklad.pl?szukaj=testest, należy wejść w ustawienia pomiaru zaawansowanego i dopisać słowo szukaj do parametrów.

4. Interakcje z filmem

Odpowiednio zdarzenia video_start, video_progress, video_complete zadziałają dla osadzonych filmów podczas uruchamiania filmu, oglądnięcia 10%,25%,50% i 75% oraz zakończenia się wideo. Do działania wymagane jest uruchomione wsparcie JS API. Dla filmów z YouTube należy więc do kodu osadzenia dodać parametr enablejsapi=1.

5. Pobranie pliku

Zdarzenie file_download zostanie automatycznie uruchomione w momencie kliknięcia w link do pliku z puli predefiniowanych rozszerzeń, np.: pdf, docx, mp3, mp4 itp.

pomiar zaawansowany w GA4
Pomiar zaawansowany w Google Analytics 4

Współczynnik odrzuceń a Sesja z interakcją

Początkowo w Google Analytics 4 Współczynnik odrzuceń nie był dostępny. Jednak pod presją użytkowników Google postanowił przywrócić ten parametr. Póki co w podstawowych raportach konieczne jest dodanie takich danych ręcznie.

Współczynnik odrzuceń definiowany jest jako odsetek sesji bez zaangażowania.

I choć generalnie mało nam to o jakości ruchu mówi (oceniaj go przede wszystkim pod kątem ROI/ROAS), to już porównanie współczynników różnych stron docelowych dla identycznego źródła ruchu jest ciekawą obserwacją. W Google Analytics 4 Google zmieniło podejście do tego problemu.

Sesja z zaangażowaniem to sesja, która spełnia co najmniej jeden z tych warunków:

  • trwa co najmniej 10 sekund,
  • zawiera co najmniej jedno zdarzenie konwersji,
  • obejmuje co najmniej dwa wyświetlenia strony.

Na tej podstawie raporty oferują dwa parametry: Sesje z zaangażowaniem na użytkownika oraz Współczynnik zaangażowania. Ten ostatni jest w uproszczeniu odwrotnością znanego nam wcześniej współczynnika odrzuceń. Tu 80% oznacza, że 8 na 10 sesji było sesjami z zaangażowaniem.

Dodatkowo w zakładce Administracja w konfiguracji Strumienia danych możesz zmienić Czas (domyślne 10 sekund) dla Sesji z zaangażowaniem.

GA 4
Raport kanałów sesji z danymi dotyczącymi jakości pozyskiwanego ruchu

Budowanie własnych raportów

Google Analytics 4 to bardzo sprytny system stawiający na budowanie własnych raportów oraz dodatkową konfigurację. Główne miejsce pracy z interfejsem to zakładka Eksploracja, gdzie samodzielnie stworzysz raporty dopasowane do Twoich potrzeb.

Warto również odwiedzić dwie opcje konfiguracji: Administracja –> Strumień danych –> Skonfiguruj ustawienia tagów. Tu zdefiniujesz śledzenie wielu domen na raz, określisz ruch wewnętrzny oraz wykluczysz niechciane domeny odsyłające, rozwiązując znany problem pojawiania się bramek płatniczych jako źródło konwersji.

Opcje Administracja –> Strumień danych –> Skonfiguruj ustawienia tagów

Drugie ustawienie znajdziesz w Administracji –> Usługa –> Ustawienia danych –> Przechowywanie danych. Tu zmienisz domyślny czas przechowywania danych o zdarzeniach z 2 miesięcy na maksymalnie 14 miesięcy.

Google Analytics 4 – podsumowanie

Nic nie zmieni faktu, że Google Analytics 4 zastępuje łatany od lat Universal Analytics. Mam jednak nadzieję, że przekonałem Cię do testowania nowego rozwiązania już teraz, wdrożenia śledzenia równoległego i uczenia się nowego interfejsu.

Jeśli chcesz już dziś zacząć poznawać nowości Google Analytics 4, wejdź na dva.pl/kontodemo i odwiedź zupełnie bez kosztów i zobowiązań specjalne konto demonstracyjne dla usługi Universal Analytics i usługi Google Analytics 4 zbierające dane ze sklepu z gadżetami Google oraz gry flood-it (jako przykład śledzenia danych w aplikacji w Google Analytics 4).

O czym musisz pamiętać podczas wdrażania Google Analytics 4?

  1. Kod uruchamiający GA powinien występować na każdej podstronie serwisu.
  2. Po wdrożeniu kodu i konwersji zweryfikuj je ręcznie i za pomocą https://tagassistant.google.com/.
  3. Prowadź dokumentacje – notatki o zmianach, daty. Dla konwersji zapisz, co oznaczają i ile miesięcznie
    się ich spodziewasz. Odchylenia od założeń pozwolą reagować na takie, które przestały działać.
  4. Porównaj dane o odsłonach między UA a GA4, pamiętając, że inne dane takie jak sesje czy użytkownicy niekoniecznie będą oznaczały to samo. Duża różnica ilości odsłon pozwoli na poszukiwanie błędów wdrożenia.

A jeśli chcesz przekonać się, że szybkie, sprawne i bezbolesne przejście na GA 4 jest możliwe, zapisz się na szkolenie Google Analytics 4! ❤️

czytaj także

6 sposobów na skuteczne teksty reklamowe w Google Ads

Krzysztof Marzec

O autorze

Krzysztof Marzec

CEO DevaGroup, agencji Partner Google Premier i Google Rising Star. Trener SEO, Google Ads & Analytics. Sędzia European Search Awards. Autor szko...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

     

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz