Grzegorz Gajcy

Co to jest Marketing Automation?

Email marketing nie umiera. Co więcej, jest nadal jednym z najskuteczniejszych narzędzi każdego marketera – ciągle rozwijanym, udoskonalanym, a także automatyzowanym. Z tego artykułu dowiesz się, jak poprawić swoje wyniki dzięki staremu, dobremu email marketingowi i narzędziom, które pozwolą Ci prowadzić go automatycznie.

Dlaczego nadal warto robić email marketing?

Mimo że pierwsza wiadomość mailowa została wysłana przez Raya Tomlinsona już w 1971 roku, po 45 latach nadal jest to najpopularniejszy kanał komunikacyjny w sieci. Wbrew pozorom i przewidywaniom niektórych specjalistów, nie przeszkadza w tym błyskawicznie rosnąca popularność serwisów społecznościowych, które tak bardzo zmieniły sposób komunikacji międzyludzkiej. Kiedy przyjrzymy się danym Smart Insights okazuje się, że już w 2014 roku co 10 sekund w portalu Facebook publikowane było 3,3 mln wpisów. To bardzo dużo, jednak liczba ta ma się nijak w porównaniu do aż 204 milionów maili wysyłanych w tym samym czasie!

Email dał sobie radę także w erze urządzeń mobilnych. Okazuje się, że przeglądamy swoją skrzynkę mailową na urządzeniach mobilnych równie często, jak na komputerach. Co więcej, w ostatnich latach mobile zyskuje w tej kwestii przewagę nad komputerami – najwięcej emaili zostało w ostatnim czasie otwartych na iPhonie (33%), a klient Gmail znajduje się dopiero na drugim miejscu z 2x niższym wynikiem (16%).

To jednak nie wszystkie powody, dla których nadal warto stawiać nacisk na email marketing. Kolejnym jest automatyzacja, czyli główny temat naszego artykułu. Zobacz, dlaczego jest obecnie tak istotna, także dla Twoich zysków.

[Tweet „Rośnie znaczenie #mobile w Email Marketingu – aż 33% maili jest otwieranych na iPhonie”]

Dlaczego automatyzacja?

Zgodnie z badaniami Lenskold Group, aż 78% marketerów osiągających bardzo dobre wyniki w swojej pracy twierdzi, że marketing automation w większości odpowiada za wzrost przychodu i efektywności ich działań marketingowych. Z kolei Ascend2, w przeprowadzonym przez siebie i swoich partnerów badaniu wykazało, że to w email marketingu najczęściej stosuje się narzędzia automatyzujące. Ilustruje to poniższy wykres:

Email Marketing Automation

Jak podaje Email Monday, według marketerów główne korzyści z automatyzacji to:

  • brak konieczności samodzielnego wykonywania powtarzalnych czynności;
  • lepsze targetowanie komunikacji z leadami i klientami
  • poprawienie doświadczenia klientów

Email marketing automation (EMA) zostało docenione przez marketerów całego świata i jest powszechnie stosowane, dlatego nie powinieneś go ignorować. Zobacz, co możesz zrobić, by Twój marketing działał i spełniał oczekiwania klientów jeszcze lepiej dzięki komunikacji email i automatyzacji.


Jeśli interesuje Cię temat Email Marketing Automation, przyjdź na Poranki z Email Marketingiem. Dowiesz się więcej na ten i wiele innych tematów, a to wszystko przy kawie i ciastku.

Poranki z Email Marketingiem


Skup się na potrzebach klienta, później na sprzedaży

Skup się na potrzebach klientów

W działaniach email marketingowych musisz stale mieć na uwadze specyfikę tego środka przekazu. Email znacząco różni się od kanałów promocyjnych, takich jak social media, czy płatna reklama w wyszukiwarkach. Aby skutecznie z niego korzystać i poprawnie wdrożyć narzędzia automatyzujące, musisz skupić się na dwóch elementach, które zadecydują o skuteczności Twojego email marketingu:

>> Budowanie zaufania, relacji, marki i świadomości ofertowej

Skrzynka email to miejsce zupełnie inne niż profil w mediach społecznościowych, czy grupach dyskusyjnych. Jej zawartością nie chwalimy się na forum publicznym i o wiele bardziej zależy nam na pełnej prywatności wewnątrz niej. Niechciane treści są tam odbierane gorzej, niż w przypadku innych miejsc w Internecie. Ze względu na tą potrzebę zachowania prywatności i na niechęć do spamu, otrzymanie od kogoś adresu email oznacza, że masz także ich zaufanie i uwagę.

Na tym zaufaniu powinieneś budować głębszą i bliższą relację z leadami. Możesz to robić poprzez jakościowy content marketing, dobrze dopasowane oferty wysyłane mailowo, czy też przez precyzyjną segmentację, która pozwoli uniknąć wysyłania całej liście tych samych wiadomości. Wszystkie te działania ułatwi i wzmocni marketing automation, jednak to jeszcze nie wszystko.

>> Indywidualne podejście do klienta i jego potrzeb

Skoro możliwość wysyłania wiadomości email do odbiorcy wymaga pewnej dozy zaufania, musisz dbać o to, by go nie stracić i przekonać odbiorcę do jeszcze większego zaangażowania w waszą relację. Konieczne jest także dokładne poznanie i spełnienie jego pragnień, co nie zawsze jest łatwe z powodu niewystarczającej ilości danych deklaratywnych.

Tutaj z pomocą przychodzi email marketing automation, które pozwoli Ci poznać zachowanie użytkownika na stronie, gdy wejdzie na nią poprzez link z Twojego maila. Dzięki wykorzystaniu integracji z Google Analytics lub kodów trackingowych, możesz zbierać dane o tych zachowaniach. Dowiedzmy się teraz, jak wykorzystać te możliwości w praktyce.

Sprzedawaj więcej dzięki automatyzacji

Email Marketing Automation

Wspomniane wyżej indywidualne podejście do klienta i “dopieszczanie” go na każdym możliwym poziomie lejka marketingowego to nie tylko trend, ale wręcz konieczność. Nie wymaga ono jednak rozmowy z każdym klientem z osobna. Wykorzystaj email marketing automation, by wynieść swój marketing na jeszcze wyższy poziom dzięki czterem podstawowym metodom jego zastosowania:

>> Prowadź skuteczniejszy content marketing na podstawie tego co wcześniej oglądał odbiorca na Twojej stronie

Wysyłanie subskrybentom treści content marketingowej jest powszechną praktyką, jednak wielu marketerów nadal nie wykorzystuje do tego narzędzi automatyzujących. Śledząc zachowania subskrybenta na stronie, możesz zaprojektować mailingi, które dostarczą mu świetnej treści dokładnie odpowiadającej przeglądanym produktom w Twoim sklepie, czy czytanym przez niego artykułom na blogu. Będzie pozytywnie zaskoczony, gdy otrzyma dokładnie odpowiadające mu treści.

>> Wysyłaj oferty oparte o zachowanie odbiorcy na stronie

Email świetnie sprzedaje, jednak nawet najlepiej zaprojektowane oferty niewiele dadzą, jeśli otrzymają je niezainteresowane osoby. Użyj automatyzacji, by sprzedawać tylko tym, którzy są wyraźnie nastawieni na zakup. Przykładowo, jeśli subskrybent szukał na Twojej stronie filmów wideo, system może wysłać mu ofertę specjalną na tego typu produkty. Jednocześnie, jeśli ani razu nie przeglądał stron związanych z czasopismami i książkami, najlepiej by zostały wykluczone z mailingu, ponieważ odbiorca nie będzie nimi zainteresowany.

>> Oferuj produkty dodatkowe

Produkty i usługi komplementarne, czyli uzupełniające, świetnie zwiększają sprzedaż i zadowolenie klientów z zakupu. Nie każdy wie, co jest mu potrzebne do prawidłowego wykorzystywania produktu lub może o czymś zapomnieć. Korzystając z EMA, możesz wysłać subskrybentowi produkty komplementarne do tych, które znalazły się w jego koszyku, np. proponując rysik i ochronne etui do tabletu, gdy akurat zamierza kupić iPada.

>> Zmniejsz ilość opuszczonych koszyków

Porzucone koszyki to prawdziwa zmora e-commerce. Okazuje się, że aż 77% koszyków jest porzucanych bez dokonania zakupu. To świetna okazja do wykorzystania automatyzacji, by jeszcze lepiej zadbać o klienta, a przy okazji – o własne przychody. Być może Twój subskrybent zapomniał o koszyku, albo zostawił go na jakiś czas, by przejrzeć inne produkty. Na wszelki wypadek, możesz użyć EMA, by przypomnieć mu o tym, zaprosić do powrotu na stronę i sfinalizować transakcję. Warto dorzucić także rabat na wybrane produkty, dodać opisywane wyżej produkty komplementarne lub zapytać, czy przypadkiem przed zakupem nie napotkał jakichś problemów technicznych, które mogłyby być powodem porzucenia koszyka.

[Tweet „Okazuje się, że aż 77% koszyków jest porzucanych bez dokonania zakupu.”]

To nie wszystkie możliwości automatyzacji. Jeśli jednak je zastosujesz, znacząco usprawnisz swoje działania email marketingowe i zwiększysz przychody. Pamiętaj, że priorytetem nie jest wciśnięcie klientowi produktu za wszelką cenę, ale zadowolenie go na tyle, by sam chciał wrócić, kupić więcej i dobrze się przy tym czuł.

O autorze

Grzegorz Gajcy

Content Designer w FreshMail. Pasjonat personal brandingu, marketingu i bloger. Ma doświadczenie w kilku różnych zawodach związanych z technologi...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

     

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz