Michał Bąk

6 sposobów na to, by odwiedzający stał się kupującym

Zwiększanie ruchu na stronie to kosztowne i czasochłonne zajęcie. Dlaczego więc nie optymalizować tego ruchu i nie dążyć do konwertowania każdego odwiedzającego? Piękna idea, Złoty Graal każdego e-przedsiębiorcy. Stuprocentowa konwersja to mission impossible e-commerce. Jej osiągnięcie jest tak samo możliwe, jak odnalezienie Atlantydy (chociaż nawet to wydaje się bardziej prawdopodobne). Jednak jest w ludziach jedna zadziwiająca rzecz – dzięki determinacji udaje się nam osiągnąć cele, które w pierwszej chwili wydają się być nieosiągalne. Na pewno warto zakładać sobie cele i do nich dążyć.

Legendarny współczynnik konwersji poddawany jest ciągłym analizom i próbom poprawienia. Nie zawsze wyciągane wnioski są poprawne, podejmowane decyzje niekoniecznie podnoszą sprzedaż. To może powodować, że odwiedzający pozostają tylko odwiedzającymi. Warto przyjrzeć się kilku technikom, które wpłyną pozytywnie na jeden z najważniejszych współczynników w każdym biznesie online.

Rozważ wprowadzenie spersonalizowanej oferty

W świecie wirtualnym ścieżka każdego użytkownika jest łatwa do prześledzenia. Ślady, jakie pozostawia użytkownik w postaci plików cookies, to jednocześnie niezwykle cenne informacje. Dzisiejsze technologie pozwalają na wykorzystanie informacji o podróży internauty po wirtualnym świecie i jego intencjach zakupowych. Wdrażając spersonalizowaną ofertę w e-sklepie, przedstawiasz każdemu użytkownikowi skrojony na miarę sklep. Każdemu odwiedzającemu sklep zaprezentuje inne produkty. Produkty, którymi w danej chwili powinien być najbardziej zainteresowany. To zdecydowanie poprawia konwersję, skraca moment decyzji o zakupie i stawia sklep w roli sprzedawcy, który nie musi zadawać pytania „w czym mogę pomóc?”, ponieważ zna już odpowiedź.

[Tweet „Każdemu odwiedzającemu e-sklep zaprezentuj inne produkty – to zwiększy współczynnik konwersji!”]

Opinie

Nic nie wpływa na sprzedaż tak dobrze, jak zadowolony klient, który pozostawia pozytywną opinię nie tylko na temat produktu, ale również poleca sklep ze względu na świetną, fachową obsługę. Zachęcanie do pozostawiania opinii powinno być jednym z podstawowych elementów strategii przyczyniających się do poprawy konwersji e-sklepu.  Prezentacja opinii powinna znaleźć się na stronie głównej i na karcie produktu. Warto też przemyśleć, czy nie stworzyć osobnej podstrony zbierającej wszystkie recenzje.

Nie każdy sklepowy silnik ma w standardzie odpowiednie narzędzia do zachęcania klientów, by poświęcili swój czas na napisanie paru słów. Na rynku jest jednak spory wybór produktów, które robią to skutecznie. Wystarczy określić potrzeby, jakie ma spełniać narzędzie i zacząć je testować.

canvas3

Cross-selling i up-selling

Klient przychodzący do e-sklepu często trafia do niego, ponieważ szuka konkretnego produktu. Przechodzi od jednego produktu do drugiego i porównuje je ze sobą. Warto choć w niewielkim stopniu ułatwić użytkownikowi poszukiwania i podjęcie decyzji. Do tego mogą przysłużyć się sekcje cross-sellingu, up-sellingu i „klient, który kupił ten produkt, kupił również…”. Proponuj klientom na stronie produktu pozycje, które mogą zwiększyć wartość koszyka. Tak jest na przykład w przypadku cross-sellingu; jeśli klient chce kupić buty, pokaż mu, że do butów z tego materiału masz w ofercie idealną pastę. W ofercie na pewno znajduje się wiele par butów. Za pomocą up-sellingu zaproponuj buty o tym samym fasonie w cenie wyższej na przykład o 10%, ale trwalsze, z lepszego materiału, etc.

Jako kupujący, podczas wybierania produktu sugerujemy się bardzo wieloma rzeczami. Jedną z pomocnych podpowiedzi może być prezentacja produktów, które kupili już inni klienci – „klient, który kupił ten produkt, kupił również:”. To istotne informacje, które wpłyną nie tylko na konwersję, ale również na wartość koszyka.

canvas

 

Karuzela partnerów

Jako przedsiębiorca musisz być kreatywny i nie możesz zamykać się na współpracę z innymi podmiotami – blogerami, magazynami branżowymi, trendsetterami, influencerami, vlogerami, etc. Jednym słowem wszystkimi tymi, którzy mogą budować zaufanie do Twojego biznesu. W ten sposób pokazujesz się nie tylko jako przedsiębiorca aktywny na rynku, ale zyskując ambasadorów marki, pokazujesz się również w roli eksperta. Chwal się znanymi markami, z którymi współpracujesz. Można eksponować logotypy takich partnerów w prosty sposób – w stopce lub w osobnej sekcji jako karuzelę.

canvas1

Odzyskuj porzucone koszyki

Sposobów na odzyskiwanie porzuconych koszyków jest co najmniej kilka. Podstawową sprawą jest znajomość tego współczynnika. Przeprowadzenie analizy pod kątem ilości porzuconych koszyków okazuje się bardzo istotne w drodze do ustalenia środków zaradczych. Powodem porzucenia koszyka może być nieintuicyjny proces zamawiania, niejasny formularz, konieczność rejestracji konta, brak płatności online lub po prostu nieatrakcyjna cena w stosunku do konkurencji. Te rzeczy trzeba monitorować na bieżąco i stale poddawać testowaniu proces zakupowy. Jednak porzucone koszyki nie zawsze wynikają z wyżej wymienionych powodów. Klienci pozostawiają niedokończone zakupy z najróżniejszych przyczyn. Tych, którzy pozostawiają dane, warto reaktywować poprzez moduły do wysyłania przypomnień o niedokończonych zakupach, zaproponować rabat lub darmowy transport. Ci, co wrzucili coś do koszyka i pozostawili po sobie „tylko” ciasteczka, mogą wrócić do sklepu dzięki remarketingowi.

Wprowadź „wskaźnik strachu”

Brzmi co najmniej groźnie, a to nic innego jak pokazywanie stanu magazynowego produktu, który leży w kręgach zainteresowania klienta. O wiele łatwiej podjąć decyzję o zakupie wówczas, kiedy na stanie są ostanie 2-3 sztuki produktu. Strach przed tym, że wyszukana bluzka, buty, idealny prezent dla bliskiej osoby może w kilka chwil być wyprzedany, skraca drogę do podjęcia decyzji i z pewnością pozytywnie wpływa na poprawę współczynnika konwersji.

canvas4

 

Opisane wyżej sposoby zwiększania sprzedaży nie stanowią kompendium wiedzy odnoszącego się do współczynnika konwersji i jego stałej optymalizacji. To jedynie kilka technik, które znalazły swoje zastosowanie w wielu e-sklepach. W tej kwestii konieczne jest kreatywne podejście i wychodzenie poza schematy prowadzenia e-biznesu. Utarte ścieżki co prawda prowadzą do podnoszenia konwersji, jednak trzeba stale próbować czegoś nowego.

 

Chcesz się dowiedzieć więcej o skutecznych metodach sprzedaży w e-sklepie?

Zapraszam Cię na moje szkolenie!

Sukces-w-E-handlu

czytaj także

Współczynnik konwersji w e-commerce? 5 porad

Michał Bąk

O autorze

Michał Bąk

Zarządza agencją marketingu kreatywnego Elivo, która stawia sobie za cel edukację, doradztwo i utrzymywanie dobrych praktyk w e-marketingu. Dział...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

     

  2. Remаrkable! Its truly remarkаble piece of writing,
    I have got much clear idea on the topic of from this piece of writing.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz