Maciej Lewiński

5 błędów najczęściej popełnianych w Google Analytics

Błędy w branży marketingu internetowego są często bardzo kosztowne. Nie zawsze potrafimy podjąć dobre decyzje co do źródeł pozyskiwania ruchu i co do tego czy słusznie wyznaczamy kierunek zmian na naszej stronie internetowej. Dlatego do jednych z podstawowych błędów możemy zaliczyć złe dane w Google Analytics, dzięki którym podejmujemy między innymi wspomniane wyżej decyzje marketingowe. Przeprowadziłem już przeszło kilkaset audytów Google Analytics i prawie każde z weryfikowanych przeze mnie kont miało co najmniej jeden lub dwa problemy z prawidłowym zbieraniem danych. Zdecydowałem się zebrać listę pięciu najczęściej popełnianych błędów Google Analytics przed którymi chce Was i Wasz budżet przestrzec. 

[Tweet „Firmy nie mogą sobie pozwolić na poleganie na cząstkowych, niedokładnych danych w Analytics”]

1. Sprawdź, czy kod śledzenia został prawidłowo zainstalowany

Jest to jedna z najważniejszych rzeczy do sprawdzenia na samym początku, gdy dokonuje się audytu Google Analytics. Aby poprawnie zbierać informacje o ruchu użytkowników na stronie internetowej, kod śledzenia Google Analytics powinien być zainstalowany na każdej podstronie, w sekcji <HEAD>. Niezależnie od rodzaju Google Analytics (wersji Klasycznej czy wersji Universal). Instalacja kodu na samej górze kodu HTML sprawi, że dane dotyczące czasu ładowania strony będą poprawnie zbierane, a w raportach zobaczysz, czy strony są wczytywane w całości.

Poprawność instalacji kodu śledzącego GATC możesz zweryfikować sam, korzystając z galerii programów Google Analytics na stronie http://www.google.com/analytics/apps/, wybierając stamtąd Site audit. Moim ulubionym (bo darmowym) programem jest http://www.gachecker.com, który umożliwia przeprowadzenie test Google Analytics.

2. NIEśledzenie konwersji, czyli brak śledzenia celu strony

Każda strona internetowa ma swój indywidualny cel – cel biznesowy dla którego powstała. Wiele uwagi przywiązujemy do generowania ruchu na naszych stronach przez różne działania marketingowe, a nie rozważamy tego, który rodzaj ruchu jest efektywny i które działania generują nam najwięcej przychodu. Przykładowym celem może być zliczanie ilości wyświetleń tzw. Thank You Page dla formularzy kontaktowych. Każdy poprawnie wypełniony formularz może spowodować wyświetlenie strony /dziekuje.html. Zatem dla Ciebie może to być cel, na który liczysz. W Google Analytics będziesz mógł poznać źródła ruchu użytkowników, którzy zrealizowali na Twojej stronie tenże cel. Przez co łatwo ocenisz efektywność pozyskiwania ruchu i lepiej będziesz zarządzać budżetem marketingowym.

Dlatego jeśli jeszcze do tej pory nie masz ustawionego celu, ustaw go w Google Analytics w zakładce Administrator -> Widok -> Cele. Więcej informacji znajdziesz tutaj https://support.google.com/analytics/topic/6150889?hl=pl&ref_topic=1007030.

3. Brak filtrów

Filtry pozwalają na zarządzanie zbieranymi danymi w naszych widokach danych (kiedyś zwanymi profilami). Najprościej rzecz ujmując filtrów można użyć do uwzględnienia ruchu do określonych katalogów. Bardzo często stosowanym przeze mnie filtrem jest uwzględnienie ruchu tylko do katalogu, w którym znajduje się moja strona docelowa dla konkretnej kampanii reklamowej. Po co mam analizować wszystko do okoła skoro mnie interesuje tylko wybrana część w ramach mojej strony? Należy upraszczać sobie życie, a nie komplikować. Dlatego warto korzystać z filtrów. Polecam dodatkowo wykluczyć swoje IP, aby nie zaciemniać danych w Google Analytics. Najczęściej to my sami jesteśmy najbardziej zaangażowanymi użytkownikami, którzy nie konwertują.

Filtry ustawisz w zakładce Administrator -> Widok -> Filtry. Więcej o filtrach przeczytasz tutaj https://support.google.com/analytics/answer/1034823?hl=pl.

4. Alerty niestandardowe

Czy codziennie sprawdzasz swoje dane w Google Analytics? OK, być może część geeków analitycznych (pozdrawiam!) robi to codziennie, ale większość ludzi tego nie robi. Większość zajmuje się operacyjnie swoim biznesem. I właśnie dla takich ludzi powstały w Google Analytics alerty niestandardowe, które służą do informowania, że dane w GA wymagają uwagi. Alerty niestandardowe dość często ułatwiają marketerowi rozwiązanie problemu, zanim urośnie on do dużej rangi. Najczęściej korzystam z alertów niestandardowych informujących mnie o spadku/wzroście ruchu lub współczynnika konwersji. Nieocenionym alertem może być też alert informujący o ilości sesji (czyli. wizyt) mniej niż 1. Oznacza to, że strona padła.

Alerty niestandardowe ustawisz w zakładce Administrator -> Widok -> Alerty niestandardowe.

5. Brak śledzenia wyszukiwania w witrynie

Poza danymi skąd przyszli odwiedzający naszą witrynę, Google Analytics potrafi zbierać dane na temat wewnętrznej wyszukiwarki. W świecie (not provided) jest to chyba jedna z lepszych możliwości do wyłapania czego wyszukiwali organicznie użytkownicy witryny, jeśli po wejściu na naszą stronę skorzystają z wyszukiwarki. Minusy trzeba zamieniać w plusy. Ze śledzenia wyszukiwania w witrynie dowiesz się, jakie słowa kluczowe osoby wpisują i na jakich stronach witryny rozpoczynają poszukiwania. Istna skarbnica wiedzy.

Stąd dowiesz się, jak ustawić wyszukiwanie w witrynie: https://support.google.com/analytics/answer/1012264?hl=pl.

Pamiętaj, że dane w Google Analytics są tak dobre, jak dobra jest implementacja kodu śledzącego GATC wraz z jego ustawieniami. Aby korzystać z usługi Google Analytics jako narzędzia do podejmowania decyzji, GA musi być prawidłowo skonfigurowany. Powyższe 5 błędów to wierzchołek góry lodowej.

[Tweet „Google Analytics musi być prawidłowo skonfigurowany, aby zaspokoić nasze cele biznesowe „]

Potrzebujesz więcej informacji?

Zapraszam na moje szkolenie z Google Analytics!

czytaj także

Jak wykorzystać Google Analytics w małej i średniej firmie?

Maciej Lewiński

O autorze

Maciej Lewiński

Certyfikowany Trener Google. Ekspert w dziedzinie analityki internetowej. Specjalizuje się w marketingu internetowym, zwłaszcza w marketingu w wyszu...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 16–18 kwietnia 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

    Z kolei jeśli chcesz mieć dostęp do całej wiedzy sprawny.marketing w jednym miejscu, subskrybuj platformę premium.sprawny.marketing.

  2. Andrzej

    Od jakiegoś czasu mam problem z ustawieniem filtru. Wyświetla się komunikat „Analytics nie może utworzyć podglądu dla tego filtra: filtry zaawansowane i związane z lokalizacją (np. adres IP i kraj) nie są obecnie obsługiwane.” Tym samym nie mogę wykluczyć ruchu z adresów IP w biurze.

    Spotkaliście się z takim problemem?

  3. Maciej Lewiński

    Adres IP dla Google to dane wrażliwe (PII), zatem te informacje są ukrywane i stąd pojawia się taki komunikat przy weryfikacji filtra.

    Filtr jak jest dobrze ustawiony to zadziała.

  4. Lepsza metodą ukrywania ruchu nić filtrowanie IP wydaje się być metoda z ciasteczkiem. Jest ona niezależna od IP, które np. w trakcie podróży służbowej jest inne od biurowego, czy domowego – nie wspominając o ruchu mobilnym.

  5. Roman Rozenberger

    Jest jeszcze jeden bardzo poważny błąd już przy samej integracji – robienie analyitcsa po to żeby był, bez konkretnego celu, przyczyny. Wiele osób montuje Google Analytics bo dzięki temu będzie wiedzieć co się dzieje na stronie … ale potem nie wie z których danych w sumie potrzebuje korzystać, dla kogo są te dane, co chce z nich uzyskać.

    Zauważyłem też, że częstym problemem jest ruch z subdomen (ten sam identyfikator w wielu subdomenach) i tak na prawdę to nie wiemy czy ten ruch dotyczył subdomeny, czy naszej głównej domeny (a wystarczyłoby nałożyć filtr robiący całe adresy url, lub osobny kod śledzenia na subdomeny)

    Z częstych błędów, które widuj to mieszanie się „usługi” z „widokiem” co potem pociąga na przykład problem z subdomenami.

    Jest tego cała masa, ale to można tak pisać i pisać ;)
    Pozdrawiam Maćku

  6. a jakie cele można ustawić dla portalu informacyjnego?

  7. Rudolph Lochrico

    I do accept as true with all the ideas you’ve introduced in your post. They are very convincing and will certainly work. Nonetheless, the posts are too brief for novices. Could you please lengthen them a bit from next time? Thanks for the post.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz