Wśród wielu osób zajmujących się designem panuje przekonanie, że rozwój Canvy „niszczy rynek”, że nie jest to godne narzędzie projektanta i że łatwość tworzenia estetycznych projektów może zabierać pracę początkującym grafikom. Czy to prawda, że przez Canvę grafikom grozi wyginięcie?
Co to jest Canva?
Zacznijmy od tego, co to jest Canva? Tak naprawdę jest to intuicyjne narzędzie online, w którym dzięki prostemu i łatwemu interfejsowi typu „przeciągnij i upuść”, gotowym szablonom i wstępnie zaprojektowanym elementom każdy może stworzyć dobrze wyglądającą grafikę.
Według danych ze strony Canvy darmowa wersja serwisu zawiera ponad 250 tys. szablonów, zaś wersja płatna daje dostęp do prawie nielimitowanej ilości contentu: ponad 75 mln zdjęć, wideo, grafik i plików audio.
Dlaczego Canva to świetne narzędzie?
1 Jest bezpłatna (lub tania!)
W zależności od tego, czy chcesz korzystać z Canvy w wersji podstawowej czy z wersji PRO – nie uszczupli ona mocno Twojego budżetu. Canva za darmo oferuje całkiem sporo możliwości. A ile kosztuje Canva PRO? Koszt to 49,99 zł w rozliczeniu miesięcznym. Dla porównania: sam Photoshop to 110 zł za miesiąc, a cały pakiet Adobe kosztuje ok. 294 zł za miesiąc. Biorąc pod uwagę ilość dostępnych opcji w wersji PRO, jest to jeden z tańszych programów graficznych na rynku.
2 Jest intuicyjna
Nauka posługiwania się Canvą jest szybka i prosta, ponieważ narzędzie to działa na zasadzie „przeciągnij i upuść” oraz oferuje użytkowników gotowe rozwiązania. W porównaniu do interface’u bardziej profesjonalnych programów, Canva przypomina raczej oprogramowanie do zabawy. Dla osób, które pierwszy raz chcą stworzyć jakąś grafikę, jest to idealne narzędzie, w którym łatwo można się od razu zorientować.
3 Zapewnia gotowe rozwiązania
Jest to jeden z punktów spornych w rozmowie o plusach Canvy. Ogromna liczba dostępnych szablonów, zdjęć, elementów itd. ułatwia projektowanie ładnych grafik. Jednocześnie Canva nie udostępnia nam narzędzi do rysowania (pędzli czy wektorowego pióra) przez co proces projektowania przypomina raczej układanie puzzli niż faktyczne tworzenie czegoś autorskiego.
4 Daje możliwość animowania!
Na rynku jest niewiele, które pozwalają nam jednocześnie projektować materiały statyczne i animacje. Co prawda Photoshop dysponuje narzędziem „Timeline”, ale kto z niego korzystał, ten doskonale wie, że nie jest to specjalnie intuicyjna funkcja. Co prawda opcja animacji dostępna jest tylko w wersji PRO, nadal jednak mocno wyróżnia Canvę pośród konkurencji.
5 Narzędzie dla social media freaków
Canva doskonale rozegrała kwestię ułatwień dla social media managerów. Usuwa barierę konieczności projektowania grafiki od podstaw i ułatwia to zadanie, proponując setki tysięcy darmowych szablonów i zdjęć. Dzięki możliwości zapisywania szablonów pozwala również dopasowywać treści do tożsamości marki i budować rozpoznawalność dla niektórych rodzajów treści. Dodatkowo w wersji PRO udostępnia możliwość korzystania z kalendarza social managera.
Czy to nie brzmi zbyt pięknie, aby mogło być prawdziwe? Cóż, to dlatego, że tak jest! Przyjrzyjmy się, dlaczego Canva nigdy nie będzie dobrym substytutem odpowiedniego projektanta graficznego.
Czego jednak nie oferuje Ci Canva?
1 Zaawansowanej opcji edycji zdjęć
W porównaniu do np. Photoshopa Canva oferuje, niestety, całkiem przeciętną formę edycji zdjęć. Maskowanie, gradienty, dostosowanie krzywych – wszystkie te opcje są bardzo uproszczone i utrudniają codzienną pracę. W przypadku większych lub bardziej skomplikowanych projektów warto przesiąść się na bardziej zaawansowane narzędzie.
2 Dostosowywania projektu do druku
Poprawne przygotowanie projektu do druku to umiejętność, którą nie zawsze mają nawet bardziej doświadczeni graficy. Ustawienie spadów, nafarbienia, odpowiedniego trybu kolorów – często jest to nieodzowne, żeby uzyskać poprawną jakość wydruku. Niestety, Canva mocno ogranicza te możliwości.
3 Dostępu offline
To jedna z najbardziej kłopotliwych i frustrujących rzeczy – Canva oferuje dostęp do swoich funkcji wyłącznie w trybie online. W przypadku braku internetu (a zdarza się to niestety nadal!) zostajemy bez możliwości edycji projektu.
4 Kreatywności
Wszystko w marketingu robi się teraz szybko… Stocki puchną od szablonów i templatek – nikt nie ma czasu rozmyślać nad skomplikowaną i nowatorską strategią, skoro przecież wystarczy użyć ładnych obrazków. Gotowe rozwiązania Canvy są jej zaletą i przekleństwem – tworzenie jakichkolwiek projektów trudno nazwać projektowaniem, ponieważ wykorzystujemy gotowe elementy, zamiast pomyśleć nad czymś od zera!
5 Niepowtarzalności
Wierzę w to, że tzw. „Canva style” za kilka lat będzie tym, z czego będziemy trochę drwić, tak jak teraz z mieszaniną rozbawienia i zażenowania patrzymy na Clip Arty z Worda. Generyczne ilustracje, proste fonty i kształty w stylu „Corporate Memphis” – wszystko ładne, grzeczne, poprawne i… takie samo. Jeśli kiedykolwiek natknąłeś się w internecie na coś, co dało Ci poczucie, że widziałeś to już wcześniej, możliwe, że zostało to zrobione w Canvie! 😉 Według serwisu co minutę ponad 3000 użytkowników tworzy projekty na platformie. I tu nawet nie chodzi o to, że nie jesteś wyjątkowy i jedyny w swoim rodzaju, ale o to, że w zalewie identycznych projektów jest mała szansa, że klient zwróci uwagę akurat na Twoją reklamę.
Różnica pomiędzy narzędziem a umiejętnościami
Warto zdać sobie sprawę z najważniejszego aspektu rozmów o Canvie – ten (w dużej mierze) darmowy program graficzny to tylko narzędzie. A dobry projektant jest w stanie przygotować świetny projekt niezależnie od narzędzia. Osoba, która nie ma pojęcia o zasadach projektowania łatwiej odnajdzie się w Canvie niż w Photoshopie, ale w żadnym z nich nie uzyska zniewalających efektów.
PORADA
Trzeba też mieć świadomość, że tworzenie brandingu i materiałów marketingowych dla marki to jeden z najważniejszych procesów całej strategii. Poza aspektem powtarzalności Twoje materiały powinny też być przygotowane poprawnie. Czy grafiki są zoptymalizowane? Czy typy plików odpowiednio dopasowane? Czy możesz wyeksportować logo do wektora? Czy typy plików są odpowiednio dopasowane? Czy poziom nafarbienia jest zgodny z rodzajem wybranego materiału do druku? Czy spady i marginesy są ustawione poprawnie? To są pytania, na które odpowie Ci dobry, doświadczony projektant.
Mając pod ręką tak łatwe i intuicyjne narzędzie jak Canva warto poświęcić trochę czasu na naukę podstawowych zagadnień z zakresu projektowania graficznego. Dzięki tej wiedzy będziesz w stanie stworzyć poprawne i ciekawe projekty w prosty sposób.
Zobacz też: 8 błędów w identyfikacji wizualnej, które pogrążą Twoją markę! ❤️
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!
Tytuł Państwa artykułu wprowadza w błąd, bowiem treść artykułu nie odpowiada na kluczowe pytanie. Muszę jednak pochwalić za dobrze dobrane memy, w szczególności ten ostatni.
Porównanie cenowe wprowadza w błąd. Photoshop jest od dawna dostępny w pakiecie fotograficznym (z LR) za mniej niż 10 EUR, czyli taniej niż Canva w wersji Pro.
Gdzie jest odpowiedź na pytanie zawarte w tytule?
btw „twórczyni memów” nie jest autorką tego, który został pokazany na stronie.
W dobie generowania wizualicji przez AI artykuł staje się pomału Old scholowy..