Aleksandra Gimik

Jaki jest sekret skutecznego e-mail marketingu?

Masz wrażenie, że e-mail marketing jest przeżytkiem? Uważasz, że inne sposoby komunikacji są o wiele skuteczniejsze? Myślisz, że nikt nie czyta większości e-maili dostarczanych na skrzynkę? Nic bardziej mylnego. Musisz jedynie uświadomić sobie, że sekret skutecznego e-mail marketingu tkwi w dopasowaniu treści wiadomości do adresata.

1. Powrót do zakupu

Klient otworzył twoją przeglądarkę co najmniej dwa razy, ale porzucił dany produkt lub kategorię. Powinieneś wysłać do niego maila z przypomnieniem o oglądanym produkcie z tytułem ,,Zapomniałeś o czymś?”, ,,Pamiętaj o…” albo ,,Chyba coś zgubiłeś…”. Wiadomość musi zawierać także wyraźną zachętę do rozpoczęcia zakupu w postaci przycisku z napisem ,,KUP TERAZ” lub ,,DODAJ DO KOSZYKA”. Aby zapewnić kupującemu komfort wyboru, możesz zamieścić podobne produkty na samym dole wiadomości, np. w innej wersji kolorystycznej.

image1

2. Powitanie

Kiedy ktoś zapisuje się do newslettera, pierwszą rzeczą, jaką musisz zrobić, to wysłać powitalnego maila. Jak wiadomo, pierwsze wrażenie liczy się najbardziej. Pierwszy e-mail jest zatem szansą do zdobycia zaufania, sprzedania większej ilości produktów, zyskania wiarygodności oraz wzmocnienia wizerunku twojej firmy. W takim mailu przede wszystkim pamiętaj o podziękowaniu za subskrypcję. Następnie opowiedz o historii swojej marki lub przedstaw zespół pracowników. Treść maila powinna zawierać także informację o obecnych trendach i promocjach. Dodaj również specjalną ofertę, skierowaną jedynie do nowych członków e-mail listy.

3. Po zakupie

Pokaż, że każdy nowy klient jest dla ciebie ważny. Wyślij wiadomość z podziękowaniem za pierwszy zakup wraz z zapewnieniem o dobrej jakości. Możesz także zamieścić informacje dotyczące dostawy np. o czasie oczekiwania na przesyłkę. Potem zaproponuj pomoc i odpowiedź na dodatkowe pytania oraz podaj jak najwięcej danych kontaktowych.

image3

4. Stali klienci

Często kupujący lubią być specjalnie nagradzani. Dlatego przygotuj dla nich specjalny program nagród i zniżek, sekretnych promocji lub ekstra prezentów do zakupu kolejnej rzeczy. Na samym początku złóż podziękowania klientowi, zaproponuj mu swoją super ofertę, po czym zachęć do akcji. Możesz również poinformować go, że jest coraz bliżej uzyskania statusu VIP, co daje jeszcze więcej korzyści.

5. Odzyskany klient

Osoba, która była na twojej stronie internetowej dawno temu (np. 90 dni temu) liczy na nowe atrakcyjne oferty. Wracając po długim czasie najprawdopodobniej zapamiętała twoją markę pozytywnie, więc musisz utrzymać ją w tym przeświadczeniu. Rozpocznij od ,,Czy wszystko u ciebie ok ;)?” albo ,,Nie zapomnieliśmy o Tobie’’ oraz zaoferuj jej specjalną promocję.

6. Rocznice

Spraw, żeby stały klient lub subskrybent poczuł się wyjątkowo potraktowany przez twoją markę w dzień swoich urodzin lub imienin, świętował urodziny firmy albo rocznicę dołączenia do listy subskrybentów. Wyślij maila z życzeniami, zniżką oraz informacją o specjalnym prezencie do odebrania.

7. Świeży klient

Jeżeli ostatnie zakupy zostały zrobione niedawno, musisz zachęcić klienta do pozostałych produktów. Wiadomość możesz zacząć od nagłówka ,,Może potrzebujesz więcej?” lub ,,Czy widziałeś nową kolekcję?”. Poniżej przypomnij o ostatnim zakupie oraz pokaż jego nowszy lub zmodyfikowany (np. w innym kolorze lub rozmiarze) odpowiednik. Na zachętę możesz dodać symboliczną zniżkę na kolejny produkt.

image2

 

8. Święta

Okres przed Bożym  Narodzeniem, Wielkanocą czy Walentynkami to idealny czas na zaproponowanie kupującemu atrakcyjnej promocji lub przypomnienie o nowych kolekcjach. Przedstaw swojemu klientowi aktualną ofertę oraz złóż świąteczne życzenia. Najpierw napisz ,,Czy widziałeś już naszą nową kolekcję?”, ,,Czy zrobiłeś już przedświąteczne zakupy?” lub ,,Znajdź idealny prezent swojej walentynce”.

9. Po nieudanej płatności

Kiedy system płatności zawiedzie i transakcja zostanie anulowana, nie pozwól uciec kupującemu. Wyślij maila z gotowym przekierowaniem do ponownego zakupu. Nagłówkiem może być tekst ,,Nic się nie stało”, ,,Nie zniechęcaj się” albo ,,Spróbuj jeszcze raz”.

image4

Większość kampanii e-mail marketingowych jest oparta właśnie na tych dziewięciu wzorach wiadomości. Oczywiście, jest to jedynie zarys. Każda firma powinna dostosować powyższe szkice pod swój system, produkty lub usługi oraz ilość kupujących. Jest to idealny przepis na dotarcie do każdego klienta.

 

unnamed-15

O autorze

Aleksandra Gimik

Wyróżniona w V Programie Stypendialnym MaxROY.com dla studentów. Studentka drugiego roku dziennikarstwa i medioznawstwa ze specjalnością public...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

     

  2. Przy pomocy jakiego narzędzia najłatwiej można zautomatyzować tego typu wysyłki?

  3. Rafał Śliwiok

    Bardo dobry artykuł, ale brakuje tylko, że następną sprzedaż warto wygenerować do 21 dni, później klient nas już zapomina … dalsze przypominanie się e-marketingiem często umysł klienta interpretuje za spam …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz