Napisz do nas

Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

seo-chem

7 kroków do odświeżenia twojego Long Taila

Do długiej listy artykułów na temat długiego ogona na Sprawnym Marketingu, dochodzi kolejny tekst. Czyżby Long Tail miał odejść do lamusa? Czy w związku z ostatnimi zmianami algorytmu, strategia Long Tail powinna ulec zmianie? Stara szkoła SEO z długiego ogona była prosta, łatwa, skuteczna i zyskowna. Niestety, te czasy minęły. 

Jak robiło się Long Tail jeszcze do niedawna?

  • Przeprowadź badanie i wyciągnij długą listę słów kluczowych z długiego ogona
  • Utwórz stronę dla każdego terminu z długiego ogona
  • Nadaj każdej stronie tag tytułowy zawierający frazę na początku jego treści
  • Wprowadź tag nagłówka zawierający to samo słowo kluczowe na początku swojej treści
  • Napisz prosty tekst, w którym kilka razy powtórzysz (ale ile razy?) frazę kluczową
  • Skoncentruj się na optymalizacji konwersji na stronie
  • Często cały twój wysiłek polegać będzie na utworzeniu strony, która po prostu odzwierciedla ruch dla każdej możliwej frazy:

Proste do zaplanowania, łatwe do wykonania, a z drugiej strony, nie uwzględnia doświadczenia użytkownika. Cóż, kogo to obchodzi? Chodzi o to, by „trzepać dużo kasy”!

Dlaczego tradycyjny Long Tail nie zdaje egzaminu?

Podejście to jest tak głęboko zakorzenione w naszej „kulturze internetowej”, że nadal znajdziemy tysiące (być może dziesiątki tysięcy) przykładów podobnych stron. Ich właściciele wciąż zachodzą w głowę, dlaczego Google przestał tolerować ich witryny. Odpowiedź na to pytanie jest naprawdę prosta:

W porównaniu do witryn, które oferują wiarygodne informacje, strony, które powstały przy użyciu powyższej formuły są do bani, a Google’owi nie podobają się strony niskiej jakości w wynikach wyszukiwania!

Powyższe stwierdzenie wydaje się dość oczywiste, jednak wielu osobom trudno zaakceptować te zasady. Po latach tworzenia stron internetowych, które „pracowały” i dawały mnóstwo pieniędzy, ludzie przestali myśleć o ich jakości. Witryna, która umożliwia szybkie dokonanie zakupów, zapewniając przy tym pewną wartość dodaną, jest lepsza od strony, której jedyną zaletą jest łatwość konwersji.

Kupuj albo… uciekaj

Jeśli jedynym, co oferuje twoja strona jest krótka i skuteczna ścieżka e-commerce, prawdopodobnie wystarczy, jeśli dysponujesz znaną marką, która sama w sobie stanowi wartość dodaną twojej witryny. Jeśli jednak nie dysponujesz marką o dużej wartości, musisz zmienić strategię pozycjonowania Long Tail…

Oto 7 wskazówek dotyczących nowego podejścia do Long Tail SEO:

1. Weź najlepszych i najzdolniejszych ze swojej ekipy i przeprowadź burzę mózgów

Zbierz pomysły dotyczące treści stron, które chcesz utworzyć. Zrób to, zanim posuniesz się daleko w analizie danych. Jeśli jesteś naprawdę dobry w swoim biznesie, posiadasz sporą wiedzę na temat swojej domeny, dlatego zanim zabierzesz się za analizę dodatkowych czynników, zaufaj własnej kreatywności.

2. Przeanalizuj potrzeby użytkowników

Wyznacz 5 (lub więcej) informacji, których poszukują użytkownicy znajdujący się na stronach podobnych do twojej. Przeprowadź wywiad z dawnymi klientami, prześlij ankietę do potencjalnych klientów, wykonaj badania online w ramach swojej niszy. Określ zawartość, która odpowiada na najczęściej zadawane pytania konsumentów.

3. Określ uzupełniające się produkty i usługi

Gdy już znasz potrzeby swoich użytkowników, zastanów się nad produktami komplementarnymi, których do tej pory nie było na twojej stronie. Jeśli znajdziesz odpowiedź, możliwe, że uda ci się stworzyć kompleksowe rozwiązanie, które pomaga rozwiązać nie tylko kawałek, ale każdy aspekt związany z potrzebami twoich użytkowników.

4. Dowiedz się, co robi konkurencja w całej branży

Wykorzystaj konkurentów jako punkt odniesienia – w końcu trzeba będzie zrobić to lepiej niż oni. Kopiowanie konkurenta to zdecydowanie niekorzystne podejście. Wykorzystując wiedzę na temat błędów konkurencji, zaplanuj serwis w sposób bliski doskonałości – to jest najlepszy sposób na zbudowanie trwałej, długoterminowej strategii.

5. Dowiedz się, co robią najlepsi spośród konkurentów

Wcześniej, aby uzyskać punkt odniesienia, rzuciłeś okiem na konkurentów z branży. Teraz, spójrz na najlepsze przykłady ze swojego otoczenia, i określ, co robią „inaczej”. Ten krok należy przedsięwziąć dopiero pod koniec projektowania serwisu, żeby pomysły innych ludzi nie zaburzyły kreatywności twojego zespołu na wczesnych etapach. Teraz jednak pomysły konkurencji można wykorzystywać jako cały zestaw świeżych, nowych inspiracji.

6. Wykonaj badania ilościowe

Gdy już znasz podstawowe idee, przeprowadź badania słów kluczowych, które pomogą Ci określić, co jest najważniejsze. Pamiętaj przy tym, że ilość nie świadczy o wszystkim – liczy się także doświadczenie użytkownika. Najważniejsze informacje należy umieścić na stronie głównej, w centrum serwisu, a słowa kluczowe traktować jako czynnik wtórny, który może przyczynić się do zmiany ogólnej wymowy strony.

7. Przygotuj wstępny projekt i zbierz informacje zwrotne

Teraz, gdy już zyskałeś poczucie priorytetów, warto opracować jedną lub więcej wersji, aby uzyskać opinie. Badanie tego typu może się okazać zaskakująco tanie. Można uzyskać wyniki korzystając z usług typu UserTesting.com lub nawet Mechanical Turk.

Streszczenie

Kluczowym przesłaniem, które pojawia się w tym artykule jest przesunięcie punktu widzenia w kierunku większego nacisku na treść cenną dla użytkownika. Zastanów się, czy twoja witryna przynosi wartość dodaną do sieci www… SEO is not dead, ale nie może być jedyną przyczyną istnienia twojej strony internetowej. Priorytetem nr 1 musi być doświadczenie użytkownika – praktyka SEO przydaje się w dalszej kolejności.

Nadal można tworzyć strony dla długiego ogona, ale trzeba będzie inwestować w nie więcej niż trzy lata temu.

Źródło: SEL, SEL, Long Tail w 2006 roku :)

sprawnymarketing

Rafał Kowalewski

Trener AdWords w MaxROY.com, związany z branżą SEM od 2009 roku. Jako copywriter - miłośnik literatury i pięknego słowa. Jako specjalista reklamy w Google, wyznawca zasady: “Brzydkie reklamy sprzedają najlepiej”.


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Ciekawy artykuł, od razu zabieram się na punkty 3-5 :)

    • I testuj, testuj, testuj. Każda strona na dzień dobry jest marna z definicji. Dopiero po testach można stwierdzić, że „tak naprawdę przypadkiem” pierwsza wersja była rewelacyjna:)

    • Jak w każdym także i w tym przypadku wyznacznikiem naszych działań jest użytkownik. Żaden system nie pomoże, jeśli nie skoncentrujemy się na zapotrzebowaniu jakie istnieje. Możemy też je kreować, ale to trochę inna kwestia.

    • Najśmieszniejsze jest to, że w moim przypadku najlepsze pozycjonowanie było na tematy ze słowami kluczowymi, których nie spodziewałbym się zobaczyć na pierwszej stronie. Czyli doświadczenie i testy to najlepsza rzecz, jaka może nas spotkać i jest przydatna w przyszłości.Swoją drogą, dalej szukam niszy dla nowej strony, która również będzie eksperymentem. dzięki za wartościowe informacje

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *