Napisz do nas

Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

mobile-marketing

10 faktów na temat Marketingu Mobilnego w 2014 roku

Jako redaktor serwisu zajmującego się tematyką marketingu internetowego oraz szkoleń z e-marketingu, przygotowując strategię promocji na kolejny rok, analizuję dane pochodzące z Google Analytics. Śledzę także rozwój mobile wśród moich czytelników. Dane pochodzące z badań w Stanach Zjednoczonych to jedno, dane z własnych obserwacji i narzędzi, to coś zupełnie innego.

To, co wyczytałem z mojego profilu w Analytics, potwierdza jednak trend, który wszędzie widać gołym okiem. No bo dlaczego w reklamie telewizyjnej i na billboardach pojawiają się na potęgę reklamy bankowości mobilnej? Dlaczego młodzi wymyślają gry, która polega na tym, że każdy odkłada smartfona na stolik w restauracji, a kto pierwszy podniesie swój telefon, stawia piwo reszcie?

W roku 2011 na wspomniany serwis z urządzeń mobilnych wchodziło mniej niż 1% użytkowników. Rok później liczba ta zwiększyła się o 465%. W roku 2013 wzrost wyniósł kolejne 92%. W tym roku z komórki wchodzi już co dziesiąty użytkownik. Z użytkownikami mobilnymi trzeba się liczyć. Zwłaszcza, że patrząc na 3 ostatnie dni, w godzinach 20-22, odsetek użytkowników mobilnych wynosi od 30 do 50%. Można powiedzieć, że budzik nie bije na alarm, tylko wydzwania już 5 drzemkę. Jeśli nie inwestujesz w marketing mobilny, lepiej się obudź. Czuję, że straciłem już sporo czasu – tym bardziej zacząłem przeszukiwać sieć i znajduję kolejne fakty na temat mobile.

10 faktów na temat internetu mobilnego

1. Na początek fakt ze Stanów Zjednoczonych. Zgodnie z raportem Business Insider, obecnie czas spędzony w internecie rozkłada się już po równo pomiędzy mobile i desktop. Co istotne, korzystanie ze smartfonów nie skraca czasu, który spędzamy w sieci na komputerze stacjonarnym (zaraz zaraz, laptop też poniekąd jest mobilny). Ogólnie, dzięki smartfonom korzystamy z internetu WIĘCEJ.

Źrodło: Businessinsider

2. Polskie zakupy mobilne dokonują się na tabletach, nie telefonach. Współczynnik konwersji z iPadów jest 2-krotnie wyższy niż z telefonów i o 20% wyższy niż z całego sklepu. Użytkownicy tabletów wydają o 10% więcej i spędzają na stronie około 20% czasu więcej. (źródło: analiza przypadku Showroom, raport “Mobile commerce w Polsce 2013”)

3. Niedawno głośny był temat przejęcia za 19 mld dolarów aplikacji WhatsApp przez Facebook. To nie tylko nadroższa transakcja wszech czasów dotycząca biznesu mobilnego, ale i internetowego w ogóle.

4. W roku 2011 ruch na YouTube, pochodzący z urządzeń mobilnych wynosił 6 proc. Już w 2012 roku wzrost ruchu ze smartfonów i tabletów był znaczący i zakończył się na poziomie 25 proc. W październiku 2013 roku Google raportował, że tego typu ruch wzrósł już do 40 proc. Na takie wyniki pracuje grubo ponad 1 miliardowa baza użytkowników, korzystających z serwisu mobilnie. Dla porównania, z mobilnego Facebooka korzysta 945 milionów użytkowników na świecie (dane na koniec grudnia 2013 roku).

5. Mobile wykazał się najwyższą dynamiką wzrostu w 2013 w porównaniu do lat poprzednich. Większość dojrzałych polskich aplikacji mobilnych podwoiło swoje wyniki w roku 2013 w stosunku do wszystkich łącznie uzbieranych w swoich poprzednich latach funkcjonowania.

6. Rośnie publiczność mobile-only: Również w Polsce, co można stwierdzić na przykładzie Allegro: 30 proc. z kupujących na mobilnym Allegro (na stronie m.allegro.pl i appkach) kupuje TYLKO mobilnie.

źródło: comScore

7. W Polsce w roku 2013 w porównaniu do roku 2012 sprzedało się przynajmniej dwa razy więcej tabletów. W roku 2012 sprzedało się w Polsce 880 tysięcy tabletów (wg IDC), przeszło cztery razy więcej niż w roku 2011. Ponadto, wg danych GfK Polonia, sprzedaż tabletów zrównała się z poziomem sprzedaży komputerów przenośnych.

8. W październiku 2012 roku NetMarketShare.com podał, że ruch z urządzeń mobilnych (łącznie z telefonów komórkowych i tabletów) po raz pierwszy osiągnął wartość dwucyfrową i przekroczył próg 10 proc. w globalnym ruchu w sieci internetowej. Utarło się powiedzenie, że polski rynek jest opóźniony do międzynarodowego o mniej więcej 3 lata, więc nikt nie spodziewał się, że podobny wynik osiągniemy w Polsce już w 2013 roku (dokładnie we wrześniu 2013 wg StatCounter).

9. Ponownie wzrasta ilość jedno i dwu wyrazowych słów kluczowych wpisywanych do Google = userzy mobile zaprzeczają zasadzie Long Tail (Hitwise)

10. Ilość urządzeń mobilnych na świecie w 2014 przekroczy ilość desktop – komputery i laptopy (źródło: Business Insider)

Mobile rośnie. Co na to branża SEM?

Można powiedzieć, że jedni nadążają za trendem mobile, a inni nie. Widząc inwestycje w mobile na poziomie coraz większych podmiotów, m.in. Allegro, można stwierdzić, że najwięksi dostrzegają temat. Co innego jednak średni przedsiębiorcy. Tych możemy podzielić na ignorujących Mobile i na tych, którzy zdecydowanie przodują wyznaczając trendy. Do tych ostatnich z pewnością można zaliczyć Monikę Mikowską, która stworzyła bloga Jestem.mobi oraz jest współwłaścicielką agencji Mobee Dick.

Strona, o której wspominałem na początku, ów serwis, który poddałem analizie ze względu na źródła technologiczne wejść użytkowniów, to SearchMarketingWeek.com. To strona wydarzenia szkoleniowego, w ramach którego podczas tygodnia szkoleń będzie miejsce także dla szkolenia Mobile Marketing, które poprowadzi właśnie Monika Mikowska.

Na wtorek, 8 kwietnia, zaplanowaliśmy pierwsze podczas Search Marketing Week szkolenie poświęcone zagadnieniom Mobile Marketingu. Poprowadzi je Monika Mikowska, pierwsza dama ;) polskiego mobile. Trudno powiedzieć, czy stało się to już, czy też jest to kwestia niedalekiej przyszłości, jednak ilość aktywnych urządzeń mobilnych z dostepem do internetu ma przewyższyć ilość urządzeń desktopowych. Czy jesteś na to gotowy na spotkanie z Moniką, drogi SEMito? Nie ma lepszej przewodniczki, która niczym Beatrycze z „Boskiej Komedii” przeprowadzi Dantego przez niebo możliwości Mobile Marketingu.

PS: Film Moniki działa na wyobraźnię, nic dziwnego zatem, że drugi temat, który jest nowością podczas tygodnia szkoleń, jakże aktualny i rozwojowy – to YouTube i Video Marketing. Sami autorzy szkolenia nazwali Video Marketing prawdziwym must-have. Ukłony w kierunku Polaków: szkolenie poprowadzą doświadczeni eksperci z Filmpoint. Bartka Rycharskiego i Wojtka Hołysza znamy doskonale, ponieważ od lat współpracują z nami w ramach tygodnia szkoleń i konferencji. Tworzą klipy, materiały video, streaming online. Nade wszystko jednak bezcenna jest ich wiedza zdobyta podczas pracy nad wieloma znanymi projektami, m.in.: Festiwal Transatlantyk, wykopowe AMA, kampanie produktowe czy Search Marketing Day właśnie.

SHOWREEL 2012/13 | Filmpoint.pl from Filmpoint on Vimeo.

Źródła udostępnili: Monika Mikowska, Cezary Lech


 Share sprawnymarketing

Rafał Kowalewski

Trener AdWords w MaxROY.com, związany z branżą SEM od 2009 roku. Jako copywriter - miłośnik literatury i pięknego słowa. Jako specjalista reklamy w Google, wyznawca zasady: “Brzydkie reklamy sprzedają najlepiej”.


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • outsourcing marketingu

      Bardzo ciekawy materiał, dużo informacji w jednym miejscu :)

    • Dużo słyszałem wcześniej o tym całym „mobajlu” ;-) ale dopiero tutaj ktoś pierwszy raz mi tak konkretnie, punkt po punkcie wyłożył jak ważny to temat i dlaczego.

    • Zyskowna Firma

      Ilość mobilnych userów rośnie w oczach, ale raczej nie poszukują oni w ten sposób treści co miałoby znaczenie dla sem. Wzorcowy mobilny internauta za pomocą telefonu odczytuje pocztę i korzysta z aplikacji typu Facebook, jest raczej odbiorcą niż poszukiwaczem.

    • Seweryn

      Po swoim serwisie wiem że coraz więcej ludzi odwiedza strony z urządzeń mobilnych, u mnie liczba ciągle rośnie a co najgorsze moje forum nie jest do tego przystosowane i można powiedzieć że na tym tracę. Dzieje się tak bo telefonia idzie do przodu coraz więcej osób przerzuca się z PC’tów czy laptopów na wygodne smartfony czy tablety. Aby w tych czasach otworzyć dobry serwis trzeba go najpierw dobrze zoptymalizować, i dopiero wtedy zająć się pozycjonowaniem.

    • cls design

      Dokładnie! Teraz to już chyba każdy telefon ma dostęp do internetu i jest to dużo bardziej poręczne niż siedzieć przy pececie lub z lapkiem. Bez konkretnego zoptymalizowania serwisu pod kątem urządzeń mobilnych ani rusz :)

    • Owszem, artykuł bardzo ciekawy :)
      Ale pamiętajmy, że marketing mobilny to też zwykłe smsy ;) W moim odczuciu mają tę przewagę, że nie wymagają o odbiorcy połączenia z Internetem. W moim własnym małym biznesie taki rodzaj komunikacji sprawdza się bardzo dobrze. Fajne badania poświęcone typowo komunikacji sms w Polsce są prowadzone przez firmę SerwerSMS.pl (z której usług zresztą sam korzystam).

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *