Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

Sam stwórz stronę internetową!

Internet całkowicie zrewolucjonizował podejście do marketingu. Bez dobrej obecności w sieci praktycznie nie można dotrzeć do dużej liczby odbiorców, a przynajmniej jest to bardzo utrudnione. Schody zaczynają się jednak, gdy po podjęciu decyzji o wejściu do Internetu staniemy przed dylematem dotyczącym konkretnych sposobów wykonania swojej strony.

Niektóre firmy decydują się na obecność w Internecie jedynie za pomocą mediów społecznościowych, a to za mało, gdyż ich funkcjonalność jest mocno ograniczona, nie możemy też w pełni dostosować technologii ani szaty graficznej pod nasz branding. Inne przedsiębiorstwa wybierają z kolei wyłącznie serwisy aukcyjne (na przykład Allegro). Do poważniejszych zadań (sklepy internetowe, portfolio, adres na wizytówkę) tak czy inaczej musimy odesłać użytkownika do dedykowanej strony internetowej. Co jednak, jeśli nie jesteśmy ekspertami od tworzenia stron i nie dysponujemy dużym budżetem?

Zasadniczo istnieją cztery metody do tego zagadnienia:

  1. Zewnętrzni fachowcy.
  2. Rozpoznawalne oraz sprawdzone systemy CMS – Drupal, WordPress, Joomla itd.
  3. Klasyczne programy komputerowe instalowane na dysku twardym komputera (na przykład Pajączek czy WebMatrix Microsoftu).
  4. Autorskie narzędzia dostawców hostingu i serwerów, które w dużym uproszczeniu można nazwać specjalnymi, unikalnymi CMS-ami. Przykładem takiej technologii jest znany i ceniony kreator stron 1and1.pl. Ale która z tych opcji jest najkorzystniejsza w budowaniu wizerunku marki naszej lub klienta?

Zewnętrzni specjaliści

Nie ma co ukrywać, że ich usługi sporo kosztują, a także wiążą się z koniecznością stałego przekazywania naszej wizji i wprowadzania poprawek na naszej stronie. Korzystanie z usług zewnętrznych specjalistów to także znacznie mniejsza wygoda już na etapie tworzenia proofa. Chodzi o to, że jesteśmy ograniczeni przez ich grafik, a w razie problemów lub chęci dokonania jakichś zmian również musimy przekazać naszą wolę komuś innemu i poczekać na jej implementację. Jako zalety korzystania z pomocy fachowców z pewnością należy wymienić to, że możemy skorzystać z usług najlepszych programistów na rynku i zrealizować dowolny projekt bez restrykcji dotyczących ram funkcjonalności istniejącego oprogramowania.

Systemy Content Management System

strony-na-wordpress

Zacznijmy od klasycznych systemów CMS. Są one bardzo proste w obsłudze i elastyczne. Często spotykanym stereotypem jest to, że można do nich wgrywać jedynie specjalnie przygotowane szablony. Nie jest to prawdą. Podmianę grafik czy prostą modyfikację kodu wykona każdy pasjonat technologii, a żeby naprawdę wyróżnić się na rynku, możemy zlecić komuś przygotowanie szablonu, uwzględniającego nasze brand identity. Z drugiej strony, w niektórych branżach, oficjalna witryna na WordPressie czy Drupalu nie jest mile widziana, a wręcz wyśmiewana. Dotyczy to szczególnie takich branż jak nowe technologie, kreacja czy Public Relations. Za wadę można także uznać spore rozwarstwienie rynku dodatków i szablonów. Nie mamy gwarancji, że nasze ulubione rozszerzenia będą aktualizowane i kompatybilne ze starszymi wersjami naszego systemu. Krótkie porównanie bezpieczeństwa danych wprowadzanych do takiego oprogramowania  przygotowało m.in. Polskie Radio.

Pajaczek

Tradycyjne kreatory stron

Interesująco sytuacja wygląda w przypadku tradycyjnych kreatorów stron, takich jak na przykład Pajączek. Nie nadążają one za zmieniającymi się jak w kalejdoskopie standardami sieciowymi (HTML5, WebM), gdyż sama ich natura ogranicza bardzo funkcjonalność. Nie możemy dokonać edycji treści na przykład dodać newsa z poziomu urządzenia mobilnego czy komputera w centrum konferencyjnym. Jesteśmy na stałe przywiązani do jednej maszyny, której awaria oznacza katastrofalne skutki w postaci braku nowego contentu na stronie. Dodatkowo, szablony oferowane przez takie programy nie są zbyt estetyczne ani oryginalne, a licencja na te narzędzia jest często relatywnie droga. Z drugiej strony, wielu użytkowników zdążyło się już przyzwyczaić do obsługi tego typów aplikacji, gdyż jest ona bardzo prosta.

Narzędzia dostawców usług sieciowych

Zacznijmy może od tego, że decydując się na dobry plan hostingowy mamy największy wybór kreatorów. Możemy zainstalować za pomocą tylko jednego kliknięcia dowolny system CMS lub zdecydować się właśnie na unikatowe oprogramowanie oferowane przez najlepszych na rynku operatorów. Są one szalenie rozbudowane i zawierają szaty graficzne odpowiednie dla dosłownie setek branż. Co istotne, są także znakomicie zintegrowane zarówno z naszym hostingiem (gwarancja poprawnego działania), jak i ze specjalnymi narzędziami do kampanii marketingowych w sieci. Najlepsze pakiety to prawdziwe centra dowodzenia z social media, własną witryną, newsletterem oraz SEO w jednym miejscu. Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, jak potężne możliwości daje taka kombinacja. Wisienką na torcie jest spotykany czasem darmowy okres testowy oraz niskie koszta (już od kilku złotych miesięcznie). Oczywiście nic nie jest idealne – największą wadę takiego rozwiązania stanowi to, że jesteśmy skazani na funkcjonalności, które dany dostawca oferuje. Jeżeli dokonamy złego lub nieświadomego wyboru, to możemy znaleźć się w sytuacji, w której mamy już podpisaną umowę, ale udostępnione nam narzędzia nie są odpowiednio wysokiej jakości.

Podsumowanie

W obliczu wymienionych argumentów wnioski nasuwają się same – jeżeli chodzi o budowanie wizerunku oraz kreowanie obecności w Internecie, to najlepszą opcją, biorąc pod uwagę kryteria ekonomiczne, są z całą pewnością specjalne kreatory stron przygotowywane przez najlepszych na rynku dostawców usług sieciowych. W skrajnie niskiej cenie otrzymujemy znacznie więcej niż przy darmowych rozwiązaniach, a do tego nawet najbardziej wybredni klienci ani konkurencja nigdy nie zorientują się, że korzystaliśmy z pomocy kreatora, a nie sztabu grafików i programistów. Samodzielnie tworząc witrynę mamy nad nią pełną kontrolę i możliwość szybkiego wprowadzania poprawek, co znacznie ułatwia realizację projektu od etapu briefa aż po jego zakończenie. Nie pozostaje nic innego, jak zacząć tworzyć!

sprawnymarketing

Powyższy tekst zawiera prywatne poglądy Autora. Niekoniecznie muszą odzwierciedlać one poglądy Redakcji.

Mateusz Jagiełło

Absolwent wydziału Anglistyki Uniwersytetu Warszawskiego oraz estońskiego Tartu Ulikool. O nowych technologiach pisze nieprzerwanie od roku 2011. Zaczynał własnym kącikiem w serwisie DobreProgramy, największym vortalu IT w kraju. Dostał za niego wiele nagród branżowych i zebrał 100,000 unikalnych czytelników. Następnie zaczął pracę najpierw dla agencji Monday PR jako przedstawiciel Intela, a potem dla PClab.pl, drugiego najbardziej rozpoznawalnego medium z tej tematyki w Polsce. Obecnie rozkręca też portal Bez Lagów i wspiera WhitePressa w tematyce nowych technologii. Prywatnie miłośnik wszystkiego, co estońskie i rekonstruktor współczesnych jednostek specjalnych.


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Karina Kondraczuk

      Nie słyszałam, żeby WordPress był wyśmiewany. Niby w czym miałby być gorszy?

    • Jan Kamiński

      WordPress jest popularny dlatego, że jest prosty i go lekko rozbudować do potrzeb biznesu. Zawiera dużo gotowych wtyczek i motywów.

    • WP to syf. Dziurawy, niewydajny i niestety nadaje się tylko do bloga i małych stronek firmowych. Wyśmiewać można… jak ktoś stawia sklep internetowy na WP.

      Nie umniejszam potencjału kryjącego się w morzu darmowych rozszerzeń, stworzenia fajnej strony tylko klikająć, jednak nie wyobrażam sobie poważnego serwisu opartego na WP.

      Pozdrawiam.

    • Krzysztof

      Nie zgodzę sie z tym ze nie można stworzyć poważnego serwisu na wp czy innych open source serwisach z racji tej mogę podać setki wielkich firm i korporacji bazujących na wp czy innych.

    • Michał

      Gotowe systemy takie jak WP można z łatwością samemu w pełni dostosować, należy tylko dysponować odpowiednią wiedzą więc wydajność mnie nie martwi. Sam wolę tworzyć strony od zera korzystając ewentualnie z frameworka Symfony ale WP jest świetny kiedy mam „leniwy dzień” i zwyczajnie chce mieć coś gotowe na już. Ciekawe też, że w podsumowaniu CMSy zostały pominięte podczas gdy ta strona jest oparta na wordpressie. : )

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *