Napisz do nas

Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

Trendy-ksztaltujace-efektywny-Content-Marketing-w-roku-2014

Trendy kształtujące efektywny Content Marketing w roku 2014

Pomimo ciągłych zmian algorytmu Google, Content Marketing pozostaje jednym z filarów efektywnej strategii marketingowej. Ponieważ dobrej jakości treści odgrywają kluczową rolę w strategii Inbound Marketingu, wiele firm rozważa wdrożenie jej m.in. z obawy przed utratą pozycji. Rozwiązania Inbound Marketingu są zgodne z wytycznymi Google i zakładają promocję dobrej jakości treści skoncentrowanych na potrzebach odbiorcy. Oznacza to, że nie niosą one ze sobą wysokiego ryzyka w postaci otrzymanych kar, nałożonych filtrów czy spadków pozycji.

Według raportu Content Marketing Institute i Marketing Profs na zamówienie brightcove zatytułowanego “B2B Content Marketing: 2014 Benchmarks, Budgets and Trends – North America”, aż 93% badanych firm B2B skorzystało z rozwiązań Content Marketingu w zeszłym roku. Tylko 9% ankietowanych uznało jednak swoją strategię za bardzo skuteczną, a więc oceniło ją na 5 w skali od 1 do 5. Zgodnie z wynikami cytowanego raportu, jedynie 45% badanych wskazało sprzedaż jako nadrzędny cel swoich kampanii Content Marketingowych, podczas gdy aż 82% postawiło na rozpoznanie marki. Wyniki te są zbieżne z założeniami Inbound Marketingu – odbiorca ceniący dobrej jakości treści stopniowo rozwija preferencję marki, nawet jeśli nie jest jej aktywnym klientem.

Dobra strategia Content Marketingowa jest elastyczna: pozwala na uwzględnienie zmian w całej branży marketingu internetowego, a nie tylko trendów dotyczących treści.W kolejnych latach (a z pewnością w roku 2014) tendencja ta zostanie utrzymana i wzbogacona o zmiany, których kierunek można przewidzieć już dziś.

1. Mobile przede wszystkim

Według raportu Morgan Stanley, do roku 2015 liczba użytkowników urządzeń mobilnych przekroczy liczbę użytkowników urządzeń stacjonarnych.

Źródło: http://mashable.com/2010/04/13/mobile-web-stats/

Konsekwencją tego trendu jest m.in. niedawna zmiana algorytmu Google o nazwie Hummingbird, która zrewolucjonizowała myślenie o wyszukiwaniu. Przystępny opis najważniejszych założeń zmiany algorytmu Hummingbird z perspektywy osoby tworzącej treści można znaleźć tutaj.

Konwersacyjny charakter zapytań uwzględniony przez update jest krokiem w kierunku wyszukiwania głosowego dostosowanego do technologii zastosowanych w urządzeniach mobilnych. Jednocześnie złożony charakter wyszukiwania oparty na historii zapytań w których algorytm “uczy się” aktywności użytkownika Internetu stara się osiągnąć coś, czego wyszukiwarkom do tej pory brakowało, tj. kontekstualizację wyszukiwania. Hummingbird wpisuje się w nurt semantic search, według którego wyszukiwane są znaczenia i konteksty, a nie tylko słowa.

W jaki sposób Hummingbird wpływa na Content Marketing?

Biorąc pod uwagę obecny kierunek zmian, dobra strategia Content Marketingu ma na celu osiągnięcie statusu autorytetu w danej dziedzinie (topical authority), a nie wyłącznie zajęcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Jest wielce prawdopodobne, że Hummingbird i jego rozwinięcia zmienią docelowo sposób, w jaki myślimy o wyszukiwaniu oraz w jaki firmy pozycjonują swoje treści.

2. Jakość > ilość

Należy pamiętać, że każdego dnia użytkownik Internetu jest wystawiony na ogromną ilość komunikatów – tylko te najwyższej jakości mogą przebić się przez szum informacyjny i zostać zapamiętane lub zachęcić do interakcji. Mimo to, wiele firm w dalszym ciągu przekłada ilość ponad jakość w kwestii proponowanych treści. Problem masowej produkcji treści świetnie obrazuje prezentacja firmy Velocity Partners zatytułowana “Crap. Why the single biggest threat to Content Marketing is Content Marketing” dostępna w serwisie Slideshare:

Narzędzia analityczne są niezastąpionym źródłem wiedzy dotyczącej tego, co działa dla danej branży. Według badań InboundWriter, zaledwie 20% podstron sprowadza aż 90% ruchu – są to tak zwane traffic magnets. Analiza własnych dotychczasowo publikowanych treści pozwala na stwierdzenie które z już zastosowanych formatów generują najwyższy ruch. Można zaobserwować jakie cechy noszą najbardziej popularne podstrony (Highest Trafficked Pages): czy są to treści informacyjne, rozrywkowe, poradnikowe czy instruktażowe? Jaki jest ich ton i forma? Czy są to treści tekstowe, wideo, wizualne?

Można również przeanalizować skuteczność działań konkurencji np. poprzez analizę backlinków danej treści przy użyciu narzędzi takich jak MajesticSEO czy też sprawdzenie zasięgu w social media (Amplification Rate).

3. Nowe narzędzia SAAS vs. automatyzacja treści

W sieci nie brakuje narzędzi mierzących efektywność poszczególnych działań, jednak trudno jest ustalić ROI danej kampanii Content Marketingowej. Ma to związek z m.in. z wymiarem czasowym kampanii i ich niesprzedażowym charakterem, bazującym m.in. na wspomnianej wcześniej rozpoznawalności marki czy zaangażowaniu odbiorcy. Mimo to, w związku z rosnącą popularnością Inbound Marketingu, przewidywane jest pojawienie się wyspecjalizowanych narzędzi kalkulujących ROI wielopłaszczyznowych, długoterminowych działań. Trend prognozował m.in Jayson DeMers, założyciel AudienceBloom. Jego zestawienie 7 kluczowych trendów dotyczących Content Marketingu w roku 2014 opublikowane w serwisie Forbes.com zyskało ponad 2 tysiące tweetów i niemal 800 polubień na Facebooku.

W dalszym ciągu popularne będą narzędzia służące automatyzacji marketingu, jak np. Hubspot czy SALESmanago. Dzięki nim, treści docierające do odbiorcy będą bardziej spersonalizowane, co znacznie poprawi ich efektywność, zwiększy zaangażowanie oraz ilość generowanych leadów.

4. Audience is king

W branży marketingu internetowego zasada “Content Is King” funkcjonuje już od dawna. Czy pozostaje ona aktualna i teraz?

Bez wątpienia można powiedzieć, że Hummingbird przeniósł nacisk z szablonowego, wyuczonego sposobu wyszukiwania na bardziej naturalny i przyjazny użytkownikowi. Podobną tendencję zaobserwować można w Content Marketingu: treści mają angażować, zaskakiwać, odpowiadać na konkretną potrzebę odbiorcy, a nawet zachęcać do współtworzenia. Nowe typy kampanii internetowych takie jak Intel and Toshiba: The Beauty Inside, nazywany przez twórców filmem społecznym (social film) wskazują  kierunek rozwoju.

Działania tego typu są oparte na zasadzie kuli śnieżnej – im szersze zataczają one kręgi, tym więcej osób chce do nich dołączyć. W przeszłości firmy zjednywały sobie fanów za pomocą kreatywnych kampanii, w których starały się zachęcić ich do produkcji własnej treści (User Generated Content, czyli UGC). Obecnie zaobserwować można zjawisko integracji UGC z contentem firmy, w których odbiorcy mają bezpośredni wpływ na to, jak potoczy się dana historia, co jednocześnie wpisuje się w konwencję storytellingu.

Jako, że użytkownik staje się stopniowo centralną częścią kampanii internetowej, optymalizacji podlegać powinna również droga, jaką dana treść przebywa aby do niego dotrzeć. Dopiero wprowadzenie rozwiązań responsywnych dostosowanych do wielu kanałów, a także przyjazny interfejs i design strony sprawiają, że dobrej jakości treść może spełnić swoje zadanie.

5. Inbound i Content Marketing w Warszawie

Więcej na temat najnowszych trendów Content Marketingu autorka artykułu, Karolina Piwiec, powie na szkoleniu Inbound i Content Marketing już w środę, 27 listopada w Warszawie.

sprawnymarketing

Powyższy tekst zawiera prywatne poglądy Autora. Niekoniecznie muszą odzwierciedlać one poglądy Redakcji.

Karolina Piwiec

Kilkuletnie doświadczenie w branży marketingu internetowego wykorzystuje rozwijając międzynarodowe projekty, głównie z dziedziny Inbound Marketingu oraz finansów. Do jej głównych obszarów specjalizacji należą Content Marketing, Media Społecznościowe, Optymalizacja Konwersji i działania wspierające PR takie jak Outreach. Swoją wiedzą i pasją dzieli się podczas szkoleń z zakresu Inbound i Content Marketingu.


  • Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • świetny artykuł …tyle :) gratulacje ! :)
      pozdrawiam
      art

    • Na Sprawnym odkąd pamiętam można było liczyć na profesjonalne przedstawienie sprawy.

    • Ciekawe czy nie spowoduje to zwiększenia oglądalności tylko dużym firmom z dużym budżetem (na tworzenie filmów reklamowych, zatrudnianie zespołów kreatywnych itp.), a małe staną się zupełnie niewidoczne.

    • fitness

      Dobry content marketer = dobry pozycjoner, bo dobre teksty same naturalnie się wypozycjonują

    • fitness

      Dobry content marketer = dobry pozycjoner, bo dobre teksty same naturalnie się wypozycjonują. Pozdrawiam

    • Dobra jakość musi być jeszcze jakoś wyeksponowana. Czy ilość odwiedzin nie ma także wpływu na pozycje ?

    • Jakość i jeszcze raz jakość :) i Moim zdaniem ilość odwiedzin nie ma wpływu na wyniki w google

    • Paweł

      Jeden z konkretniejszych artykułów o Content Marketingu. Ciekawe jest jednak to że tylko 9% firm oceniło strategie CM jako skuteczną.

    • Sama prawda, jakosciowe serwisy w chiwli obecnej wyapdaja najlepiej.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *