Zaawansowane targetowanie dzięki RTB

Warto wiedzieć, że z  RTB (model zakupu powierzchni reklamowej) powiązany jest  Audience Targeting, który  daje Reklamodawcy możliwość docierania z właściwym przekazem reklamowym do odpowiednich Użytkowników w określonym czasie i miejscu, co stanowi niewątpliwie ogromną zaletę Real-Time Biddingu.

Natomiast poznanie możliwości i ograniczeń poszczególnych platform RTB, a także opcji targetowania, pozwala na wybranie optymalnych parametrów emisji dla prowadzonych kampanii. Opisy tych możliwości znajdziecie poniżej, zapraszam do lektury.

Rodzaje danych

Platformy w stosunkowo łatwy i przystępny sposób umożliwiają zastosowanie remarketingu. Najczęściej do segmentacji danych na temat Użytkowników wystarczy wklejenie zaledwie jednego pixel kodu, który umożliwia tworzenie zróżnicowanych list remarketingowych w zależności od odwiedzanych przez internautów sekcji, produktów. Możliwy jest również retargeting personalizowany dynamicznie.

Kluczowym elementem dla zbudowania dopasowanego profilu emisji są dane na temat Użytkowników, które możemy wykorzystać w kampanii.

Wyróżnić możemy:

  1. First Party Data– czyli dane, które sam Reklamodawca zbiera na temat swoich Użytkowników (np. obecność i zachowanie na stronie, bazy mailingowe, dane z systemu CRM)
  2. Third Party Data– czyli dane na temat Użytkowników oraz ich zachowań w sieci zbierane i udostępniane przez podmioty zewnętrzne tzw. Data providers

Wybrane możliwości targetowania dostępne w ramach platform RTB:

  • Demografia: wiek, płeć, miejsce zamieszania
  • Zainteresowania
  • Intencje zakupowe – dostarczają nam informacji na temat oglądanych czy kupowanych przez Użytkowników produktów w sieci.
  • Targetowanie predykcyjne – polega na stworzeniu profilu Użytkownika na podstawie osób odwiedzających stronę Reklamodawcy. Retargetowanie predykcyjne pozwala dotrzeć z reklamą do wszystkich użytkowników, którzy zachowują się, poruszają w sieci tak, jak osoby odwiedzające stronę Reklamodawcy.
  • Stawki – możliwość ustawiania indywidualnych stawek zarówno ogólnie dla całej kampanii, dla danej grupy reklam, dla danego rodzaju targetowania reklamy, czy też dla konkretnego formatu reklamowego itp.
  • Czas emisji – możliwość wyboru zarówno dni, jak i godzin emisji
  • Capping – ograniczenie liczby wyświetleń do danego Użytkownika. Możliwość ustawienia cappingu dziennego, tygodniowego, miesięcznego i w skali całej kampanii
  • Formaty reklamowe – możliwość targetowania ze względu na miejsce wyświetlania reklam (np. na formy above the fold oraz below the fold). Możliwość wyboru różnych formatów reklamowych (płaskie formy bannerowe jak: double billboard, leaderboard, rectangle, skyscraper, linki txt, formy wideo, a nawet rich media.)
  • Miejsce emisji – reklamę możemy emitować zarówno w wariancie Run On Network (zasięgowo, w ramach całej sieci, czy inventory giełdy reklamowej) Run On Category (emisja tylko w wybranych kategoriach tematycznych witryn), jak i w ramach tworzonych tzw. White list (emisja tylko na wybranej liście witryn) czy Black List (wykluczenie z emisji serwisów www niepożądanych dla Reklamodawcy)
  • Automatyczna optymalizacja kampanii – systemy mają możliwość optymalizacji kampanii według wskazanych przez Reklamodawcę kryteriów. System sam optymalizuje zarówno wyświetlane formy reklamowe, miejsce, czas emisji, profil behawioralny, a także stawkę za emisję. Kampanię możemy optymalizować m.in. pod kątem takich wskaźników jak: CTR, CPA (np. CPS, CPL) czy Cost Per Engagement dla kampanii wykorzystujących format rich media.)
  • Multikanałowość – Emisja w kanałach: Deskop, Mobile: Tablety, Smartfony, Video.

Przy konstruowaniu kryteriów emisji należy zachować umiar i pamiętać, by ich zbytnio nie zawęzić, gdyż może okazać się, że tak wąski profil spełnia jedynie kilkunastu Użytkowników i zbyt mocno zawężamy potencjał, możliwości skutecznej emisji.

Miksuj

Każda platforma do RTB daje inne możliwości i ma inne zalety, inne inventory, bazę danych o Użytkownikach i profilach ich zachowań. Odpowiednie poznanie i wykorzystanie możliwości poszczególnych systemów pozwala na uzyskanie najlepszych rezultatów z emisji w modelu RTB.

Więcej na temat praktycznych możliwości wykorzystania RTB  i nowych technik marketingu online, m.in. porównanie możliwości platform RTB, możesz dowiedzieć się podczas szkolenia „RTB – od teorii do praktyki

Szkolenie_rtb_od_teorii_do_praktyki

Powyższy tekst zawiera prywatne poglądy Autora. Niekoniecznie muszą odzwierciedlać one poglądy Redakcji.

Avatar

Mateusz Sobieraj

Mateusz Sobieraj – CEO agencji digital marketingu adCookie, zdobywcy Golden Arrow za najbardziej innowacyjną kampanię digital. W branży od blisko 10 lat. Współpracował z takimi markami, jak Gatta, Marwit, Komputronik, Asus, LC Corp. Prelegent na wielu branżowych konferencjach i autor kilkudziesięciu publikacji marketingowych.


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Avatar
      Kamil

      Jak mogę uruchomić swoją pierwszą kampanię RTB ? Czy jest jakaś platform w stylu G Adwords ? Tzn. mogę wgrać banery, ustawić targetowanie itp.

    • Avatar
      Mateusz Sobieraj

      Panie Kamilu,
      Jak najbardziej, są platformy otwarte, gdzie sam Pan może ustawić wszystkie parametry kampanii, targetowanie, wgrać kreacje reklamowe, ustawić remarketing czy pixel mierzący konwersje.

      Mogę polecić m.in: Adform, Go.pl, Adxchange, iBillboard.

      Część z nich jest prosta, inne są bardziej rozbudowane.

      Podczas szkolenia pokazujemy, jak założyć kampanie własnoręcznie w 3 wybranych platformach, a kilka kolejnych charakteryzujemy.

    • Avatar
      Slipstream.pl

      Mateusz jak zwykle konkrety :)

      Do pana Kamila – jeśli lubi Pan mieć dużo kontroli polecam Adform, potężna platforma która może ~wszystko. Jeśli woli Pan mniejsze możliwości ale minimum ustawień go.pl powinno wystarczyć

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *