Mateusz Sobieraj

Zaawansowane targetowanie dzięki RTB

Warto wiedzieć, że z  RTB (model zakupu powierzchni reklamowej) powiązany jest  Audience Targeting, który  daje Reklamodawcy możliwość docierania z właściwym przekazem reklamowym do odpowiednich Użytkowników w określonym czasie i miejscu, co stanowi niewątpliwie ogromną zaletę Real-Time Biddingu.

Natomiast poznanie możliwości i ograniczeń poszczególnych platform RTB, a także opcji targetowania, pozwala na wybranie optymalnych parametrów emisji dla prowadzonych kampanii. Opisy tych możliwości znajdziecie poniżej, zapraszam do lektury.

Rodzaje danych

Platformy w stosunkowo łatwy i przystępny sposób umożliwiają zastosowanie remarketingu. Najczęściej do segmentacji danych na temat Użytkowników wystarczy wklejenie zaledwie jednego pixel kodu, który umożliwia tworzenie zróżnicowanych list remarketingowych w zależności od odwiedzanych przez internautów sekcji, produktów. Możliwy jest również retargeting personalizowany dynamicznie.

Kluczowym elementem dla zbudowania dopasowanego profilu emisji są dane na temat Użytkowników, które możemy wykorzystać w kampanii.

Wyróżnić możemy:

  1. First Party Data– czyli dane, które sam Reklamodawca zbiera na temat swoich Użytkowników (np. obecność i zachowanie na stronie, bazy mailingowe, dane z systemu CRM)
  2. Third Party Data– czyli dane na temat Użytkowników oraz ich zachowań w sieci zbierane i udostępniane przez podmioty zewnętrzne tzw. Data providers

Wybrane możliwości targetowania dostępne w ramach platform RTB:

  • Demografia: wiek, płeć, miejsce zamieszania
  • Zainteresowania
  • Intencje zakupowe – dostarczają nam informacji na temat oglądanych czy kupowanych przez Użytkowników produktów w sieci.
  • Targetowanie predykcyjne – polega na stworzeniu profilu Użytkownika na podstawie osób odwiedzających stronę Reklamodawcy. Retargetowanie predykcyjne pozwala dotrzeć z reklamą do wszystkich użytkowników, którzy zachowują się, poruszają w sieci tak, jak osoby odwiedzające stronę Reklamodawcy.
  • Stawki – możliwość ustawiania indywidualnych stawek zarówno ogólnie dla całej kampanii, dla danej grupy reklam, dla danego rodzaju targetowania reklamy, czy też dla konkretnego formatu reklamowego itp.
  • Czas emisji – możliwość wyboru zarówno dni, jak i godzin emisji
  • Capping – ograniczenie liczby wyświetleń do danego Użytkownika. Możliwość ustawienia cappingu dziennego, tygodniowego, miesięcznego i w skali całej kampanii
  • Formaty reklamowe – możliwość targetowania ze względu na miejsce wyświetlania reklam (np. na formy above the fold oraz below the fold). Możliwość wyboru różnych formatów reklamowych (płaskie formy bannerowe jak: double billboard, leaderboard, rectangle, skyscraper, linki txt, formy wideo, a nawet rich media.)
  • Miejsce emisji – reklamę możemy emitować zarówno w wariancie Run On Network (zasięgowo, w ramach całej sieci, czy inventory giełdy reklamowej) Run On Category (emisja tylko w wybranych kategoriach tematycznych witryn), jak i w ramach tworzonych tzw. White list (emisja tylko na wybranej liście witryn) czy Black List (wykluczenie z emisji serwisów www niepożądanych dla Reklamodawcy)
  • Automatyczna optymalizacja kampanii – systemy mają możliwość optymalizacji kampanii według wskazanych przez Reklamodawcę kryteriów. System sam optymalizuje zarówno wyświetlane formy reklamowe, miejsce, czas emisji, profil behawioralny, a także stawkę za emisję. Kampanię możemy optymalizować m.in. pod kątem takich wskaźników jak: CTR, CPA (np. CPS, CPL) czy Cost Per Engagement dla kampanii wykorzystujących format rich media.)
  • Multikanałowość – Emisja w kanałach: Deskop, Mobile: Tablety, Smartfony, Video.

Przy konstruowaniu kryteriów emisji należy zachować umiar i pamiętać, by ich zbytnio nie zawęzić, gdyż może okazać się, że tak wąski profil spełnia jedynie kilkunastu Użytkowników i zbyt mocno zawężamy potencjał, możliwości skutecznej emisji.

Miksuj

Każda platforma do RTB daje inne możliwości i ma inne zalety, inne inventory, bazę danych o Użytkownikach i profilach ich zachowań. Odpowiednie poznanie i wykorzystanie możliwości poszczególnych systemów pozwala na uzyskanie najlepszych rezultatów z emisji w modelu RTB.

czytaj także

10 mechanizmów zaawansowanych systemów anty-ad fraudowych

Mateusz Sobieraj

O autorze

Mateusz Sobieraj

Mateusz Sobieraj – CEO agencji digital marketingu adCookie, zdobywcy Golden Arrow za najbardziej innowacyjną kampanię digital. W branży od blisko...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 16–18 kwietnia 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

    Z kolei jeśli chcesz mieć dostęp do całej wiedzy sprawny.marketing w jednym miejscu, subskrybuj platformę premium.sprawny.marketing.

  2. Jak mogę uruchomić swoją pierwszą kampanię RTB ? Czy jest jakaś platform w stylu G Adwords ? Tzn. mogę wgrać banery, ustawić targetowanie itp.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz