Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

Google Instant dla iPhone/Androida raczej mało użyteczny

Wczoraj Google ogłosił udostępnienie Instant (funkcji aktualizującej wyniki wyszukiwania w miarę wprowadzania zapytania) na urządzenia z systemem operacyjnym iOS (iPhone/iPod Touch/iPad) i Android. Kiedy we wrześniu Google ogłaszał start usługi, była ona dostępna tylko poprzez stronę internetową google.com. Już wtedy zapowiedziano jednak sukcesywne udostępnianie Instanta w kolejnych miejscach. Zaczęto od krajowych wersji webowej wyszukiwarki dla PC (w tym polskiej), teraz przyszedł czas na wersje mobilne. W kolejce stoi już Instant dla przeglądarek (ma być np. w Chrome 8, co można przetestować już teraz w deweloperskiej wersji tej przeglądarki). Czy Instant w komórce to wygodne rozwiązanie?

Usługa dostępna jest tylko dla użytkowników najnowszych wersji obu systemów operacyjnych, a więc odpowiednio iOS 4 i Android 2.2. Na iPhone’owym Safari wygląda to jak następuje:

jak wygląda Instant na iOS - Safari

Z kolei w aplikacji Google na iPhone usługa Instant wygląda tak:

Tak wygląda Instant w aplikacji Google na iOS 4

Na koniec Android:

Instant na Androidzie

Na powyższych screenach można szybko wypatrzyć dwie rzeczy:

  • W obecnej formie Instant jest mało użyteczny na telefonach bez fizycznej klawiatury. Na niewielkim wyświetlaczu smartfonu zmieścić mogą się najwyżej 3 podpowiedzi i klawiatura ekranowa. Na wyniki nie wystarcza już miejsca, a jeśli akurat jakieś widać, to skrawek jednego, i to najczęściej płatnego. Więcej sensu może mieć mobilny Instant w telefonach z fizyczną klawiaturą, bo ekranu nie zasłania tam klawiatura ekranowa,
  • na szczęście Instanta for Mobile można łatwo wyłączyć (link u dołu ekranu).

Właściwie trudno powiedzieć jaką wartość dodaną oferuje Instant dla smartfonów. Co do Instanta dla komputerów było to w miarę jasne. Funkcja daje użytkownikowi natychmiastowy feedback: spoglądając na sugerowane w trakcie wprowadzania zapytania wyniki wiesz jak wyszukiwarka rozumie twoje intencje i możesz zareagować jeśli zostały odczytane błędnie lub niewystarczająco (pisałem o tym w tekście o Google Instant). Natomiast w mobilnym Instancie nie widać wyników, nie ma więc feedbacku. Wymuszana przez Instanta ciągła wymiana danych między komórką-klientem a serwerem może dodatkowo spowalniać wyszukiwanie, a przecież większość wymienianych danych idzie niejako w błoto (wyników i tak nie widać na bieżąco, a dopiero po schowaniu klawiatury ekranowej). Jedyną wartością mogą być lepszej jakości podpowiedzi albo jakieś inne elementy, których nie jestem w stanie docenić “na sucho”.

Usługa nie jest na razie oficjalnie dostępna w Polsce, chociaż użytkownicy iPhone mogą ją podobno zobaczyć na Google.com (i widzą tam nawet polskojęzyczne podpowiedzi, co może sugerować, że oficjalne wdrożenie polskiego mobilnego Instanta nastąpi już niedługo).

Na koniec krótka prezentacja wideo:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=R-_HxR5QFn8&feature=player_embedded[/youtube]

sprawnymarketing

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing

  • Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *