Matt Cutts na temat czasu trwania kar od Google

Pozycjonowanie stron czasami pociąga za sobą konsekwencje w formie nakładania kar takich jak filtry lub bany. Dotychczas wiedzieliśmy jedynie o tym, że część kar jest nakładana algorytmicznie, a część ręcznie. Matt Cutts w jednym z ostatnich filmików na kanale GoogleWebmasterHelp na YouTube wyjaśnia różnice w czasie ich trwania.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ES01L4xjSXE[/youtube]

Kary nakładane algorytmicznie

W przypadku wykrycia naruszeń przez algorytm, kara powinna zniknąć po jej ponownym zaindeksowaniu, oczywiście w przypadku gdy naruszenie zniknęło ze strony. Nie ma tu jednak możliwości wcześniejszej reakcji dzięki wysłaniu żądania ponownego rozpatrzenia, gdyż dotyczy ono wyłącznie kar nałożonych manualnie.

Kary nakładane ręcznie

Kary są nakładane ręcznie głównie w przypadku otrzymania przez ekipę Google zgłoszenia spamu. Należy jednak pamiętać o tym, że pomagają one przede wszystkim w doskonaleniu algorytmu, co nie musi oznaczać podejmowania natychmiastowych akcji przeciwko zgłoszonym w ten sposób witrynom. Do manualnego karania stron dochodzi m.in. w przypadku spamowania treści, zbytniego nasycenia jej słowami kluczowymi, cloakingu czy też stosowania podstępnych przekierowań w JavaScript.

Często są to kary nałożone na konkretny okres czasu, np. 30 dni za ukrywanie tekstu albo znacznie dłużej za cloaking. Jest jednak szansa na ich wcześniejsze zdjęcie po wysłaniu żądania ponownego rozpatrzenia. O zapoznaniu się ze zgłoszeniem przez ekipę Google dowiemy się z narzędzi dla webmasterów, jednak wiadomość nie zawiera informacji na temat tego, czy zostało ono rozpatrzone pozytywnie czy negatywnie.

Podsumowując, żadna z kar nie jest nakładana na stronę na stałe pod warunkiem dokonania na niej odpowiednich zmian, w związku z którymi będzie ona zgodna z wytycznymi Google.

Powyższy tekst zawiera prywatne poglądy Autora. Niekoniecznie muszą odzwierciedlać one poglądy Redakcji.

Marta Gryszko

Związana z branżą SEO od 2005 r. Autorka SEO bloga, współtwórca narzędzi SeoStation.pl i Brandle.pl (Wake App Sp. z o.o.). Autorka kursu SEO na poziomie podstawowym, na poziomie średniozaawansowanych i szkolenia z audytów.


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Daniel Stalica

      Ten artykuł ma wydźwięk optymistyczny i zapewne dodaje wiele otuchy czekającym na powrót do wyników wyszukiwania :)

    • Marta Gryszko

      W sumie to zastanawiam się, czy wolałabym karę nałożoną ręcznie czy z automatu ;-)

    • Domeniarz

      A czy są kary, które miną samoistnie pomimo nie usunięcia ze strony przewinienia?

    • Marta Gryszko

      No właśnie też jestem ciekawa, czy w przypadku kary nałożonej z automatu po powiedzmy miesiącu mam się spodziewać zdjęcia kary bez względu na to, czy poprawię to co było nie tak, czy po prostu kara się przedłuży o kolejne 30 dni.

    • Bartosz Berliński

      Optymistyczny dla tych którzy mają filtry ręczne – dla tych od filtrów algorytmicznych to nie jest dobra wiadomość :)

    • Ale o tym wiadomo od dawna – żadna ameryka. Tylko żeby ludziom (moderatorom) po drugiej stronie chciało się rozpatrywać to szybciej. Lepszym rozwiązaniem byłoby rzeczywiste informowanie co jest niefajnie – są ludzie którzy nawet po przeczytaniu GWT i zaleceń nadal nie wiedzą co dalej bo są niejasne.

    • „A czy są kary, które miną samoistnie pomimo nie usunięcia ze strony przewinienia?” Z tego co mówi Matt Cutts – kara nałożona automatycznie zniknie dopiero, kiedy algorytm uzna że już jest ok. Czyli albo algorytm się musi zmienić, albo na Twojej stornie musi się zmienić to za co dostałeś karę. I z tego co zrozumiałem, kary automatyczne nie są nakładane na określony okres czasu – one są nakładane bezterminowo, do czasu aż algorytm uzna że strona jest ok.

    • Marta Gryszko

      Dlatego chyba jednak lepiej dostać karę z automatu i nie czekać minimum miesiąca ani nie wysyłać reinclusion request.

    • Prawdopodobnie jeśli nie wprowadzimy zmian, a kara jest nałożona na określony czas to strona na chwilę wróci do indeksu i ponownie zniknie na te 30 dni. Testowaliśmy to i w dwóch przypadkach tak właśnie się stało, pytanie czy to zasada czy przypadek ;-). Jeśli natomiast zmiany zostaną wprowadzone strona wraca po tych 30 dniach i pozostaje już na swoich pierwotnych pozycjach

    • Specjalista od SEO

      >Dlatego chyba jednak lepiej dostać karę z automatu i nie czekać minimum miesiąca ani nie wysyłać reinclusion request.

      Tak by było idealnie, niestety kary z automatu dotyczą również Off-Site SEO, a konkretniej profilu backlinków, a to już kwestia nie taka prosta do poprawienia na szybko. Wygląda na to, że ten filmik dotyczył tylko kar On-Site SEO i Matt pominął kwestie kar za backlinki.

    • Krzysztof

      8 luty – 2 z naszych domen dostały filtr. Praktycznie nie wiadomo za co – przecież przy każdej stronie można się doczepić o „nienaturalne” wpływanie na SERPy.

      Robimy test – domenę nr 1 dopieszczamy, zdejmujemy linki, które G. mogłyby się wydawać nieodpowiednie – stronka wygląda, jakby była tworzona i linkowana przez zwykłego użytkownika, zgłaszamy (po tygodniu) do ponownego rozpatrzenia. Domena nr 2 – nie robimy nic, wygląda jak dobre zaplecze, linki też takie sobie (czyli gorsze niż do domeny nr 1). Zgadnijcie co się stało?
      Z domeny nr 2 po 11 dniach zdjęty filtr, domena nr 1 trzyma się mocno (zafiltrowana :) )…

    • A czy obecne wyrzucenie stron z indeksu Google, to też kara czasowa?
      Wiem, że Ci, którzy prowadzą katalogi zmieniają wtedy domeny. Czy to wynika tylko z tego, że nie chcą się bawić z usuwaniem przyczyn kary?

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *