Mateusz Grzywnowicz
Mateusz Grzywnowicz

8 nowości z reklamy na Amazon

Nowości z reklamy na Amazon za okres październik-grudzień 2019

1. Request a Review

Duża zmiana na Amazon.com – pojawił się przycisk „Request a Review”. Ma on usprawnić komunikację z klientem i ocenę sprzedaży. Opcja na razie jest dostępna w USA, a najprawdopodobniej wkrótce pojawi się także w innych krajach.

request a review amazon

Przycisk „Poproś o recenzję” pojawia się na koncie centralnym sprzedawcy w sekcji „Szczegóły zamówienia”. Po kliknięciu przycisku, Amazon wyświetla sprzedawcom taką stronę:

request a review na amazonie

„Request a Review” ma na celu zastąpienie zewnętrznych systemów przesyłania wiadomości i kontaktów e-mail. W ostatnich tygodniach firma Amazon całkowicie usunęła dane kontaktowe (w tym nazwiska i adresy wysyłki) ze szczegółów zamówienia. Sprzedawcy mogą co najwyżej zobaczyć imię nabywcy i miasto, w którym mieszka. I chociaż nadal można korzystać z takich narzędzi jak Jungle Scout’s Launch, aby wysyłać klientom niestandardowe wiadomości (w tym prośby o recenzje), są one przekazywane przez Amazon w celu ochrony danych kontaktowych klientów.

2. Centra logistyczne w Polsce dostępne dla polskich sprzedawców

Amazon poinformował, że od 12 listopada 2019 r. opcjonalnie oferuje bezpośredni transfer do centrów realizacji w Europie Środkowo-Wschodniej. Redukuje to potrzebę wysyłania przesyłek innych niż Amazon PartneredCarrier do węzła DE Amazon, zanim zostaną skierowane do Polski i Czech.

Po aktywacji tej funkcji otrzymasz etykiety przesyłek z czeskim lub polskim adresem danego centrum realizacji CEE. Należy wziąć pod uwagę dostawę LTL lub ładunek ciężarówki, a także przesyłkę małych paczek innych niż Amazon Partnered-Carrier.

3. Nowe narzędzie do promowania marki

Amazon wprowadził funkcję „Posts”, która umożliwia tworzenie i publikację postów karuzelowych, które kierują użytkownika bezpośrednio do sklepu danej marki. Na advertising.amazon.com/lp/beta-posts znajdziesz dokładne wytyczne wymagań odnośnie do wymiarów grafik czy długości opisu produktów.

Ponadto Amazon umożliwia sprawdzenie danych dotyczących skuteczności promowanych postów. Dzięki temu będziesz mógł poznać dokładną liczbę wyświetleń i kliknięć dla każdego z opublikowanych przez Twoją markę postów.

Nowości z reklamy na Amazon za okres kwiecień-czerwiec 2019

1. Amazon otwiera Amazon.ae

Z dniem 30 kwietnia Amazon rozpoczął działalność w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, zastępując serwis Souq.com – największą platformę e-commerce w świecie arabskim, którą nabył za 580 milionów dolarów w 2017 r.

Według badań Marketplace Pulse Amazon UAE wprowadził na rynek ponad 10 000 sprzedawców, z których wielu pochodzi z Europy i USA. Otwarcie nastąpiło dzięki sieci Fulfillment by Amazon (FBA).

2. Nowy wskaźnik jakości konta Amazon

Na koncie Seller Central w sekcji Perfomance dodany został niedawno nowy wskaźnik: „Customer Product Reviews Policy Violations”. Wskaźnik monitoruje i informuje sprzedawcę o niezgodności wystawionych opinii produktowych przez klientów z wytycznymi Amazona. W kwietniu 2018 r. usunięte zostały miliony opinii produktowych, które pochodziły ze źródeł niezgodnych z polityką Amazona.

Nowy wskaźnik jest kontynuacją wdrażanej polityki dotyczącej „Customer Experience”, która kładzie nacisk na rzetelność informacji produktowych i zapewnienie kupującym najlepszych doświadczeń związanych z zakupami za pośrednictwem Amazona. Amazon prowadzi politykę „Zero tolerance” dotyczącą pozyskiwania i manipulowania opiniami produktowymi. Nowy wskaźnik jest tego wyrazem. Należy uważać i monitorować ten wskaźnik, ponieważ zgodnie z zasadami Amazona każdy ze wskaźników w sekcji Product Policy Compliance ma terget zero. Nawet jeden „complaint” może prowadzić do ograniczenia w sprzedaży lub nawet całkowitej blokady konta.

3. Amazon poddał się w Chinach

Amazon poinformował, że nie będzie już częścią chińskiego rynku e-commerce. Od 18 lipca firma zakończy działalność detaliczną w Chinach. Po dekadzie prób Amazon rezygnuje z jedynego rynku, którego nie udało mu się rozwinąć.

„Informujemy sprzedawców, że nie będziemy już obsługiwać rynku na Amazon.cn i nie będziemy już świadczyć usług sprzedażowych na Amazon.cn z dniem 18 lipca” – napisał Amazon w e-mailu wysłanym do wielu sprzedawców.

4. Amazon zmienia wysokość prowizji i wprowadza jej minimalną kwotę

Od czerwca w życie wchodzą zmiany w zakresie opłat prowizji do sprzedaży. Nowa opłata w wysokości 0,30 euro za sztukę produktu dotyczyć będzie prawie wszystkich kategorii.

W wielu kategoriach prowizje zostają zmniejszone – dla artykułów z kategorii Meble z 15% do 10% w stosunku do części całkowitej ceny sprzedaży przekraczającej 200€/175£; dla kategorii Biżuteria z 20% (Wielka Brytania 25%) do 5% dla części całkowitej ceny sprzedaży przekraczającej 250€/ 225£; dla kategorii Zegarki z 15% do 5%. Zwiększeniu natomiast ulegnie prowizja dla telewizorów, laptopów i komputerów we Francji z 5% do 7%.

Nowości z reklamy na Amazon za okres styczeń-marzec 2019

1. Ponowna zmiana cen magazynowania w FBA

Od 1 sierpnia 2019 r. ponownie już nastąpią zmiany w cenniku Amazona za magazynowanie produktów w modelu FBA (Fulfillment By Amazon). Zmiany dotyczą na razie tylko europejskich magazynów FBA w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii oraz we Włoszech.

Co tym razem się zmieni?

Brak opłaty za długoterminowe przechowywanie powyżej 6 miesięcy.

Ważnym punktem nowego cennika jest zniesienie opłat za długoterminowe przechowywanie produktów w magazynie FBA, które były naliczane za przechowywanie od 181 do 365 dni od momentu dostawy towaru do FBA. Do tej pory dłuższe magazynowanie wiązało się z dodatkową opłatą już po 6 miesiącach. W następnym okresie rozliczeniowym za przechowywanie długoterminowe sprzedawcy zapłacą już tylko za te produkty, które są w magazynach Amazona od co najmniej 365 dni. Amazon chce tym samym niejako zmusić sprzedawców do przemyślanego dobierania produktów na magazyn i wysyłania tylko potencjalnie szybko rotującego towaru.

Podwojenie opłat za długoterminowe przechowywanie powyżej 365 dni.

Wprawdzie nie zapłacimy już za produkty, które leżą w magazynie poniżej 365 dni, ale po przekroczeniu tego okresu zapłacimy już podwójną stawkę: 2.040 € rocznie (170 € miesięcznie) za 1 m³ objętości. W przypadku małych produktów sprzedawcy zapłacą co najmniej 0,10 € miesięcznie za każdy produkt, który leży w magazynie dłużej niż 365 dni. Jest zatem znacznie więcej czasu na sprzedaż towaru, ale należy się przygotować na to, że po przekroczeniu 365 dni trzeba będzie zapłacić dużo więcej za wolno rotujące produkty.

2. Amazon dodaje przycisk „BuyBox” w wynikach wyszukiwania

Jesteśmy przyzwyczajani, że po wpisaniu w wyszukiwarkę Amazona interesujących nas słów kluczowych otrzymujemy listę produktów oferowanych przez różnych sprzedawców. Następnym krokiem jest wybór najbardziej interesującego produktu. Następnie, klikając, przechodzimy na kartę produktu. Dopiero tam zostanie wyświetlony nam przycisk „One -Click-Button” (kup teraz) oraz przycisk „Shopping Cart-Button” (dodaj do koszyka), umożliwiający sfinalizowanie transakcji. Tutaj też mamy do czynienia z dość dużą zmianą: w niektórych kategoriach Amazon wyświetla przycisk „BuyBox” (kup teraz) bezpośrednio na stronach wyników wyszukiwania. Dla wszystkich sprzedawców oznacza to: • bardziej precyzyjną optymalizację listingów pod kątem BuyBox, • tytuły wywołujące chęć zakupu, niebędące tylko zbiorowiskiem słów kluczowych, • atrakcyjną, czyli odpowiednio niską, przekonującą cenę produktu, • pozytywne, wiarygodne review produktów, czyli dokładnie te elementy, które są widoczne dla kupującego w wynikach wyszukiwania.

3. Nowość w sekcji „Amazon Advertising”

Podczas tworzenia nowej kampanii będziemy mogli wybrać tzw. dynamic bid. Polega to na tym, że Amazon będzie dopasowywał wielkość maksymalnej kwoty za jedno kliknięcie, w zależności od konwersji. Może to robić tylko „w dół”, „w dół i w górę” lub możemy wybrać, żeby tego nie robił. Należałoby więc przez pierwsze kilka tygodni przetestować proponowane przez platformę rozwiązanie na własnych kampaniach i bacznie obserwować ich wyniki. Wszystkie kampanie sprzed stycznia 2019 r. automatycznie mają ustawione dynamic bid z opcją „w dół”.

Nowości z reklamy na Amazon za okres październik–grudzień 2018

1. Amazon zmienia zasady limitów magazynowania FBA

Od 1 lipca br. raz na kwartał Amazon decyduje, ile miejsca w magazynie udostępni danym sprzedawcom i co najważniejsze – ile miejsca otrzymają oni na przyjęcie nowych partii towaru.

Wszystko zależy od INVENTORY PERFORMANCE INDEX:

• indeks większy niż 350 – otrzymujesz nieograniczone miejsce na magazynie,
• indeks mniejszy niż 350 – możliwe ograniczenia w magazynowaniu.

Amazon zmienia zasady limitów magazynowania FBA (Fulfillment By Amazon) w celu zachęcenia do lepszego zarządzania zapasami. To z kolei pomoże szybciej otrzymywać produkty i dostarczać je klientom. Dotyczy to tylko sprzedawców z planem sprzedaży „professional”. Od 1 lipca 2018 roku miejsce na magazynie może zostać ograniczone dla sprzedawców, których wskaźnik wydajności zapasów (Inventory Performance Index) jest mniejszy niż 350. Od czego zależy wartość indexu? Od tego, czy nie posiadasz w magazynie za dużo towaru, z jaką regularnością wysyłasz nowe partie, aby nie trafić w out of stock, ile generujesz sprzedaży i czy posiadasz Stranded Inventory (towar na magazynie bez aktywnego listingu).

2. Harmonogram kwartalnych rozliczeń limitów przechowywania w 2018 roku

1) Za sześć tygodni przed końcem kwartału,

2) w ostatnim dniu kwartału.

W tabeli wymieniono te daty na 2018 rok, a także datę wejścia w życie odpowiednich limitów magazynowania.

3. Długoterminowe opłaty za składowanie od 15 września 2018 roku

Opłaty za przechowywanie długoterminowe zostaną skorygowane, a terminy oceny będą zmienione z półrocznego na miesięczny. Minimalna opłata długoterminowa za składowanie towaru naliczona jest 15 sierpnia 2018 r. Została wprowadzona minimalna opłata w wysokości 0,50 USD za sztukę miesięcznie za przedmioty znajdujące się w centrach dystrybucji przez 365 dni lub więcej.

4. Ubezpieczenie od zawieszenia konta

Konta sprzedawców na Amazonie są często zawieszane. Ich odzyskanie to proces długotrwały, kosztowny i często niegwarantujący sukcesu. Dla amerykańskich sprzedawców wprowadzono nową opcję ubezpieczenia od zawieszeń. Momentum pokrywa straty finansowe do 1 000 000 USD, koszty odwołań w zawieszeniu do 25 000 USD oraz koszty audytu podatkowego do 2500 USD. Ochrona dostępna jest na razie wyłącznie dla sprzedawców posiadających siedzibę w USA oraz sprzedających jedynie na amerykańskiej platformie Amazon. Zanim nowa funkcja trafi do Europy, pozostaje nam stawiać mocny nacisk na dużą dbałość o konto sprzedażowe.

5. Support dla sprzedawców w języku polskim

Amazon coraz bardziej docenia polskich sprzedawców. Celem ułatwienia im podjęcia działań na platformie uruchomiony został nowy serwis https:// services.amazon.pl/ z dedykowanym supportem w języku polskim! Od dnia 4 września 2018 roku można komunikować się z Amzonem przez 30 dni w języku polskim na meila: sellersupport- polish@amazon.co.uk

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także czterodniowa konferencja I ♥ Marketing & Business oraz organizowanych przez nas 31 szkoleń z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *