Dokąd zmierzają interfejsy wyszukiwarek? Yahoo jaskółką zmian?

Chociaż Yahoo! umownie zobowiązał się wobec Microsoftu do wyświetlania w wynikach wyszukiwania wyników dostarczonych przez silnik Binga, to zachował dla siebie możliwość rozwijania własnego interfejsu wyszukiwania. Wczoraj Yahoo! udostępnił pierwsze nowości w zakresie UI od czasu przepięcia się na Binga. Trzeba przyznać, że w Yahoo! nie poprzestają na kopiowaniu konkurencji i wdrożone rozwiązania są dosyć nowatorskie (co oczywiście nie przesądza, że będą skuteczne). Jakie to zmiany?


Według deklaracji Yahoo!, wprowadzone zmiany mają ułatwić użytkownikom przejście „od znajdowania do działania” („from finding to doing”). Pierwsza, najlepiej widoczna gołym okiem zmiana to umieszczenie u góry wyników wyszukiwania panelu „accordion”. Panel będzie wyświetlany dla wybranych zapytań i dawał bezpośredni dostęp do rozszerzonej wiedzy na temat wyszukiwanego pojęcia, pogrupowanej w kategorie tematyczne, reprezentowane przez pionowe zakładki:

accordion panel - zmiany w UY Yahoo

Tematyka zakładek jest oczywiście uzależniona od zapytania. Dla naszego przykładowego zapytania o Bryana Ferrego, muzyka, dostaliśmy zakładki z jego albumami, nagraniami wideo i tweetami na jego temat, do tego oczywiście skrótowe podsumowanie („overview”). Dla niektórych zapytań amerykańscy i kanadyjscy użytkownicy zobaczą też zakładkę „events”, umożliwiającą zakup biletów na koncerty:
zakładka "events" w panelu accordion na Yahoo!

Zmiany idą, jak widać, w kierunku dostarczania użytkownikom bezpośrednich odpowiedzi jeszcze w wynikach wyszukiwania (zamiast tylko odsyłać ich do odpowiedzi na zewnętrzne witryny), a także zaspokajania zakupowych potrzeb szukających. Yahoo! deklaruje zresztą rozwijanie tego ostatniego aspektu, być może w obszarze rezerwacji podróżnych (hotele, samoloty, wynajem aut itd., stoliki w restauracji itd.). Można powiedzieć, że panel accordion funkcjonalnie jest połączeniem idei Googlowych „bezpośrednich odpowiedzi” i „universal search”, jednak forma jest wyraźnie inna.

Drugą istotną zmianą w UI wyszukiwarki Yahoo! jest dodanie tzw. „QuickApps”, („szybkich aplikacji”), o których sam Yahoo! pisze:

Funkcja QuickApps wyświetla aplikacje powiązane z twoim zapytaniem. Aplikacje te dają możliwość szybszego i łatwiejszego wykonania niektórych zadań, czasem bez wychodzenia poza stronę wyników wyszukiwania! Kiedy wykonasz już zadanie, będziesz mógł kontynuować szukanie lub zacząć nowe, bez konieczności otwierania nowej strony wyszukiwania.

Warto zaznaczyć, że aplikacje te mogą pochodzić od podmiotów zewnętrznych, np. w tej chwili dostępna jest „szybka aplikacja” Netflixa (serwisu streamingującego treści wideo „premium”). Za pomocą aplikacji można dodawać do kolejki nowe filmy, oglądać trailery, a nawet oglądać całe filmy:

Szybka aplikacja serwisu Netflix osadzona w nowym interfejsie Yahoo! Search

Zmieniono także wyszukiwarkę obrazków. Tutaj też zmienił się interfejs, dodano slideshow’y, zasilane treściami z Flickra (własność Yahoo!) i innych należących do Yahoo! serwisów. Co jednak dużo ciekawsze, dodano także przeszukiwanie fotoalbumów znajomych z Facebooka (o ile zostały udostępnione publicznie + o ile spiąłeś konto Facebookowe z kontem Yahoo!).

wyszukiwarka obrazków Yahoo

Jednocześnie użytkownicy Androida i iOS-a (iPhone/iPad/iPod Touch) zobaczą nową wersję mobilnych wyników wyszukiwania, o nowych możliwościach, zakodowanych w HTML 5. Firma zapewnia, że wdrożone właśnie zmiany to dopiero początek modyfikacji prac nad interfejsem. Póki co, zmiany zachodzą wyłącznie w Yahoo.com, natomiast lokalne warianty Yahoo! poczekają na ich wdrożenie aż do roku. W Polsce nie ma to większego znaczenia, bo i tak nikt w zasadzie z Yahoo! nie korzysta, na szczęście ciekawe i pouczające trendy w interfejsach wyszukiwarek możemy spokojnie śledzić z oddali.

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+


  • Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Wyglada interesujaco, ciekawe jaki bedzie mialo wplyw na spadek klikow w wyniki ponizej tego widgetu.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *