Napisz do nas

Zapraszamy na 19 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing.

19 Szkoleń i I ♥ Marketing

do-at

Do@: mobilna wyszukiwarka bez SERP-ów i indeksu

Izraelska firma Do@ wydała niedawno nową mobilną wyszukiwarkę (nazywającą się także Do@, wymawiaj: du-at). Nowy produkt niezbyt przypomina obecne na rynku rozwiązania spełniające podobne funkcje (czyli mobilne wersje Google czy Binga). Do@ koncentruje się na dostarczaniu odpowiedzi na typowe zapytania szybciej i prościej (sugerowanie krótkich zapytań, brak etapu SERP-ów i wybieranie źródeł informacji za użytkownika), kosztem uniwersalności (wyszukiwarka nie poradzi sobie z nietypowymi zapytaniami). Może nie zastąpi Google’a, może za to stać się ciekawym głosem w dyskusji o przyszłości interfejsów mobilnego wyszukiwania.

Do@ realizuje ideę „curated search”, a więc bronienia internauty przed zalewem informacji poprzez selekcjonowanie ich i podejmowanie za niego części decyzji.

doat zrzuty ekranowe

Po pierwsze więc, Do@ nie indeksuje całego internetu. Twórcy wyszukiwarki ręcznie wybrali zestaw aplikacji i witryn, które mogą zostać wyświetlone internaucie. Wybierano źródła dostarczające treści odpowiedniej jakości i interfejsie dostosowanym do mobilnych urządzeń z ekranem dotykowym (chociaż w tej chwili Do@ działa wyłącznie na iPhone).

Po drugie, nie wprowadzasz klasycznego „zapytania”, ale interesujący cię temat. W miarę pisania wyświetlają się podpowiedzi (podpowiedzi obejmują nie tylko dokończenie słowa, ale także konteksty, o które może ci chodzić; np. wpisawszy „niko” dostaniesz podpowiedzi „nikon @shopping”, „nikon @reference” itd.).

Po trzecie natomiast, Do@ nie wyświetla SERP-ów (stron z wynikami wyszukiwania). Zatwierdzenie zapytania działa trochę jak „szczęśliwy traf” w Google – Do@ z miejsca wyświetla nam najtrafniejszy, jego zdaniem, wynik. Oszczędzamy więc nie tylko czas, który byłby normalnie potrzebny na dokonanie wyboru spośród 10 zaproponowanych wyników i samo kliknięcie, ale przede wszystkim „zasoby poznawcze” niezbędne do dokonania tego wyboru (wybór spośród 10 witryn, z których każda reprezentowana jest w SERP-ach tylko przez łączne kilkaset znaków tytułu, snippetu i URL-a, to prawdziwa sztuka!). Do kolejnych wyników przechodzisz przeciągając palcem z prawej do lewej. Decyzje co do preferowanych źródeł informacji możesz zatem zostawić aplikacji, możesz także wpływać na nie: świadomie (poprzez przyciskanie ikony serca przy ulubionych źródłach) i przy okazji (lajkując źródła na Facebooku).

Do@ nie zastąpi oczywiście klasycznych wyszukiwarek, ponieważ nie poradzi sobie z zapytaniami wychodzącymi poza schemat (w tym z zapytaniami long-tailowymi i w jakiś sposób niejasnymi). Poza tym, zrzeczenie się części wpływu na wyszukiwanie na rzecz wyszukiwarki nie zawsze jest rzeczą pożądaną, czasem lepiej obsłużyć wszystko „ręcznie” i zyskać większą pewność, że uzyskało się w miarę pełną, dostępną w internecie wiedzę na żądany temat. Pewną wadą filozofii Do@ jest też konieczność ręcznego lokalizowania wyszukiwarki; wyszukiwarka oferuje „curated search”, ktoś więc musi w każdym kolejnym kraju i języku dokonać tego „curation”, a więc wyselekcjonować warte wyświetlania źródła informacji.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XBKk2s9nnOg&feature=player_embedded#at=59[/youtube]

Czego by jednak nie mówić, warto zwrócić uwagę na dwie rzeczy:
1) Do@ obsłuży bez problemu większość typowych, popularnych zastosowań,
2) Do@ wychodzi poza paradygmat klasycznych wyszukiwarek (których interfejs i filozofia działania tylko nieznacznie zmieniły się po przeniesieniu do mobile, patrz Google Mobile) i wymyśla wyszukiwanie mobilne „od początku”.

sprawnymarketing

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *