Może się wydawać, że życie youtuberów jest drogą usłaną różami. Problem w tym, że stąpamy po niej boso, a kolce wbijają nam się w stopy. Budowanie własnego kanału na YouTube wiąże się z ogromną pracą. Na szczęście na rynku istnieje bardzo wiele przydatnych narzędzi, które uprzyjemnią Twoją pracę.
Ten artykuł ukazał się w 16. numerze magazynu sprawny.marketing. Sprawdź ofertę i zamów swoją prenumeratę! ❤️
Z uśmiechem na ustach wspominam czasy, kiedy uruchamialiśmy pierwszy kanał na YouTube. Wystarczył wtedy dobry pomysł, chęci i praca nad samymi odcinkami, a liczba subskrybentów oraz wyświetleń filmów stale rosła. Dziś nie jest już tak łatwo i aby przebić się ze swoją treścią, trzeba ciągle zajmować się rozwojem kanału. Nic w tym dziwnego. Co minutę na platformę YouTube trafia ponad 500 godzin nagrań!
Dobór odpowiednich narzędzi pozwoli Ci zaoszczędzić czas, przeanalizować efekty Twojej pracy i zyskać większe grono odbiorców. W tym artykule przygotowałem dla Ciebie subiektywny wybór najbardziej użytecznych aplikacji.
1. Tubebuddy
Tubebuddy to prawdziwy kombajn dla każdego, kto prowadzi swój kanał na YouTube. Jedną z najważniejszych funkcjonalności narzędzia jest zarządzanie tagami i pozycjonowaniem filmu. Darmowa wersja pozwala podejrzeć słowa kluczowe przy filmach innych twórców, podaje popularność konkretnych fraz i sama z siebie proponuje tagi podczas wgrywania nowego materiału.
Algorytm sprawdzi także, czy w opisie, tytule i tagach nie występują niebezpieczne słowa, które mogą wyłączyć monetyzację na filmach. Są to m.in. przekleństwa, słowa związane z seksem, przemocą czy dotyczące tematów wrażliwych. W tej chwili Tubebuddy wyłapuje tylko niebezpieczne słowa w języku angielskim, ale w przyszłości ma obsługiwać również inne języki.
To oczywiście nie wszystko – znajdziesz tam masę dodatkowych bajerów. Chcesz dodać do opisu emotikony? Dzięki wbudowanej we wtyczkę bibliotece emotikon dodasz je do opisu bezpośrednio z panelu. Tubebuddy, poza darmowymi funkcjonalnościami, oferuje także wersję płatną, w której znajdziesz wiele ciekawych narzędzi przyspieszających i ułatwiających pracę związaną z prowadzeniem kanału na YouTube. Jedną z najciekawszych z nich jest bez wą
Jedną z najciekawszych z nich jest bez wątpienia A/B Testing miniatur filmów. Usługa pozwoli Ci wgrać dwie różne grafiki i przeanalizować, która z nich ma wyższy CTR.
Rys. 1. Interfejs wtyczki Tubebuddy pozwala podejrzeć statystyki dowolnego filmu na YouTube
Narzędzie Tubebuddy występuje jako dodatek do przeglądarek Firefox i Safari, a także jako aplikacja na smartfony, która pozwoli na pracę z dowolnego miejsca. Usługa jest dostępna w czterech pakietach cenowych. Od darmowej, przez Pro (3,50 $), Legend (26,50 $ miesięcznie), aż po wycenianą indywidualnie wersję Enterprise, która pozwala na zarządzanie wieloma kanałami.
2. VidIQ
VidIQ to podobnie jak Tubebuddy wtyczka do przeglądarki. Na tym podobieństwa jednak się nie kończą. Tutaj także znajdziesz wiele funkcji, które pomogą Ci zwiększyć liczbę odbiorców, zaangażowanie Twojego kanału na YouTube oraz mieć zawsze pod ręką bogaty zestaw narzędzi analitycznych. W przeciwieństwie do swojego konkurenta VidIQ to certyfikowany przez YouTube zestaw narzędzi do zarządzania społecznością i rozwoju kanału na tej platformie.
Wśród ciekawszych funkcji tej wtyczki na pewno warto wymienić opcję masowej edycji opisów do wielu filmów na kanale. Pozwoli to np. dodać pod wszystkimi Twoimi filmami link do sklepu za pomocą kilku kliknięć. Znajdziesz w niej także generator miniatur do filmów, który pozwala na stworzenie unikalnego obrazka bezpośrednio z przeglądarki, omijając konieczność posiadania oprogramowania graficznego.
Rys. 2. VidIQ i Tubebuddy umożliwiają także podejrzenie, jakich tagów pod filmami używa konkurencja
Tak samo jak w przypadku poprzedniego narzędzia marketingowego, także tutaj masz możliwość wyboru spośród kilku pakietów cenowych. Bezpłatna wersja wtyczki pozwoli Ci sprawdzić podstawowe funkcje, jednak wiele narzędzi, takich jak funkcja znalezienia najlepszych fraz kluczowych do Twojego filmu czy wyszukania na YouTube najpopularniejszych wideo o podobnej tematyce co wgrane przez Ciebie, nie będzie dostępne. Wersja pro kosztuje 7,5 $ miesięcznie i pozwala na korzystanie z dużo szerszej palety narzędzi. Na uwagę zasługuje także abonament Boost.
3. Beey.io
Nie od dziś wiadomo, że napisy do filmów na YouTube mają naprawdę wiele zalet i dobrze prowadzony kanał powinien je zawierać. Ręczna transkrypcja wszystkich wypowiedzi w filmie to syzyfowa i pochłaniająca masę czasu praca, na którą mało kto może sobie pozwolić.
Wielu, zazwyczaj początkujących twórców, w takich przypadkach ratuje się uruchomieniem filmu i włączeniem opcji głosowego wprowadzania tekstu w Dokumentach Google. Jest to jakieś rozwiązanie, które znacznie przyspiesza cały proces, jednak umówmy się – dalej jest przy tym sporo pracy. Najpierw musisz dokładnie przeczytać całość transkrypcji i porównać ją z nagraniem, a później całość mozolnie wklepywać ręcznie, zdanie po zdaniu w YouTube Studio. Nie da się ukryć, że jest to długotrwałe i bardzo męczące zadanie.
Usługa Beey.io rozwiązuje ten problem raz na zawsze! Wystarczy wgrać na platformę plik z nagraniem, przejrzeć wyniki w celu wyłapania ewentualnych błędów, pobrać gotowy plik razem z sygnaturą kodów czasowych, wgrać do YouTube Studio i gotowe! Beey samodzielnie tworzy odpowiednie znaczniki czasu i zapisuje gotowy plik w formacie SubRip (.srt), który jest obsługiwany przez takie platformy, jak np. YouTube, Facebook czy Vimeo.
W narzędziu transkrypcja jest możliwa aż z 20 języków. Z racji tego, że Beey.io to usługa skupiająca się głównie na językach słowiańskich, to świetnie radzi sobie z takimi językami jak: polski, czeski, ukraiński, słowacki, bośniacki czy rosyjski. Nie zabrakło oczywiście także transkrypcji z języka angielskiego.
Podstawowy model cenowy Beey.io kosztuje 35 zł netto za transkrypcję godziny nagrania. Dla bardziej wymagających użytkowników twórcy przygotowali wersję enterprise, która pozwala na automatyczną identyfikację osób wypowiadających się w filmach (narzędzie przypisuje głos do imienia i nazwiska i za każdym razem, kiedy wypowiada się dana osoba, algorytm podpisuje wypowiadającego się), spersonalizowane uczenie się specjalistycznych słów branżowych czy konsultacje lingwistyczne prowadzone przez ekspertów.
Rys. 3. Dzięki Beey.io dokonasz transkrypcji tekstu z filmu oraz przypiszesz wypowiedzi do poszczególnych rozmówców
Napisy w filmach to nie tylko funkcjonalność, która pozwoli oglądać Twoje filmy niesłyszącym czy uczniom, którzy oglądają wideo pod ławką podczas lekcji. Dodanie transkrypcji ma także ogromny wpływ na SEO. Filmy, w których często pojawia się zwrot „czekoladowe chipsy”, będą wyżej pozycjonowane w wynikach wyszukiwania.
4. Canva
Nawet największym wyjadaczom Photoshopa i kanałom, które mają na etacie sztab grafików, zdarza się nagła potrzeba pilnego stworzenia miniaturki do transmisji na żywo przy pomocy telefonu czy nawiązującego do danej chwili posta do zakładki „Społeczności” na YouTube.
Canva to narzędzie, które dzięki ogromnej liczbie gotowych szablonów pozwala na zaprojektowanie profesjonalnych grafik za pomocą kilku kliknięć. Wystarczy do tego telefon z systemem operacyjnym iOS lub Android. Aplikacja działa oczywiście również na komputerach, ale to właśnie mobilne tworzenie miniatur czy banerów na kanał YouTube jest jej najlepszą funkcjonalnością.
Rys. 4. Canva pozwala na szybkie i proste stworzenie grafik do filmu oraz na potrzeby kont w social mediach
Narzędzie występuje w trzech planach taryfowych. Darmowa wersja aplikacji pozwoli Ci skorzystać z ponad 250 tys. bezpłatnych szablonów i 100 rodzajów projektów (od postów na Facebooka, przez miniatury i banery, po grafiki dodawane do filmów oraz prezentacje dla klientów) oraz masę darmowych grafik i filmów.
Wersja Pro kosztuje 49,99 zł miesięcznie i zapewnia dostęp do jeszcze większej liczby zdjęć, wideo, grafik i projektów, a także narzędzia do usuwania tła ze zdjęć oraz planera postów w mediach społecznościowych. Istnieje też abonament dla zespołów, który w cenie 58,99 zł pozwala korzystać z aplikacji 5 osobom.
Podsumowanie
Każde z zaprezentowanych przeze mnie narzędzi pozwoli Ci przejść na wyższy poziom prowadzenia kanału na YouTube i zminimalizuje koszty wejścia na ten rynek. To mój subiektywny wybór, dzięki któremu zapanujesz nad kanałem w łatwy i prosty sposób. W końcu zamiast spędzać wiele godzin na nauce analityki czy czy projektowania graficznego chyba lepiej skupić się na produkcji kolejnych, jeszcze ciekawszych filmów, prawda?
A jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat videomarketingu i prowadzenia własnego kanału na YouTube, zapisz się na dwudniowe szkolenie Videomarketing & YouTube PRO! ❤️
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!