Sebastian Iwanowski

Jak skutecznie używać filtrów AR w marketingu?

Filtry wykorzystujące rozszerzoną rzeczywistość (ang. Augmented Reality – AR) pozwalają na nakładanie na obraz z kamery generowanych w czasie rzeczywistym grafik i animacji 2D lub 3D. Zyskują one coraz większą popularność, wpisując się w strategie marketingowe firm na całym świecie. Są świetnym narzędziem, które może zwiększyć świadomość marki, podnieść zaangażowanie odbiorców i zapaść im w pamięci dłużej niż tradycyjne formaty reklam.

Filtry AR sprawdzają się także w sprzedaży, nie tylko zwiększając konwersje, ale także minimalizując procent zwrotów. Pozwalają one m.in. na wizualizacje produktów w rzeczywistej przestrzeni (np. meble) czy też wirtualne przymiarki ubrań i biżuterii.

Efekty wykorzystujące rozszerzoną rzeczywistość są świetnym narzędziem pozwalającym na tworzenie User Generated Content. Ciekawy format filtra w połączeniu z odpowiednią komunikacją maksymalizują prawdopodobieństwo, że użytkownicy sami będą chcieli udostępnić znajomym zdjęcia i filmiki z ich użyciem, co może doprowadzić do szybkiego, organicznego rozprzestrzeniania się treści.

Dlaczego warto?

  1. Cztery razy dłuższy Watch Time filmików z filtrami AR w porównaniu do zwykłego wideo.
  2. 70% lepiej są zapamiętywane filtry AR w porównaniu do tradycyjnych formatów reklamy.
  3. 75 sek. – średni czas aktywnego zaangażowania użytkownika w filtr AR.
  4. 94% lepsza konwersja, jeśli produkt można zobaczyć w AR przed zakupem.

Dane: Mindshare – Layered, Meta, Shopify

Rozszerzona rzeczywistość pozwala na tworzenie nowych, nieznanych do tej pory form angażowania użytkowników, jednak żeby były one skuteczne, kluczowe jest dostosowanie działań AR do istniejącej już strategii komunikacji i wybranie formatu oraz technologii, która najlepiej wpisze się w potrzeby marki.

Filtry AR na Instagramie

Filtry AR na Instagramie mogą być wykorzystywane w Stories, Reelsach oraz Meta Ads. Po wdrożeniu pojawiają się w specjalnej zakładce na profilu marki oraz w galerii efektów, a użyć ich możesz także poprzez bezpośredni link i każde Stories lub Reels z ich wykorzystaniem.

W Meta Ads możesz zarówno promować wcześniej stworzony efekt, jak i wdrożyć specjalny filtr tylko pod płatną kampanię. Efekt jest widoczny wtedy w menadżerze reklam, a po publikacji zawiera call to action „Try in Camera” i otwiera się w kamerze Story na Instagramie lub Facebooku.

Technologia AR na Instagramie oferuje szereg możliwości i wiele formatów, które możesz wykorzystać przy tworzeniu filtra. Możesz tworzyć m.in.:

  • filtry na twarz (Face Tracking),
  • filtry umieszczające elementy w rzeczywistej przestrzeni (Plane Tracking + LIDAR),
  • filtry umieszczające elementy po wykryciu grafiki (Target Tracking),
  • mapowanie grafik do dłoni (Hand Tracking).

Przykładowe formaty filtrów AR na Instagramie:

Przed publikacją każdy filtr musi przejść trwającą zwykle kilka godzin akceptację, podczas której sprawdzana jest zgodność z wymaganiami technicznymi i merytorycznymi Mety. Do najistotniejszych ograniczeń merytorycznych należy m.in.:

  • zakaz publikacji filtrów AR przez marki alkoholowe,
  • zakaz publikacji filtrów AR efektów promujących leki i inne wyroby medyczne,
  • zakaz przedstawiania na filtrach broni, noży i innych niebezpiecznych narzędzi.

Pełną listę regulacji można zobaczysz tutaj.

Filtry AR na TikToku

Filtry AR na TikToku można podzielić na dwie grupy: Branded Effects oraz Community Effects. Z perspektywy użytkownika ten podział nie ma większego znaczenia, ich funkcjonalności mogą być identyczne, jednak marketerzy planujący działania na platformie powinni znać możliwości i ograniczenia każdego z nich.

1 Branded Effects

Efekty Branded to jeden z formatów dostępnych w płatnych reklamach na TikToku. Filtry te są dostępne tylko podczas trwania kampanii, a po jej zakończeniu znikają. Można ich używać z innymi formatami reklam, jak np. hashtag challenge, a użytkownik może je znaleźć przy każdym filmiku, które je wykorzystuje, oraz na specjalnej stronie efektu.

Źródło: TikTok

2 Community Effects

Filtry Community służą zaś do organicznej promocji na platformie. Są dostępne w specjalnej zakładce na profilu marki i mogą być wykorzystywane bez ograniczeń czasowych. Są świetnym narzędziem pozwalającym na budowanie długotrwałego zaangażowania i relacji ze społecznością na platformie. Można ich użyć bezpośrednio z profilu marki oraz z każdego filmiku, który je wykorzystuje.

Technologia AR na TikToku umożliwia nam tworzenie filtrów na twarz, efektów umieszczających elementy w rzeczywistej przestrzeni i wykorzystujących gesty dłoni. Dodatkowo, dzięki wykrywaniu ciała (3D Body Tracking), możemy stworzyć wirtualne przymiarki ubrań, a opcja segmentacji podłogi lub nieba pozwala nam także na umieszczanie na nich dowolnych grafik i animacji. Ciekawą funkcjonalnością jest również rozpoznawanie zwierząt, które umożliwia nam tworzenie filtrów wykorzystujących psy i koty.

Przykładowe formaty filtrów AR na TikToku:

Podobnie jak w przypadku Instagrama, filtry AR na TikToku muszą przejść trwającą do trzech dni akceptację, zanim pojawią się na platformie. Wymagania merytoryczne są bardzo zbliżone do innych social mediów – zabrania się publikacji efektów promujących m.in. alkohol, wyroby medyczne czy też przemoc.

WebAR

WebAR to doświadczenia wykorzystujące rozszerzoną rzeczywistość, które są dostępne w przeglądarce internetowej i nie wymagają instalacji żadnej dodatkowej aplikacji. Nie ma tutaj ograniczeń, jeśli chodzi o content ani wagę pliku. Z WebAR bez limitów mogą korzystać marki alkoholowe czy producenci leków i papierosów.

To rozwiązanie daje Ci także największe możliwości, jeśli chodzi o kreacje i wykorzystanie zaawansowanych rozwiązań technologicznych. Możesz stworzyć praktycznie wszystko, zaczynając od filtrów na twarz, przez wirtualne przymiarki, na grach AR wykorzystujących geolokalizacje kończąc.

WebAR świetnie się sprawdza nie tylko w kampaniach reklamowych, ale także w e-commerce czy e-mail marketingu, gdzie pozwala m.in. na wizualizacje produktów w rzeczywistej przestrzeni i personalizacje doświadczeń użytkownika.

Dla użytkownika skorzystanie z WebAR jest tak samo proste jak odwiedzenie strony internetowej. Wystarczy wpisać adres URL, zeskanować kod QR lub kliknąć w link, a w domyślnej przeglądarce internetowej otworzy się kamera z doświadczeniem AR.

Jak stworzyć filtr, który będzie używany przez nasz target?

Nawet najbardziej zaawansowany filtr bez odpowiedniej komunikacji nie będzie używany przez Twoich odbiorców. Kluczem do sukcesu po wdrożeniu efektu jest zaplanowanie odpowiedniej komunikacji, która we właściwy sposób poinformuje odbiorców o filtrze AR, a następnie zmotywuje ich do jego użycia.

Najlepiej, gdy Twój filtr rozwiązuje problem grupy docelowej lub daje im jakąś wartość, o którą chcą się postarać. Może to być konkurs, rozdanie czy też dostęp do unikalnych treści dostępnych tylko w AR. W promocji filtrów świetnie sprawdzają się także influencerzy, którzy mogą pokazać efekt szerszej publiczności i zachęcić odbiorców do jego używania.

Jak ustalić KPI i zmierzyć skuteczność kampanii AR?

Ustalając KPI kampanii AR, powinieneś przede wszystkim dopasować swoje oczekiwania do platformy, na której je realizujesz. Realistycznie oceniaj swoje możliwości technologiczne, przeanalizuj potencjalne bariery dla użytkowników, a następnie zdefiniuj kluczowe cele, które chcesz osiągnąć.

KPI mogą się odnosić m.in. do wyświetleń filtru AR, do liczby użytkowników, którzy z niego skorzystają, czy też procentowego wzrostu sprzedaży produktów, których podgląd jest możliwy w AR.

Wskaźniki, które możesz zmierzyć w kampaniach wykorzystujących filtry AR, różnią się od czynników, które monitorujesz w tradycyjnych formatach reklam. Rozszerzona rzeczywistość wprowadza szereg nowych zmiennych, które decydują o powodzeniu prowadzonych działań. Są one częściowo różne dla każdej z platform.

PORADA

Co dokładnie możesz zmierzyć w kampanii AR?

  • wyświetlenia,
  • otwarcia,
  • udostępnienia,
  • liczbę użytkowników i ich demografię.

Ponadto na Instagramie jesteś w stanie także zmierzyć czas zaangażowania użytkownika. Kryteria sukcesu kampanii AR będą się różnić w zależności od celów, które wyznaczyłeś przed jej startem, oraz wybranej platformy i technologii. Do ważnych czynników, które należy wziąć pod uwagę przy ocenie sukcesu kampanii AR, należą: jej zasięg, wpływ na odbiorców, skuteczność, zadowolenie odbiorców.

Podsumowanie

Filtry AR stwarzają wiele możliwości angażowania użytkownika, zapewniając efektywne docieranie do odbiorców, zabawę oraz pozytywne emocje. Można je wykorzystywać na wielu polach, używając social mediów, a także WebAR. Do osiągnięcia pożądanych efektów niezbędna jest skuteczna promocja i komunikacja filtra, która zachęci użytkowników do korzystania z niego i udostępnienia go wśród znajomych.

Warto wspomnieć, że technologia AR bardzo szybko się rozwija. Szczególnie w social mediach wprowadzony czasami z tygodnia na tydzień update całkowicie zmienia dotychczasowe możliwości. Ten artykuł powstał w marcu 2023 r. i zawiera najbardziej aktualne na ten moment dane.

O autorze

Sebastian Iwanowski

Strateg oraz developer AR, certyfikowany przez Meta oraz Snap. CEO InnoMate, agencji marketingu XR, która pomaga markom zwiększać sprzedaż i zaang...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 16–18 kwietnia 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

    Z kolei jeśli chcesz mieć dostęp do całej wiedzy sprawny.marketing w jednym miejscu, subskrybuj platformę premium.sprawny.marketing.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz