Mariusz Łodyga

Jak skutecznie budować wizerunek firmy w Internecie?

Jakiś czas temu, gdy wracałem z wyjątkowo udanego szkolenia, odebrałem telefon od znajomego konsultanta biznesowego, który właśnie montował zespół do wykonania projektu konsultingowego dla pewnej rodzinnej firmy. Powodem, dla którego zostałem włączony do współpracy jako konsultant ds. marketingu przy powyższym projekcie, były: spadające obroty firmy oraz niska marża sprzedawanych produktów.

Gdy znajomy konsultant zapraszał mnie do współpracy, podał mi nazwę strony internetowej klienta. Gdyby nie jego silna rekomendacja, że ludzie ci są otwarci i gotowi do wprowadzenia zmian, a biznes ma silne podstawy, to pewnie nigdy bym w to nie uwierzył. Ich komunikacja marketingowa w internecie mówiła coś zupełnie innego. 

Dziwię się, jak często właściciele firm zapominają o tym, że w ogóle mają stronę internetową. A już szczególnie dziwi mnie fakt, że nie traktują jej jako narzędzia do budowania wizerunku firmy i generowania leadów oraz sprzedaży.

Firma rodzinna, o której mowa, działa już ponad dwadzieścia lat i w tym czasie wypracowała bardzo duży dorobek, a mimo to, jadąc do nich na projekt szkoleniowy, nie wiedziałem, co mnie czeka – z kim będę pracował i czego się mogę spodziewać. Można śmiało założyć, że taki sam problem z oceną potencjału biznesowego mogą mieć ich potencjalni klienci.

Jeśli nie chcesz budzić wątpliwości co do tego, jaką jesteś firmą lub jakie oferujesz możliwości, warto wziąć pod uwagę te oto dziesięć porad:

1.Komunikacja marketingowa w Internecie nie może się ograniczać tylko do wrzucenia danych kontaktowych tworzących „stronkę wizytówkową”.

W dzisiejszych czasach to zdecydowanie za mało. Klienci poszukujący partnerów do współpracy oczekują zapewnienia, że firma jest wiarygodna oraz zarządzana na odpowiednim poziomie. Zanim zdecydują się na kontakt, chcą wiedzieć z kim mają do czynienia.

2. Aby Twój wizerunek w sieci był bardzo mocny, przygotuj autorski materiał wizualny, który będzie przedstawiał twoją firmę i twój zespół w odpowiednim świetle.

Zdjęcia stockowe są dobre, często świetnej jakości, ale bardzo rzadko mają coś wspólnego z tobą. Jeśli chcesz naprawdę się wyróżnić, pokaż swoją firmę i pracujący tam zespół ludzi. Wszyscy mają już dosyć tych samych zdjęć przewijających się w Internecie.

3. Im lepiej strona firmowa jest przygotowana wizerunkowo pod kątem budowania wiarygodności i zaufania, tym łatwiej generować leady.

Ważne jest, aby wiedzieć również, że myślenie o jakiejkolwiek skutecznej reklamie w Internecie wykorzystującej dzisiejsze możliwości docierania do klientów nie ma najmniejszego sensu, jeśli twoje CTA prowadzą na nieprzygotowany grunt. Bounce rate takiej kampanii będzie zawsze wysoki.

4. Przeciętny użytkownik internetu potrzebuje tylko dziesięciu sekund, aby uznać, że odwiedzana strona internetowa jest tym czego szuka.

Precyzyjnie sprawę ujmując: tylko 10 sekund wystarczy, żeby stwierdzić czy znalazł dostawcę, który spełnia jego kryteria bazowe lub opuścić witrynę.

W tym celu warto na sliderze powitać go taglinem, który w błyskawiczny sposób wskaże, czym zajmuje się twoja firma. Zbyt często trafiam na strony internetowe biznesów, których specjalizacji nie jestem w stanie określić.

5. Komunikacja marketingowa twojej firmy powinna być tak zaprojektowana, aby tworzyła spójny ekosystem, w ramach którego prezentujesz tą samą jakość.

Nie pozwól, aby istniał rozdźwięk pomiędzy tym, co prezentujesz cyfrowo, a tym, jak to wygląda analogowo.

Mam na myśli to, że bardzo często się zdarza, że firmy pozwalają sobie na produkowanie wydruków, które wykorzystują, np. do oklejania floty samochodowej lub obiektów usługowych w innych odcieniach kolorów od tych, które są określone w identyfikacji wizualnej firmy (jeśli mają identyfikację wizualną, bo większość nawet jej nie posiada).

Przez takie podejście zbyt często widzę np. kolor zielony w projekcie graficznym – z założenia świeży i energetyzujący – który na wydruku i ozdobionym nim budynku wygląda jak tzw. zgniła zieleń. Niby zielony cały czas, ale różnica w postrzeganiu ogromna.

6. Wizerunek twojej firmy w internecie zależy również w ogromnym stopniu od poziomu treści wizualnej, w szczególności od grafik, zdjęć oraz filmów.

Im lepszej jakości, tym subtelniej i skuteczniej będziesz wpływać na swoich odbiorców. Częstym błędem jest skupianie się wyłącznie na warstwie słownej, zapominając o tym, jak ogromne znaczenie ma kontekst, w którym zostają owe słowa osadzone. Im lepiej strona www wypada pod względem wizualnym, tym lepiej odbierane są słowa opisujące usługi i produkty. Można powiedzieć, że grafiki, zdjęcia i inne obrazy stanowią ramę, w której prezentujemy naszą ofertę.

7. Wizerunek w Internecie budują również reklamy, które publikujesz w sieci.

Od ich poziomu zależy bezpośrednio czy klient dokona zakupu. Warto pamiętać, że istnieją sprawdzone modele do kreacji treści reklamowej, np. model AIDA. Wystarczy, że będziesz go konsekwentnie stosować, aby znacząco zwiększyć efektywność reklamową.

W przypadku reklam należy pamiętać, że nie mają to być wyłącznie treści stricte sprzedażowe. Dobra kampania reklamowa realizuje również cel wizerunkowy. W końcu dobra reklama, to reklama, która nie tylko zwiększy poziom sprzedaży, ale sprawi również, że firma będzie cieszyć się lepszą renomą.

8. Kreując wizerunek w Internecie, firma powinna określić, jak chce być postrzegana.

Czy ma to być nowoczesne i dynamiczne przedsiębiorstwo działające na dużą skalę, czy może mała i sympatyczna firma, która dba o relacje z klientami niemal na poziomie rodzinnym?

Dlaczego jest to tak istotne? Ponieważ znacznie łatwiej jest przekonać do współpracy klienta, jeśli ten widzi w oferującej produkty firmie wartości oraz kulturę organizacyjną, która najbardziej mu odpowiada. Duże firmy chcą mieć poczucie bezpieczeństwa, jakie może im zapewnić tylko organizacja posiadająca odpowiednio duże zasoby. Innymi słowy, jeśli chcesz sprzedawać dużym graczom, sam musisz wyglądać na dużego gracza. Jeśli twoim klientem są mali odbiorcy, to w komunikacji z nimi postaw na wzajemność oraz na indywidualne podejście do obsługi klienta. Mały klient chce mieć poczucie, że będzie dla Ciebie ważny.

9. Komunikując w Internecie, warto wykorzystywać całą paletę dostępnych narzędzi, które stanowią uzupełnienie prezentacji wizerunkowej twojego biznesu.

Mam tu na myśli media społecznościowe, które mogą w doskonały sposób służyć również jako platforma do budowania zaufania dla marki oraz stanowić kolejne punkty styku marki z klientami. Spójna kreacja graficzna na portalach społecznościowych z wizerunkiem, który prezentujesz na stronie www, może być wykorzystana jako bardzo efektywne działanie brandingowe.

10. Każdy wizerunek działa silniej, jeśli od czasu do czasu jest odświeżany.

Jeśli twoja firma powstała w latach 90. lub tuż po roku 2000, to wiedz, że najwyższa pora na przyjrzenie się identyfikacji wizualnej firmy, w szczególności jej logotypowi. Dlaczego? Bowiem trendy się zmieniły, design jest dziś inny i warto do tego nowego stylu podciągnąć swój firmowy branding. Nowe pokolenia wchodzą na rynek z nową wrażliwością i wyższymi oczekiwaniami dotyczącymi standardów wizualnych.

Świetnym przykładem bardzo udanego rebrandingu jest PKN Orlen (dawniej CPN). Dawniej synonim obciachu, dziś gwarant jakości paliw oraz znakomitej obsługi.

Podsumowując:

  • Dobrze zaprojektowany wizerunek firmy w Internecie zapewnia firmom przewagę w postaci szybszego budowania zaufania dla marki i oferowanych przez nią produktów i usług.
  • Nic nie jest wieczne. Wizerunek powinien być systematycznie odświeżany. W praktyce jeśli stworzyłeś logo w latach 90. lub na początku nowego wieku, to znaczy, że na pewno warto przejść reloging lub nawet rebranding.
  • Kluczem do budowy wizerunku jest spójność komunikacji marketingowej na wszystkich płaszczyznach. Projektuj komunikację tak, aby wszystkie punkty styku marki z klientami działały spójnie z jej głównymi celami.
  • Profesjonalnie zaprojektowany wizerunek firmy to bardzo wydajne narzędzie do generowania leadów i sprzedaży. Oszczędności na tym polu zmniejszą liczbę potencjalnych klientów składających zamówienia.
  • Nie można być drogą firmą, wyglądając równocześnie na biedną.
  • Słaby wizerunek firmy to niższe marże.
  • Najbardziej rentowne firmy to nie te, które są najtańsze, tylko te, które są najlepiej postrzegane przez klientów (Apple, Mercedes, BMW, etc.).

 

728X90_jak_zbudowac_silna_marke_wlasnej_firmy

czytaj także

Jak projektować strony firmowe, aby skutecznie sprzedawać?

Mariusz Łodyga

O autorze

Mariusz Łodyga

Mariusz Łodyga to praktyk marketingu z ponad 10-letnim doświadczeniem w branży. Posiada praktyczną znajomość public relations oraz technik budow...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 8–10 kwietnia 2025 roku.

    Zapoznaj się także z ofertą organizowanych przez nas szkoleń z zakresu marketingu.

     

  2. no cóż… nic dodać nic ująć :)

  3. Bardzo konkretny, treściwy artykuł. Porady trafiają w 10! Dobra robota. Dodałabym tylko jeszcze punkt o content marketingu.

  4. dobrze napisane, sporo szczegółów i na temat który mnie interesuje, chociaż nie mając sam głowy do tworzenia marki w internecie i tworzenia stron internetowych dla mojego sklepu zleciłem to zajęcie Headway’owi ;) efekty bardzo obiecujące.

  5. kruczek

    u mnie sytuacja podobna jak u malika, nie mialem glowy do kompleksowego budowania marki w necie, zajęła się tym profesjonalna firma i mialem w pakiecie tez ochrone wizerunku i bieżącą analize wynikow minitoringu mediow

  6. Jeżeli ktoś nie zna się na marketingu to najlepiej zlecić coś takiego firmie zewnętrznej. Przeglądając internet czasami wpadam na takie „smaczki” nieudolnego budowania wizerunku. Facebook i strona internetowa to obecnie jest podstawa! Mój brat zakładając firmę na początek sam się w to bawił, jednak jak później się okazało brakowało mu czasu. Powiedziałem mu żeby zainwestował w wynajęcie agencji.

  7. Ciekawy artykuł. Przeczytałem, żeby lepiej zrozumieć co robi dla mnie agencja, która zajmuje się marketingiem mojej firmy. Ja tam nie mam ani czasu, ani głowy do promowania mojej firmy, dlatego zleciłem to innej firmie.

  8. Agnieszka

    Pkt. 7. Model AIDA – miał odzwierciedlenie w tradycyjnym marketingu. Obecnie AIDA jest zdezaktualizowana. 60 % zainteresowanych zakupem korzysta z sieci, aby zasięgnąć dodatkowych informacji o produkcie, serwisie, cenie itd. Zabrakło czynnika Internet jako brakującego elementu przed dokonaniem zakupu.

  9. Bardzo mnie cieszy, że w tym artykule pojawiło się zdanie dotyczące dobrych fotografii, aczkolwiek uważam, że zbyt mało wyeksponowane :) Często przeglądam strony róznych firm i bardzo często widzę, że materiały fotograficzne są (jeśli w ogóle są) naprawdę słabej jakości. Niektórym firmom łatwiej jest wydać kilka czy kilkanaście tysięcy na caterring czy sztuczne ognie na evencie, ale już żal kilkaset czy kilkanaście stówek na profesjonalną obsługę fotograficzną. Pozdrawiam, Jacek Taran

  10. Jest niestety druga strona medalu. Perfekcyjnie zrobiona strona internetowa, zaciekawia, zachęca do skorzystania z usługi, a potem kicha. Osobiście nie uznaję stron – gdzie piszę np. zewnętrzni copywriterzy – którzy piszę zarówno o przysłowiowej pietruszce jak i usługach np. medycznych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz