Adrianna Szady

5 rodzajów wirtualnych wydawców w afiliacji

Marketing afiliacyjny to działania marketingowe prowadzone przez wirtualnych wydawców, które mają na celu doprowadzenie do określonej akcji (sprzedaży, rejestracji, pobrania e-booka, zapisania do newslettera itp.). Reklamodawca ponosi koszty wyłącznie wtedy, gdy określony cel został dostarczony i pozytywnie zweryfikowany.

Marketing afiliacyjny rozlicza efekty kampanii, ale nie oferuje jednego sposobu prowadzenia działań promocyjnych. Wszystko zależy od tego, kto jest po drugiej stronie współpracy afiliacyjnej, czyli jakich wirtualnych wydawców uda nam się zaangażować do promocji produktów.

Materiał partnerski stworzony przez firmę webePartners.

Wirtualny wydawca – kto to jest?

Wirtualny wydawca w sieci afiliacyjnej to osoba lub firma polecającą produkty/usługi reklamodawcy na własnej powierzchni online (na stronie internetowej, w social mediach itp.), która w zamian otrzymuje prowizję za wygenerowaną sprzedaż.

Istnieje wiele różnych typów wydawców afiliacyjnych, z których każdy pomaga dotrzeć do innej grupy docelowej. Marki, które chcą odnieść sukces w marketingu afiliacyjnym, powinny stworzyć zróżnicowaną sieć wydawców afiliacyjnych. W tym artykule omówimy najpopularniejsze typy wirtualnych wydawców i to, w jaki sposób marki mogą z nimi współpracować, aby zwiększyć efektywność programu partnerskiego.

Wirtualny wydawca – jak taka współpraca sprawdza się w praktyce?

W marketingu afiliacyjnym wirtualny wydawca promuje produkty lub usługi na swoich powierzchniach reklamowych w zamian za prowizję od ich sprzedaży lub za stałą, z góry określoną kwotę.

Według raportu o sieciach afiliacyjnych z 2022 roku, opracowanego przez interaktywnie.com, już ponad 80% marek na świecie korzysta z tego typu promocji. Skuteczność, czyli inaczej współczynnik konwersji sieci partnerskiej, waha się pomiędzy 0,5 a 1%. Lubisz tego typu statystyki? To idziemy dalej! 😉

Portal Affise.com wykazał w swoich badaniach, że ogromna część wydawców afiliacyjnych, bo aż 94%, korzysta z wielu sieci afiliacyjnych jednocześnie, aby osiągnąć zadowalającą skuteczność swoich działań. Aż 40% wydawców rejestruje się w przynajmniej trzech sieciach, a co piąty wirtualny sprzedawca należy do pięciu i więcej sieci. Jaki z tego wniosek?

Tak samo jak wydawcy nie bazują tylko na jednej sieci afiliacyjnej i jednym programie partnerskim, tak reklamodawcy nie powinni zamykać się tylko na jeden typ wirtualnych wydawców. Dywersyfikacja pomaga zniwelować ewentualne słabsze wyniki jednego typu wydawców afiliacyjnych.

5 rodzajów wirtualnych wydawców

Wiesz już, że warto współpracować z wieloma wirtualnymi wydawcami. Teraz czas na to, aby poznać najpopularniejsze rodzaje wydawców, aby dobrze zaplanować swoje działania w marketingu afiliacyjnym.

1 Wirtualny wydawca w social mediach

Wraz z rozwojem mediów społecznościowych, w szczególności Facebooka, Instagrama, TikToka, Pinteresta i YouTube, influencerzy stali się znaczącą grupą wirtualnych wydawców w programach partnerskich. Influencerzy chcą nawiązać bliską relację z reklamodawcą, dlatego wolą pracować z markami i polecać produkty, w które wierzą, które znają i których sami używają.

wirtualny wydawca
Kanał YouTube My Hair Tip – link afiliacyjny w opisie filmiku

Nawet niewielka grupa influencerów aktywnie działających w programie partnerskim może stanowić o dużo lepszych wynikach. Dlaczego? Influencer o dużych zasięgach poprzez swoje media może dotrzeć do tysięcy, a nawet milionów odbiorców. Mikroinfluencerzy mają mniejsze społeczności, ale mogą osiągnąć wyższy współczynnik konwersji dzięki zaufaniu i większemu zaangażowaniu swojej grupy docelowej.

W dzisiejszych czasach, przy tak ogromnym zalewie informacji, ludzie bardziej ufają rekomendacjom influencerów, których obserwują, niż reklamom. To pomaga wirtualnym wydawcom osiągać wysokie konwersje sprzedaży, a także lepszy ROI (zwrot z inwestycji).

Zaangażowana społeczność influencera to świetny sposób na zwiększenie świadomości marki w danej niszy.

Jak influencerzy mogą promować produkty reklamodawców w mediach społecznościowych?

Wystarczy, że zamieszczą linki afiliacyjne do sklepu internetowego reklamodawcy w dostępnym miejscu, np. w opisie filmu na YouTube, Link Sticker w relacji, bio na Instagramie lub w poście na Facebooku, czy po prostu prześlą go w wiadomości prywatnej.

PORADA

Zgodnie z wytycznymi UOKiK każda komercyjna współpraca influencera z reklamodawcą musi być odpowiednio oznaczona. Co to znaczy? Odbiorca oglądający materiał reklamowy influencera, musi mieć jasność, że ma do czynienia z reklamą produktu, za którą influencer otrzyma lub już otrzymał wynagrodzenie od reklamodawcy.

System afiliacyjny zliczy każde kliknięcie w link afiliacyjny oraz oczywiście każdą transakcję. Jeśli influencer doprowadzi do zakupu z polecenia, to zyska prowizję, a reklamodawca zwiększy sprzedaż. Klasyczny układ win-win. 😊

Influencer Marketing czy Affiliate Marketing, a może to i to?

Bezpośrednia współpraca z influencerem w ramach barteru czy flat fee, czyli stałej stawki za wyświetlenie reklamy produktu na kanale influencera, nie wyklucza współpracy z wykorzystaniem marketingu afiliacyjnego.

Największym atutem afiliacji jest łatwość w podejmowaniu współpracy z influencerami i brak ryzyka. Dzięki sieciom afiliacyjnym cały proces jest intuicyjny i zautomatyzowany, a efektywnościowy model rozliczania umożliwia testowanie współdziałania z różnymi wydawcami.

Z danych z ponad 400 programów partnerskich w webePartners wynika, że influencerzy najchętniej podejmują współpracę afiliacyjną w takich branżach jak: moda, uroda, lifestyle, biżuteria, książki, edukacja, parenting, ekologia, dom i wnętrze oraz sport i rekreacja. Obecność influencerów w sieci wirtualnych wydawców umożliwia markom dostęp do wielu grup konsumentów i testowanie ich trakcji, czyli – innymi słowy – popytu wśród różnych grup demograficznych bez ryzyka przepalenia budżetu reklamowego.

2 Bloger jako wirtualny wydawca

Blogerzy są niezwykle popularnym typem wirtualnego wydawcy w branży marketingu afiliacyjnego. Podobnie jak influencerzy w social mediach blogerzy koncentrują się na tworzeniu treści wokół określonego tematu. Dzięki temu przyciągają grupę odbiorców zainteresowanych treściami, które tworzą. W tym przypadku wirtualnym wydawcą są właściciele blogów o rozległej tematyce (typu blogi lifestyle’owe), ale również i niszowej.

Stworzenie grupy odbiorców, zdobycie jej zaufania, a następnie przekonanie do działania to trudne zadanie, dlatego blogerzy są bardzo cennymi wirtualnymi wydawcami. Poświęcają dużo czasu na tworzenie merytorycznych treści, często popartych doświadczeniami i wnikliwym researchem, dodatkowo uzupełnionych grafikami i zdjęciami. Najlepsi blogerzy mają bardzo zaangażowanych i lojalnych odbiorców oraz duży wpływ na ich decyzje zakupowe.

link afiliacyjny
Blog mamafizjoterapeuta.pl – linki afiliacyjne do sklepu z materacami

Współpraca afiliacyjna z blogerami może przynieść reklamodawcom liczne korzyści. Ten rodzaj współpracy zapewnia markom przede wszystkim dostęp do osób, które są już zainteresowane określonymi tematami i produktami. Dzięki starannie ukierunkowanym kampaniom marki mogą zapewnić sobie skuteczniejsze dotarcie do pożądanej grupy (np. demograficznej), jednocześnie zwiększając świadomość marki przy niższych kosztach niż w przypadku tradycyjnych metod reklamy.

Blogi internetowe mają więcej możliwości, jeśli chodzi o promowanie produktów ze sklepów internetowych. Mogą korzystać z linków afiliacyjnych w taki sam sposób jak influencerzy czy osoby działające w social mediach, ale na swojej stronie mogą zamieścić też inne kreacje reklamowe, np.:

  • banery,
  • widżety produktowe,
  • pliki produktowe.

Jaki wirtualny wydawca w postaci blogera będzie odpowiedni do Twojego sklepu internetowego i jak go wybrać? Najlepiej sprawdzi się dopasowanie pod względem tematycznym. Jeśli asortyment sklepu obejmuje odzież i sprzęt outdoorowy, to zaproszenie do współpracy blogera opisującego trasy wycieczek górskich czy pasjonującego się aktywnym wypoczynkiem, będzie świetnym wyborem. Wówczas grupa docelowa zarówno sklepu internetowego, jak i blogera, jest bardzo podobna, co może przełożyć się na wysokie konwersje. Jeśli chcesz dowiedzieć się, na co jeszcze zwrócić uwagę przed rozpoczęciem współpracy z blogerem, przeczytaj wpis ze wskazówkami, jak przeprowadzić audyt bloga.

3 Wirtualny wydawca z bazą mailingową

Wydawca afiliacyjny posiadający legalną bazę e-mail, z potwierdzonymi zgodami na wysyłanie ofert drogą mailową, to kolejny cenny wirtualny wydawca w działaniach afiliacyjnych. Kampanie mailingowe to wciąż jeden z najbardziej skutecznych kanałów sprzedażowych. W tych działaniach najlepiej sprawdzają się oferty promocyjne zawierające kody rabatowe, a także prezentacje topowych produktów na wybrane okazje. Jak w każdej innej kampanii, w mailingach kluczowe jest to, aby precyzyjnie dobrać grupę docelową do oferowanych produktów.

Wirtualny wydawca z bazą mailingową może promować produkty z programów partnerskich przede wszystkim za pomocą linków afiliacyjnych wplecionych w treść maila lub podpiętych pod zdjęcia produktów i inne grafiki.

4 Porównywarki cenowe i katalogi produktów

Witryny porównujące ceny, znane jako porównywarki cenowe, umożliwiają konsumentom porównywanie cen takich samych lub podobnych produktów z kilku sklepów. Jednocześnie przybywa coraz więcej serwisów, które agregują produkty wyłącznie z określonych branż i kategorii. Tym samym nie skupiają się one wyłącznie na dobrym porównaniu oferty, ale przede wszystkim na atrakcyjnym przedstawieniu produktów. Szczególnie można to zauważyć w katalogach prezentujących meble, w przypadku artykułów do urządzania i wykańczania wnętrz, odzież czy unikatową biżuterię.

Główną zaletą tych witryn dla kupujących jest możliwość szybkiego wyszukania i łatwego porównania produktów od różnych sprzedawców i marek. Dzięki temu mogą nie tylko podejmować świadome decyzje dotyczące zakupów, ale przede wszystkim zorientować się w ofercie na rynku oraz aktualnych w trendach. Dla reklamodawców ten typ wydawcy afiliacyjnego jest idealny, ponieważ zapewnia dotarcie do odbiorców, którzy są już zdecydowani na zakup, ale jeszcze analizują oferty lub szukają lepszej wersji konkretnego produktu.

porównywarka cenowa
Katalog produktów LongFashion.pl – kliknięcie w wybraną kreację przekierowuje do strony sklepu reklamodawcy

Porównywarki i katalogi produktów to najczęściej duże serwisy współpracujące z reklamodawcami również bezpośrednio i mające formę procesu weryfikacji potencjalnych partnerów. Sklepy pojawiające się na liście wyszukiwań automatycznie zyskują zaufanie u odbiorców korzystających z możliwości tych serwisów. Dlatego warto w swojej sieci wirtualnych wydawców mieć porównywarki cenowe i katalogi produktów.

Współpraca z tego typu wydawcą opera się o pliki xml i jest w pełni zautomatyzowana. Wydawca pobiera z systemu afiliacyjnego dane z plików xml, które udostępniają tam reklamodawcy, a które są codziennie aktualizowane.

5 Strony z kodami rabatowymi

Witryny z kodami rabatowymi to bardzo aktywna i stale rozwijająca się grupa wirtualnych wydawców. Potocznie nazywane są one serwisami rabatowymi, gdyż oferują użytkownikom szeroką gamę rabatów i ofert promocyjnych.

Strony z rabatami tworzą ogniwo pośrednie między reklamodawcami a konsumentami, którzy poszukują dobrych okazji cenowych. Oferując atrakcyjne promocje, kody rabatowe, wysokie obniżki cen czy bezpłatne dostawy, skutecznie nakłaniają użytkowników do zakupów.

wirtualny wydawca
Strona z kodami rabatowymi

Współpraca z witrynami z kuponami to skuteczny sposób na zwiększenie ruchu w wynikach wyszukiwania organicznego, ponieważ są one skierowane do użytkowników, którzy aktywnie szukają okazji i rabatów na określone produkty lub usługi.

Strony z kuponami mogą być dobrymi partnerami afiliacyjnymi dla reklamodawców, którzy chcą przede wszystkim zwiększyć swoją widoczność online i sprzedaż, oferując takie promocje jak rabaty lub opcje bezpłatnej wysyłki.

Podsumowanie

Uff! Reklamodawca może współpracować z naprawdę wieloma różnymi typami wirtualnych wydawców. Obok wzrostu sprzedaży największym zyskiem takiej współpracy afiliacyjnej jest luksus spokoju podczas prowadzenia działań przez wydawców. To oni ponoszą ewentualne ryzyko niepowodzenia. Dzięki modelowi Cost Per Sale reklamodawca eliminuje własne ryzyko przepalenia budżetu reklamowego.

Każda forma marketingu internetowego może być rozliczana za efekty, dlatego warto sukcesywnie budować i powiększać swoją sieć wydawców. Warto również dokładnie przeanalizować warunki wynagradzania, jakie zaoferujemy wydawcy. Prowizja powinna być atrakcyjna dla wydawcy, konkurencyjna wobec innych programów z tej samej branży i wciąż opłacalna dla reklamodawcy, gdyż marketing afiliacyjny to działania długofalowe.

O autorze

Adrianna Szady

Doświadczona content manager w sieci afiliacyjnej webePartners. Specjalizuje się w content marketingu i SEO. Tworzy wartościowe treści i raporty, ...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 16–18 kwietnia 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

    Z kolei jeśli chcesz mieć dostęp do całej wiedzy sprawny.marketing w jednym miejscu, subskrybuj platformę premium.sprawny.marketing.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz