Świat SEO nie stoi w miejscu. Odpowiedź na to, jak będzie wyglądał za kilka miesięcy, tkwi w zmieniających się algorytmach wyszukiwarek, zwyczajach użytkowników i nowych narzędziach pojawiających się na skutek rosnącej roli AI. Dziś pokuszę się o nakreślenie prognoz i trendów SEO na rok 2025. Niektóre spośród nich mogą wydawać się wzajemnie sprzecznie, bo tak naprawdę nikt nie wie, które trendy SEO utrzymają się na dłużej, a które być może wkrótce znikną na skutek rozwoju sztucznej inteligencji. Jeśli czeka Cię pozycjonowanie strony, z pewnością wśród opisanych niżej trendów SEO znajdziesz kilka zagadnień zmuszających do refleksji!
1. Visual Search Optimization – liczba wyszukań za pomocą Google Lens rośnie
Optymalizacja strony w kontekście SEO już od dawna obejmuje między innymi aspekty graficzne. Zdjęcia dostępne na stronie i teksty alternatywne mają wpływ na pozycjonowanie nie tylko sklepów internetowych.
W 2025 roku prawdopodobnie ten aspekt będzie coraz bardziej zyskiwał na znaczeniu, ponieważ coraz więcej użytkowników korzysta w wyszukiwarce z obiektywu Google. Z tego powodu możemy wręcz wyróżnić nową gałąź SEO – Visual Search Optimization. Szczególnie w branży e-commerce warto postarać się o to, aby znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania poprzez Google Lens.
Jak optymalizować strony internetowe pod Google Lens – elementy Visual Search Optimization:
- Eksponuj główny obiekt na zdjęciu na jasnym tle z odpowiednią ostrością, by ułatwić jego rozpoznanie przez algorytmy.
- Jednocześnie pilnuj, aby zbyt duże pliki zdjęć nie wpłynęły na powolne ładowanie się Twojej strony. Postaw na skompresowane formaty.
- Nazywaj pliki graficzne w sposób opisowy, a więc przedstawiając, co znajduje się na zdjęciu – to może pomóc w poprawnej klasyfikacji grafiki.
- Dodaj do zdjęcia tekst alternatywny, który poprawia pozycjonowanie stron internetowych
- Przypisuj do zdjęć ustrukturyzowane dane, aby poprawnie wyświetlały się w wynikach wyszukiwania (np. jako produkty).
2. Możliwe wdrożenie AIO/SGE w Polsce
Możliwe, że w 2025 roku polscy użytkownicy Google zyskają zupełnie nowe doświadczenie związane z wyszukiwarką – Google AI Overviews. Czym jest to narzędzie?
AIO, początkowo nazywane SGE (Search Generative Experience), testowane aktualnie w 120 krajach, to algorytm wyszukiwarki Google wspierany przez sztuczną inteligencję i z założenia wpływający na wyższą satysfakcję użytkowników. W praktyce AIO ma postać dodatkowego panelu znajdującego się na górze wyników wyszukiwania:
Ten asystent wyszukiwania bardziej precyzyjnie odpowiada na rozbudowane pytania użytkownika, daje sugestie kolejnych kroków i zapytań, a także między innymi przedstawia wyszukiwane punkty na mapie.
Czy nowe narzędzie znacząco wpłynie na optymalną strategię pozycjonowania? Prawdopodobnie tak, ponieważ wyniki wyszukiwania w tradycyjnych algorytmach Google oraz AIO pokrywają się ze sobą w zaledwie ok. 30%. Może to oznaczać spadek znaczenia wartościowych treści, które nie będą przygotowane pod nowe narzędzie. AIO najprawdopodobniej będzie faworyzować treści i witryny zoptymalizowane do tego modelu wyszukiwania.
3. Rewolucja w SEO w 2025 roku? Przewidywane skutki przełamania monopolu Google
Istnieje pewna szansa, że już w 2025 roku internet czeka ogromna rewolucja, a optymalizacja treści i innych elementów stron internetowych już nigdy nie będą takie same. Google, które na większości rynków jest zdecydowanym monopolistą, ma pewne kłopoty w Stanach Zjednoczonych. Departament Sprawiedliwości USA ma zaproponować rozwiązanie służące zwiększeniu konkurencyjności branży, a to może oznaczać zmuszenie Google’a do udostępnienia swoich danych wyszukiwania i algorytmów.
Gdyby tak się stało, przynajmniej na jakiś czas, wyścig o najwyższe pozycje w wyszukiwarce i zaangażowanie użytkowników rozpocznie się od zera. Być może wrócą czasy masowego generowania treści o średniej jakości, ale dostosowanych idealnie pod ujawnione algorytmy, a także jeszcze mocniejsza optymalizacja treści z udziałem AI. Do rozstrzygnięcia pozostaje kwestia, jak taki wyrok wpłynąłby na pozycję konkurentów Google’a.
4. Wyszukiwarki nowej generacji – Perplexity AI
W kontekście najbliższych lat zasadne może wydawać się pytanie, czy tworzenie wysokiej jakości treści pod SEO, optymalizacja stron i praca w Google Search Console będą w ogóle komukolwiek potrzebne. Już dziś sztuczna inteligencja, która jest wykorzystywana przez liczne narzędzia, choć niedoskonała, precyzyjnie odpowiada na pytania użytkowników.
Z drugiej strony ChatGPT i inne narzędzia AI nie są optymalnym rozwiązaniem do internetowych zakupów czy wyszukiwania konkretnych lokalizacji. Załóżmy, że z jakiegoś powodu pozycja dzisiejszego monopolisty radykalnie osłabnie. Świat nie lubi próżni, więc co zajęłoby miejsce Google?
Wiele wskazuje na to, że tę lukę wypełniłyby wyszukiwarki nowej generacji – na przykład Perplexity AI. Narzędzie to – zgodnie ze swoją nazwą – wykorzystuje na szeroką skalę sztuczną inteligencję i działa jak wspólny potomek Google i ChatGPT. Całkiem dobrze rozpoznaje intencje użytkowników, odpowiada na ich pytania jak chatbot, a jednocześnie podaje wykorzystane źródła, które można z kolei porównać do wyników wyszukiwania Google.
Perplexity AI potrafi precyzyjnie wyjaśnić, czym jest przyspieszenie ziemskie, ale równie dobrze wskazać restauracje działające w pobliżu podanego adresu. Być może niebawem w strategiach SEO pojawi się tworzenie treści zoptymalizowanych pod standardowe algorytmy Google, a jednocześnie będących wiarygodnym źródłem dla wyszukiwarki opartej całkowicie na AI.
5. Dostosowanie treści pod schemat E-E-A-T wciąż opłacalne
Mimo wszystko pamiętajmy, że nadchodzi 2025 rok, a nie 2030. Oznacza to, że wiele dobrych trendów SEO i strategiach wykorzystywanych na Twojej stronie pozostanie aktualnych w najbliższych 12 miesiącach. Jeden z nich dotyczy content marketingu. Przy tworzeniu angażujących treści z pewnością wciąż pomocny pozostanie w rekomendowany przez Google schemat E-E-A-T.
O co chodzi? Są to wskazówki stosowane na co dzień przez wewnętrznych testerów Google, którzy oceniają trafność wyników wyszukiwań, a na podstawie ich rekomendacji zmieniają się algorytmy.
Z czego składa się model E-E-A-T?
- Expertise – treści tworzone w oparciu o wiedzę specjalistyczną.
- Experience – dzielenie się z odbiorcą autentycznymi doświadczeniami.
- Authoritativeness – wiarygodność oparta na autorytecie, np. treści eksperckie.
- Trust – zaufanie wynikające z jakości strony i po części z wiedzy specjalistycznej, doświadczenia oraz autorytetu.
Tworzenie treści wysokiej jakości, najlepiej z udziałem autorytetów w danej dziedzinie, jest dziś traktowane przez algorytmy Google co najmniej na równi z optymalizacją słów kluczowych i tagów. W nadchodzącym roku model E-E-A-T z pewnością nadal pozostanie cenną wskazówką dla specjalistów SEO i twórców treści.
6. Optymalizacja pod kątem wyszukiwania głosowego, intencji odbiorcy i user generated content, czyli nowy wzór użytkownika i odpowiedź algorytmów
W mijającym roku algorytmy Google z pewnością mocniej faworyzowały treści pojawiające się na platformach społecznościowych, takich jak Reddit i Quora. Nie jest to dziełem przypadku, lecz oznaką pewnego trendu. W Google z pewnością nastąpił zwrot w kierunku oczekiwań użytkowników, ze słabnącą rolą fraz kluczowych.
Należy nadmienić, że w ostatnim czasie zmienili się sami użytkownicy, którzy coraz częściej poszukują informacji przy pomocy długich fraz kluczowych w formie precyzyjnych pytań. Jednocześnie oczekują precyzyjnych odpowiedzi. Z pewnością jest to również efekt optymalizacji stron pod kątem wyszukiwania głosowego.
W 2025 roku trendy SEO promujące rozwiązywanie problemów użytkowników, korzystanie z asystentów głosowych, a nawet chęć budowania relacji z odbiorcami z pewnością pozostaną aktualne. Miej to na uwadze, optymalizując treści na stronie. Pamiętaj, że nie chodzi wyłącznie o teksty, ale również grafiki przydatne z punktu widzenia Google Lens, a także treści wideo coraz bardziej lubiane przez odbiorców.
Jeśli to możliwe, daj na swojej stronie użytkownikom pole do wypowiedzi w komentarzach, zupełnie jak w mediach społecznościowych, ponieważ ten sam trend SEO zdecydowanie promuje user generated content.
7. Oczekujesz wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania? Pamiętaj o technicznych aspektach SEO!
W dobie sztucznej inteligencji oraz chęci rozwiązywania problemów swoich klientów i odbiorców łatwo zapomnieć o bardziej przyziemnych fundamentach SEO. To spory błąd. W 2025 roku techniczne aspekty SEO wciąż będą mocno wpływały na pozycję strony w wyszukiwarce, a traktowanie ich po macoszemu może posłać witrynę na peryferia internetu.
PORADA
Dbaj o szybkość ładowania się strony, prostotę kodu, poprawne wyświetlanie witryny na urządzeniach mobilnych, uporządkowaną strukturę, linkowanie wewnętrzne, a tym bardziej o obecność certyfikatu SSL.
Trendy SEO w 2025 roku: podsumowanie
Przewidywanie, co może wydarzyć się w branży SEO w ciągu nadchodzącego roku, z założenia ma charakter spekulacji, ale jedno jest pewne – nie będziemy się nudzić. Warto pamiętać o fundamentalnych zasadach optymalizacji strony, dobrym content marketingu, ale jednocześnie dostrzegać na horyzoncie potencjalnie rewolucyjne narzędzia, takie jak AIO czy wyszukiwarki nowej generacji, by być gotowym na ich przyjście!
A jeszcze więcej na temat trendów SEO i skutecznych działań w zakresie pozycjonowania stron dowiesz się na szkoleniu z SEO!
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 8–10 kwietnia 2025 roku.
Zapoznaj się także z ofertą organizowanych przez nas szkoleń z zakresu marketingu.