Diana Fandul

Trendy na TikToku w 2024 roku – 8 trendów, na które warto zwrócić uwagę

TikTok to platforma, która rozwija się niezwykle szybko. Niektórzy są przekonani, że jest to wyłącznie miejsce dla dzieci i filmików tanecznych, ale to przekonanie jest zdecydowanie błędne. Platforma pełni funkcję potężnego narzędzia, wspierającego sprzedaż produktów e-commerce, zwłaszcza w branżach beauty, odzieżowej, podróżniczej, gastronomicznej, fitness itd. Dodatkowo, budowanie marki własnej na TikToku jest dobrą strategią, ponieważ przy wysokiej jakości materiałach można osiągnąć naprawdę świetne organiczne wyniki oglądalności, liczone w setkach tysięcy wyświetleń – nie do porównania z innymi platformami społecznościowymi. Sprawdź 8 trendów na TikToku, na które warto zwrócić uwagę w 2024 roku!

PS Ten artykuł o trendach na TikToku ukazał się w 24. numerze magazynu sprawny.marketing. Sprawdź ofertę i zamów swoją prenumeratę! ❤️

Trendy TikTok 2024

TikTok szybko się zmienia i ewoluuje, dlatego warto śledzić trendy i wnikliwie obserwować, jakie informacje przekazuje nam to medium społecznościowe. Na które trendy na TikToku polecam zwrócić szczególną uwagę?

1. Długie wideo

TikTok ciągle wysyła komunikaty do swoich użytkowników, zachęcając ich do tworzenia filmów powyżej minuty.

dłuższe filmy na tiktoku

Minutą TikTok się nie ogranicza, a platforma już przekazuje pierwsze wzmianki o filmach trwających nawet 30 minut. TikTokowi, podobnie jak każdej innej platformie, zależy na tym, aby użytkownicy spędzali na niej jak najwięcej czasu. Dlatego z mojego doświadczenia wynika, że im więcej czasu widzowie spędzają, oglądając konkretne wideo, tym lepiej TikTok będzie je organicznie promować.

Warto również pamiętać, że wideo powinno być na tyle interesujące, aby użytkownicy chcieli obejrzeć je do końca. Mimo że długość filmu jest istotna, równie ważny jest odsetek publiczności, który obejrzał go do końca. Świetnym przykładem jest konto @nataliaadaily, która potrafi zarówno zainteresować widzów wybranymi tematami, jak i utrzymać to zainteresowanie.

Jak tworzyć interesujące TikToki?

  1. Przed tworzeniem materiałów niezbędna jest analiza już opublikowanych treści w sieci (niekoniecznie musi to być TikTok; mogą to być również inne platformy, takie jak YouTube, Instagram, Facebook, Twitter), aby zrozumieć, które tematy wzbudzają emocje u widzów (zarówno negatywne, jak i pozytywne). Dobrą praktyką jest zapowiedzenie na początku filmu, czego będzie on dotyczył. Przykłady popularnych filmów to: „Masz 1000 zł. W co byś zainwestował?”, „Czarna lista influencerów w agencjach marketingowych”, „5 rzeczy, które warto sprawdzić przed kupnem nieruchomości”.
  2. Historia powinna być oparta na własnych doświadczeniach, a nie jedynie na neutralnym przedstawianiu faktów. Warto przemyśleć, w których momentach filmu zmienić ton głosu lub zrobić charakterystyczny ruch – widzowie nie chcą oglądać całego wideo opowiedzianego monotonnym głosem.
  3. Po nagraniu materiału trzeba dokonać bezlitosnego montażu. Wszystkie niepotrzebne dźwięki, zdania, które nie dodają wartości do historii, powinny być usunięte.
  4. Jeśli po nagraniu materiału nadal odczuwa się brak czegoś w materiale, warto wykonać kreatywny montaż. Pod takim montażem kryją się przybliżanie i oddalanie kamery, efekty specjalne, dźwięki, a także – jeśli pasuje to do historii – nawet memy, które będą przerywać wideo i urozmaicać materiał.
  5. Na koniec warto zadać widzom pytanie, aby ułatwić im napisanie komentarza.

TikTok NIE opiera rekomendacji sekcji „Dla Ciebie” na liczbie obserwujących ani na historii poprzednich filmów o wysokiej skuteczności. Dlatego nawet nowo otwarte konta mają szansę na dużą liczbę wyświetleń. Natomiast warto pamiętać, że choć filmy wszystkich twórców trafiają do sekcji „Dla Ciebie”, to czas ich przebywania w tej sekcji zależy od reakcji publiczności.

Jakie są cztery najważniejsze fazy, przez które przechodzą filmy na TikToku?

  1. Faza: 0–50 wyświetleń – filmy podlegają ograniczeniom z powodu naruszenia Zasad społeczności.
  2. Faza: 100–300 wyświetleń – filmy nie są oglądane do końca.
  3. Faza: 1000–2000 wyświetleń – filmy są oglądane, ale publiczność nie jest wystarczająco zaangażowana (brakuje polubień, komentarzy, udostępnień), aby algorytm promował ten film dalej.
  4. Faza: od 3000 wyświetleń do virala – filmy są oglądane i publiczność jest zaangażowana.

Jeśli twórca produkuje treści wysokiej jakości, które potrafią przyciągnąć uwagę odbiorców, utrzymać ją i wywołać emocje, to jego filmy mają taką samą szansę na stanie się viralem jak filmy znanych influencerów.

Dowiedz się więcej na temat tego, jak stworzyć viral!

2. Kreatywność na nowym poziomie

Niewystarczające jest tworzenie jedynie estetycznie poprawnej treści. Użytkownicy są już przyzwyczajeni do tych samych ujęć i sposobów prezentowania różnych rzeczy, dlatego oczekują czegoś nowego. Jak podaje sam TikTok w swoim raporcie „TikTok Whats Next 2024 Trend Report”, ciekawym przykładem jest współpraca Genesis z @CindyChenDesigns, która stworzyła makijaż, zainspirowany samochodem marki.

trendy na tiktoku

TikTok zachęca twórców do odważnych i ekstrawaganckich pomysłów. Obecnie platforma praktycznie nie narzuca ograniczeń dotyczących treści. Oczywiście wciąż istnieją zakazy dotyczące treści dla osób pełnoletnich, reklam alkoholu, obraźliwego zachowania itp., jednak czarny humor jest często akceptowany i lubiany na tej platformie. Komentujący zazwyczaj nie oceniają twórców tak konserwatywnie, jak ma to miejsce na Facebooku czy Instagramie.

Przykładowe sposoby na tworzenie kreatywnych materiałów na TikToku:

  1. Hiperbolizacja – czyli przesadne przedstawienie czegoś. Przykładem może być @thatguymaks, który obkleił dom swoich rodziców folią aluminiową.
  2. Niszczenie skojarzeń – dobrym pomysłem jest łączenie rzeczy, które zazwyczaj nie są kojarzone (np. truskawki i narzędzia budowlane).
  3. Kinematograficzne podejście – można inspirować się pracą konkretnego reżysera lub podążać za własną wizją.
  4. Nostalgia – ludziom podoba się powrót do lat 80. i 90. oraz wspomnienie filmów i kreskówek z dzieciństwa. Filmy oparte na nostalgii zazwyczaj wywołują ciepłe reakcje widowni.

3. Rozmowy pomiędzy użytkownikami – jak w grupach na Facebooku

Użytkownicy potrzebują więcej rozmów i możliwości zadawania pytań. Dlatego będzie pojawiać się coraz więcej postów, umożliwiających interakcje między komentującymi, zamiast pytań kierowanych bezpośrednio do autora materiału. To zjawisko jest podobne do grup na Facebooku. Za przykład mogą tutaj posłużyć np. podróżnicze TikToki.

trendy tiktok 2024

4. Storytelling w nowych formatach

Długie wideo, które widzowie chcą oglądać do końca, są tworzone poprzez opowiadanie historii, czyli storytelling. Trendem na TikToku stają się nieprzewidywalne opowieści o nietypowej strukturze. Historia może zaczynać się od końca lub w ogóle nie posiadać tradycyjnego początku, łącząc ze sobą kilka wątków.

Dobrym przykładem jest konto @ReesaTeesa, która stworzyła całą serię 10-minutowych filmów opowiadających historię „Who TF Did I Marry”. Użytkownicy zamiast oglądania seriali decydują się na śledzenie tej historii opowiedzianej w niekonwencjonalny sposób.

storytelling na tiktoku

5. Trendy na TikToku: nowo wymyślone słowa oraz stare słowa w nowym znaczeniu

Użytkownicy platformy tworzą nowe terminy, takie jak „delulu” czy „tubegirl” i rozwijają wokół nich trendy (TikTok Whats Next 2024 Trend Report). Dodatkowo nadają także nowe znaczenia już istniejącym słowom, np. „comfort person” czy „akustyczny”. Ten trend będzie kontynuowany, a marki mogą zyskać zaufanie swoich odbiorców, stosując odpowiednie słownictwo specyficzne dla TikToka. Pozwoli to użytkownikom przekonać się, że marki nie tylko chcą sprzedać im produkt, ale także są z nimi na tej samej fali.

Za przykład może tutaj posłużyć marka NYX Cosmetics, która wykorzystała trend „tubegirl”, kierując swoją komunikację do młodych osób.

trendy na tiktoku

6. Większa interakcja pomiędzy markami a obserwującymi

Użytkownicy stają się coraz bardziej wymagający, oczekując nie tylko udostępniania treści, ale także aktywnego udziału marek w sekcji komentarzy. Przykładem jest polski profil McDonald’s, gdzie obserwujący aktywnie komentują, ponieważ administrator odpowiada na wszystkie komentarze.

odpowiadanie na komentarze na profilu firmowym

Pozytywnie postrzegane jest także zaangażowanie profili marek w komentowanie filmów innych twórców. Działa to korzystnie w kontekście skracania dystansu między markami a użytkownikami, integrując je w społeczność i czyniąc je bardziej dostępnymi dla swojego audytorium.

Jednak aby te działania zakończyły się powodzeniem, marki powinny określić w swojej strategii marketingowej na TikToku kluczowe czynniki:

  • Content jakiej kategorii marka chce komentować i czy powinien on bezpośrednio dotyczyć branży, w której marka funkcjonuje, czy może być z pokrewnej dziedziny.
  • Którzy twórcy pasują do marki (czy jest to twórca z zabawną, brutalną, spokojną lub być może odważną osobowością).
  • Jaki ton of voice marka chce prezentować w swoich komentarzach. Czy ma na celu inspirować, rozśmieszać, zachęcać do działania czy wzbudzać zaufanie widzów? Warto pamiętać, że komunikacja na TikToku powinna być spójna z pozostałymi środkami komunikacji marki.
  • Gdy już poprzednie trzy punkty są ustalone, marki powinny zacząć monitorować treści, które do nich pasują. Najlepszym sposobem jest komentowanie filmów, które są w fazie wzrostu. W ten sposób jest najwięcej szans na to, że widzowie zobaczą komentarz marki.

7. Twórcy jako ambasadorzy marki

W ciągu jednego roku rozpoznawalność koreańskiej marki kosmetyków Anua ogromnie wzrosła dzięki inwestycjom w treści generowane przez użytkowników (UGC) na TikToku. Dzięki programowi ambasadorskiemu widoczność marki wzrosła do 380 mln wyświetleń (źródło: 2024 Anua Ambassador Program). W rezultacie produkty Anua znalazły się m.in. w rankingu bestsellerów Olive Young, największego sklepu kosmetycznego w Korei, w TOP3 w sekcji Skincare.

Przykład tej marki pokazuje, że warto zastanowić się, w jaki sposób można zaangażować klientów lub twórców do tworzenia treści o marce, np. poprzez oferowanie zniżek za opublikowanie recenzji, programy lojalnościowe lub darmowe produkty.

Około jedna na dziesięć osób z generacji Z polega na TikToku bardziej niż na Google’u. Dodatkowo TikTok zajmuje czwarte miejsce wśród platform, które konsumenci uważają za najbardziej pomocne podczas szukania informacji.

trendy na tiktoku

8. Szczerość w komunikacji marek

Jeśli marka ma jakieś słabe strony, nie warto ich na siłę ukrywać. Zamiast tego lepiej przedstawić je w humorystyczny lub sarkastyczny sposób. Dzięki temu firma pokaże, że jest świadoma niedociągnięć, nad którymi powinna pracować, zamiast je ukrywać.

Przykładem jest konto FlixBus, które często w zabawny sposób nawiązuje do tego, że długie przejazdy w ich autobusach są nieprzyjemne i niekomfortowe dla klientów. Te filmy spotykają się z bardzo pozytywną reakcją i zaangażowaniem widzów, którzy odbierają to jako przejaw wiarygodności marki.

trendy tiktok 2024

Ponadto profile firmowe powinny szybko reagować na uzasadnione negatywne komentarze oraz wzmianki o produkcie wśród twórców. Marka zyskuje pełne zaufanie klientów tylko wtedy, gdy jest szczera i gotowa do otwartej dyskusji na temat swoich produktów.

PORADA

Monitorować wzmianki można na dwa sposoby: sprawdzając powiadomienia, które przesyła platforma w momencie oznaczenia profilu, lub poprzez wyszukiwanie nazw i słów kluczowych związanych z marką w polu wyszukiwania w aplikacji.

Jeśli opinia jest negatywna i prawdziwa, najgorsze, co można zrobić, to stanąć w pozycji obronnej. Zdecydowanie lepiej napisać komentarz z konkretną propozycją naprawienia sytuacji (przyjęcie reklamacji i zwrotu kosztów, przeprosiny, zaproponowanie innego produktu gratis).

Za przykład może tutaj posłużyć marka Flying Tiger Copenhagen Polska, którą odznaczyła w swoim filmie @e_piatkowska, obrazując, że otrzymała opakowanie potłuczonych talerzy. Firma zareagowała tego samego dnia, a autorka nagrała dodatkowy film z informacją, że marka zwróciła koszty oraz wysłała dodatkową paczkę naczyń.

autentyczność w komunikacji marek

Jeśli chodzi o treści, którym TikTok będzie ograniczać liczbę wyświetleń, należą do nich:

  • Duplikowane treści.
  • Treści oznaczone przez algorytm jako spam, w tym filmy mające na celu sztuczne zwiększenie ruchu.
  • Potencjalnie nieprzyjemne/niepokojące dla widza treści, takie jak procedury medyczne.

Trendy na TikToku: podsumowanie

TikTok to świetna platforma, która w odróżnieniu od innych mediów społecznościowych daje równe szanse na wybicie się wszystkim twórcom. Aby osiągnąć sukces, ważne jest śledzenie komunikatów platformy i trendów na TikToku, co umożliwi tworzenie kreatywnego, odważnego contentu. Niezależnie od tego, czy profil jest firmowy, czy prywatny, kluczowe jest dostosowanie się do aktualnych trendów oraz zachowanie autentyczności, aby zbudować długotrwałą relację ze swoją publicznością.

A jeszcze więcej na temat tego, jak prowadzić skuteczne działania na TikToku, dowiesz się podczas szkolenia z TikToka, które poprowadzi Wojciech Przybylski! ❤️

czytaj także

Jak kategoryzować klientów na podstawie modelu Insights Discovery?

Diana Fandul

O autorze

Diana Fandul

Twórca podróżniczego profilu na TikToku: @dianafandul. Prowadzi konsultacje oraz szkolenia na temat TikToka dla początkujących twórców.

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

     

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz