Zasady gry na rynku marketingu diametralnie zmieniły się wraz z rozwojem Internetu, a po sukcesie pierwszych mediów społecznościowych w Polsce stało się jasne, że efektywny marketing wymaga zmian. Dziś nie można już powiedzieć: „Nam nie jest potrzebny Facebook” czy „My nie inwestujemy w kampanie Google Ads”… Jeśli nie prowadzisz działań w Internecie, najpewniej już zostałeś wyparty przez konkurencję, albo do tego zmierzasz.
Zmiany związane z koniecznością prowadzenia marketingu również w internecie narodziły potrzebę studiów z marketingu i szkoleń z tego zakresu, bo o ile podstawowych informacji można dowiedzieć się z webinarów, blogów czy case’ów znanych marek, to bardziej zaawansowane zagadnienia potrzebują specjalisty, który w prosty sposób wyłoży wiedzę.
Studia licencjackie/magisterskie, podyplomowe czy szkolenia marketingowe?
Osoby, które stają obecnie przed wyborem studiów, mają ułatwione zadanie, bo choć kierunków związanych stricte z marketingiem internetowym wciąż jest w Polsce mało (częściej są to po prostu specjalizacje na kierunkach związanych z zarządzaniem czy marketingiem), to mogą od początku kształcić się w zawodzie, który jest na rynku pożądany. W ciągu ostatnich lat wzrosło zapotrzebowanie na nowe stanowiska, jak chociażby social media manager, którego aktywnie potrzebuje wiele dobrych agencji wizerunkowych. Kolejnym argumentem są też zarobki na takim stanowisku. Według portalu Pracuj.pl dobry specjalista na stanowisku social media manager zarabia ok. 7200 zł brutto miesięcznie, natomiast marketing manager średnio 12000 zł brutto.
To skłania młode osoby do podjęcia decyzji o studiach marketingowych. Co jednak, kiedy osoby mające już doświadczenie w branży myślą o rozwoju? Czy wówczas też są zadowolone ze swojego wyboru?
Cezary Lech, jeden z założycieli sprawny.marketing, studiował mediaworking na jednej z poznańskich uczelni. Zapytaliśmy go, czy w jego opinii warto wybrać taki kierunek.
Cezary Lech
W mojej opinii program studiów CDV stworzony jest z myślą o osobach przede wszystkim początkujących lub zaczynających od zera swoją przygodę z marketingiem. Siłą rzeczy porównuję program studiów i wiedzę tam przekazywaną ze szkoleniami, które prowadzę, organizuję lub na które często sam uczęszczam. W mojej ocenie dla osób młodych, które jeszcze nie wiedzą, co chcą robić w życiu, takie studia są dobrym wyborem, jeśli jednak nie masz 5 lat na powolny proces nauki i chciałbyś mocno przyśpieszyć to… Po pierwsze od razu idź do pracy w agencji, a jeśli będziesz potrzebował wyspecjalizowanej wiedzy w konkretnych tematach, to lepiej szukać jej na dedykowanych szkoleniach.
Sama świetnie pamiętam, jak po jednym ze szkoleń z Google Ads rozmawiałam z laureatką naszego programu stypendialnego, która zapytana o opinię o szkoleniu powiedziała, że w ciągu kilku dni nabyła bardziej konkretną i sprecyzowaną wiedzę niż w czasie pięcioletnich studiów z marketingu.
Osoby, które do tej pory zajmowały się wyłącznie marketingiem, a nie mają zbyt dużego pojęcia o działaniach w internecie, muszą tę wiedzę nabyć. Tu z pomocą przychodzą dwa rozwiązania – szkolenia, które są stosunkowo szybsze i jednostkowo tańsze, bo docelowo szkolą z zagadnienia, które jest w danym momencie potrzebne, lub studia podyplomowe. Warto jednak pamiętać, że e-marketing nie należy do tanich kierunków. Rok studiów podyplomowych z marketingu internetowego to koszt od 4800 zł – a to już równowartość kilku dobrych szkoleń z praktykami, którzy często pokazują gotowe rozwiązania, które można wprowadzić „od zaraz”.
Co więc zrobić, by wybrać dobrze? Zapytaliśmy ekspertów z branży.
Anna Miotk – jest dyrektorem ds. komunikacji w firmie Polskie Badania Internetu. Równocześnie pracuje jako nauczyciel akademicki w Instytucie Dziennikarstwa i Edukacji Medialnej UKSW)
Wybierając studia, warto zwrócić uwagę na uczelnię, która je organizuje, a przede wszystkim na kadrę nauczycieli – to najwięcej powie nam o tym, czego możemy się spodziewać. Studia podyplomowe to oferta dla osób już pracujących – poznały już trochę realiów pracy w danym zawodzie i chciałyby lepiej zrozumieć to, co robią. Może być to też pomysł dla tych, którzy dopiero chcą się przebranżowić i zastanawiają się, czy dany obszar specjalizacji zawodowej jest dla nich. Zaletą marketingowych studiów podyplomowych jest na pewno to, że uczą na nich praktycy, którzy w swojej pracy wykonują te zadania, o których opowiadają. Jest to również szansa na nawiązanie ciekawych kontaktów zawodowych. Poziom samych studiów jest różny – znajdziemy oferty i dla specjalistów z dwuletnim stażem, i bardziej zaawansowane programy dla osób o specjalistycznych umiejętnościach. Warto zatem uważnie przejrzeć programy.
Bartosz Berliński – specjalizuje się w SEM (marketing w wyszukiwarkach), z naciskiem na SEO (pozycjonowanie stron i optymalizacja). Odpowiadał za planowanie i realizację kampanii reklamowych, analizę efektywności i optymalizację działań marketingowych oraz pozycjonowanie serwisów techniką long tail, m.in. Grupy Allegro.pl. Współautor badań i publikacji z zakresu SEM/Web Analytics. Współwłaściciel firmy doradczej MaxROY.com sp. z o.o.
Sam jak dziś pamiętam problemy z wyborem odpowiedniej uczelni. Wyszedłem z oczywistego założenia, że studia mają mi pomóc zdobyć wiedzę, dzięki której moja wartość na rynku pracy wzrośnie. Istotnym założeniem była chęć zdobycia praktycznej wiedzy od osób działających od lat w branży. Nie interesowała mnie sucha teoria, która dostępna jest w książkach. Zdobywanie wiedzy od praktyków/specjalistów ma jeszcze jedną przewagę – otrzymujemy najświeższą wiedzę! Jak dobrze wiemy, dynamika zmian w marketingu internetowym jest ogromna i nie chcemy słuchać o rzeczach, które już nie działają! Wybór uczelni warunkowałbym kadrą, wykładowcami, którzy na danym kierunku prezentują określony zakres tematyczny. Wybrałbym kierunek, w którym wśród tych osób znalazłbym znanych specjalistów branży internetowej, praktyków, właścicieli agencji marketingowych. Nie zapominajmy też o opiniach uczestników/absolwentów danego kierunku. W końcu mówimy o kierunku marketing internetowy, zatem kontakt z tymi osobami poprzez media społecznościowe nie powinno być dla nas czymś trudnym. O wartości takiej opinii nie muszę chyba nikogo przekonywać.
Paweł Tkaczyk
Szkolenia marketingowe są dobre, jeśli chcesz się nauczyć konkretnej umiejętności. Są szybkie i bardzo precyzyjne, ale z jednej strony oferują tylko mały wycinek wiedzy, z drugiej strony bardzo często nie ma czasu na praktyczne jej przećwiczenie.
Studia trwają dłużej i bardzo często uczą szeroko – także wiedzy, której nie potrzebujesz. Plus jest jeszcze jedno niebezpieczeństwo: trafisz na niezweryfikowanych wykładowców i po prostu będziesz marnować czas na wykładach. To frustrujące.
Zarówno studia jak i kursy marketingowe powinniśmy weryfikować w taki sam sposób: nazwiskami wykładowców-praktyków. Jeśli e-mail marketingu uczy Paweł Sala (który na co dzień się tym zajmuje) a Google Analytics uczy Maciek Lewiński – to będzie dobra wiedza. A o wyborze: szkolenie czy studia marketingowe decyduje ilość czasu, jaki masz do dyspozycji i szerokość wiedzy, jaką chcesz nabyć. Nie da się nauczyć marketingu internetowego w osiem godzin.
Dagmara Pakulska natomiast o kierunkach studiów podyplomowych na AGH i WSE, pisze tak:
Social Media & Content Marketing na AGH
Miałam niewątpliwą przyjemność należeć do pierwszego rocznika studiów podyplomowych Social Media & Content Marketing na AGH wraz z takimi osobistościami jak Magdalena Daniłoś czy Paweł Strykowski. Już od pierwszych zajęć było oczywiste, że dokonaliśmy dobrego wyboru. Te studia to mieszanka praktycznej wiedzy i świetnej zabawy. Każdy zjazd wiąże się z poznaniem nowych specjalistów ze swojej dziedziny i zdobyciem potężnej dawki inspiracji do działań z własnymi markami. W dodatku studia podyplomowe na AGH są mocno wyspecjalizowane. Dlatego też słuchacze nie przyswajają podstaw ze zbyt wielu dziedzin, ale uczą się wykorzystania konkretnych technik i narzędzi oraz budowania strategii obecności marki w mediach społecznościowych.
Rok później sama objęłam stanowisko wykładowcy na tym kierunku. Dzięki temu widzę, jak ich organizacja i przebieg wygląda z dwóch stron i nasuwa mi się tylko jedno słowo – profesjonalizm. Pomysłodawcy kierunku starannie dobierają kadrę, biorąc pod uwagę własne doświadczenie, jak również opinie studentów poprzednich roczników. Dlatego też studia stale się rozwijają i udoskonalają. Studia Social Media & Content Marketing to prawdziwa kopalnia wiedzy i szansa na poznanie naprawdę wartościowych ludzi, którzy z czasem nierzadko stają się również partnerami biznesowymi.
E-marketing na WSE
Studia podyplomowe E-marketing na WSE prezentują holistyczne podejście do marketingu w świecie internetu. Słuchacze dowiadują się z nich nie tylko tego w jaki sposób z sukcesem działać w mediach społecznościowych, ale również jak ustawić kampanie AdWords czy dbać o konwersje do witryny internetowej. Ten kierunek mocno stawia na umiejętności analityczne i zapoznanie swoich studentów z praktycznymi możliwościami zastosowania współczesnych narzędzi marketingu internetowego.
Katarzyna Granops-Szkoda – CEO sprawny.marketing
Gdy szłam na studia podyplomowe, kilka lat pracowałam już w marketingu, więc myślałam, że moim głównym celem jest zdobycie dokumentu poświadczającego umiejętności. Częściowo tak było, gdyż znaczna część zagadnień była mi już znana, jednak na pewno studia pomogły mi poukładać wiedzę, na zajęciach mogłam też zetknąć się z nowymi trendami czy działami e-marketingu, z którymi na co dzień nie miałam jeszcze wtedy do czynienia. Ale co najważniejsze – dzięki tym studiom poznałam Tomka Frontczaka (prowadził zajęcia z Google Ads) i usłyszałam o MaxROY.com, a gdy aplikowałam do tej firmy, ukończona podyplomówka na pewno pomogła mi w rekrutacji – dziś jestem już CEO. Ponadto poznałam na studiach wielu ciekawych praktyków z branży, z częścią z nich mam kontakt do dzisiaj. Według mnie warto rozważyć studia podyplomowe z marketingu, gdyż nie tylko pomagają w znalezieniu lepszej pracy, lecz również przynoszą wiele ciekawych kontaktów, a także pomagają usystematyzować swoją wiedzę. Jeśli już pracujesz w branży, to studia nie pomogą Ci zdobyć bardzo dużo nowych informacji (dla zaawansowanych osób lepsze są szkolenia marketingowe), ale znajomości zdobyte na uczelni mogą okazać się ciekawymi kontaktami. Jeśli natomiast chcesz dopiero zacząć przygodę z e-marketingiem – studia pomogą Ci uzyskać niezbędną, podstawową wiedzę.
Remigiusz Jagusiak – dyrektor w agencji MaxROY.agency, zajmuje się audytami SEO dla dużych marek
Na studiach podyplomowych z e-marketingu zostało poruszanych wiele tematów związanych z branżą. Zajęcia były prowadzone przez praktyków i przekazywane tam informacje można było od razu wdrażać w życie. Jednak nie każdy z prowadzących był sobie równy, niektóre osoby poruszały tematykę w stopniu zaawansowanym, inne niestety przekazywały jedynie podstawową wiedzę. Na większości zajęć otrzymaliśmy podstawowe informacje, który pomagały zacząć, spora część grupy nie była też zaawansowana. Na moją karierę zawodową nie wpłynęła w zasadzie wcale, bo spora część rzeczy była już mi znana, a planowanie kampanii to coś, co robię na co dzień. Studia podyplomowe to dobre rozwiązanie dla osób, które chcą wiedzieć, jak zacząć działać w marketingu internetowym. Jeśli jednak chcesz zgłębiać wiedzę w danym sektorze, zdecydowanie polecam wybrać się na szkolenie marketingowe z danej tematyki.
Z własnej perspektywy mogę dodać, że studia podyplomowe to dobre rozwiązanie, ale tylko w przypadku, kiedy najpierw zweryfikujesz, czy ich program rzeczywiście pomoże w rozwoju kariery zawodowej. Sama skończyłam rok temu kierunek związany z marką na jednej z poznańskich uczelni. Zdobyta wiedza była cenna, ale z mojej perspektywy dużo więcej dały mi szkolenia, które dzięki pracy w sprawny.marketing mogłam odbyć. Ja lubię wiedzę szybko podaną, skondensowaną, dodatkowo ważne jest dla mnie, żeby osoby, które ją przekazują, były w miejscu, którym docelowo za jakiś czas mogę się znaleźć. I chociaż sama rozważam kolejne studia podyplomowe, wiedza, którą zdobyłam na szkoleniach, pozwoli mi na pewno wybrać kierunek, z którego będę w stu procentach zadowolony.
Studia marketingowe czy szkolenia – co wybrać?
Jeżeli nadal się wahasz i nie wiesz, czy dla Ciebie odpowiednim rozwiązaniem są studia marketingowe czy szkolenia, na pewno w pierwszej kolejności warto pomyśleć nad celem, jaki chcesz osiągnąć dokształcając się. Decydując się zarówno na szkolenie, jak i studia, warto w pierwszej kolejności sprawdzić kadrę i jej doświadczenie. Kolejnym ważnym elementem jest porównanie różnych ofert – pod względem nie tylko ceny, ale też programu. Koniecznie zwróć uwagę, czy studia/szkolenia marketingowe pozwalają Ci zdobyć dokument, który pomoże na rynku pracy – dyplom czy certyfikaty ze szkolenia na pewno pomogą osobom, które myślą o zmianie pracy lub aktualnie jej poszukują. Ostatnim czynnikiem, na który sama zwróciłam uwagę przygotowując ten materiał, to narzędzia i współpraca z firmami, które proponują różne marketingowe rozwiązania, które można później wprowadzić do swojej pracy po zakończeniu studiów czy szkolenia. Poniżej znajdziesz przegląd kierunków związanych z marketingiem w internecie, na które warto, w mojej opinii, zwrócić uwagę. Jestem również bardzo ciekawa Twoich doświadczeń w obszarze szkoleń czy studiów podyplomowych – zostaw swój komentarz. 🙂
Studia z marketingu internetowego – przegląd ofert
Zobacz, jak szkolenia z marketingu internetowego prezentują się na tle kierunków studiów!
Uczelnia: Wyższa Szkoła Menedżerska w Warszawie
Kierunek: Zarządzanie
Specjalności:
- eMarketing & Social Media
- marketing
Cena: od 2400 zł /semestr
Uczelnia: Politechnika Białostocka
Kierunek: Zarządzanie, spec. Marketing Internetowy w Biznesie
Cena: Studia w trybie stacjonarnym bezpłatne
Uczelnia: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Kierunek: Digital marketing (studia podyplomowe)
Cena: 3250 zł / semestr
Kierunek: Reklama i promocja (studia podyplomowe)
Cena: 1800 zł / semestr
Uczelnia: Collegium Da Vinci w Poznaniu
Kierunek: Mediaworking (studia I stopnia)
Cena: od 4620 zł /semestr
Kierunek: Marketing internetowy (studia II stopnia)
Cena: od 4500 zł /semestr
Kierunek: Happiness & Employer Branding (studia podyplomowe)
Cena: 3820 zł / semestr
Kierunek: Nowy marketing (studia podyplomowe)
Cena: 3225 zł / semestr
Kierunek: Product & Brand Management (studia podyplomowe)
Cena: 2825 zł / semestr
Uczelnia: Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu
Kierunek: Marketing i sprzedaż
Specjalności:
- E-marketing
- Innowacje w sprzedaży
- Komunikacja marketingowa i nowe media
Cena: od 2725 zł /semestr
Kierunek: Psychologia w biznesie
Specjalność: Psychologia marketingu i nowych mediów
Cena: od 3050 zł /semestr
Kierunek: Zarządzanie
Specjalności:
- Menedżer sprzedaży
- Współczesne media w marketingu
Cena: od 2925 zł /semestr
Uczelnia: Centrum Studiów Podyplomowych Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie
Kierunek: Employer branding i PR
Cena: od 2000 zł /semestr
Kierunek: Marketing internetowy
Cena: od 2100 zł /semestr
Kierunek: Zarządzanie sprzedażą i marketingiem
Cena: od 2000 zł /semestr
Uczelnia: SWPS Uniwersytet we Wrocławiu
Kierunek: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna (studia I stopnia)
Specjalności:
Cena: 4785 zł /semestr
Kierunek: Komunikacja i media (studia II stopnia)
Specjalność: Kreowanie mediów
Cena: 4785 zł /semestr
Kierunek: Content marketing, czyli jak budować markę w internecie (studia podyplomowe)
Cena: od 3200 zł /semestr
Uczelnia: SWPS Uniwersytet w Katowicach lub Warszawie
Kierunek: Digital media (studia podyplomowe)
Cena: od 3800 zł /semestr
Uczelnia: SWPS Uniwersytet w Poznaniu
Kierunek: User Experience Design – doświadczenie użytkownika usług cyfrowych (studia podyplomowe)
Cena: od 4950 zł /semestr
Uczelnia: SWPS Uniwersytet w Warszawie
Kierunek: Kreowanie i zarządzanie markami luksusowymi (studia podyplomowe)
Cena: od 6450 zł /semestr
Kierunek: Psychologia sprzedaży i marketingu (studia podyplomowe)
Cena: od 3700 zł /semestr
Uczelnia: SWPS Uniwersytet w Warszawie i we Wrocławiu
Kierunek: Nowoczesna komunikacja marketingowa (studia podyplomowe)
Cena: od 4050 zł /semestr
Uczelnia: WSE w Krakowie
Kierunek: E-marketing (studia podyplomowe)
Cena: 5600zł
Kierunek: Grafika reklamowa (studia podyplomowe)
Cena: 5800 zł
Kierunek: Grafika reklamowa i multimedia (studia I stopnia)
Cena: 3850 zł / semestr
Uczelnia: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Kierunek: Komunikacja marketingowa w internecie (studia podyplomowe)
Cena: 7800 zł
Kierunek: Podyplomowe studia marketingu i strategii marketingowych
Cena: 6900 zł
Kierunek: Marketing sportu (studia podyplomowe)
Cena: 6500 zł
Kierunek: Menedżer marketingu (studia podyplomowe)
Cena: 7000 zł
Kierunek: Reklama (studia podyplomowe)
Cena: 6500 zł
Kierunek: Zarządzanie i marketing (studia podyplomowe)
Cena: 7100 zł
Kierunek: Zarządzanie marką (studia podyplomowe)
Cena: 7000 zł
Kierunek: Marketing internetowy (studia podyplomowe)
Cena: 7800 zł
Uczelnia: Uczelnia Łazarskiego Warszawa
Kierunek: Zarządzanie (studia I stopnia)
Specjalności:
- Marketing interaktywny
- E-commerce
Cena: od 7200 zł
Kierunek: E-marketing w praktyce (studia podyplomowe)
Cena: od 4320 zł / semestr
Uczelnia: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Kierunek: E-commerce (studia podyplomowe)
Cena: 5800 zł
Kierunek: E-marketing (studia podyplomowe)
Cena: 8900 zł
Kierunek: Marketing w praktyce (studia podyplomowe)
Cena: 4400 zł
Kierunek: Public relations i komunikowanie strategiczne w biznesie (studia podyplomowe)
Cena: 5500 zł
Kierunek: Zarządzanie marketingowe na rynku B2B (studia podyplomowe)
Cena: od 4400 zł
Uczelnia: Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie
Kierunek: Zarządzanie marketingowe (studia podyplomowe)
Cena: od 3060 zł / semestr
Kierunek: Marketing internetowy (studia podyplomowe)
Cena: od 4050 zł / semestr
Kierunek: Marketing. Biznes. Innowacje (studia podyplomowe)
Cena: od 4500 zł / semestr
Kierunek: Salesforce CRM i Marketing Automation (studia podyplomowe)
Cena: od 3195 zł / semestr
Kierunek: Performance marketing w internecie (studia podyplomowe)
Cena: od 4050 zł / semestr
Kierunek: Skuteczny employer branding (studia podyplomowe)
Cena: od 3105 zł / semestr
Kierunek: Zarządzanie zakres marketing (studia I stopnia)
Cena: 6900 zł / semestr
Kierunek: Zarządzanie zakres zarządzanie marką i strategie marketingowe (studia II stopnia)
Cena: 6900 zł / semestr
Kierunek: Zarządzanie w wirtualnym środowisku (studia II stopnia)
Cena: 7200 zł / semestr
Uczelnia: Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
Kierunek: Budowanie marki w praktyce (studia podyplomowe)
Cena: 2375 zł / semestr
Kierunek: Marketing 4.0. Narzędzia. Projekty. Skuteczność (studia podyplomowe)
Cena: 2685 zł / semestr
Kierunek: Employer branding (studia podyplomowe)
Cena: 2 300 zł / semestr
Kierunek: Marketing internetowy (studia podyplomowe)
Cena: 4300 zł
Kierunek: Social Media & Content Marketing
Cena: 2250 zł / semestr
Uczelnia: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Kierunek: Marketing Internetowy i E-biznes (studia podyplomowe)
Cena: 2250 zł / semestr
Szkolenia z marketingu – czy warto?
Szacując średni koszt II semestrów studiów na kierunku marketingu internetowego to ok. 70000 zł W tej samej cenie, korzystając na przykład z oferty szkoleniowej, możesz zdobyć praktyczną wiedzę z różnych obszarów marketingu internetowego. Jedno szkolenie marketingowe kosztuje ok. 925 zł netto, tak więc w cenie rocznych studiów możesz odbyć aż 7-8 szkoleń, w których udział jest poświadczony imiennym certyfikatem. Jaka jest największa przewaga szkoleń nad studiami marketingowymi? Wybierasz tylko te obszary, które naprawdę Cię interesują, zaś same szkolenia marketingowe są prowadzone przez praktyków i najlepszych ekspertów z branży. Dzięki temu znacznie poprawisz swoją wartość na rynku pracy.
Z jakich obszarów marketingu możesz odbyć szkolenia?
- Social Media Manager
- Storytelling
- Jak zbudować silną markę?
- Copywriting sprzedażowy
- Marketing internetowy dla małych i rosnących firm
- Google Ads / Google Ads PRO
- Google Zakupy
- Optimized Content Marketing
- SEO: Pozycjonowanie i Link Building
- Google Analytics / Google Analytics PRO
- Google Tag Manager dla marketerów
- Marketing Automation
- Optymalizacja konwersji
- Facebook Marketing+Ads / Facebook Marketing PRO
- Instagram Marketing
- LinkedIn Marketing
- Twitter Marketing
- Sprzedaż na Allegro
- Sprzedaż na eBay i Amazon
- Jak prowadzić skuteczny e-commerce?
- E-commerce manager
- Strategia cenowa
- Strategia marketingowa
- Service design – jak tworzyć wspaniałe usługi?
- Video Marketing
- YouTube PRO
- Jak pisać dobre mailingi?
- Prawo w marketingu
- Efektywne procesy HR
- Zwinne zarządzanie projektami
Dobierając szkolenia, które Cię interesują w różnych konfiguracjach, możesz przejść drogę od nauki podstaw do poziomu PRO, nie przekraczając przy tym kosztów roku studiowania. Dobrym sposobem na podniesienie swoich kompetencji bez konieczności podejmowania kosztownych i czasochłonnych studiów jest też udział w kursach online, takich jak np. Twoja firma w internecie, czy konferencjach marketingowych.
Przykładowo, biorąc udział w konferencji I ❤️ Marketing, możesz wykupić wejściówkę na wszystkie dni lub zapisać się tylko na wybrane dni tematyczne, które naprawdę Cię interesują, takie jak I love ads & analytics, I love social media, I love marketing czy I love seo & content. Dzięki temu nie zmarnujesz czasu i pieniędzy na coś, co nie przyda Ci się w Twojej codziennej pracy, przerabiając zagadnienia, które nie dotyczą Twojego stanowiska, obszaru zainteresowań czy kierunku, w którym chcesz się dokształcić.
Mam nadzieję, że ten wpis pomoże Ci podjąć ważną decyzję, jaką jest wybór, w jaki sposób zdobywać i doskonalić swoje kompetencje zawodowe. Jak widzisz, nie ma jednej drogi – dla jednych sprawdzą się studia marketingowe, dla innych lepszym rozwiązaniem będzie udział w kursach i szkoleniach z marketingu czy też konferencje marketingowe. Na pewno dobrym pomysłem jest również czytanie prasy branżowej, dzięki której będziesz zawsze na bieżąco, a także książek marketingowych.
A jeśli zastanawiasz się, od jakich książek zacząć, koniecznie sprawdź ranking 110 najlepszych książek marketingowych wg ekspertów z branży oraz 23 książki polecane w trakcie konferencji I Love Marketing TOP20 #ilovemkt! 🙂
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!
Ja bym jeszcze nie zapominał u uniwersytecie ekonomicznym w Krakowie – Marketing i komunikacja rynkowa – licencjat i magisterskie, biorąc pod uwagę inne krakowskie propozycje (których, poza podyplomówkami – naprawdę nie ma wiele) naprawdę warto je rozważyć ;)
Niestety, przy Social Media Specialist, oferty sięgają ok 2tyś/mc a pracodawcy chcą min. 3 letniego doświadczenia (mimo wyższego wykształcenia). Ciekawi mnie skąd dane dotyczące zarobków w trzecim akapicie do tego artykułu :)
Ojej, ta opinia o CDV już niewiele ma wspólnego z rzeczywistością. Pieniądze przyćmiły poziom nauki i obecnie ta uczelnia polega na nic nierobieniu i śmianiu się jeszcze ze studentów że za to płacą.
Pracuje w dziale marketingu już ponad dwa lata i zdecydowanie jestem na tak ;) W pracy rozwijam swoje umiejętności każdego dnia, a o nudzie można zapomnieć ;) Zrobiłam podyplomówkę na kierunku social media manager na WSKZ-cie. Studia były online, naukę można dostosować do swoich potrzeb ;) Pamiętam jak latem siadałem na balkonie i oglądałem wykłady ;)