Paulina Czarnota

Jak wypromować nowy produkt na Facebooku? 3 przykłady skutecznych kampanii

Niniejszy tekst zdobył I nagrodę w VI edycji Programu Stypendialnego Sprawnego Marketingu dla studentów. Autorce serdecznie gratulujemy, a wszystkich studentów serdecznie zachęcamy do wzięcia udziału w siódmej edycji programu.

 

Kluczem do rozwoju każdego przedsiębiorstwa na rynku są innowacyjne produkty lub usługi. To właśnie dzięki nim firma może osiągnąć wymarzoną pozycję lidera w branży lub w danej kategorii. Jednak współcześnie bardzo ciężko jest znaleźć rozwiązania, których nie ma jeszcze konkurencja i tym samym stworzyć Unique Selling Proposition dla danego konsumenta.

W obliczu tych wyzwań z pomocą przychodzą Social Media, a reklama w nich usprawnia cały proces wprowadzania produktu na rynek. W tym artykule postaram się przedstawić inspiracje dotyczące wprowadzania towarów w oparciu o fanpage znanych marek z branży FMCG.

Nowe produkty to współcześnie nie lada wyzwanie. Aby wprowadzenie towaru zakończyło się sukcesem, musi stać się on rozpoznawany przez konsumentów. I właśnie tutaj z pomocą przychodzą Social Media. Oto kilka inspiracji, które ułatwią ten proces:

Ustal konkretną strategię!

Nie ma nic gorszego niż działanie na oślep bez konkretnej strategii, a tym samym bez celów.

Skąd masz wiedzieć, czy to, co robisz ma sens, i czy jest efektywne, skoro nie posiadasz odpowiednich mierników, informujących Cię o sukcesie lub porażce?

Zbuduj na początku całą strategię wprowadzenia nowego produktu na rynek. Najpierw zastanów się, do kogo chcesz tak naprawdę trafić z Twoim towarem. Kto jest Twoim odbiorcą, jakie są jego zainteresowania, co lubi, czy spędza czas na Facebooku – te kroki ułatwią Ci wybór kluczowych elementów związanych z wprowadzeniem produktu. Dzięki wydzieleniu konkretnych segmentów będziesz miał pewność, że Twój towar jest dla nich atrakcyjny, a także w interesujący sposób zostanie im zaprezentowany.

Wzbudź zainteresowanie z nutką tajemniczości!

Przed całą kampanią promującą nowe produkty na rynku warto wzbudzić wśród potencjalnych klientów element tajemniczości. Post przedstawiający fragment opakowania na pewno się sprawdzi. Jeśli jeszcze do tego dołożymy konsumencki konkurs, podkręcimy zdecydowanie zainteresowanie tajemniczym produktem. Dobrym przykładem może być post wafelków Góralków na Facebooku.

Inspiracja 1: Wafelki góralki – zmiana szaty graficznej poprzez wprowadzenie elementu tajemniczości

goralki-2

goralki-1

goralki-3

Źródło: www.facebook.com/WafelkiGoralki

Ta kampania to emisja 5 postów umieszczanych w kolejnych dniach. Użytkownicy obserwujący fanpage zgadywali, co może on przedstawiać. Zebrane wyniki mówią same za siebie. Finalny post zdobył 752 reakcje, 17 udostępnień i 72 komentarze i prezentował Góralki po redesignie opakowań. Można ciekawie poinformować o tym konsumentów? No pewnie, że tak!;) Taki pomysł można odnieść też do nowych produktów – na 3-4 tygodnie przed wprowadzeniem produktu do Social Mediów, przeprowadź podobne kampanie i wzbudź tym samym większe zainteresowanie Twoją nowością.

Pokaż element zabawy!

Konkursów nigdy za wiele, ważne by były one przemyślane. Jest to zastrzyk pozytywnej energii dla użytkowników. Wywołuje on także sporo dobrych emocji, co dodatkowo wpływa na odbiór nowego produktu przez konsumentów. Dedykowana aplikacja, czy po prostu gra także optymistycznie wpłyną na postrzeganie nie tylko samego produktu, ale i całej marki przez odbiorców.

Najczęściej konkursy są organizowane tak, aby nie były one loterią (nagrody przyznawane są przez wewnętrzne jury) lub też – coraz częściej spotkać można – konkursy związane z szybkością udzielonej odpowiedzi. Przykładem może być tu konkurs zorganizowany przez Pizza Dominium, która zorganizowała konkurs polegający na tym, że należało w komentarzu wpisać DOMINIUM – każdą literę osobno. Nazwa nie mogła zostać przerwana przez żadną inną wypowiedź innego użytkownika. Do weryfikacji komentarzy użyto specjalnej aplikacji. Konkursowy post tym samym otrzymał ponad 9,8 tysiąca komentarzy.  

pizza-dominium

Klucz to odpowiedni Content!

Nie zapomnij o wartościowym contencie, który przedstawi nie tylko zalety produktu, ale także wzbudzi zainteresowanie potencjalnych odbiorców. Raczej unikajmy tu stwierdzeń typu „najlepszy na rynku”, czy „jedyny w swoim rodzaju”.

Zamiast tego skupmy się na Unique Selling Proposition i to właśnie ją wyeksponujmy. Warto, aby były to cechy podkreślające naszą wyjątkowość na tle konkurencji. W branży FMCG bardzo popularne są teraz produkty zdrowe i naturalne – dlatego właśnie w tym kontekście większość marek je prezentuje. Przykładem może być tu nowość od Melvitu – Crisper. W poście podkreślają zalety produktu, takie jak: brak konserwantów, wysoką zawartość białka i błonnika oraz naturalne składniki – tymi informacjami doskonale trafiają we własny target, którym są młode osoby będące ,,fit”.

crisper-1

Target Twoim celem!

Przemyśl każdą wydaną złotówkę. Kim jest Twój target i jak do niego trafić z produktem? Bardzo dobrze sprawdzą się w tej kwestii działania związane z remarketingiem, geotargetowaniem, custom audience, czy różnego rodzaju narzędzia zewnętrzne pozwalające nam istotnie zawęzić nasz target. To właśnie dzięki nim możemy kontrolować każdą wydaną złotówkę i przypisać jej określone efekty w dotarciu do nich z naszym produktem. W tym przypadku warto się zastanowić, kto jest naszym odbiorcą, co go cechuje, co lubi, o czym myśli, jak wygląda jego dzień  (kiedy może mieć styczność z naszą marką: w pracy, w domu, w szkole, podczas spotkania ze znajomymi).

Przypominaj o nowości!

Wprowadzenie produktu na rynek to jedno, dobra promocja to drugie, a trzecie to przypominanie i tym samym – budowanie świadomości o tym produkcie.

Jest to niezmiernie ważne, ponieważ pozwala zapamiętać nasz produkt i korzyści wynikające z jego konsumpcji czy użytkowania. Bardzo fajnie sprawdzą się w tym przypadku posty przypominające o tej nowości, może wykorzystanie jej do nieznanych jeszcze inspiracji? Może nowe jej zastosowania? Warto także 2-3 tygodnie po premierze produktu przypomnieć o nim zmieniając Cover Photo – pamiętając jednocześnie, że jest to miejsce pierwszej informacji, jaką widzi nasz potencjalny klient.

[Tweet „Cover Photo to miejsce pierwszej informacji, jaką widzi nasz potencjalny klient.”]

Wracając do historii Crispera od Melvitu. Po premierze produktu pojawiały się kolejne posty pokazujące kiedy możemy spożywać dany produkt. W tym domyśle jest to świetna przekąska zarówno w pracy jak i w podróży. Marka zmieniła także swoje Cover Photo, a kilka dni później premierę miał kolejny smak Crispera – jaglany.

crisper-4

Źródło: www.facebook.com/Melvitpl

Przedstawione przeze mnie elementy stanowią jedynie ogólny zarys związany
z wprowadzeniem nowego towaru na rynek. Najważniejsze, to wiedzieć do kogo skierowany jest nasz produkt i wczuć się w naszego odbiorcę i jego potrzeby. Pamiętajmy, że w tych działaniach liczy się także nasza kreatywność – pozwólmy sobie zaskoczyć pozytywnie naszego odbiorcę, a na pewno przełoży się to pozytywnie na nasze osiągnięcia związane z nowym produktem.

Nowy towar na rynku to nie lada wyzwanie, więc dlatego pamiętajmy o ciągłej optymalizacji naszych działań, dzięki temu nasz produkt może okazać się najlepszą możliwą wersją na rynku trafiającą idealnie w potrzeby konsumentów.

O autorze

Paulina Czarnota

Studentka Product and Brand Management na Collegium da Vinci w Poznaniu. Interesuje się zagadnieniami marketingu internetowego, zwłaszcza w obszarz...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

     

  2. „Nazwa nie mogła zostać przerwana przez żadną inną wypowiedź innego użytkownika. Do weryfikacji komentarzy użyto specjalnej aplikacji.”

    Co to za apka?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz