Większość badań dowodzi, że ponad połowa e-biznesów wydaje nie więcej niż 5% budżetu na optymalizację e-sklepu pod kątem poprawy współczynnika konwersji. Natomiast ok. 35% sklepów internetowych ma współczynnik konwersji nie większy niż 1%. Trudno zatem nie wysnuć wniosku, że wiele sklepów nie jest świadomych istnienia jednego z najważniejszych wskaźników sukcesu dla każdego e-biznesu.
To wydaje się niesamowite, ale nawet 95% budżetu e-sklepów przeznaczana jest na generowanie ruchu. Często jednak w strategiach pomijana jest optymalizacja tego ruchu. A trudno nie zauważyć, że im większa konwersja (zamówienia ze strony), tym mniejsze koszty reklamy. To znaczy, że im większy jest współczynnik konwersji, tym więcej reklam można kupić. W ten sposób zwiększa się liczba klientów przy zachowaniu tego samego ruchu. Szkoda przeznaczać wielkie budżety tylko na generowanie ruchu. Źle zoptymalizowana strona nie tylko minimalizuje szanse na monetyzowanie ruchu, ale również źle wpłynie na obecność strony w SERP-ach (search engine results page), ponieważ boty wyszukiwarek będą ją traktowały jako mniej atrakcyjną dla użytkowników i nie będą promowały w top 10.
Warto więc analizować stronę pod kątem jej optymalizacji. Takie działania mają realny wpływ na biznes.
[Tweet „Ok. 35% sklepów internetowych ma współczynnik konwersji nie większy niż 1%”]
Czynniki, które wpływają na poprawę konwersji na stronie sklepu
1. Nie kopiuj opisów produktów
Dostawcy produktów, które oferujesz na stronie e-sklepu, często mają własne opisy. Kopiowanie ich treści jest kuszące. Tym bardziej, że dostawcy nie mają problemu z dzieleniem się nimi. Zauważ jednak, że nie jesteś jedynym na rynku e-sklepem, który oferuje produkty z tej czy innej branży. Sklepów internetowych ze zduplikowaną treścią jest dużo. Na pewno Twoja oferta utknęłaby pośród wielu sklepów, które mają tę samą treść, a to doprowadzi do tego, że Twoja strona nie będzie atrakcyjna dla robotów Google’a i nie będzie wyświetlać się wysoko w wynikach wyszukiwania. Jeśli nie czujesz się na siłach, by tworzyć opisy samodzielnie, zatrudnij dobrego copywritera. Napisze unikatowe, perswazyjne opisy, które zoptymalizują współczynnik konwersji.
2. Pomyśl o doświadczeniu konsumenta
Jedną z najważniejszych rzeczy, jaką powinien charakteryzować się porządny e-commerce, jest prostota i intuicyjność. Użytkownik po wejściu na stronę www nie powinien odczuć jakichkolwiek barier, które zniechęcają go do zakupu lub rozpraszają przy dokonywaniu wyboru. E-sklep powinien być prosty w odbiorze, przyciski call to action powinny być czytelne, niekrzykliwe, a jednocześnie dobrze wyeksponowane. Całość nieprzeładowana kolorystyką i zbyt rozbudowaną funkcjonalnością.
3. Buduj zaufanie
Znaczniki zaufania mają ogromne znaczenie przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Ich brak może oznaczać jedno – brak chęci dokonania zakupu już na samym początku zetknięcia się użytkownika ze sklepem. Gwarantuj jakość poprzez renomowane certyfikaty odwołujące się do zaufania, ochrony danych, otrzymanych nagród i wyróżnień. Tego typu odznaczenia budują zaufanie, dają pewność, że sklep jest bardziej wiarygodny oraz że przestrzegane są w nim wszystkie normy zakupowe. Nie zapominaj także o indywidualnych doświadczeniach konsumentów. Opinia otrzymana od klienta sklepu jest najlepszą formą rekomendacji. Stwórz osobną stronę z takimi opiniami, zaprojektuj samemu znacznik informujący, ile masz pozytywnych opinii, lub skorzystaj ze specjalnych systemów opiniotwórczych.
4. Nie dawaj zbyt wielu możliwości wyboru
Chcemy mieć wybór, ale zbyt duży może spowodować, że zrezygnujemy z zakupu. Amerykański psycholog Barry Schwartz w swojej książce The Paradox of Choice: Why More Is Less wskazuje na pewien paradoks wyboru: „Po milionach lat walki o przetrwanie, kiedy dostępne opcje wyboru były nieliczne, może po prostu się okazać, że jesteśmy biologicznie nieprzygotowani do liczby decyzji, w obliczu których stawia nas współczesny świat”. To wydaje się logiczne i uzasadnione. Postaraj się, aby wybór, którego może dokonać użytkownik, był kompletny. Jednocześnie nie dawaj możliwości wyboru pomiędzy trzydziestoma podobnymi do siebie dozownikami do mydła w niezróżnicowanej cenie i jakości.
5. Zoptymalizuj proces zakupu
Kiedy robimy zakupy offline, wystarczy wrzucić produkty do koszyka, przejść do kasy i zapłacić. Dlatego w sklepie internetowym trzeba dążyć do maksymalnego uproszczenia procesu zakupowego. Postaraj się o przygotowanie jasnego i nawołującego do akcji przycisku „dodaj do koszyka”, prostego przejścia do wypełniania formularza zamówienia. Zredukuj kroki, które musi przejść klient do minimum. Im mniej czynności do wykonania, tym mniej możliwości porzucenia procesu zakupowego.
6. Postaw się w roli eksperta
Buduj silną markę poprzez kreowanie wizerunku eksperta w swojej branży. Pisz treści, które pomogą w najlepszym wyborze żelazka, pokazuj, jakie potrawy można przygotować z kawiorem z jeżowca, zachęcaj do wymiany fartucha w pralce poprzez prezentowanie czynności w filmikach instruktażowych. Dobry, darmowy content przekona klientów, że najlepiej zamówić właśnie w tym sklepie. W ten sposób buduje się zaangażowanie w markę.
7. Zapewnij doskonałą komunikację
Komunikuj się z klientem na każdym etapie procesu zakupowego. Dobra komunikacja pomoże w zwiększeniu współczynnika konwersji. Pokaż, że chętnie pomagasz w dokonywaniu wyborów i rozwiewaniu wątpliwości. Można to robić poprzez dobrze skonstruowane treści na stronach produktowych oraz informacyjnych. Globalne badanie trendów konsumenckich pokazało, że 90% użytkowników za pomocny uważają live chat. Inne badania wskazują natomiast, że 63% z nich chętniej wróci do sklepów, które komunikują się z użytkownikiem w czasie rzeczywistym.
[Tweet „Wg badań 63% klientów chętniej wróci do sklepu, który komunikuje się z użytkownikiem w czasie rzeczywistym”]
8. Informuj o kosztach dostawy
Nie warto ukrywać kosztów dostawy. Pojawienie się dopiero w ostatnim kroku realizacji zamówienia informacji o tym, że do kwoty w koszyku zostaje dodany koszt kuriera, może tylko zirytować. Taka informacja musi być podana w sposób przejrzysty. W innym wypadku wielu klientów nie tylko zrezygnuje z finalizacji zamówienia, ale może już do nas nie wrócić.
9. Bądź konkurencyjny
Badaj konkurencję regularnie. Nie możesz zostać w tyle ze swoją ofertą. Polityka cenowa to jeden z najważniejszych aspektów prowadzenia każdego biznesu. Jeśli w ofercie konkurencyjnych sklepów pojawią się ciekawsze promocje, lepsze ceny, niższe koszty transportu, nie licz na wysoki współczynnik konwersji.
Chcesz się dowiedzieć więcej o skutecznych metodach sprzedaży w e-sklepie?
Zapraszam Cię na moje szkolenie!
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!
Dodałbym koniecznie przechwytywanie adresów mejlowych. Z mojej dotychczasowej pracy z klientami wynika, że ta zmiana przynosi największą konwersję. Lecz pod warunkiem, że kolejka autorespondera jest przemyślana i angażująca. Ponadto dodam, że im większa częstość wysyłek mejli, tym większa sprzedaż – jeszcze nie spotkałem się z sytuacją, by było odwrotnie. Odważni klienci testują wysyłki codzienne – ci zarabiają najwięcej. :) Do tego jednak potrzebny jest copywriter.