Wojtek Mazur

Jak osiągnąć sukces w Content Marketingu? 3 proste sposoby

Niezależnie od tego, czy stawiasz dopiero pierwsze kroki w tworzeniu treści i pisaniu bloga czy też masz w tym już pewne doświadczenie, prawdopodobnie przerabiałeś kiedyś problem typu “O czym mam w ogóle pisać?” Aby osiągnąć sukces w Content Marketingu, efektywnie rozbudować bloga, powiększając przy tym grono swoich odbiorców, należy cały czas publikować świeże i interesujące treści.

Oczywiste jest, że każdy nawet najmniejszy fragment tekstu zaczyna się od jakiegoś pomysłu. Aby uniknąć sytuacji, w której utkniesz w miejscu z powodu braku koncepcji na treści, najlepiej jest zawsze mieć w zanadrzu nadmiar nowych pomysłów, zebranych np. w formie listy. Skorzystaj z wymienionych poniżej 3 prostych strategii, aby już nigdy nie zabrakło Ci świetnych pomysłów na content.

 

1. Słuchaj pytań swoich odbiorców.

Pytania i problemy jakie mogą mieć Twoi klienci, lub też ktokolwiek poszukujący informacji w Twojej branży powinno być na prawdę pierwszą rzeczą, na której powinieneś się skupić. Jeszcze zanim zaczniesz intensywnie myśleć nad jakimikolwiek pomysłami na tytuły. Taki rodzaj nastawienia na rozwiązanie problemów jest bardzo dobrą drogą do tego, aby twój content był naprawdę przydatny dla użytkowników. Jak powiedział Jay Baer- znany amerykański specjalista od marketingu: “Jeśli coś sprzedasz, masz klienta na jeden dzień. Jeśli komuś pomożesz, masz klienta na całe życie.”

 

cytat Jay baer

Dostarczanie odpowiedzi na często zadawane pytania w Twojej branży i specjalizacji (tym bardziej takie jakie mogą mieć początkujący) dostarczy Ci nie tylko niezliczonej ilości pomysłów na content. Co ważniejsze, pomoże Ci to zbudować grupę oddanych odbiorców, którzy mogą stać się regularnymi czytelnikami Twoich treści. Ponadto, dzięki takiemu podejściu z czasem uzyskasz miano eksperta i zaufanego źródła informacji w swojej dziedzinie.

Narzędzia, które Ci pomogą: Quora, fora internetowe

Quora

Istnieje kilka tego typu stron, które gromadzą rozmaite pytania z różnych kategorii. Jedną z największych na świecie jest Quora, natomiast występuje ona tylko w języku angielskim. Zachęcam do korzystania z tego narzędzia nawet jeśli tworzysz treści tylko w języku polskim, (sam research tematów zawsze może być wykonany po angielsku). Alternatywnie skorzystać można z polskich odpowiedników, tj. na przykład zapytaj.onet.pl

Quora dysponuje ogromną bazą użytkowników, dzięki której można odkryć najpopularniejsze pytania z dosłownie każdej dziedziny. Miernikami popularności danego pytania jest ilość wyświetleń oraz podbić, ponieważ użytkownicy zamiast zadawać to samo pytanie ponownie, mogą kliknąć “re-ask” na podobne pytanie z przeszłości. Najlepsze odpowiedzi otrzymują tzw. “upvotes” co zwiększa ich widzialność wśród innych odpowiedzi.

Aby znaleźć najczęściej zadawane pytania z Twojej branży powinieneś również zajrzeć na tematyczne fora internetowe. Zakładając, że dobrze znasz swój biznes i specjalizację swojej działalności jestem pewny, że będziesz wiedzieć, które fora sprawdzić.

Dodatkowa wskazówka: Jeśli znajdziesz odpowiedni wątek z pytaniami użytkowników, wykorzystaj go nie tylko jako pomysł na content. Zachowaj go na później i powróć do niego gdy Twoja treść będzie już opublikowana. Dodając link do np. posta, który zawierać będzie odpowiedź na zadane w wątku pytanie masz szansę pozyskać dodatkowy ruch dla swojego bloga.

 

2. Czerp inspirację z innych popularnych treści.

Zaczerpnięcie inspiracji z innych dostępnych w sieci, często udostępnianych i popularnych treści, jest sprawdzonym sposobem na znalezienie dobrych pomysłów na tematy dla siebie. Zwracaj uwagę na chwytliwe nagłówki, które przyciągają uwagę wielu czytelników. Po odnalezienie ciekawego tematu, możesz go na przykład ulepszyć (jeśli post zawiera “3 sposoby na…” znajdź 5 sposobów), trochę przerobić lub stworzyć swój content w innej formie (tj. jako video lub infografika). Przeanalizuj tematy cieszące się największą popularnością, następnie wyciągnij wnioski i pozwól im stać się inspiracją dla Ciebie.

Narzędzia, które Ci pomogą: BuzzSumo, Impactana

Impactana

Dzięki narzędziom takim jak BuzzSumo oraz Impactana odkrywanie popularnych treści jest w zasadzie bardzo proste i efektywne. Możesz dokonać wyszukiwania używając jakiegokolwiek słowa kluczowego lub konkretnej domeny aby zobaczyć content najczęściej udostępniany przez użytkowników. Wyniki wyszukiwania oparte są przede wszystkim na dwóch głównych wskaźnikach. Jeden z nich pokazuje jak bardzo dany content jest popularny w sieciach społecznościowych (zobaczyć możesz liczby lajków oraz udostępnień z podziałem na różne portale społecznościowe). Drugi czynnik popularności opiera się bardziej na zaangażowaniu użytkowników, tj. na ilości komentarzy oraz linków przychodzących, które zgromadził dany post lub artykuł.

Dodatkowa wskazówka: Przeglądając inne posty, nie ograniczaj swojego researchu jedynie do czytania tytułów oraz pobieżnego przejrzenia tekstu. Spójrz też na komentarze i uważnie je przeczytaj. Zazwyczaj znajdziesz w nich świetny feedback i dalsze pytania zadane przez zaangażowanych czytelników. Może to być kolejnym wartościowym źródłem perfekcyjnie dopasowanych tematów na Twój content.

 

3. Wykonaj klasyczny research słów kluczowych.

Informacje o najpopularniejszych słowach kluczowych powinny być przydatne w tworzeniu pomysłów na content. Duża ilość wyszukiwań dla danej frazy w ogóle nie jest przypadkiem. Odzwierciedla ona popularność danego tematu i faktyczne zainteresowanie użytkowników.

Mając przejrzysty wgląd w dane o popularności dowolnych słów kluczowych wsparte danymi o ilości wyszukiwań, oczywistym powinno być wybieranie tematów bazując na tych informacjach.

Narzędzia, które Ci pomogą: Google Keyword Planner, Keywordtool.io


keywordtool

Jednym z najpopularniejszych narzędzi do researchu słów kluczowych jest Google Keyword Planner. Mimo tego, że został on stworzony głównie dla celów reklam AdWords daje jasny pogląd na popularność oraz konkurencyjność wyszukiwanych fraz. Polecam połączenie go z narzędziem Keywordtool.io który jest lepszy szczególnie w kwestii podpowiadania większej ilości dodatkowych sugestii słów kluczowych.

Dodatkowa wskazówka: Podczas researchu słów kluczowych nie patrz wyłącznie na frazy o najwyższych statystykach wyszukiwań. Zwróć uwagę również na rzadziej wyszukiwane, dłuższe i bardziej dopasowane tzw. frazy long tail. Bardzo możliwe, że znajdziesz w nich rewelacyjnie dopasowane do najpopularniejszych słów kluczowych zwroty, które będą stanowić praktycznie gotowe tytuły na content. Dodatkowym plusem będzie fakt, że Twój post od razu będzie targetował wybrane frazy kluczowe, zwiększając tym Twoje szanse na ruch z wyszukiwań organicznych z Google dla danych zapytań typu long tail.

 

Podsumowanie

Zarówno w Content Marketingu jak i prowadzeniu bloga ważne jest nie tylko samo tworzenie treści, ale tworzenie ich w oparciu o tematy, którymi twoi odbiorcy faktycznie się zainteresują. Z uwagi na to, przedstawione przeze mnie powyżej sposoby na wyszukiwanie pomysłów na content opierają się na zasadniczym wskaźniku- zapotrzebowaniu  na treści sygnalizowanym przez samego użytkownika.

Powinieneś skupić się na tworzeniu takiego contentu, który rozwiąże problemy Twoich użytkowników oraz klientów, odpowie na ich pytania i wymagania. Właściwe zrozumienie i wprowadzenie takiego podejścia jest kluczowe aby zwiększyć szansę na to, że Twój content będzie na prawdę przydatny i odniesie sukces wśród czytelników.

Jakie są Twoje ulubione metody na odnajdowanie pomysłów na content? Zachęcam do podzielenia się nimi w komentarzach poniżej.

Szkolenie Content Marketing

czytaj także

O budowaniu linków i Content Marketingu – wywiad z Jonem Cooperem

Wojtek Mazur

O autorze

Wojtek Mazur

Wojtek prowadzi agencję SEO oraz marketingu internetowego- Elephate, która kieruje swoje usługi głównie na rynki anglojęzyczne. Jego działania ...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 16–18 kwietnia 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

    Z kolei jeśli chcesz mieć dostęp do całej wiedzy sprawny.marketing w jednym miejscu, subskrybuj platformę premium.sprawny.marketing.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz