Ewa Karolczak

Jak dobierać opłacalne i skuteczne słowa kluczowe?

Niniejszy tekst zdobył I nagrodę w II edycji Programu Stypendialnego MaxROY.com dla studentów. Autorce serdecznie gratulujemy, a wszystkich studentów serdecznie zachęcamy do wzięcia udziału w trzeciej edycji programu. Na Wasze teksty czekamy do 1 listopada!

Dobór trafnych słów kluczowych to pierwszy etap wszelkich działań związanych z pozycjonowaniem i optymalizowaniem stron internetowych. Niestety często jest to proces przeprowadzany na szybko i bez zastanowienia. Skutkiem takiej niedbałości jest brak pożądanych efektów związanych z pozycjonowaniem: brak zwiększenia wartościowego ruchu na stronie, czy brak konwersji. Dodatkowo niewłaściwie dobrane słowa kluczowe wiążą się ze stratą czasu i pieniędzy klienta, agencji SEO i użytkowników.

[Tweet „Od doboru trafnych słów kluczowych w dużej mierze zależy sukces działań #SEO @sprawny”]

Jak zatem dobrać takie słowa kluczowe, które będą najbardziej opłacalne i skuteczne?

Jeśli chcesz stworzyć listę trafnych słów kluczowych, na które dana strona powinna znajdować się wysoko w wynikach wyszukiwania Google, wystarczy abyś postępował według prostego schematu i przestrzegał kilku najważniejszych zasad. Oczywiście proces doboru fraz dla stron z różnych branż będzie wyglądał odrobinę inaczej. W inny sposób też powinieneś dobierać słowa kluczowe dla sklepów internetowych, a w inny dla serwisów informacyjnych czy blogów. W poniższym poradniku odnajdziesz rady, które przydadzą się przede wszystkim przy doborze słów kluczowych dla niewielkich stron firmowych, choć wykorzystać je możesz także w innych przypadkach.

3-zasady-doboru-słów-kluczowych

1. Wykorzystaj dostępne Ci dane

Podstawowym źródłem wartościowych słów kluczowych powinna być dla Ciebie sama strona internetowa. Poświęć co najmniej 10 minut na dokładne zapoznanie się z jej zawartością, aby zaznajomić się z usługami i produktami na niej oferowanymi. Przeglądając podstrony, skup się jednak nie tylko na konkretnych frazach produktowych, lecz postaraj się odnaleźć także frazy ogólne. Na przykład przygotowując listę słów kluczowych dla firmy produkującej ubrania, nie skupiaj się jedynie na szczegółowych frazach typu „sukienka na studniówkę”, ale pomyśl też o takich wyrażeniach jak „producent odzieży” czy „polscy producenci ubrań”. Taka strategia doboru słów kluczowych pozwoli Ci dotrzeć nie tylko do indywidualnych klientów, ale też do klientów biznesowych, np. hurtowni.

Tworząc frazy, nie powinieneś zapominać także o innym ważnym zjawisku, tzw. ZMOT – Zero Moment Of Truth. W odniesieniu do SEO zakłada ono, że klient wpisuje w wyszukiwarkę różne frazy zależnie od etapu procesu zakupowego, na którym obecnie się znajduje. Osoba zainteresowana zakupem np. nowego smartphona rozpocznie swoje poszukiwania od wpisania kilku zapytań w rodzaju „najlepsze smartphony”, „jaki smartphone”, „smartphony opinie”. W trakcie zapoznawania się z tą tematyką użytkownik wyszukiwał będzie coraz dokładniejsze frazy – „smartphony htc”, „samsung galaxy”, itp. W końcowym etapie procesu decyzyjnego zawęzi swoje poszukiwanie do tzw. fraz z długiego ogona, np. „Samsung Galaxy S5 SM-G900F”. Warto zatem, abyś przy tworzeniu listy słów kluczowych wziął pod uwagę zarówno te frazy, które wyszukiwane są przez użytkowników na początku, jak i na końcu ich poszukiwań.

Jeśli strona, którą chcesz pozycjonować, znajduje się w sieci już od dłuższego czasu, wartościowym źródłem słów kluczowych okazać się może SEMstorm. Za pomocą tego narzędzia w łatwy i szybki sposób możesz przeanalizować to, na jakie słowa kluczowe dana witryna widoczna jest w sieci na chwilę obecną. Wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarkę SEMstorm adres strony i przejdziesz do zakładki „wyniki naturalne”/”słowa kluczowe”.

SEMStorm

 2. Wykorzystaj dane konkurencji

Narzędzie SEMstorm przydać Ci się może także w innym celu – podejrzenia słów kluczowych konkurencji. Co zrobić, jeśli nie znasz z góry konkurentów firmy, której stronę chcesz pozycjonować? SEMstorm na szczęście ułatwia to zadanie. W zakładce Wyniki naturalne/Konkurenci odnajdziesz listę domen widocznych w wyszukiwarce Google na te same słowa kluczowe, na które widoczna jest interesująca Cię strona. Wystarczy zatem, że wykorzystasz SEMstorm w taki sam sposób, jak w kroku pierwszym, wpisując w wyszukiwarkę adresy URL stron konkurencji. Jeśli strona, którą chcesz pozycjonować, jest nową domeną – wystarczy, że wpiszesz do wyszukiwarki Google jedno ze znalezionych już słów kluczowych i, przeglądając wyniki wyszukiwania, wybierzesz kilka przykładowych stron konkurencji.

Semstorm słowa kluczowe konkurencji

3. Gdy brak Ci pomysłów, a słów nadal niewiele

Jeśli wydaje się Tobie, że nie dasz rady wymyślić niczego więcej na podstawie strony i danych z SEMstorma – spokojnie. Nadal jest wiele sposobów na to, abyś kilkukrotnie powiększył Twoją listę skutecznych słów kluczowych. Pierwszym krokiem może być ponowne przejrzenie listy dotychczasowych fraz – z każdego słowa kluczowego, które posiadasz, możesz utworzyć co najmniej trzy kolejne. Fraza typu „fryzjer Kraków” może być dla Ciebie punktem wyjścia dla kolejnych, takich jak: „fryzjerzy kraków”, „kraków fryzjer” i „kraków fryzjerzy”. Możesz też do gotowych fraz dodawać przymiotniki, dzięki czemu z frazy „fryzjer kraków” zyskasz kilka kolejnych, np. „dobry fryzjer kraków”, „najlepszy fryzjer Kraków”, itp. Wystarczy zatem, abyś pamiętał o następującej zasadzie: zmień liczbę i kolejność, a potem dodaj przymiotnik.

Ułatwieniem przy dodawaniu przymiotników do listy gotowych już słów kluczowych może być dla Ciebie narzędzie Keyword mixer. Umożliwi Ci ono nie tylko „sklejenie” ze sobą wielu słów naraz (przydaje się to podczas dodawania do kilku fraz np. różnych miast), ale też pozwoli Ci na odwrócenie ich kolejności, czy ułożenie fraz w porządku alfabetycznym.

KeyWord Mixer

 4. Trudne branże

W sytuacjach kryzysowych (kiedy na przykład kompletnie brakuje Ci pomysłów na kolejne słowa kluczowe) i przy trudnych, niszowych branżach, możesz użyć dwóch przydatnych narzędzi: Planera Słów Kluczowych Google AdWords i narzędzia keywordtool.io. Aby skorzystać z funkcji podpowiadania słów kluczowych w Planerze Słów Kluczowych Google AdWords, po zalogowaniu do panelu wybierz z menu pierwszą z oferowanych funkcji – „Wyszukaj nowe słowa kluczowe za pomocą wyrażenia, witryny lub kategorii”. Tam w pierwsze puste okno wpisz kilka słów kluczowych, które już posiadasz, zaś w puste pole poniżej wklej adres URL strony, do której słów szukasz – to pozwoli mechanizmowi plannera dobrać słowa kluczowe z większa precyzją. Po pobraniu pliku z proponowanymi słowami kluczowymi niejednokrotnie będziesz musiał przebrnąć przez dużą ilość niekoniecznie trafnych propozycji, warto jednak przejrzeć tę listę stosunkowo dokładnie, część z tych fraz możesz wykorzystać bezpośrednio, zaś część z nich może być dla Ciebie inspiracją.

Planer Słów Kluczowych

Kolejne narzędzie służące do podpowiadania słów kluczowych – keywordtool.io – korzysta z szerszej bazy słów kluczowych niż Planer AdWords. Według twórców, służyć ma przede wszystkim do tworzenia listy fraz long tailowych, a podpowiadane frazy kluczowe działają na podstawie autouzupełnień wyszukiwarki Google. Propozycje słów kluczowych opierają się zatem na zapytaniach realnie wpisywanych przez użytkowników. Przykładowo: po wpisaniu frazy „fryzjer kraków” narzędzie wyświetli długą listę fraz typu: „fryzjer kraków karmelicka”, „fryzjer kraków opinie”.

KeyWordTool

5. Selekcja fraz

Po przejściu przez wszystkie przedstawione powyżej kroki, lista potencjalnych słów kluczowych, które zebrałeś, może być już całkiem długa. Jak zatem powinieneś wybrać z niej te kilka najbardziej wartościowych słów?

Przede wszystkim warto, abyś ponownie skorzystał z Planera Słów Kluczowych Google AdWords, tym razem korzystając z funkcji – „Pobierz prognozy natężenia ruchu dla listy słów kluczowych”. Po wklejeniu pełnej listy fraz i pobraniu prognoz dla nich, wpisz w lewe górne okno przykładową stawkę (przy słowach kluczowych pod SEO jest to kwota całkowicie dowolna) i pobierz gotowy plik. W wygenerowanym przez Planer zestawieniu najważniejszymi informacjami przy doborze słów kluczowych są kolumny z miesięczną ilością wyszukań fraz oraz ich konkurencja. Oczywiście im więcej wyszukań dla danej frazy, tym lepiej, uważaj jednak na te z wyszukaniami powyżej kilkuset tysięcy – są to zazwyczaj bardzo ogólne słowa kluczowe, a te mogą nie przekładać się na pożądaną konwersję. Kolejnym ważnym czynnikiem jest konkurencja – im wyższa, tym trudniej będzie wypozycjonować stronę na daną frazę. Frazy ogólne z konkurencją AdWords 0,9-1 (np. „kredyt gotówkowy”, „nieruchomości kraków”) to frazy, na których wysokie pozycje w naturalnych wynikach wyszukiwania czekać trzeba będzie miesiącami, a nawet latami.

Planer Słów Kluczowych

Dobór słów kluczowych za pomocą planera Google AdWords

Po wyselekcjonowaniu fraz na podstawie ilości wyszukań i konkurencji, ważnym krokiem w przypadku domen starszych może być sprawdzenie ich historii linkowania. Tu z pomocą przychodzi narzędzie MajesticSEO, które pozwoli Ci przyjrzeć się temu, na jakie anchory witryna była do tej pory linkowana. Po wpisaniu adresu do wyszukiwarki Majestica powinieneś przejść na tryb „indeks historyczny”, a następnie na zakładkę „anchor text”. Tam wystarczy, abyś przejrzał wszystkie anchory i sprawdził, czy nie ma wśród nich wybranych przez Ciebie słów kluczowych, zaś jeśli są – sprawdzić, czy ilość zdobytych na nie linków nie jest zbyt duża (powyżej 100 linków na jedną frazę może wydać się algorytmowi Google linkowaniem nienaturalnym i wiązać się z filtrem nałożonym na stronę).

Majestic SEO

Warto pamiętać, że dobierając słowa kluczowe pod konkretną stronę, nie zawsze musisz przechodzić przez wszystkie rozpisane powyżej kroki. Niejednokrotnie strona, którą chcesz pozycjonować, jest na tyle bogata w treści, że tylko na podstawie informacji na niej zawartych możesz stworzyć bogatą listę słów kluczowych. Czasami jednak warto, abyś przede wszystkim skupił się na słowach kluczowych konkurencji. Wszystko zależy zazwyczaj od branży lub wymagań danego klienta. Najważniejsze jest, abyś za każdym razem dobierał słowa kluczowe, mając na uwadze swoją docelową grupę odbiorców oraz swoje cele biznesowe. Poświęć tej czynności trochę czasu – nie zapominaj, że to na słowach kluczowych opiera się większa część procesu pozycjonowania i linkowania stron.

 

Szkolenie SEO + Content Marketing

 

O autorze

Ewa Karolczak

Laureatka drugiej edycji Programu Stypendialnego MaxROY.com dla studentów. Studentka filologii polskiej na UJ. Jako Content Specialist w krakowskiej ...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

     

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz