Katarzyna Adamkiewicz-Karmińska

7 wskazówek, kiedy publikować posty w mediach społecznościowych?

Każdy z nas, zwłaszcza na początku swojej „przygody” z mediami społecznościowymi, wierzył, że coś takiego jest możliwe. Że naprawdę istnieją złote godziny publikacji postów. Pragnąc uskutecznić swoje działania i walcząc z algorytmami na osiach czasu, niestrudzenie poszukiwaliśmy niezwykle skutecznych sposobów na wzrost zaangażowania i zasięgu – w tym, poprzez publikację postów o konkretnej porze. Nie twierdzę, że każdy tekst czy infografika związana z tym tematem są pozbawione jakiegokolwiek sensu. Ale na wszelkie źródła, które podają nam konkretne, wąskie widełki godzinowe powinniśmy brać poprawkę. Do refleksji niewątpliwie skłania Stephan Hovnanian i jego obrazek:

Kiedy publikować treści w social media
Wy również powinniście ratować jednorożce! Przekonajcie się dlaczego…

Samodzielnie określcie najlepszy czas na publikację postów w mediach społecznościowych

Oczywiście nie mam na myśli spekulacji typu: Mam teraz czas na czytanie, więc pewnie inni też mają lub Wydaję mi się, że najlepsza będzie 17:00. Ustalenie odpowiedniego czasu na zamieszczanie wpisów powinno być poprzedzone refleksją oraz zebraniem bazy danych ściśle związanych z grupą docelową, do której chcemy dotrzeć. Właściwa pora na publikację postów to moment, w którym nasi potencjalni odbiorcy będą w sieci. Ale nie tylko. Jakich zasad powinniśmy się trzymać przy jej ustalaniu?

Poznaj swoją grupę docelową

Ludzie się od siebie różnią. Tak wieloma rzeczami, że źródła podające jedną właściwą godzinę publikacji dla nich wszystkich, bardzo często nie trafiają w dziesiątkę. Zastanówcie się – a najlepiej znajdźcie odpowiednie źródło informacji, które udzieli wam odpowiedzi na to,  jak wygląda przeciętny dzień waszego odbiorcy, jakie są jego zachowania, kiedy zazwyczaj ma mniej, a kiedy więcej czasu, kiedy szuka czegoś do zjedzenia, a kiedy konkretnej porady. To pomoże określić pierwsze ramy planowanej publikacji.
[Tweet „Artykuły podające jedną właściwą godzinę publikacji postów dla wszystkich często się mylą”]

Nie zapominaj o celu, jaki chcesz zrealizować

Nawet jeśli wiemy, w jakich godzinach nasza grupa docelowa jest on-line, to i tak musimy próbować trafić w punkt z komunikatem. Co to znaczy? Że nie każda pora dnia może być dobra do nakłonienia odbiorców reklamy na podjęcie określonego działania. Jeśli konwersja ze strony użytkownika musi być poprzedzona większą ilością czasu, warto zastanowić się, kiedy możemy mu zapewnić go jak najwięcej. Przykładowo – jeśli chcemy kogoś nakłonić do zjedzenia w naszej restauracji, zrobienie tego tuż przed jej zamknięciem nie będzie najbardziej odpowiednią porą.

Zwracaj uwagę na rodzaj treści

W mediach społecznościowych publikujemy bardzo zróżnicowany content, a każdy z nich wymaga innej uwagi ze strony odbiorców. Najprościej rzecz się ma z obrazem lub tekstem, które mają wywołać szybką reakcję – polubienie, komentarz czy udostępnienie. Wykonanie tego nie zajmuje zbyt wiele czasu, dlatego łatwiej trafić w odpowiednią godzinę publikacji postu. Przy treściach, które wymagają większego zaangażowania powinniśmy być bardziej uważni i wybrać moment publikacji, który pozwoli naszym odbiorcom na odpowiednią reakcję (na przykład na przeczytanie artykułu).

Zastanów się, z jakich urządzeń korzystają odbiorcy

Ten fakt uzupełnia dwa poprzednie akapity – jest istotny zarówno przy celach, jak również rodzajach publikowanych treści. Są momenty w ciągu dnia, kiedy nasi potencjalni odbiorcy korzystają z określonych urządzeń. Inne konwersje mogą być zrealizowane na urządzeniach mobilnych, a inne na komputerach stacjonarnych czy laptopach. Warto zadbać o responsywność naszej witryny internetowej – jeśli jednak tego nie zrobiliśmy, musimy mieć na względzie to, z jakich urządzeń będą korzystać odbiorcy w momencie odczytywania publikowanych przez nas treści.

Pamiętaj, że media społecznościowe są różne

Ważny jest nie tylko rodzaj treści, ale również miejsca, w których publikujemy nasze posty. To nie przypadek, że kanały społecznościowe są tak bardzo zróżnicowane – zaspokajają różne potrzeby odbiorców, a co za tym idzie, rządzą się innymi prawami.

Facebooka postrzegam jako kanał w miarę uniwersalny. Może być najwygodniejszym miejscem do postowania różnych rzeczy o naprawdę odmiennych porach. Żywotność postów nadal jest całkiem niezła, więc nawet gdy opublikujemy coś o godzinę za wcześnie lub za późno, to i tak mamy dużą szansę na dotarcie z naszym komunikatem do odbiorców. Warto też zwracać uwagę na to, co podpowiadają nam statystyki strony oraz Facebook Audience Insights.

Statystyki na Facebooku

Instagram jest miejscem, w którym przede wszystkim patrzymy. Mówi się, że mamy ochotę „pogapić się” na udostępniane treści najczęściej rano oraz przed pójściem spać. Ta wskazówka nie dotyczy Instagram Stories, które są dostępne dla naszych obserwatorów przez 24 godziny – jeżeli tworzymy angażujący content, to zostanie on zauważony.

Gorzej ma się z żywotnością tweetów, dlatego na Twitterze powinniśmy umieć „wbić się” w bieżącą dyskusję (kontekst, czas publikacji, dodanie odpowiednich hashtagów) oraz analizować dane.

Twitter statystyki

W przypadku LinkedIn niektóre źródła sugerują, żeby publikować posty w godzinach pracy. Czy dotyczy to każdego zawodu? Nie sądzę. :)

Snapchat to chyba jeden z niewielu kanałów, gdzie faktycznie możemy postować 24/7. Dlaczego? Bo komunikujemy się albo bezpośrednio z użytkownikiem (odczyta nasze treści w najbardziej odpowiednim dla siebie momencie) lub wrzucamy treści do MyStory, a te nie znikną wcześniej, jak po 24 godzinach.

Podsumowując – dostosuj content i czas publikacji do specyfiki kanału społecznościowego.

[Tweet „Na Twitterze powinniśmy umieć „wbić się” w bieżącą dyskusję (kontekst, czas publikacji)”]

Nie wszystko zależy od ciebie

Nawet, gdy mamy wytypowaną odpowiednią porę na zamieszczanie postów, to musimy pamiętać, że czasem dzieją się niezależne od nas sytuacje. Reguły, które ustaliliśmy, mogą się zmienić, gdy w Polsce lub za granicą wydarzy się coś ważnego i będzie skupiało uwagę naszych odbiorców. Intensywna dyskusja wokół jakiegoś tematu może negatywnie wpływać na zasięg czy zaangażowanie związane z naszymi treściami. Warto wiedzieć, co dzieje się na świecie, mieć to na względzie przy ustalaniu harmonogramu publikacji i być elastycznym, czyli zdolnym do zmiany zaplanowanego postu lub jego daty (real time marketing).
Znacznym ułatwieniem przy poszukiwaniu najlepszej pory na publikację postów jest oczywiście ich promocja. Zapewniamy wtedy ciągłość w dostarczaniu naszych treści i nie musimy się obawiać, że zasięg organiczny nie dowiezie ich do odpowiednich odbiorców. Łatwość nie oznacza jednak bezmyślności. W przypadku treści promowanych nie możemy zapominać o ich odpowiednim umiejscowieniu oraz harmonogramie wyświetlania (jeżeli nie ufamy, że medium społecznościowe zrobi to za nas lepiej).

Po przeczytaniu tego tekstu nie opierajcie swoich działań na domysłach. Testujcie różne godziny publikacji postów w mediach społecznościowych, zapisujcie i analizujcie wyniki. Jeżeli raz lub dwa uda wam się wybrać bardzo dobrą porę, to nie spoczywajcie na laurach. Sprawdzajcie to dalej, aż dane będą dla was wystarczająco wiarygodne, a efekty satysfakcjonujące.

[Tweet „Nie opieraj działań w mediach społecznościowych na domysłach”]

 

Chcesz wiedzieć więcej o Marketingu w Social Media?

Zapraszamy na nasz Tydzień Social Media – podczas 5 dni szkoleń dogłębnie omówimy wszystkie najważniejsze portale społecznościowe!

Tydzień Social Media

czytaj także

Komunikacja na Facebooku – regularne posty vs. kampanie reklamowe

Katarzyna Adamkiewicz-Karmińska

O autorze

Katarzyna Adamkiewicz-Karmińska

Postępujące uzależnienie od mediów społecznościowych trwa od marca 2015 roku, czyli od momentu, w którym założyła na Facebooku stronę Socia...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 16–18 kwietnia 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

    Z kolei jeśli chcesz mieć dostęp do całej wiedzy sprawny.marketing w jednym miejscu, subskrybuj platformę premium.sprawny.marketing.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz