Redakcja

Najciekawsze kampanie reklamowe i społeczne z 2023 r. według prelegentów #ilovemkt

Jakie kampanie reklamowe lub społeczne z 2023 roku sprawiły, że serca prelegentów i prelegentek konferencji I Love Marketing & Technology zabiły szybciej? Sprawdź opinie 19 ekspertów i poznaj subiektywne zestawienie najciekawszych kampanii 2023!

Która z reklam lub kampanii społecznych z 2023 r. wywarła na Tobie największe wrażenie?

Anna Ledwoń-Blacha

Co-founder & Creative Director w agencji More Bananas oraz co-founder i główny organizator CRASH Mondays.

Wśród najciekawszych kampanii 2023 zdecydowanie była reklama  / inicjatywa Wschód, zachęcająca kobiety do głosowania, czyli „Cicho już byłyśmy” – cóż, przyniosła rezultaty i dołożyła swoją cegiełkę! 

Po drugie, dokarmianie zwierzaczków w OLX. Zawsze powtarzam, że smutne treści dla fundacji to skutek odwrotny do wirusowości. Im radośniej, tym paradoksalnie według mnie więcej pieniędzy. Kampania OLX miała to wszystko. I nade wszystko ponownie była efektywna: wszystkie psie (i kocie) ziomki dokarmione. 🙂

Do kampanii społecznych 2023, które wywarły na mnie spore wrażenie, dodałabym również kampanię Fundacji Panoptykon „Scrolluj więcej, śpij mniej” i promocję fikcyjnej platformy Vlop! Od Very Large Online Platforms, zwracającą uwagę na problem przebodźcowania, braku koncentracji a nawet depresji ze względu na nieodpowiedzialne korzystanie z social mediów, jak i samo nieetyczne projektowanie tych platform. 

A najbardziej rozczuliła mnie, oczywiście nadal zwracając uwagę na poważny problem, kampania Podlaskie #wPodlaskiemJeżdżęzKaskiem ze zwierzęcymi celebrytami. 

Michał Sadowski

Założyciel Brand24 – narzędzia internetowego do ochrony reputacji w internecie, z tysiącami klientów z ponad 120 krajów.

Dla mnie absolutnym hitem była kampania Fiverr „AI took my job”. Świetnie pokazała, że AI nie jest tu, aby nas zastąpić, a żeby przenieść naszą pracę na nowy poziom. Widzimy prawdziwość tych słów w naszej codziennej pracy w B24, bo dzięki sztucznej inteligencji osoby na każdym poziomie zaanwansowania są w stanie wskoczyć level wyżej.

Kamil Bolek

Influencer marketing, YouTube & MCN expert 

Bezdyskusyjnie jednymi z najciekawszych kampanii 2023 były te wokół „Barbie”, no i sam film. Tak jak kiedyś LEGO, tak w minionym roku Mattel udowodnił, że da się robić taki content marketingowy, za oglądanie którego ludzie będą jeszcze chcieli zapłacić (mam na myśli sam film oczywiście 😊). Do tego doszedł popkulturowy fenomen kultowej lalki i okazało się, że nagle wszystko wokół jest różowe, a influencerzy, użytkownicy, a nawet inne marki prześcigają się w kolejnych pomysłach na treści, filtry, trendy, memy i wszystko co tylko się da wokół Barbie. Spodziewam się, że mógł to być rekord w obszarze UGC (user-generated content) – nie tylko w skali tego roku. 😉

Paweł Sala

Co-founder FreshMail. Ekspert e-mail marketingu. Podcaster i autor artykułów branżowych. Mówca na licznych konferencjach.

Chyba pierwszy raz umiem odpowiedzieć na to pytanie bez specjalnego zastanowienia. W mojej ocenie w 2023 roku kampania „Barbie” była doskonałym przykładem tego, jak strategiczne planowanie, kreatywność i zaangażowanie odbiorców mogą przekształcić promocję filmu w globalne zjawisko kulturowe. W 2023 roku stała się ona wzorem do naśladowania w branży marketingowej, demonstrując, jak można wykorzystać różnorodne kanały i narzędzia do stworzenia niezapomnianej kampanii reklamowej. Co więcej, kampania ta dała szansę na popisy innych marketerów w ramach działań Real Time Marketing, co tylko jeszcze bardziej zwiększało jej zasięg. 

Janina Bąk

Statystyczka, blogerka, influencerka, autorka książek („Statystycznie rzecz biorąc. Czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla” oraz „Statystycznie rzecz biorąc 2. Czyli jak zmierzyć siłę tornada za pomocą gofra”)

Wszystkie kampanie społeczne i akcje social mediowe, które doprowadziły do rekordowej frekwencji w tegorocznych wyborach parlamentarnych. Ten wynik to dowód na to, że social media i influencerzy niekoniecznie są jak lotnisko w Radomiu – całkowicie bezużyteczni – a ich siła i wpływ, jeśli są dobrze wykorzystane, mogą dosłownie zmienić świat.

Aleksander Cierniewski

CEO Semcore. Pełen energii lider. Dba o kluczowe procesy, kulturę organizacyjną i współpracę ze wszystkimi zespołami w firmie.

Dla mnie, jako fana sportów, w pamięci mocno zapadł spot informujący o tym, że InPost stał się oficjalnym partnerem angielskiego klubu Newcastle United. To taka mała duma z rodzimego biznesu, który komunikacyjnie jest bardzo spójny i cały czas konsekwentnie gra o więcej.

Oczywiście w 2023 na uwagę zasługiwały także wszelkie próby angażowania AI w kreacje. Ciekawym przykładem, także z rodzinnego podwórka, jest Spadiora i wykorzystanie sztucznej inteligencji do wygenerowania współczesnych interpretacji słynnych dzieł sztuki, w które wkomponowany został produkt marki.

kampanie reklamowe 2023
Źródło: spadiora.pl

Myślę również, że warto przyjrzeć się kampanii B2B „Earth4” UN Global Compact i B3, która zgarnęła Grand Prix za kreatywne podejście B2B. Działający w czasie rzeczywistym symulator pokazuje naszą planetę jako firmę z 8 miliardami użytkowników, której notowania na giełdzie zależne są od tego, co dzieje się dookoła.

Bartosz Walat

Creative Lead w Tears of Joy

Najciekawsze były dla mnie napędzające się nawzajem działania promocyjne filmów „Barbie” i „Oppenheimer”. Popkultura po raz kolejny pokazała, w jaki sposób powinniśmy budować pozytywne konotacje między brandami – nawet o odległych archetypach marki. Zaangażowanie widzów w mediach społecznościowych przełożyło się na popularność obu tytułów, a reakcje marek pokazały, że o wiele bardziej lubimy rywalizować na kreatywność, gdy pojawia się do tego pretekst. Po Warszawie jeździło Uber Pink, w Zarze czy w Primarku pojawiły się kolekcje ubrań, a kontekstowe produkty trafiły na półki Pepco, Biedronki i osiedlowego warzywniaka. Że o serii postów RTM w wykonaniu InPost, IKEA czy Tyskie nie wspomnę.

Próżno szukać podobnego rozmachu w wykonaniu jakiejkolwiek kampanii, co daje do myślenia i od razu podsuwa rozwiązanie: prowadźmy dialog, podkreślajmy wyróżniki, miejmy dystans do marki.

Kamila Kotowska

Head of Marketing w cux.io. Jako entuzjastka content i growth marketingu skupia się przede wszystkim na nieszablonowym podejściu do rozwiązywania problemów komunikacyjnych oraz budowaniu strategii kreatywnych.

Od lat kocham i wspieram wszystkie akcje związane z pieskami! Tak więc niezmienne wymienię akcję OLX „Nakarm Psa”, współpracę Kasi Gandor z Pracuj.pl czy kampanię Łukasza Litewki z Lewicy, który na swoich plakatach wyborczych prezentował psiaki z sosnowieckiego schroniska czekające na adopcję.

Dominik Karbowski

Wiceprezes i współzałożyciel firmy Selectivv

Najważniejszą kampanią społeczną w 2023 roku była inicjatywa #TataTeżCzyta, promująca czytanie dzieciom przez ojców. Ta akcja, zorganizowana przez Fundację Powszechnego Czytania, wyeksponowała znaczenie czytania dla rozwoju dzieci, szczególnie w kontekście wkładu ojców w ten proces.

Kampania skupiła uwagę na istotnym fakcie, że u dzieci, którym czyta się książki już od najmłodszych lat, umiejętności poznawcze rozwijają się znacznie szybciej niż u ich rówieśników. To co uczyniło tę inicjatywę wyjątkową, to nacisk na zaangażowanie ojców w ten proces. Statystyki pokazują, że udział ojców w czytaniu dzieciom jest znacząco mniejszy niż matek, co czyni tę kampanię niezwykle potrzebną.

Dodatkowo zaangażowanie znanych osobowości, takich jak Łukasz „Juras” Jurkowski – zawodnik MMA, Zygmunt Miłoszewski – ceniony autor książek i powieści czy Wiesław Nowobilski – szef ekipy remontowej programu „Nasz nowy dom”, jako ambasadorów tej akcji, pokazało, że czytanie dzieciom powinno być akceptowane i praktykowane przez wszystkich, niezależnie od zawodu, wieku czy pasji. To uwydatniło uniwersalność i znaczenie tej inicjatywy społecznej dla całego społeczeństwa.

Wprowadzenie takiej kampanii na szeroką skalę miało na celu nie tylko zwiększenie świadomości na temat czytania dzieciom, ale również zmianę społecznych norm, zachęcając ojców do aktywnego udziału w tej ważnej sferze życia dzieci. To zdecydowanie jedna z najważniejszych inicjatyw społecznych, która dotarła do serc wielu ludzi i zmieniła sposób, w jaki społeczeństwo postrzega rolę ojców w czytaniu dzieciom.

Piotr Bucki

Od kilkunastu lat pomaga ludziom szlifować komunikację. Autor takich książek, jak „Porozmawiajmy o komunikacji”, „Life’s a pitch and then you die”, „Sapiens na zakupach. O tym jak i dlaczego wybieramy, oceniamy, kupujemy”, „Viral. Jak zarażać ideami i tworzyć wirusowe treści” czy „Prezentacje. Po prostu!”.

Niezmiennie RTM od IKEA i dość nieoczekiwanie – wszystkie parodie reklam na SNL. Bo umówmy się, większość reklam zasługuje tylko na parodię i śmiech. 

James Behr

Zarządza agencją AdFather, której działania obejmują takie obszary jak strategia, branding, social media, design oraz produkcja contentu.

W swoim wystąpieniu na majowej edycji I Love Marketing & Technology wspomniałem o tym, że należy zwrócić uwagę na zmianę postrzegania i komunikowania się z tzw. Silversami. W 2023 roku widziałem kampanię agencji Grey, która zrobiła to wzorowo dla mBanku. „Szczęśliwi z wiekiem” to właśnie odpowiedź na stereotypowe postrzeganie życia na emeryturze. 

Franciszek Georgiew

Owner of XXII Ventures: Tigers, Automation House, Huqiao 琥桥

Chciałbym wyrazić uznanie dla zespołu Tigers, który poprzez szereg działań kierowanych do Gen Z, w tym kampanię „Nie daj się zdefiniować”, pomógł Motoroli znacząco zwiększyć udział w rynku, mimo dużo mniejszych nakładów reklamowych niż przepotężna konkurencja. Kampania została zresztą nagrodzona Effie, a Anna Staszyńska wyróżniona tytułem Dyrektorki Marketingu Roku, co w obliczu rezultatów kampanii jest bardzo uzasadnione!

Wojciech Żywolt

Social media specialist, wykładowca i szkoleniowiec.

Kampanie społeczne, które wywarły na mnie największe wrażenie, to „Nie śpij, bo cię przegłosują”, „TO TWÓJ WYBÓR” oraz „Kobiety na wybory”. Zwróciłem na nie uwagę, ponieważ w różnych social mediach publikowano statyczne posty, wideo czy relacje, by zachęcić jak największą liczbę osób do udziału w głosowaniu podczas wyborów. Cel został osiągnięty – frekwencja z 2023 była najwyższa w historii (74,38%).

Ze względu na premierę filmu „Barbie” było również różowo! Internauci mogli wygenerować selfie za pomocą Barbie Selfie Generatora, korzystać z promocji oraz obserwować RTM-y czy różowo-czarne wpisy – wiele marek tworzyło dwukolorowe kolaże zdjęć, które nawiązywały do premiery „Barbie” oraz „Oppenheimera”. Do przykładów należą posty Biedronki, Tymbarka i Sharebee na Facebooku. Najbardziej zafascynowało mnie też to, że tylu ludzi poszło na premierę filmu w różowych ubraniach.

Mikhail Fediukovich

Senior Performance Specialist, Digital Consulting, Performance Lead w Kerris

Najciekawszą kampanię reklamową miało narzędzie internetowe do analizy statystyk serwisów, znane jako Google Analytics 4 – jestem pewien, że też o nim słyszeliście! 😉 Podobnie jak „Barbie” czy „Oppenheimer”, GA4 szybko stało się bohaterem memów na LinkedInie i głównym tematem rozmów na korytarzach biur marketingowych. Niektórzy starali się być „na czasie”, samodzielnie robiąc przejście na GA4, ale w rzeczywistości nie wykorzystywali w pełni potencjału tego narzędzia. Jak kula śnieżna, GA4 narastał mitami i legendami, a 1 lipca Google wprowadziło ostatnią fazę kampanii reklamowej, zatrzymując przetwarzanie danych poprzez Universal Analytics. Czy w tym roku było coś piękniejszego niż ta kampania?

Dominika Bucholc

Konsultantka i ekspertka w zakresie AI i strategii

Najciekawsza wydawała mi się kampania Coca-Cola „Create Real Magic”. Współpraca z OpenAI i Bain & Company, która wykorzystywała GPT-4 i DALL-E do tworzenia obrazów na podstawie tekstu. Fani mogli przesyłać swoje prace, a najlepsze z nich pojawiły się na billboardach w Nowym Jorku i Londynie. 

Jednak duże wrażenie na „naszym ogródku” wywarły na mnie wszystkie kampanie profrekwencyjne związane z wyborami parlamentarnymi, mające na celu zwiększenie frekwencji wyborczej. Jak pokazały liczby, to nie tylko moje wrażenie, ale realne wyniki. 😊 

Mick Griffin

Chief Growth Officer at TRAFFIT, Digital Recruitment Expert, Angel Investor, Curator of Growth

Z pewnością w 2023 roku pojawiło się kilka świetnych kampanii, ale najbliższa mojemu sercu była kampania marki Surreal Cereal z Wielkiej Brytanii. Wiedzieli, że nie mogą sobie pozwolić na zakup poparcia prawdziwych celebrytów. Przeszukali więc Wielką Brytanię w poszukiwaniu osób o takich samych nazwiskach jak czołowi celebryci, tacy jak Dwayne Johnson i Michael Jordan, i zapłacili im za rekomendacje

kampanie 2023

Ostatecznie zostało to zakazane w wielu lokalizacjach, ale wierzę, że było to nawet częścią ich planu. To fantastyczna kampania obejmująca zarówno ekspozycję reklam, jak i ogromną ekspozycję PR ze względu na kontrowersyjną taktykę.

Wniosek z tej kampanii, który tak bardzo mi się podoba, polega na tym, że musimy stale kwestionować zasady, do których jesteśmy zobowiązani jako marketerzy.

To, co było zbyt ryzykowne rok temu lub w Twojej poprzedniej firmie, może być dokładnie tym, co kocha Twój obecny pracodawca. To, co w 2021 r. uznawano za tandetne, w 2024 r. może być właśnie tym, czego będą potrzebować Twoi odbiorcy.

Nadszedł czas, abyś znowu pobawił się marketingiem, ponieważ zazwyczaj jeśli Ty dobrze się bawisz podczas tworzenia czegoś, ktoś będzie się dobrze bawił konsumując to.

Zack Deris

Founder & CEO @ ZDTS

Zarówno w 2022, jak i 2023 roku Liquid Death było pionierem zwycięskich kampanii marketingowych, rewolucjonizując podejście do promowania wody. Odważnie podejmują kontrowersyjne kwestie, aby sprzedać swój produkt, „pakując” wodę w puszkę przypominającą puszkę piwa. Pomimo pozornie wątpliwego charakteru ich reklam, skutecznie bawią się i przyciągają uwagę potencjalnych nabywców.

kampanie 2023
Źródło: liquiddeath.com

W 2023 r. firma z powodzeniem przeprowadziła viralowe kampanie partnerskie ze znanymi markami i osobistościami, takimi jak Fortnite, Burton Snowboard, Nixon, Call of Duty, Steve-O, Travis Barker, Martha Stewart i nie tylko, co zaowocowało wzrostem przychodów o 92,31% (250 mln USD) w porównaniu z 2022 r. (130 mln USD). 

Ich prowokacyjne przesłanie „Zabij swoje pragnienie” przekształciło wodę w seksowny i ekscytujący produkt konsumpcyjny. Jest to przekonujące świadectwo potęgi marketingu, pokazujące, że przy odpowiedniej strategii można sprzedać wszystko.

Konstantin Yevishkin

Founder & CEOFounder & CEO Content Loop

Jako fanowi muzyki zdecydowanie spodobała mi się kampania aktywizująca fanów przeprowadzona przez Drake’a podczas jego koncertu. Była to kampania we współpracy z Shopify. Po koncercie pokazali kod QR geo-fenced na ścianie stadionu. Fani, którzy zeskanowali kod QR i wprowadzili dane do wysyłki, otrzymali niespodziankę w postaci niewydanych jeszcze gadżetów Drake’a, a także gotówkę.

Wierzę, że wkrótce pojawi się więcej tak interaktywnych i wciągających doświadczeń, ponieważ próg wejścia jest niższy niż wcześniej. Będzie to mieszanka doświadczeń URL i IRL.

Lohi Omo-Ezomo

Hawking creativity & brand equity @comtrade360

Po pierwsze, wielkie brawa dla wszystkich marketerów i menedżerów marek na całym świecie za kreatywność, którą wnoszą do strategii, scenariuszy, planowania i wdrażania swoich reklam / kampanii – wszyscy naprawdę daliście czadu! Chociaż wybór był dla mnie nieco trudny, oto kilka kampanii, które naprawdę trafiły do mnie w 2023 roku:

  • Kampania IKEA Proudly Second Best
  • Kampania Airbnb Live there.

Konkretne powody, dla których te kampanie do mnie przemówiły:

  • Wykorzystanie kombinacji emocji: sprawili, że każdy atut kampanii był bardzo relacyjny, dzięki czemu docelowi odbiorcy mogli dosłownie się w nich zobaczyć i natychmiast nawiązać kontakt z zakotwiczonymi emocjami przekazywanymi za pośrednictwem reklam / kampanii! Właśnie do tego powinny dążyć marki. Gdy uda się stworzyć połączenie poprzez emocje i teorię względności, w ponad 50% uda się zyskać przyczepność do inspirujących działań.
  • Kreatywność: niezależnie od zwięzłości materiałów kampanii wykorzystywanych przez te marki, udało im się osiągnąć zamierzone efekty.
  • Podjęcie ryzyka: ryzykując możliwość niezrozumienia przez odbiorców założeń komunikacji, marki odważyły się jednak rozpocząć kampanie zgodnie ze swoimi ideami, co zaowocowało efektem „awww”. ;)

W 2024 roku odważmy się tworzyć wspaniałe marketingowe koktajle składające się z emocji, kreatywności i ryzyka!

czytaj także

Trendy marketingowe 2025 – opinie 20 ekspertów z branży

Redakcja

O autorze

Redakcja

Wpis autorstwa redakcji serwisu SprawnyMarketing.pl Nasz serwis działa od 2005 roku, publikując artykuły na temat pozycjonowania, marketingu intern...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

     

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz