Na wstępie muszę dodać sprostowanie: nie wszystkie książki o analityce (i nie tylko o niej!) z tej listy wspinają się na wyżyny literatury. Ba, niektóre nawet trudno się czyta – inne trudno odkłada. To nie jest zestawienie najlepszych publikacji, jakie wyszły spod pióra człowieka. Jest to jednak zestawienie książek, które otwierają odpowiednie klapki w mózgu, aby pomóc mu stać się analitycznym geniuszem. I dlatego uważam, że warto je przeczytać.
PS Już 22-24 października 2024 w Multikinie Złote Tarasy w Warszawie odbędzie się konferencja I Love Marketing & Technology, w trakcie której masz możliwość posłuchać prelekcji Kamili Kotowskiej! ❤️
1. Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym
Tytuł: Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym
Autor: Daniel Kahneman
Absolutny must-have nie tylko marketerów, ale ogólnie ludzi, którzy chcą wiedzieć co, dlaczego i jak robią bezwiednie. I jak te pułapki myślenia nie tylko identyfikować, ale przede wszystkim jak w nie nie wpadać. No i wykorzystać na naszą biznesową korzyść. 😊
2. Alchemia Zaskakująca moc pomysłów, które pozornie nie mają sensu
Tytuł: Alchemia Zaskakująca moc pomysłów, które pozornie nie mają sensu
Autor: Rory Sutherland
Jak to jest, że niektóre produkty, usługi i pomysły odnoszą sukces, pomimo że na pierwszy rzut oka wydają się dziwaczne czy nawet niedopasowane do naszych gustów? Rory Sutherland, legenda reklamy i mówca TED Talks, udowadnia, że kluczem do osiągnięcia geniuszu jest irracjonalność. I ja się z nim w 100% zgadzam.
3. Anatomia kłamstwa
Tytuł: Anatomia kłamstwa
Autor: Susan Carnicero, Michael Floyd, Philip Houston, Don Tennant
Choć książka – jak wiele z tego zestawienia – jest napisana bardzo po „amerykańsku”, to jednak ukazuje wiele psychologicznych mechanizmów, które stoją za naszymi zachowaniami. A jeśli tylko sztukę czytania kłamstw prosto z FBI uda nam się przenieść na pole marketingu i customer experience, efektywność naszych działań zrekompensuje literackie niedociągnięcia. 😉
4. Zakochany mózg i inne niezwykłe stany
Tytuł: Zakochany mózg i inne niezwykłe stany
Autorka: Julia Fischer
Ta pozycja jest podróżą przez ludzkie emocje. Skąd w nas strach, zakochanie, poczucie wypalenia czy zanik namiętności w związku? Julia Fischer dzieli się wieloma historiami i badaniami tłumaczącymi procesy chemiczne w organizmie i ich wpływ na to, co i jak czujemy. Świetna książka, która otwiera nas na perspektywę drugiego człowieka.
5. Mózg ćwiczy, czyli jak utrzymać umysł w dobrej formie
Tytuł: Mózg ćwiczy, czyli jak utrzymać umysł w dobrej formie
Autorka: Kaja Nordengen
Uwielbiam, kiedy teoria spotyka się z praktyką – i tym właśnie jest ta książka. Znajdziesz w niej quizy, zagadki logiczne i liczbowe, testy na inteligencję i ćwiczenia pamięciowe. A wszystko po to, aby w formie przyjemnego treningu tworzyć w naszych mózgach nowe połączenia nerwowe. Polecam!
6. Mózg nie służy do myślenia. Siedem i pół wywrotowych lekcji o mózgu
Tytuł: Mózg nie służy do myślenia. Siedem i pół wywrotowych lekcji o mózgu
Autorka: Lisa Feldman Barrett
Dr Lisa Feldman Barrett w (prawie) ośmiu esejach rozprawia się z wieloma mitami, które urosły wokół jednego z naszych najważniejszych mięśni – mózgu. To bardzo przystępny i dość podstawowy przewodnik po neuronauce, która w marketingu zaczyna (wreszcie!) pełnić coraz ważniejszą rolę.
7. Prawda. Krótka historia wciskania kitu
Tytuł: Prawda. Krótka historia wciskania kitu
Autor: Tom Phillips
Jeśli wciąż zmagacie się z umiejętnością odróżniania bzdury od kłamstwa, to ta zabawna i lekka lektura jest idealna dla Waszych mózgów. Wyrobienie w sobie czujności na dostrzeganie zbiorowych halucynacji z pewnością przyda się Waszym analitycznym mózgom.
8. Measure What Matters: How Google, Bono, and the Gates Foundation Rock the World with OKRs
Tytuł: Measure What Matters: How Google, Bono, and the Gates Foundation Rock the World with OKRs
Autor: John Doerr
Solidna metodologia, którą można było zdecydowanie krócej opisać. 😉 Niemniej jednak książka jest pełna interesujących historii integracji OKR-ów w odnoszących sukcesy firmach i organizacjach, takich jak Intel, Google, Adobe, Gates Foundation i innych. Dobrze naszym analitycznym mózgom zrobi zrozumienie tych mechanizmów.
9. Becoming a Data Driven Organization
Tytuł: Becoming a Data Driven Organization
Autor: Mirko Peters
Zespoły data scientists i analityków mają przed sobą jedno istotne zadanie: dostarczać wysokiej jakości zasoby danych klientom na dużą skalę. Łatwiej powiedzieć, niż zrobić. W tej książce znajdziesz wiele podpowiedzi, jak tej potrzebie sprostać.
10. Liczby się liczą. Data storytelling, czyli jak opowiadać o danych
Tytuł: Liczby się liczą. Data storytelling, czyli jak opowiadać o danych
Autor: Chip Heath, Karla Starr
To książka o analityce, w której znajdziesz informacje o tym, jak komunikować wyniki badań, liczby i raporty, tak aby inni nas zrozumieli. To świetny poradnik uczący, jak przedstawiać wyniki w sposób bardziej „zjadliwy” dla swoich odbiorców. I tak, aby wyciąganie z nich wniosków było już tylko czystą przyjemnością.
11. Impuls
Tytuł: Impuls
Autor: Richard H. Thaler, Cass R. Sunstein
Książka, która otwiera oczy (i analityczne głowy). Zawiera wiele cennych obserwacji i materiałów, które pozwalają na weryfikację naszych własnych, indywidualnych decyzji. A także odpowiedź na niezwykle ważne pytanie: Czy da się skłaniać ludzi do podejmowania konkretnych wyborów, nie uciekając się do przymusu?
12. Zachowania niepoprawne. Tworzenie ekonomii behawioralnej
Tytuł: Zachowania niepoprawne. Tworzenie ekonomii behawioralnej
Autor: Richard H. Thaler
Must-have dla każdego, kto widzi (a mam nadzieję, że jest nas coraz więcej!) wartość we wprowadzaniu założeń i zdobyczy ekonomii behawioralnej do codziennego życia i pracy. Jeśli jesteś po lekturze „Pułapek myślenia” lub „Impulsu”, „Zachowania niepoprawne” powinny być kolejnym krokiem.
13. The Attention Merchants: The Epic Scramble to Get Inside Our Heads
Tytuł: The Attention Merchants: The Epic Scramble to Get Inside Our Heads
Autor: Tim Wu
Rozwój narzędzi manipulacyjnych od średniowiecza do dziś. Od sprzedawców cudownych olejków, przez propagandę wojenną, aż do początku XX wieku. I choć mogą wydawać się oczywiste, metody manipulacyjne zostały przez lata udoskonalone do tego stopnia, że nikt nie może być już pewien, że nie zostanie zmanipulowany. Lektura obowiązkowa dla (nie tylko analitycznych) mózgów w marketingu i komunikacji.
14. Wszyscy kłamią. Big data, nowe dane i wszystko, co Internet może nam powiedzieć o tym, kim naprawdę jesteśmy
Autor: Seth Stephens-Davidowitz
Szczerze uwielbiam tę pozycję. Autor pokazuje, jak mówić o liczbach, jak wyciągać wnioski i jak nie wpadać w okropną pułapkę pt. „korelacja vs kauzacja”. W niezwykle lekki i zabawny sposób mówi o wielkich zestawach danych – czyli dokładnie tak, jak trzeba!
15. Szum, czyli skąd się biorą błędy w naszych decyzjach
Tytuł: Szum, czyli skąd się biorą błędy w naszych decyzjach
Autor: Daniel Kahneman, Olivier Sibony, Cass R. Sunstein
Nie są to „Pułapki myślenia” ani przemyślenia i badania Thalera. I choć w wielu miejscach nuży, to jest to pozycja wyczerpująco poruszająca różne wątki błędów poznawczych. To uzupełnienie tego, czego już od ojców ekonomii behawioralnej dowiedzieliśmy się do tego czasu.
16. Data-First Marketing: How To Compete and Win In the Age of Analytics
Tytuł: Data-First Marketing: How To Compete and Win In the Age of Analytics
Autorki: Janet Driscoll Miller, Julia Lim
Pozycja, która rozkłada koncepcję marketingu opartego na danych na czynniki pierwsze w prosty i zrozumiały sposób. Obowiązkowa lektura dla wszystkich, którzy chcą zacząć wykorzystywać dane w marketingu i komunikacji.
17. Data Driven Decisions. Jak odnaleźć się w natłoku źródeł danych?
Tytuł: Data Driven Decisions. Jak odnaleźć się w natłoku źródeł danych?
Autor: Michał Jan Lutostański, Mateusz Galica, Michał Protasiuk
O tym, czy w czasie wzmożonej digitalizacji i przytłaczającego zjawiska „data overload” firmy, organizacje i marki są w stanie jeszcze panować nad danymi, które gromadzą. Bardzo ciekawa pozycja i – w końcu w tej tematyce – z naszego rodzimego podwórka.
18. Data-Driven Marketing Content: A Practical Guide
Tytuł: Data-Driven Marketing Content: A Practical Guide
Autor: Lee Wilson
Dzięki połączeniu praktycznej wiedzy i osobistych spostrzeżeń autor nie tylko uczy, ale przede wszystkim umożliwia specjalistom i przedsiębiorcom pokonywanie codziennych barier biznesowych i osiąganie lepszych wyników dzięki każdemu tworzonemu materiałowi.
19. The Power of Customer Experience: How to Use Customer-centricity to Drive Sales and Profitability
Tytuł: The Power of Customer Experience: How to Use Customer-centricity to Drive Sales and Profitability
Autor: Martin Newman
Jasno przekazane dowody na temat klientocentryzmu, wzbogacone anegdotami i prawdziwymi, praktycznymi przykładami dużych sprzedawców detalicznych i marek osiągających zyski komercyjne dzięki stosowaniu tych idei. I oczywiście nie zabrakło mocnego wątku pracy z danymi.
20. Marketing 6.0: The future is immersive
Tytuł: Marketing 6.0: The future is immersive
Autor: Philip Kotler, Hermawan Kartajaya, Iwan Setiawan
Jestem przekonana, że Kotlera nie trzeba ani przedstawiać (i chyba nawet nie wypada), ani namawiać do zapoznania się z jego najnowszymi przemyśleniami dotyczącymi marketingu. Tak więc powiem tylko: polecam.
A jeszcze więcej polecajek książek marketingowych znajdziesz w poniższych wpisach:
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 8–10 kwietnia 2025 roku.
Zapoznaj się także z ofertą organizowanych przez nas szkoleń z zakresu marketingu.