Kamila Kotowska

20 książek o analityce (i nie tylko), które warto znać

Na wstępie muszę dodać sprostowanie: nie wszystkie książki o analityce (i nie tylko o niej!) z tej listy wspinają się na wyżyny literatury. Ba, niektóre nawet trudno się czyta – inne trudno odkłada. To nie jest zestawienie najlepszych publikacji, jakie wyszły spod pióra człowieka. Jest to jednak zestawienie książek, które otwierają odpowiednie klapki w mózgu, aby pomóc mu stać się analitycznym geniuszem. I dlatego uważam, że warto je przeczytać.

PS Już 22-24 października 2024 w Multikinie Złote Tarasy w Warszawie odbędzie się konferencja I Love Marketing & Technology, w trakcie której masz możliwość posłuchać prelekcji Kamili Kotowskiej! ❤️

1. Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym

ekonomia behawioralna

Tytuł: Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym

Autor: Daniel Kahneman

Absolutny must-have nie tylko marketerów, ale ogólnie ludzi, którzy chcą wiedzieć co, dlaczego i jak robią bezwiednie. I jak te pułapki myślenia nie tylko identyfikować, ale przede wszystkim jak w nie nie wpadać. No i wykorzystać na naszą biznesową korzyść. 😊

2. Alchemia Zaskakująca moc pomysłów, które pozornie nie mają sensu

książki marketingowe

Tytuł: Alchemia Zaskakująca moc pomysłów, które pozornie nie mają sensu

Autor: Rory Sutherland

Jak to jest, że niektóre produkty, usługi i pomysły odnoszą sukces, pomimo że na pierwszy rzut oka wydają się dziwaczne czy nawet niedopasowane do naszych gustów? Rory Sutherland, legenda reklamy i mówca TED Talks, udowadnia, że kluczem do osiągnięcia geniuszu jest irracjonalność. I ja się z nim w 100% zgadzam.

3. Anatomia kłamstwa

książki o analityce

Tytuł: Anatomia kłamstwa

Autor: Susan Carnicero, Michael Floyd, Philip Houston, Don Tennant

Choć książka – jak wiele z tego zestawienia – jest napisana bardzo po „amerykańsku”, to jednak ukazuje wiele psychologicznych mechanizmów, które stoją za naszymi zachowaniami. A jeśli tylko sztukę czytania kłamstw prosto z FBI uda nam się przenieść na pole marketingu i customer experience, efektywność naszych działań zrekompensuje literackie niedociągnięcia. 😉

4. Zakochany mózg i inne niezwykłe stany

polecane książki

Tytuł: Zakochany mózg i inne niezwykłe stany

Autorka: Julia Fischer

Ta pozycja jest podróżą przez ludzkie emocje. Skąd w nas strach, zakochanie, poczucie wypalenia czy zanik namiętności w związku? Julia Fischer dzieli się wieloma historiami i badaniami tłumaczącymi procesy chemiczne w organizmie i ich wpływ na to, co i jak czujemy. Świetna książka, która otwiera nas na perspektywę drugiego człowieka.

5. Mózg ćwiczy, czyli jak utrzymać umysł w dobrej formie

trening mózgu książka

Tytuł: Mózg ćwiczy, czyli jak utrzymać umysł w dobrej formie

Autorka: Kaja Nordengen

Uwielbiam, kiedy teoria spotyka się z praktyką – i tym właśnie jest ta książka. Znajdziesz w niej quizy, zagadki logiczne i liczbowe, testy na inteligencję i ćwiczenia pamięciowe. A wszystko po to, aby w formie przyjemnego treningu tworzyć w naszych mózgach nowe połączenia nerwowe. Polecam!

6. Mózg nie służy do myślenia. Siedem i pół wywrotowych lekcji o mózgu

neuronauka książka

Tytuł: Mózg nie służy do myślenia. Siedem i pół wywrotowych lekcji o mózgu

Autorka: Lisa Feldman Barrett

Dr Lisa Feldman Barrett w (prawie) ośmiu esejach rozprawia się z wieloma mitami, które urosły wokół jednego z naszych najważniejszych mięśni – mózgu. To bardzo przystępny i dość podstawowy przewodnik po neuronauce, która w marketingu zaczyna (wreszcie!) pełnić coraz ważniejszą rolę.

7. Prawda. Krótka historia wciskania kitu

książki godne polecenia

Tytuł: Prawda. Krótka historia wciskania kitu

Autor: Tom Phillips

Jeśli wciąż zmagacie się z umiejętnością odróżniania bzdury od kłamstwa, to ta zabawna i lekka lektura jest idealna dla Waszych mózgów. Wyrobienie w sobie czujności na dostrzeganie zbiorowych halucynacji z pewnością przyda się Waszym analitycznym mózgom.

8. Measure What Matters: How Google, Bono, and the Gates Foundation Rock the World with OKRs

książka o okr

Tytuł: Measure What Matters: How Google, Bono, and the Gates Foundation Rock the World with OKRs

Autor: John Doerr

Solidna metodologia, którą można było zdecydowanie krócej opisać. 😉 Niemniej jednak książka jest pełna interesujących historii integracji OKR-ów w odnoszących sukcesy firmach i organizacjach, takich jak Intel, Google, Adobe, Gates Foundation i innych. Dobrze naszym analitycznym mózgom zrobi zrozumienie tych mechanizmów.

9. Becoming a Data Driven Organization

książki o analityce

Tytuł: Becoming a Data Driven Organization

Autor: Mirko Peters

Zespoły data scientists i analityków mają przed sobą jedno istotne zadanie: dostarczać wysokiej jakości zasoby danych klientom na dużą skalę. Łatwiej powiedzieć, niż zrobić. W tej książce znajdziesz wiele podpowiedzi, jak tej potrzebie sprostać.

10. Liczby się liczą. Data storytelling, czyli jak opowiadać o danych

książki o analityce

Tytuł: Liczby się liczą. Data storytelling, czyli jak opowiadać o danych

Autor: Chip Heath, Karla Starr

To książka o analityce, w której znajdziesz informacje o tym, jak komunikować wyniki badań, liczby i raporty, tak aby inni nas zrozumieli. To świetny poradnik uczący, jak przedstawiać wyniki w sposób bardziej „zjadliwy” dla swoich odbiorców. I tak, aby wyciąganie z nich wniosków było już tylko czystą przyjemnością.

11. Impuls

książki o marketingu

Tytuł: Impuls

Autor: Richard H. Thaler, Cass R. Sunstein

Książka, która otwiera oczy (i analityczne głowy). Zawiera wiele cennych obserwacji i materiałów, które pozwalają na weryfikację naszych własnych, indywidualnych decyzji. A także odpowiedź na niezwykle ważne pytanie: Czy da się skłaniać ludzi do podejmowania konkretnych wyborów, nie uciekając się do przymusu?

12. Zachowania niepoprawne. Tworzenie ekonomii behawioralnej

zachowania niepoprawne thaler

Tytuł: Zachowania niepoprawne. Tworzenie ekonomii behawioralnej

Autor: Richard H. Thaler

Must-have dla każdego, kto widzi (a mam nadzieję, że jest nas coraz więcej!) wartość we wprowadzaniu założeń i zdobyczy ekonomii behawioralnej do codziennego życia i pracy. Jeśli jesteś po lekturze „Pułapek myślenia” lub „Impulsu”, „Zachowania niepoprawne” powinny być kolejnym krokiem.

13. The Attention Merchants: The Epic Scramble to Get Inside Our Heads

The Attention Merchants

Tytuł: The Attention Merchants: The Epic Scramble to Get Inside Our Heads

Autor: Tim Wu

Rozwój narzędzi manipulacyjnych od średniowiecza do dziś. Od sprzedawców cudownych olejków, przez propagandę wojenną, aż do początku XX wieku. I choć mogą wydawać się oczywiste, metody manipulacyjne zostały przez lata udoskonalone do tego stopnia, że ​​nikt nie może być już pewien, że nie zostanie zmanipulowany. Lektura obowiązkowa dla (nie tylko analitycznych) mózgów w marketingu i komunikacji.

14. Wszyscy kłamią. Big data, nowe dane i wszystko, co Internet może nam powiedzieć o tym, kim naprawdę jesteśmy

książki o big data

Tytuł: Wszyscy kłamią. Big data, nowe dane i wszystko, co Internet może nam powiedzieć o tym, kim naprawdę jesteśmy

Autor: Seth Stephens-Davidowitz

Szczerze uwielbiam tę pozycję. Autor pokazuje, jak mówić o liczbach, jak wyciągać wnioski i jak nie wpadać w okropną pułapkę pt. „korelacja vs kauzacja”. W niezwykle lekki i zabawny sposób mówi o wielkich zestawach danych – czyli dokładnie tak, jak trzeba!

15. Szum, czyli skąd się biorą błędy w naszych decyzjach

książki o ekonomii behawioralnej

Tytuł: Szum, czyli skąd się biorą błędy w naszych decyzjach

Autor: Daniel Kahneman, Olivier Sibony, Cass R. Sunstein

Nie są to „Pułapki myślenia” ani przemyślenia i badania Thalera. I choć w wielu miejscach nuży, to jest to pozycja wyczerpująco poruszająca różne wątki błędów poznawczych. To uzupełnienie tego, czego już od ojców ekonomii behawioralnej dowiedzieliśmy się do tego czasu.

16. Data-First Marketing: How To Compete and Win In the Age of Analytics

książki o analityce

Tytuł: Data-First Marketing: How To Compete and Win In the Age of Analytics

Autorki: Janet Driscoll Miller, Julia Lim

Pozycja, która rozkłada koncepcję marketingu opartego na danych na czynniki pierwsze w prosty i zrozumiały sposób. Obowiązkowa lektura dla wszystkich, którzy chcą zacząć wykorzystywać dane w marketingu i komunikacji.

17. Data Driven Decisions. Jak odnaleźć się w natłoku źródeł danych?

książki o analityce

Tytuł: Data Driven Decisions. Jak odnaleźć się w natłoku źródeł danych?

Autor: Michał Jan Lutostański, Mateusz Galica, Michał Protasiuk

O tym, czy w czasie wzmożonej digitalizacji i przytłaczającego zjawiska „data overload” firmy, organizacje i marki są w stanie jeszcze panować nad danymi, które gromadzą. Bardzo ciekawa pozycja i – w końcu w tej tematyce – z naszego rodzimego podwórka.

18. Data-Driven Marketing Content: A Practical Guide

książki o analityce

Tytuł: Data-Driven Marketing Content: A Practical Guide

Autor: Lee Wilson

Dzięki połączeniu praktycznej wiedzy i osobistych spostrzeżeń autor nie tylko uczy, ale przede wszystkim umożliwia specjalistom i przedsiębiorcom pokonywanie codziennych barier biznesowych i osiąganie lepszych wyników dzięki każdemu tworzonemu materiałowi.

19. The Power of Customer Experience: How to Use Customer-centricity to Drive Sales and Profitability

customer experience książka

Tytuł: The Power of Customer Experience: How to Use Customer-centricity to Drive Sales and Profitability

Autor: Martin Newman

Jasno przekazane dowody na temat klientocentryzmu, wzbogacone anegdotami i prawdziwymi, praktycznymi przykładami dużych sprzedawców detalicznych i marek osiągających zyski komercyjne dzięki stosowaniu tych idei. I oczywiście nie zabrakło mocnego wątku pracy z danymi.

20. Marketing 6.0: The future is immersive

książki marketingowe

Tytuł: Marketing 6.0: The future is immersive

Autor: Philip Kotler, Hermawan Kartajaya, Iwan Setiawan

Jestem przekonana, że Kotlera nie trzeba ani przedstawiać (i chyba nawet nie wypada), ani namawiać do zapoznania się z jego najnowszymi przemyśleniami dotyczącymi marketingu. Tak więc powiem tylko: polecam.

A jeszcze więcej polecajek książek marketingowych znajdziesz w poniższych wpisach:

czytaj także

Analityka behawioralna, czyli jak frustracje użytkowników optymalizują biznes?

Kamila Kotowska

O autorze

Kamila Kotowska

Head of Growth w cux.io. Jako entuzjastka content i behavior-led Marketingu szuka nieszablonowych pomysłów na rozwiązywanie problemów komunikacyjn...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 8–10 kwietnia 2025 roku.

    Zapoznaj się także z ofertą organizowanych przez nas szkoleń z zakresu marketingu.

     

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz