W świecie e-commerce sukces nie jest przypadkowy. Jest wynikiem precyzyjnej analizy, strategicznego planowania i ciągłego monitorowania kluczowych wskaźników efektywności, znanych jako KPI (Key Performance Indicators). W dobie cyfryzacji, gdzie konkurencja jest zaledwie kliknięcie myszką od nas, optymalizacja e-commerce staje się nie tylko priorytetem, ale koniecznością dla każdego CEO i CMO. Ale co jest prawdziwą miarą sukcesu?
W tym artykule zanurzymy się w głąb wskaźników, które są niezbędne do monitorowania funkcjonowania, a czasem szansy przetrwania biznesu. Przyjrzymy się, jak KPI mogą pomóc w identyfikacji obszarów do poprawy, zwiększenia konwersji i ostatecznie prowadzić do zwiększenia rentowności.
Najważniejsze KPI do śledzenia w e-commerce
Kluczowe wskaźniki efektywności to nieodłączny element strategii każdego skutecznego biznesu e-commerce. Pozwalają one na monitorowanie i analizę wyników, co jest niezbędne do optymalizacji działań i zwiększania rentowności. Szkół jest wiele i pewnie każda z nich inaczej ustawia priorytety do monitorowania. Moje wieloletnie doświadczenie pokazuje jednak, że kondycja e-biznesu jest zapisana w następujących wskaźnikach.
Wskaźnik konwersji – co to?
Pierwszym KPI jest wskaźnik konwersji (Conversion Rate / CR), który pokazuje, jaki procent odwiedzających stronę dokonuje zakupu. Jest to jeden z najważniejszych wskaźników, ponieważ bezpośrednio wpływa na dochody firmy.
AOV – wartość koszyka!
Kolejnym istotnym KPI jest średnia wartość koszyka (Average Order Value / AOV), która pokazuje, ile średnio klient wydaje podczas jednej transakcji. Pozwala to na ocenę efektywności strategii sprzedażowych i marketingowych. Badając ten wskaźnik, można opracować skuteczną strategię podnoszenia wartości koszyka – ale to temat na inny tekst.
Wartość klienta w czasie – czy Twoi klienci są lojalni?
Wartość klienta w czasie (Customer Lifetime Value / CLV) to całkowita wartość, jaką klient wnosi do firmy w trakcie całej relacji z nią. Ten wskaźnik pomaga ocenić lojalność klientów i długoterminowy wpływ relacji z klientami. W przypadku dobrze prowadzonego biznesu koszt pozyskania klienta musi być mniejszy niż wartość klienta w dłuższym okresie.
Wskaźnik porzucenia koszyka – zmora sklepów internetowych
Wskaźnik porzucania koszyka (Cart Abandonment Rate) to procent klientów, którzy dodają przedmioty do koszyka, ale opuszczają stronę przed dokonaniem zakupu. Wiedza o skali zjawiska w danym sklepie internetowym pozwala na opracowanie strategii odzyskania porzuconych koszyków (że też jeszcze nikt nie napisał książki: „W poszukiwaniu porzuconych koszyków” 😉).
Wskaźnik odrzuceń – kogo nie przekonałeś?
Niby podstawowy wskaźnik, a jednak często pomijany. Często właściciele sklepów internetowych nie zdają sobie sprawy, że mnóstwo osób wchodzi na ich stronę i szybciej lub wolniej opuszcza ją bez dokonania żadnej akcji. Takie przypadki pokazuje właśnie wskaźnik odrzuceń (Bounce Rate). Wysoki wskaźnik odrzuceń może świadczyć o problemach z użytecznością strony, nieodpowiednim targetowaniu reklam, problemach technicznych lub o wielu innych rzeczach.
Koszt pozyskania klienta w e-commerce – co i jak?
Koszt pozyskania klienta (Customer Acquisition Cost / CAC). Pokazuje on, ile kosztuje przyciągnięcie jednego nowego klienta. Mówiąc prościej: dzięki niemu wiesz, ile musisz zapłacić, by przekonać kogoś do danego produktu. Idąc dalej: dzięki niemu widać, czy prowadzone działania marketingowe są opłacalne. Jeżeli wydajesz w skali miesiąca 3000 zł na to, by ktoś kupił jeden gryzak dla dziecka za 12 zł, to powinna zapalić Ci się lampka ostrzegawcza.
Wskaźnik rezygnacji klientów – czy Twoi klienci rezygnują?
Wskaźnik rezygnacji klientów (Churn Rate): procentowy wskaźnik, który opisuje, jaka część klientów zrezygnowała z naszych usług w badanym czasie. Idealnie to widać w przypadku różnego typu subskrypcji, ale możemy również rozmawiać o Churn Rate przy okazji e-commerce. Tutaj może to być związane z liczbą klientów, którzy nie dokonali powtórnego zakupu w określonym czasie. (Często spotykany kluczowy wskaźnik w biznesach typu SAAS, o czym przy innej okazji).
O czym „mówi” ten wskaźnik? Po pierwsze, mówi wiele o perspektywach firmy – jeżeli masz klientów, którzy z Tobą zostają i wracają, to możesz spać nieco spokojniej. Po drugie, jest to czynnik mówiący o kondycji relacji z klientami, a ta – jak wiemy – musi być długofalowa. Po trzecie, jest to czynnik mówiący o tym, jak bardzo musisz się jeszcze postarać i co należy poprawić, by klienci nie rezygnowali z Ciebie.
ROAS – co to takiego?
Zwrot z wydatków na reklamę (ROAS) to dochód generowany za każdą wydaną złotówkę na reklamę. Pomaga ocenić skuteczność kampanii marketingowych (przede wszystkim performance’owych). Właścicielowi sklepu analiza ROAS może naprawdę wiele powiedzieć. Dzięki niej ma wiedzę o tym, które działania reklamowe są skuteczne (a nawet najskuteczniejsze), a to pozwala odpowiednio podzielić budżet marketingowy. Dzięki ROAS nie bazujemy na legendarnym „wydaje mi się”.
Marża brutto – najważniejszy wskaźnik!
Ostatnim, ale moim zdaniem najważniejszym wskaźnikiem jest marża brutto (Gross Margin), czyli procentowa różnica między przychodami a kosztem sprzedanych towarów. Pomaga on ocenić rentowność na poziomie produktu.
Co jeżeli masz ujemną wartość tego wskaźnika? Oznacza to, że notujesz stratę na każdej jednostce – produkcie/usłudze, a to z kolei jest przyczynkiem do modyfikacji. Jeżeli marża Ci spada i Ty to zauważasz (to nie jest takie oczywiste), czas zastanowić się nad obniżeniem kosztów pracy/materiałów itp. lub nad podniesieniem cen.
Patrząc szeroko, marżę brutto powinno wykorzystywać się do pomiaru wydajności firmy – daje ona przecież informacje, dzięki którym można kontrolować koszty produkcji.
Pamiętaj, że każdy biznes jest inny i wymaga indywidualnego podejścia. Dlatego warto skonsultować się z ekspertami, którzy pomogą Ci wybrać i zinterpretować najważniejsze dla Twojego biznesu KPI. Eksperci ds. e-commerce powiedzą Ci, co i jak należy mierzyć i jak reagować na określone wskaźniki. Opracują i wdrożą odpowiednie strategie.
Jak skutecznie śledzić KPI w sklepie internetowym?
Efektywne śledzenie KPI w e-handlu wymaga zrozumienia specyfiki działania e-commerce oraz umiejętności interpretacji danych. Kluczowe wskaźniki efektywności są niczym kompas, który wskazuje kierunek rozwoju Twojego biznesu. Aby jednak kompas ten działał poprawnie, musisz umieć go odczytać, a to jest proces.
1 Wybór KPI do mierzenia
Pierwszym krokiem jest identyfikacja najważniejszych dla Twojego biznesu wskaźników. Mogą to być np. współczynnik konwersji, średnia wartość koszyka czy koszt pozyskania klienta. Wybór KPI powinien wynikać z celów, które stawiasz przed swoim biznesem.
2 Monitorowanie i analizowanie
Następnie konieczne jest regularne monitorowanie wybranych wskaźników (np. poprzez raporty w Looker Studio i analizę ich zmian w czasie). Dzięki temu będziesz mógł szybko zareagować na ewentualne problemy, ale także dostrzec pozytywne tendencje, które warto podtrzymać.
3 Reagowanie/optymalizowanie
Pamiętaj, że dane to nie tylko liczby, ale przede wszystkim informacje, które pomagają zrozumieć zachowania i potrzeby Twoich klientów. Dlatego tak ważne jest, aby analizować KPI w kontekście całego procesu zakupowego i doświadczeń klientów. Optymalizacja e-commerce to proces ciągły, który wymaga nie tylko wiedzy, ale także kreatywności i otwartości na zmiany. Dlatego warto korzystać z pomocy ekspertów, którzy pomogą Ci wykorzystać potencjał danych do maksimum.
Zakończenie
Prowadzenie biznesu to sztuka. Z jednej strony to wspaniała przygoda z ludźmi, budowanie relacji i stawianie na najlepsze rozwiązania. Z drugiej strony mamy wskaźniki, które nieustannie muszą być kontrolowane, bo wiele mówią o kondycji firmy, pokazują czarno na białym, że coś się sprawdza, a coś innego nie. Jedno jest pewne. Największe sklepy internetowe zaczynały od metody prób i błędów, ale szybko przeszły na analizę danych i liczenie. Pilnowanie biznesu i planowanie jego rozwoju zawsze przecież zaczynają się od jakiejś liczby. Tylko tyle i aż tyle. 😉
A jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, jak analizować efektywność swoich działań, zapisz się na szkolenie z Google Analytics 4!
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!
lXOygtnPCwDF