Strategia dla każdej nowej kampanii SEO powinna być ustalana indywidualnie, a zawarte w niej powinny być założone cele oraz konkretne działania niezbędne do ich realizacji. Możemy jednak wyszczególnić kilka podstawowych typów kampanii SEO, które odpowiednio dostosowane i wdrażane, sprawdzają się pod konkretne rodzaje celów i działań.
W artykule opiszę 4 typy kampanii SEO, które są chyba najbardziej popularne, jeżeli chodzi o pozycjonowanie w wyszukiwarce Google. Opisuję je dość ogólnie, bo jak wspomniałem we wstępie, każda strategia SEO powinna być dobrana indywidualnie pod konkretny przypadek.
1. Pozycjonowanie ogólne
Pozycjonowanie ogólne to moje określenie bardziej “robocze”, przez które rozumiem pozycjonowanie głównie prostych stron firmowych, gdzie treść jest raczej statyczna, a aktualizacje contentu czy rozbudowywanie strony to rzadkość.
Przy tego typu pozycjonowaniu ważna jest optymalizacja, która prawdopodobnie będzie wykonana raz (ze względu na brak późniejszego rozbudowywania i aktualizacji serwisu), oraz oczywiście wartościowy link building. Frazy do pozycjonowania w tego typu kampanii są przeważnie dość ogólne, ale wzbogacone również tymi bardziej konkretnymi, ze względu na przeważnie dłuższy okres oczekiwania na efekty tych najtrudniejszych (pomijam kwestie bezpieczeństwa itd.).
Przykłady pozycjonowanych fraz przy pozycjonowaniu ogólnym:
- kredyty,
- świadectwa energetyczne,
- sklepy internetowe.
Kluczowe elementy pozycjonowania ogólnego:
- optymalizacja serwisu, która będzie wykonana prawdopodobnie raz,
- wartościowy link building,
- analiza najbardziej konwertujących fraz.
2. Pozycjonowanie sklepów internetowych
Pozycjonowanie sklepów internetowych różni się znacznie od pozycjonowania zwykłych stron firmowych. Przy tego typu kampanii ważne jest zdobywanie jak najlepszych pozycji na całą gamę słów kluczowych związanych z konkretnym asortymentem lub jego kategoriami – jest to tzw. pozycjonowanie na długi ogon (long tail). Ze względu na częste zmiany asortymentu w sklepie, słowa kluczowe do pozycjonowania są nieprzerwanie dobierane i rotowane w trakcie trwania kampanii SEO.
Przykłady pozycjonowanych fraz przy pozycjonowaniu sklepów internetowych:
- huawei p8 lite sklep,
- telewizor sony bravia 50 cali,
- czerwone szpilki na platformie.
Bardzo istotnym elementem przy pozycjonowanie sklepów jest optymalizacja i to wykonywana na bieżąco. Szczególnie przy dużych i rozbudowanych e-commerce’ach istotne są takie elementy jak: linkowanie wewnętrzne czy umiejętne posługiwanie się atrybutem „Canonical”. Mniej istotne w kontekście SEO, ale wpływająca m.in. na CTR, to wzbogacanie produktów o dane strukturalne.
Kluczowe elementy pozycjonowania sklepów internetowych:
- linkowanie wewnętrzne,
- unikalne opisy produktów,
- zdobywanie linków do dużej ilości podstron.
3. Pozycjonowanie lokalne (Local SEO)
Pozycjonowanie lokalne (Local SEO) to pozycjonowanie stron (przeważnie małych firm) na słowa kluczowe związane z określoną lokalizacją – konkretne województwo, miasto, a nawet dzielnicę. Pozycjonowanie lokalne to przede wszystkim duża szansa dla małych firm lokalnych na promocję w Google, pomimo ograniczonego budżetu.
Przykłady pozycjonowanych fraz przy pozycjonowaniu lokalnych:
- nieruchomości Warszawa,
- biuro rachunkowe Kraków,
- pozycjonowanie Białystok.
Istotnym elementem pozycjonowania lokalnego jest dodanie wizytówki firmy do „Google Moja Firma” (więcej na ten temat przeczytasz tutaj), dzięki czemu strona ma szansę pojawienia się w tzw. mapkach Google. Jest to tym bardziej istotna kwestia, że przy bardzo często ograniczonym budżecie małych firm lokalnych na SEO, jest to element nie generujących dodatkowych kosztów (oprócz czasu i pracy).
Kluczowe elementy pozycjonowania lokalnego:
- dodanie wizytówki strony do „Google Moja Firma” (poradnik krok po kroku, jak to zrobić),
- optymalizacja strony pod “lokalne” słowa kluczowe,
- zdobywanie linków ze źródeł, w których można podawać lokalizację, np. lokalne katalogi firm.
4. SEO PR
SEO PR to swego rodzaju połączenie internetowych działań SEO i PR. Głównym procesem tego typu kampanii jest zdobywanie dobrych pozycji dla różnych materiałów (głównie zewnętrznych) na słowa kluczowe bardzo ściśle powiązane z konkretną marką czy osobą. Oczywiście celem jest promocja materiałów i informacji o jak najbardziej pozytywnym wydźwięku.
Przykłady pozycjonowanych fraz przy SEO PR:
- “imię nazwisko”,
- “nazwa firmy” opinie,
- “nazwa firmy” praca opinie.
Przykładami materiałów, jakie można promować przy działaniach SEO PR, są:
- Blog firmowy lub osobisty.
- Profile biznesowe.
- Artykuły eksperckie oraz wpisy gościnne.
- Komentarze do ważnych publikacji branżowych.
- Profile społecznościowe.
- Grafiki.
Kluczowe elementy SEO PR:
- przygotowanie “zaplecza” (np. blog, profile społecznościowe, wpisy gościnne),
- odpowiednia optymalizacja “zaplecza”,
- przemyślane linkowanie pomiędzy “zapleczami” (np. linkowanie z nowego wpisu gościnnego do starszego).
Podsumowanie
Jak widzimy, pozycjonowanie nie zawsze wygląda tak samo dla każdej strony. Typ strategii SEO różni się przede wszystkim od założonych wcześniej celów. Również realizacja tych celów, czyli konkretne działania SEO, różnią się dość znacznie. W dzisiejszym SEO nie ma już tak naprawdę gotowych schematów, które można wdrażać przy każdego typu stronach czy klientach.
Chcesz się dowiedzieć więcej na temat skutecznego pozycjonowania?
Zapraszamy na szkolenia „SEO: pozycjonowanie i link building” oraz „Optimized Content Marketing„!
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!
Miałem tu głównie na myśli linkowanie wpisów pomiędzy różnymi domenami, aczkolwiek linkowanie wewnątrz jednej domeny też jest ok.
Pamiętajmy, że chodzi tu o SEO PR, czyli generalnie „ustawianie” wyników pod zapytania BRANDowe, więc z zasady zależy nam tu na wynikach z różnych domen (o wydźwięku jak najbardziej pozytywnym), a to się wiąże z linkowaniem pomiędzy różnymi domenami.