Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

Czy wykorzystujesz już potencjał Google Moja Firma w lokalnym SEO?

Google od bardzo długiego czasu stara się zwiększyć użyteczność swojej platformy społecznościowej, jaką jest Google+. Co jakiś czas wprowadza i integruje nowe usługi, które mają przyciągnąć uwagę potencjalnych użytkowników. Chciałbym się skupić na jednej z nich, która na pewno nie jest obca wszystkim osobom zajmującym się tematem lokalnego SEO – Google Moja Firma.

Google Moja Firma jest usługą, która zdecydowanie może zwiększyć potencjał firmy w wynikach wyszukiwania. Moim zdaniem największe korzyści z tej usługi mogą osiągnąć małe i średnie firmy – poprzez zwiększenie widoczności w SERP-ach na zapytania lokalne oraz związane z samą marką. Co więcej, Google Moja Firma w niektórych przypadkach (w szczególności dla małych firm) może stanowić najważniejszy element promocji biznesu w wyszukiwarce Google.

W tym artykule przedstawię najważniejsze elementy optymalizacji strony firmowej w Google Moja Firma, zaprezentuję też kilka wskazówek pokazujących, z jakich możliwości narzędzia warto korzystać oraz na co warto zwracać uwagę podczas modyfikowania wizytówek.

Pierwsza uwaga już na wstępie: należy przede wszystkim pamiętać o tym, że nasza wizytówka powinna zostać wypełniona w 100%!

1.     Tytuł

 Jeden z ważniejszych elementów naszej wizytówki, nad wyborem którego polecam – wbrew pozorom – pochylić się dłuższą chwilę i dobrze go przemyśleć. Tytuł powinien zostać ustawiony raz i nie być już zmieniany, głównie ze względu na późniejsze zdobywanie cytowań dla naszej firmy, w których zawsze powinien pojawiać się ten sam NAP (name, address, phone). Naturalnie ten sam tytuł powinien pojawić się na naszej stronie internetowej. Przed ustawieniem tytułu warto również pamiętać o uprzednim sprawdzeniu tytułów wizytówek naszej konkurencji, pojawiających się na interesujące nas frazy lokalne. Tytuł sam w sobie powinien zawierać nazwę firmy oraz najlepsze określenie opisujące nasz biznes, np. Magnolia – Sklep Ogrodniczy, przykład poniżej.

Wskazówka: Zdecydowanie polecam wykorzystywanie encji HTML w ustawianiu tytułów, dzięki czemu nasza wizytówka będzie się wyróżniać na tle wizytówek konkurencji.

Wizytówka firmy Google Moja Firma

 2.     Wygląd i grafiki

Już od dawna wiadomo, że grafika potrafi świetnie przyciągnąć wzrok użytkownika – ta zasada potwierdza się również w przypadku Google Moja Firma. Powinniśmy zadbać o to, aby nasza wizytówka została wyposażona w co najmniej 2 podstawowe elementy graficzne, w postaci loga oraz tła. Oba te elementy są niezwykle ważne, ponieważ to właśnie one wyświetlą się na pierwszy rzut oka osobie odwiedzającej nasz profil. Ważne, aby grafiki były odpowiednio dobrej jakości. Dodatkowo – w miarę możliwości – warto zadbać o systematyczne dodawanie zdjęć do wizytówki.

Wskazówka: Najlepszym możliwym sposobem na wykonanie jak najlepszej jakości zdjęć naszego biznesu jest wynajęcie rekomendowanego i certyfikowanego fotografa z Google (https://www.google.pl/intl/pl/maps/about/partners/businessview/get-started). Jeżeli ktoś chce, aby jego profil był naprawdę oryginalny, zamiast grafik w formatach .jpg czy .png, może wrzuć grafiki w postaci gifów. Poniżej przykład na podstawie mojego profilu Google+: https://plus.google.com/+PawełKapłan.

Wykorzystanie logo i grafiki w tle przez MaxROY.com:

Wizytówka MaxROY.com Google Moja Firma

3.     Dokładne dane

Warto zadbać o to, aby w wizytówce znalazły się jak najbardziej precyzyjne dane naszej firmy. Zdecydowanie zawsze powinniśmy zadbać o wypełnienie pola „godziny pracy”, teoretycznie może się to wydawać błahą sprawą, jednakże użytkownicy szukający w danym momencie interesujących ich usług, będą mieli możliwość szybkiego sprawdzenia, czy nasza firma jest czynna w danym momencie.

Jeżeli posiadamy w firmie kilka numerów telefonu, warto zawsze podać ten, który jest najczęściej używany (użytkownicy, którzy zdecydują się na kontakt z nami to przecież potencjalni klienci, nie chcemy więc, żeby zastali pocztę głosową zamiast nas). Należy również pamiętać, aby podstawowym numerem w wizytówce był numer stacjonarny.

Bardzo istotnym elementem dla wizytówki są również kategorie, które jej przyznamy, to właśnie w dużej mierze dzięki nim możemy pojawić się na interesujące nas frazy lokalne w wyszukiwarce.

Przy dobieraniu kategorii należy pamiętać, aby opisywały one rodzaj naszej działalności, a nie świadczone przez nas usługi czy oferowane produkty.

 4.     Vanity URL

Każda wizytówka po pewnym czasie funkcjonowania dostaje możliwość ustawienia własnego Vanity URL. Nie muszę chyba tłumaczyć, że taki adres jest zdecydowanie bardziej przyjazny i łatwiejszy do zapamiętania dla użytkowników niż adres dodawany automatycznie.

Różnica widoczna jest gołym okiem:

Zwykły adres strony Google Moja Firma – https://plus.google.com/b/110009608352869346466

Vanity URL strony Google Moja Firma – https://plus.google.com/+MaxROYcom

Niestety bardzo często Google samo narzuca jedyny możliwy do wyboru Vanity URL lub daje możliwość wyboru jednej gotowej propozycji, do której możemy dodać kilka dowolnych znaków, co przeważnie jest bardzo mało praktyczne.

 5.     Opis

Kolejna rzecz, o której nie powinniśmy zapominać. Dobry opis jest podstawą sukcesu i główną informacją dla osób, które trafiły na nasz profil i mogą być zainteresowane skorzystaniem z naszych usług. Opis powinien być jak najbardziej naturalny. W tym polu mamy możliwość przedstawienia usług, które świadczymy, a także najważniejszych informacji o firmie. Warto sobie przypomnieć stary model wizytówek w Google Maps, gdzie mogliśmy ograniczyć się jedynie do skromnych 200 znaków w opisie.

Wskazówka:

Warto w opisie dorzucić linki kierujące bezpośrednio do podstron produktowych lub usługowych, dzięki czemu użytkownik, który jest zainteresowany naszym produktem lub usługą, zostanie bezpośrednio przekierowany do interesującej go strony.

Opis firmy MaxROY.com

 6.     Opinie i odpowiedzi

Google Moja Firma posiada świetną opcję, jaką jest dodawanie opinii przez osoby, które skorzystały już z naszych usług. Dlatego w naszym interesie leży to, aby każdy nasz klient był usatysfakcjonowany ze świadczonych przez nas usług. Pozytywne opinie w przyszłości na pewno zaprocentują i przełożą się na ilość zapytań lub nawet na konwersje..

Wskazówka: Jeżeli zdarzy się tak, że otrzymamy jakąś negatywną opinię, to zawsze warto na nią odpowiedzieć (zdecydowanie lepiej to wygląda w oczach osób trafiających na naszą wizytówkę). Niestety, z moich obserwacji wynika, że  na tę chwilę bardzo mało właścicieli wizytówek w Google Moja Firma w ogóle wie o istnieniu takiej możliwości. Wystarczy że zalogujemy się na swoje konto, przejdziemy do zakładki opinie i wybierzemy opcję „Wyświetl i odpowiedz” przy danej opinii.

7.     Możliwości i aktywność

Warto wyznaczyć w firmie osobę, która będzie zajmować się prowadzeniem wizytówki Google Moja Firma. Ważne, aby nasza strona była chociaż w minimalnym stopniu aktywna (np. jeden wpis w tygodniu), co może przyczynić się do zwiększenia jej popularności i ilości odwiedzin w przyszłości.

Na dzień dzisiejszy na naszej wizytówce możemy umieszczać wszelkiego rodzaju materiały, zdjęcia, wrzutki z bloga firmowego czy nowości dotyczące naszej firmy.

 8.     Statystyki

Bardzo przydatna opcja – dzięki statystykom możemy sprawdzić i na bieżąco analizować to, jak nasza wizytówka funkcjonuje w wynikach wyszukiwania, ile osób odwiedziło nasz profil, oglądało zdjęcia itd. Poniżej przykłady statystyk, do jakich mamy dostęp, prowadząc swoją wizytówkę Google Moja Firma.

Wyświetlenia – mamy możliwość sprawdzenia, ile wyświetleń od samego początku istnienia zanotowała nasza wizytówka, ile wyświetleń pochodziło z wyników wyszukiwania, a także jak wiele zanotowaliśmy wyświetleń profilu i zdjęć.

Statystyki w Google Moja Firma

Kliknięcia – możemy sprawdzić, jak wiele osób przeszło z naszej wizytówki bezpośrednio na naszą stronę internetową, oraz ile mieliśmy kliknięć w celu wyświetlenia dojazdu do siedziby naszej firmy.

Statystyki Google Moja Firma Kliknięcia

Opinie – szybkie spojrzenie na opinie, które otrzymaliśmy od naszych klientów. Oprócz opinii dodawanych z poziomu samej wizytówki Google, ta opcja zaciąga również wartościowe opinie z innych serwisów np. booking.com.

 

 

 

 

 

Połączenia telefoniczne – stosunkowo niedawno wprowadzona funkcja, ale za to jakże ciekawa. Zawsze dobrze wiedzieć, jak wiele połączeń do naszej firmy wygenerowała sama wizytówka.

Połączenia telefoniczne Google Moja Firma

Zapytania o wskazówki dojazdu – również całkiem niedawno wprowadzona funkcja, za to według mnie jedna z ciekawszych. Oprócz tego, że możemy sprawdzić, jak wiele zostało przeprowadzonych zapytań o wskazówki dojazdu do naszej firmy, to jesteśmy także w stanie dowiedzieć się, skąd takie zapytania pochodzą – za pomocą mapy termicznej, którą Google dało nam do dyspozycji.

Wskazówki Dojazdu Google Moja Firma

Uważam, że statystyki w Google Moja Firma to świetna sprawa zarówno dla pracowników agencji, jak również dla  właścicieli firm, którzy samodzielnie zajmują się prowadzeniem wizytówki.

Jeżeli jesteśmy pracownikiem agencji, to zawsze warto umieścić dane ze statystyk w raporcie, który przygotowujemy dla klienta, dzięki czemu zobaczy on korzyści płynące z prowadzenia takiej usługi.

Mam nadzieję, że mój poradnik będzie przydatny dla osób, które mają wątpliwości lub jakiekolwiek problemy z odpowiednim przygotowaniem i optymalizacją wizytówki. Naturalnie nawet w pełni gotowej i dobrze zoptymalizowanej wizytówce zawsze trzeba trochę pomóc, aby mogła się „wbić” w czołowe miejsca w wynikach wyszukiwania (o tym na pewno więcej będzie można się dowiedzieć na szkoleniach w ramach SearchMarketingWeek). Google Moja Firma jest tylko częścią lokalnego SEO, ale według mnie elementem praktycznie koniecznym i podstawowym dla małych oraz średnich firm, które chcą zaistnieć na rynku lokalnym.

Wkrótce na Sprawnym Marketingu pojawią się kolejne teksty, szerzej omawiające tematykę lokalnego SEO.

Cezary Lech Szkolenie SEO + Content Marketing

sprawnymarketing

Paweł Kapłan

Od 2012 roku specjalista lokalnego SEO w MaxROY.com. Przygotowuje strategie oraz realizuje procesy optymalizacji dla stron lokalnych. Prowadzi działania z zakresu budowy linków, tworzenia i optymalizacji wizytówek oraz cytowań.


  • Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Dzięki za tak obszerny poradnik, teraz pora wprowadzić parę zmian w swojej wizytówce.

    • Dzisiaj chcąc zmienić tło swojej wizytówki firmowej stwierdziłem że Google mi tego nie umożliwia. Jeżeli chodzi o logo to nie ma problemu. Czy mógłbyś opisać jak zmienić tło wizytówki?

      • Paweł Kapłan

        Prosiłbym o więcej szczegółów, czy wyskakuje jakiś błąd lub komunikat?

    • Bardzo przydatny poradnik :). Tym bardziej, że lokalne SEO spełnia coraz większą rolę !

    • Sławomir Borowy

      bardzo podoba mi się trick z gifami :) nie spodziewałem się, że Google na to pozwala!

    • nie mam, nie słyszałem wcześniej, ale już mi się podoba i chyba poczytam na ten temat więcej ;p chyba to niezły pomysł w taki sposób reklamować swoją firmę ;p zgłębiam wiedzę i dam znać co myślę :D pozdro i dzięki za fajny wpis :)

    • Świetne opracowanie. Czy można na stronie firmowej wstawiać takie same zajawki do bloga jakie wstawiam na facebooku, czy lepiej tego unikać?

      • Paweł Kapłan

        Każda treść, która będzie angażować użytkownika będzie odpowiednia :)

    • Super przedstawiony kawał materiału nie jeden początkujący może dużo z tego wyciągnąć i się nauczyć, można powiedzieć że jest to jakiś ułamek sukcesu dla początkującego. Oby więcej takich ludzi jak ty i takich opracowań.

    • Bardzo przydatny poradnik. Szczególnie trick z encjami. Mamy czytanie, czy istnieje możliwość zmiany kategorii? Trochę poklikałem, ale nigdzie nie znalazłem takiej opcji

    • Bardzo ciekawy materiał. Wie ktoś może skąd jeszcze poza booking.com mogą być zasysane opinie do mapek?

    • Ale że idzie monitorować połączanie telefoniczne? Google wciąż zaskakuje i przechodzi samego siebie.

    • Hostels Poznań

      Jeszcze jakiś czas temu (w okresie 1-3 m-cy) mieliśmy w firmie wrażenie, że Google rozwijając swoje usługi (mapy, miejsca, g+, moja firma itd) zaczęło powoli przestawać nad tym panować.
      Mnogość miejsc gdzie można było edytować te same informacje powodował duże zamieszanie, problemy z edycją, aktualizacją danych, czy choćby z konsekwentną organizacją galerii zdjęć.

      Podczas jednej z rozmów z pracownikiem Google odnośnie innego tematu, wspomniałem mu o naszych problemach i również on potwierdził, że dopiero z czasem Google dojdzie do momentu, w którym scali możliwości edycji informacji w jednym miejscu. Może chodziło o 2 miejsca.. :) W każdym bądź razie przyznał, że nie działa to jeszcze tak jak powinno i że pracując nad tym cały czas.

      Nie wiem jak jest dziś, ale mam nadzieję, że z czasem ten chaos faktycznie zostanie ogarnięty.

    • Krzysztof

      czy są jakieś regułu umieszczania na portalu firmy tzw. +1 GOOGLE?

      czy umieszczamy je tylko na blogach czy też można również na dowolnej stronie?

      to będzie promocja portalu firmy i treści tam zawartych, czyli promocja firmy!?

    • Jacek N. Kozioł

      Prośba do autora, aby zapoznał się z Wskazówkami dotyczącymi umieszczania informacji o firmie w Google: https://support.google.com/business/answer/3038177?hl=pl i zaktualizował swój artykuł, bo choćby wskazówki przedstawione w artykule odnośnie nazwy mogą skończyć się zmianą tej nazwy przez Google jako naruszające te wskazówki. Nazwa firmy powinna odpowiadać nazwie firmy w świecie rzeczywistym – znajdującej się w witrynie sklepowej, w witrynie internetowej i na artykułach firmowych, a także znanej klientom. Podobnie encje HTML w nazwie firmy naruszają te wskazówki.
      Reszta artykułu – bardzo dobra robota.
      Pozdrawiam,
      Jacek N. Kozioł

    • minęły już 2 lata odkąd ktoś powyżej napisał, że Google nie panuje nad miejscami edycji danych w profilach i Google Moja Firma. Ja nadal mam takie samo wrażenie i już się prawie gotuję próbując znaleźć miejsce do zmiany URL na przyjazny,a nie ważne co kliknę to pojawia się ta sama karta z edycją tych samych danych tylko nie URL (Google Moja Firma). Nic dziwnego, że w Polsce niewiele osób tego używa.

    • Gdzie w nowej wersji Google Moja Firma znajduje się miejsce na opis o którym Pan wspomina?
      I jeszcze pyt. Czy w wizytówce powinno być b. dużo zdjęć (40?) czy mniej? Czy zdjęcia powinny być z altem?

    • Brawo, bardzo interesujący artykuł. Pisze Pan, że:
      “Zdecydowanie polecam wykorzystywanie encji HTML w ustawianiu tytułów, dzięki czemu nasza wizytówka będzie się wyróżniać na tle wizytówek konkurencji.”
      Próbowałem tak zrobić w edycji nazwy Google Moja Firma. Owszem pojawiła się grafika (zastosowałem: ⚱ ) lecz natychmiast na mapach google przed nazwą firmy pojawiła się treść HTML: “&#9905” – co zniekształca nazwę firmy. Jak temu zaradzić?

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *