W cyfrowym świecie, gdzie uwaga użytkowników internetu jest ulotna i trudno ją zdobyć, skuteczne angażowanie odbiorców na Insta Stories stało się nieodłącznym elementem strategii marketingowych i osobistych profili.
W tym artykule przedstawię Ci skuteczne i sprawdzone sposoby angażowania Twoich odbiorców na Insta Stories, przy wykorzystaniu zasobów Instagrama i różnych narzędzi. Zdradzę Ci moje sztuczki na to, jak wyróżnić się w gąszczu treści oryginalnymi materiałami.
Kluczowa kwestia – wygląd
Postaw na jakość relacji. Rozmazane zdjęcie, wklejony tekst, który jest nie dość, że nieczytelny, to za długi, zniechęca odbiorcę już na samym początku. Jeśli masz długi tekst, to wybierz z niego najciekawsze fragmenty i podziel go na kilka kafelków. Zachęci to odbiorcę do przejścia dalej. Pamiętaj też, aby pierwsza relacja była ZACHĘTĄ do dalszego działania. 🙂
No dobra. Ale jak tworzyć relacje, które przyciągną odbiorców i będą chcieli je odczytywać, bawić się nimi? Oto kilka wskazówek!
1. Naklejki, ankiety
Zapewne wiele razy odczytując relację, widziałeś naklejki czy ankiety, które zaciekawiły Cię do tego stopnia, że brałeś w nich udział. Nawet z czystej ciekawości, czy dobrze myślisz. Tego typu treści możesz tworzyć na podstawie materiałów, które już opublikowane są w twoich kanałach, a przy okazji promować swoje produkty. A przy okazji – poznać oczekiwania swoich odbiorców jeśli zapytasz o produkty.
Pamiętaj – warto recyklingować treści! Jeśli nie masz czasu na dobieranie informacji, to skorzystaj z pomocy ChatGPT lub innego narzędzia, które na podstawie dodanego artykułu, wpisu stworzy dla Ciebie plan na rolkę, szablon karuzeli na Instagram czy streści artykuł do tego stopnia, że będziesz mógł umieścić go w relacji.
PORADA
Nie twórz długich pytań i odpowiedzi. Użytkownik może znudzić się po przeczytaniu treści na kafelkach i zrezygnuje z odczytywania relacji.
Jak widzisz, w poniższej relacji wykorzystałam wiele innych opcji, które oferuje Instagram: suwak, głosowanie czy układ do połączenia zdjęć, dzięki czemu powstał kolaż. Całość to świetna sekwencja, którą można wykorzystać np. przy promocji szkoleń i innych produktów. My zrobiliśmy to dla szkolenia Social Media Manager, które prowadzi Artur Jabłoński.
Możesz też poprosić AI o stworzenie quizu na podstawie np. artykułu lub niech sam wymyśli pytania na wybrany przez Ciebie temat. Przykładowy prompt może brzmieć następująco: „Wyobraź sobie, że prowadzisz szkolenia z zakresu sztucznej inteligencji. Stwórz quiz na temat AI z pięcioma krótkimi pytaniami i odpowiedziami. Przy każdej odpowiedzi zaznacz, która jest prawidłowa”.
2. Rolka w Stories
Publikujesz rolki? Pamiętaj, aby udostępniać je w relacji. Dzięki temu dodasz bonusowe wyświetlenia danemu materiałowi (jeśli będzie oglądany dłużej niż 3 sek.). Ja, gdy publikuję rolkę w Insta Stories, dodaję do niej intrygujące pytanie lub tekst informujący, o czym ona jest, plus niezbędne daty czy linki.
Tego nie rób: Nie dodawaj na relacje naklejek typu „New reel”. Materiał zakryty naklejką traci swój potencjał i mało osób sprawdzi, co pod tą naklejką jest.
3. Odliczanie
Organizujesz wydarzenie, wyczekujesz czegoś, a może w Twojej firmie odbędzie się premiera produktu? Stwórz odliczanie, dzięki któremu użytkownicy ustawią sobie przypomnienie, a Ty przy okazji zbudujesz napięcie. Można zrobić to z poziomu relacji, gdy użytkownik ją odczytuje.
4. Post w Insta Stories
Sytuacja wygląda analogicznie jak w rolce. Opublikowałeś post na Instagramie? Dodaj go na Insta Stories z chwytliwym opisem! Zdarza się, że użytkownik nie widzi opublikowanego posta, a taka relacja mu o nim przypomni.
Tego nie rób: Nie zakrywaj udostępnionego posta naklejką. To naprawdę nie ma sensu.
5. Interaktywne relacje dzięki naklejkom
Wykorzystaj naklejki z pytaniami i ankietami, aby poznać opinie odbiorców, lub naklejki z linkiem, aby skierować użytkowników do witryny swojej firmy.
Pamiętaj, że Twoje relacje odczytują Twoi obserwatorzy, dlatego miej z nimi stały kontakt. Nie doprowadzaj do tego, aby każda relacja była sprzedażowa. Nie przesadzaj też z ilością materiałów na Insta Stories (chyba, że znasz swoich odbiorców i wiesz, że wszystko obejrzą).
PORADA
Rozpocznij od publikowania kilku Stories dziennie i obserwuj reakcję Twojej publiczności. Jak już wcześniej wspomniałam – pamiętaj o pierwszej planszy, która zaintryguje, zaciekawi odbiorcę. Analizuj wskaźniki, takie jak zasięg, oglądalność i interakcje, aby dostosować swoją strategię. W zależności od branży i celów różne liczby mogą być odpowiednie. Dla marek i influencerów często zaleca się publikowanie 1–7 Stories dziennie (choć zmienia się to dynamicznie), aby utrzymać zaangażowanie bez zniechęcania obserwujących.
6. Dzień z życia
Odbiorców zawsze ciekawi to, czego na co dzień nie widzą. Uwierz, że chętnie zobaczą przygotowania eventu, pakowanie paczek, nagrywanie, robienie makijaży, backstage podczas sesji zdjęciowych lub jakichkolwiek innych wydarzeń, a nawet dnia z życia firmy. Mogłabym wymieniać w nieskończoność. Ja stawiam na tego typu treści podczas konferencji I Love Marketing & Technology. Dodaję zapowiedzi, pokazuję salę, dokumentuję na bieżąco, co się dzieje.
7. Przekształć swoje relacje w reklamy
Masz ciekawy materiał, który znalazł się w Twojej relacji? Świetnie! Pójdź o krok dalej i utwórz reklamę.
WAŻNE: używaj pełnoekranowych zasobów w orientacji pionowej (9:16), które wpisują się w ekosystem Mety i wygląd relacji na Instagramie.
8. Efekty AR
Filtry AR to świetny pomysł na angażowanie odbiorców! Użytkownik może uruchomić go z poziomu profilu lub relacji, a co za tym idzie – pobawić się efektem, spędzić nieco więcej czasu na interakcji z Twoimi zasobami firmowymi. Ponadto możesz tworzyć grupy odbiorców (wykorzystasz je w targetowaniu) na podstawie efektu AR i konkursy na najciekawsze relacje z jego wykorzystaniem.
9. Chcesz wysokie zasięgi na Stories? Wykorzystaj szablony!
Opcja „Twoja kolej” to interaktywna funkcja w Insta Story, która pozwala użytkownikom odpowiadać na relacje innych użytkowników, tworząc własne odpowiedzi w formie zdjęć. Naklejka „Twoja kolej” umożliwia nie tylko interakcję, ale także budowanie swego rodzaju „łańcucha treści”.
Każdy użytkownik może dodać swoją wersję szablonu lub odpowiedź na pierwotną relację, co sprawia, że Stories staje się bardziej dynamiczne i angażujące. Funkcję możesz wykorzystać na przykład w swoim sklepie, aby ludzie dodawali zdjęcia zamówień / konkretnego produktu, na przykład sukienki. Możesz też wykorzystać ją podczas eventu, aby uczestnicy dodawali zdjęcia, dzięki czemu utworzy się nitka na zdjęcia z wydarzenia.
Jak ustawić kampanię na relację?
1. Wybierz cel reklamowy (np. ruch, konwersje). Dzięki temu promowana relacja będzie zawierała link z odnośnikiem do strony, na którą chcesz kierować.
2. Podczas tworzenia kampanii wybierz z zestawu reklam odpowiednie umiejscowienie. W tym wypadku „Instagram Stories”. Ja czasami dodaję również Instagram Reels – wtedy reklama może wyświetlać się w zakładce z Reelsami.
3. Następnie przejdź do sekcji ,,Reklama” i wybierz relację.
WAŻNE: relacja opublikowana organicznie, która posiada naklejkę np. z linkiem do strony, nie przejdzie w panelu reklamowym. Natomiast link możesz dodać do relacji bez niego, który będą kierować na stronę.
Co jeszcze warto zrobić?
- Najciekawsze relacje dodaj do wyróżnionych. Dzięki temu użytkownik, który odwiedza Twój profil, będzie mógł Ciebie bliżej poznać. Pamiętaj również o miniaturkach wyróżnionych relacji. Możesz je utworzyć np. w Canvie.
- Nie doprowadzaj do tego, aby każda relacja była sprzedażowa.
- Stories również są oparte na algorytmie, dlatego ważne jest, aby publikować je regularnie i dostarczać wartościowe, inspirujące treści.
- Tajny trik – zrób przerwę w dodawaniu relacji. Najlepiej na 24 godziny. Z mojego doświadczenia wynika, że gdy po przerwie dodamy relacje, to ich zasięg się zwiększa (do przetestowania u Ciebie!).
- Pamiętaj, aby zadawać pytania swoim odbiorcom, prosić o opinie, angażować ich na różne sposoby.
- Analiza Stories – WatchTime. Liczy się to, ile czasu odbiorca spędza, oglądając dane Stories (tutaj mam na myśli film). W związku z tym warto postawić na krótkie filmiki, które utrzymają uwagę odbiorcy. Pamiętaj też o dynamice, zapowiedziach.
- W statystykach relacji możesz sprawdzić liczbę kont odbiorców, do których docierasz (wraz z podziałem na osoby obserwujące i nieobserwujące), zaangażowane konta, aktywność w profilu. Ponadto możesz przeanalizować przejścia dalej, wyjścia z relacji, jeśli kogoś nie zainteresował materiał, czy przejścia wstecz, aby np. doczytać relację, a nawet liczbę kliknięć linku przenoszącego do strony.
Jak sprawdzić statystyki Stories?
- Dla relacji, która widnieje na Twoim Stories nie więcej niż 24 godziny, możesz to zrobić ze strony głównej. Kliknij w relację i przesuń ją do góry – wtedy pojawią się statystyki.
- Dla zarchiwizowanych relacji wejdź na swój profil, wybierz trzy kreski w prawym górnym rogu, następnie „Archiwizuj” –> „Archiwum relacji” i gotowe.
Podsumowanie
Instagram Stories to potężne narzędzie do angażowania odbiorców i budowania relacji. Wykorzystaj pomysły z tego tekstu, eksperymentuj i dostosowuj swoje strategie, aby lepiej spełniać oczekiwania swojej widowni. No i co ważne – bądź na bieżąco z nowościami, bo wychodzi ich naprawdę wiele.
Pamiętaj, że kluczami do skutecznego angażowania na Stories są kreatywność, autentyczność, regularność oraz dbałość o potrzeby i zainteresowania swoich obserwujących.
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 8–10 kwietnia 2025 roku.
Zapoznaj się także z ofertą organizowanych przez nas szkoleń z zakresu marketingu.