Anna Orzechowska

Jak przygotować swoje treści na nadejście Google AI Overview?

SEO się kończy! Czy ktoś pokusił się o policzenie, który to już raz wieszczony jest schyłek tej branży? Oto żyjemy w momencie kolejnego takiego końca. Zapowiadane od miesięcy Google SGE, dziś już zastąpione nazwą Google AI Overview, jest rzeczywistością, choć jeszcze nie w Polsce.

Przez ostatnich kilka tygodni kurz popłochu, w jaki wpadliśmy po wprowadzeniu Google Overview, stopniowo opadał i aktualnie nie zastanawiamy się już, jak się szybko przebranżowić. Skupiamy się za to na rozwiązaniach, jakie warto byłoby podjąć w działaniach dla klientów, by przygotować się na wejście Overview także w naszym kraju (ma się to stać pod koniec 2024 r.). Oto rekomendacje w głównej mierze dotyczące tworzonych treści.

Co to jest Google AI Overview?

Ok, czymże ów Google AI Overview jest, skoro zatrząsnął pewnością siebie SEO-wców? To nowa przestrzeń w wynikach wyszukiwania Google. Zajmują ją spersonalizowane pod konkretnego użytkownika wyniki wyszukiwania, wygenerowane za pomocą sztucznej inteligencji.

Google AI Overview
Wyniki Google AI Overview dla zapytania „anniversary celebration dinner places Dallas” – kolejne ekrany prezentują widoki po przescrollowaniu treści. Źródło: https://blog.google/products/search/generative-ai-google-search-may-2024/

Google wychodzi więc z cienia Microsoftu i stawia swój Overview w opozycji do Copilota dostępnego w wyszukiwarce Bing. Ekipa Google’a mówi, że Overview zrewolucjonizuje sposób korzystania z internetu. Będzie bowiem podawać nie tyle wyniki najlepiej odpowiadające wpisanej frazie, ale wyniki najlepiej odpowiadające tej konkretnej osobie, która wpisuje zapytanie.

Jak działa Google AI Overview?

W praktyce sekcja Overview pojawia się pod płatnymi i nad organicznymi wynikami wyszukiwania. Zawarte w niej informacje przybierają postać podsumowania danego tematu, co ma umożliwić użytkownikom szybsze i prostsze docieranie do informacji, których potrzebują.

Google AI Overview
Przykładowy wygląd wyników wygenerowanych przez Google AI Overview na zapytanie „explain the connection between lightning and thunder”. Źródło: https://blog.google/products/search/generative-ai-google-search-may-2024/

Google dzięki AI ma nie tylko odpowiadać na proste zapytania, jak powyższe „wyjaśnij zależność między błyskawicą a grzmotem”, ale też dostarczać rozwiązań, o jakie użytkownik poprosi. Np. stworzy trzydniowy plan prostych do przygotowania posiłków dla kilku osób czy porówna knajpy dostępne w najbliższej okolicy i zarekomenduje wybór najlepszej restauracji dla osoby, która o to pyta, a następnie przekaże najwygodniejsze sposoby dojazdu do tego miejsca.

Tak „skrojone na miarę” wyniki są zasługą trybu konwersacyjnego, w jakim działa Overview. Wyszukiwarce można właściwie bez końca zadawać dodatkowe pytania i doprecyzowywać wszelkie szczegóły początkowego zapytania.

Google AI Overview
Źródło: https://blog.google/products/search/generative-ai-google-search-may-2024/

Wpływ Google AI Overview na wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce

Strach wywołuje wspomniana lokalizacja bloku Overview. Ma się on znajdować nad wynikami organicznymi, co sugeruje prosty i mało przyjemny dla każdego, kto inwestuje w działania organiczne, wniosek, że odtąd ruch na stronach znacząco spadnie. Skoro użytkownik dostanie odpowiedzi na wszystkie swoje pytania na poziomie wyszukiwarki, nie będzie miał potrzeby scrollować niżej i przechodzić na nasze strony. Ups. Czy tak rzeczywiście będzie? Trochę tak, trochę nie.

Google nie od dziś stara się zatrzymać użytkowników jak najdłużej w wyszukiwarce. Zmniejszał potrzebę przeklikiwania się do wyników wyszukiwania już poprzez wprowadzenie tzw. zero click searches, w których fragmenty z odpowiedzią na zapytanie wyświetlają się nad linkiem, z którego owa odpowiedź pochodzi. W erze Google Overview ta tendecja prawdopodobnie bardzo się nasili, jednak szansa na ruch organiczny nadal istnieje. Poza tym google’owska AI musi się czymś posiłkować. Tym czymś są przecież nasze strony internetowe.

Jeśli więc chcemy coś zyskać (a przynajmniej nie stracić) po wprowadzeniu AI do Google’a w Polsce, możemy postarać się zaistnieć w przestrzeni Google AI Overview.

Procent zapytań pokrywanych przez AI i kontrowersje wokół Overview

Jeszcze kilka tygodni temu Google deklarowało, że sekcja Overview będzie wyświetlać się dla 80% zapytań – przede wszystkim informacyjnych i sprzedażowych zawierających słowa „jak”, „gdzie”, „dlaczego”, „czy”, „porównanie”, „ranking”, „cena”, „blisko”, „jak dojechać”, „w okolicy”. Oznaczałoby to zmiany dla właściwie całego e-commerce. Miała się raczej nie pojawiać w branżach YMYL (your money, your life), czyli takich jak zdrowie, ubezpieczenia, finanse, prawo, bezpieczeństwo. Chodzi o to, by zminimalizować ryzyko błędnych decyzji, które ktoś mógłby podjąć na podstawie błędnej odpowiedzi AI. A skoro już przy błędach jesteśmy…

Życie szybko zweryfikowało, że tak pięknie, jak sobie Google wyobraża, to może być tylko w teorii. W Google Overview zdarzały się już takie podpowiedzi, by do pizzy dodawać klej, co zapobiegnie spływaniu sera, a do diety wprowadzić zjadanie jednego małego kamienia dziennie, bo to źródło witamin i minerałów. Wpadki są wyśmiewane w sieci, ale to nie tylko materiał na memy. To przede wszystkim poważny argument dla Google, by ostrożniej stosować AI w wyszukiwarce.

Jak informuje Search Engine Journal, badanie SE Ranking wykazało zmniejszenie wyników wyszukiwania wygenerowanych przez AI do… zaledwie 8%. Są one za to teraz dokładniejsze i dłuższe o ok. 25 procent (średnia długość tekstu to obecnie 4342 znaków). Jaki wniosek możemy wysnuć? Najbardziej pewne jest to, że podejście do AI będzie się dynamicznie zmieniać, a to, że Google obecnie mocno ograniczyło liczbę wyników, dla których wyświetla Overview, nie oznacza, że mamy przestać się nim przejmować.

Bez względu na zawirowania powinniśmy zacząć wdrażać rozwiązania, dzięki którym nasze strony będą lepszym źródłem wiedzy dla Google AI Overview. Od AI już nie uciekniemy, dlatego im szybciej nasze treści będą przyjazne nowym algorytmom, tym lepiej.

Optymalizacja pod kątem Google AI Overview

1 Krótkie, zwięzłe i konkretne odpowiedzi już na początku artykułu

Algorytm przeszukuje internet w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania, które zadajemy. Jako że Overview ma za zadanie przedstawić nam je w formie podsumowania, potrzebuje konkretów, do których łatwo dotrzeć. Musimy zatem zmienić podejście do pisania treści. Na najważniejsze pytania artykułu odpowiadajmy możliwie prosto i krótko już w pierwszym-drugim akapicie. Dalej jest miejsce na rozwijanie tematu.

2 Answer optimization

Jak można zauważyć choćby po samych przykładach z prezentacji Google, sztuczna inteligencja w wyszukiwarce sprzyja zadawaniu pytań rozbudowanych i szczegółowych. Konstruujmy zatem treści na stronie tak, by odpowiadały na pytania. Możemy dodawać do każdego artykułu sekcję „Najczęściej zadawane pytania” bądź po prostu konstruować nagłówki w treściach w formie pytań.

PORADA

Oczywiście jeszcze bardziej niż dotąd przydadzą nam się tu narzędzia do wyszukiwania fraz kluczowych i podgląd na wyniki „questions”. Możemy stworzyć osobną zakładkę na stronie poświęconą FAQ, w której zbierzemy odpowiedzi na najważniejsze dla naszej branży czy produktu pytania.

3 Stawiaj na jakość, nie ilość

Ok, boomer. Ile to już będzie lat, od kiedy eksperci od SEO i contentu powtarzają to zalecenie przy każdej możliwej okazji? Cóż mogę powiedzieć. 😉 Bez względu na to, jakie to nudne, wciąż jest szalenie istotne. A tak właściwie to przyznaj się: czy uczciwie stosujesz się do tej zasady, czy wciąż Twój harmonogram produkcji contentu opiera się na liczbie tekstów lub znaków, jakie będziesz publikować w miesiącu?

Aby uzmysłowić sobie, dlaczego to ważne, zastanówmy się, jak Google generuje odpowiedzi przy pomocy AI. Algorytm przegląda strony i wybiera odpowiednie fragmenty ze stron, które uzna za najbardziej wiarygodne i odpowiednie do danego zapytania. Składa całą zebraną wiedzę w całość i przedstawia jako syntetyczne podsumowanie. Jeśli nasze treści będą jakościowe, mamy szansę zyskać status eksperta w oczach algorytmu. Czyli to naszymi treściami będzie się posługiwał przy generowaniu odpowiedzi. I link do naszej strony pokaże jako źródło. Yeah, osiągnęliśmy cel – zaistnieliśmy w przestrzeni Google AI Overview.

4 Więcej uwagi dla opisów produktów

W SEO opisy produktów zwykle traktowane były podrzędnie wobec opisów kategorii. Szybciej rotujące, ich optymalizacja nie dawała nadziei na trwałe wzrosty pozycji w wyszukiwarce.

W erze wyszukiwarki Google z modułem AI dobrze przygotowane opisy produktów będą ogromnie ważne. W końcu algorytm ma użytkownikowi przedstawić spersonalizowany wynik wyszukiwania.

Pytany o (klasyczny przykład) buty do biegania, nie będzie już tak skory do podsuwania całej kategorii produktowej na sklepie, a raczej do zaprezentowania kliku najlepszych dla pytającego modeli. Tak, by ten – w idealnym scenariuszu – użytkownik mógł po prostu kliknąć w jeden z produktów i go kupić. Istotne będą zarówno dokładne dane, specyfikacja, jak i przykłady użycia, wizualizacja (np. jak buty wyglądają na nodze, do jakiego stroju pasują), instrukcje użytkowania czy rozwiązywania typowych problemów – zwłaszcza w formie wideo i graficznej.

Im więcej wyczerpujących treści o swoim produkcie zamieścimy na stronie dla całej ścieżki zakupowej, tym więcej potencjalnych pytań zadawanych wyszukiwarce, na które AI będzie mógł odpowiedzieć wynikami z naszej strony.

5 Optymalizacja kategorii pod różne zastosowania

Jeśli tylko jest to możliwe w naszej branży, zoptymalizujmy strukturę kategorii bądź wprowadźmy indeksowalne filtry w rodzaju „do łazienki/kuchni/salonu”, „dla męża/żony/mamy/taty”, „dla pracownika/dla ucznia/dla studenta”, „do małego pokoju/do kuchni otwartej na salon”. Każdy użytkownik Google funkcjonuje bowiem w różnych kontekstach – może być jednocześnie singlem, rodzicem, pracownikiem biurowym, fanem kawy i bywalcem siłowni. W zależności od tego, którego życiowego kontekstu będzie dotyczyło konkretne zapytanie, AI będzie w stanie zaproponować nasz produkt. Pod warunkiem, że najpierw my sami zaprezentujemy ten produkt w danym kontekście.

6 Optymalizacja pod frazy informacyjne i lokalne

Jak, gdzie, dlaczego, kto, ile, skąd, blisko, w pobliżu, niedaleko mnie, porównanie, ranking – jak wspominałam już wcześniej, dla fraz z tymi członami wyniki AI Overview są najpewniejsze.

PORADA

Przeglądaj dotychczasowe treści na stronie i szukaj miejsc, do których warto dorzucić nieco fraz informacyjnych. Do tego nie stroń od pisania rankingów i porównań oraz dodaj na stronie możliwość zostawiania opinii o produkcie czy firmie. Wreszcie dla branż, w których liczy się lokalizacja: optymalizuj serwis pod frazy lokalne. Tak, by AI Overview mógł podpowiadać Twój salon kosmetyczny czy psiego fryzjera osobom szukającym takich usług w pobliżu.

7 Formatowanie tekstu

Stosowanie list, wypunktowań, przyjaznego dla oka formatowania to jedna z podstawowych, starych dobrych zasad webwritingu, więc kolejny raz porada nie będzie turbo odkrywcza. Warto jednak o niej wspomnieć, żebyśmy uświadomili sobie, że dbanie o formatowanie tekstu jest mile widziane przez Google AI Overview. Sztuczna inteligencja lubi podawać informacje w formie listy czy podpunktów, dlaczego więc nie ułatwić jej zadania? 😉

Więcej porad na temat webwritingu znajdziesz w artykule: 5 nieoczywistych tipów dla copywriterów (w sumie to nie tylko dla copywriterów)

8 Dodawanie unikalnych informacji

Dysponujesz wynikami przeprowadzonych przez siebie badań? Masz wnioski z ankiety, ciekawe case studies? Dziel się tym na stronie! Chodzi o wszelkie dane, które są właściwe dla Ciebie i Twojej firmy i pod którymi możesz się podpisać.

Warto pod to podciągnąć kolejne zalecenie – podpisywanie treści nazwiskami ekspertów w danej dziedzinie. Oczywiście nie wymyślonych! Wszystko ma być prawdziwe i wiarygodne.

Zamiast więc pisać artykuł ekspercki wyłącznie rękoma copywritera, rozważmy nawiązanie współpracy z ekspertem (lekarzem, farmaceutą, dietetykiem, trenerem itd.), którego nazwisko będziemy mogli zamieścić w tym tekście.

Kiedy Google AI Overview pojawi się w Polsce?

Tego jeszcze nie wiemy. Ale na opisane wyżej działania absolutnie nie jest za wcześnie. Zwłaszcza, że wiele z nich pokrywa się z wytycznymi E-E-A-T Google, które nowością zdecydowanie już nie są. Jeśli więc działania pod podsumowanie Google AI Overview jeszcze budzą w Tobie sceptycyzm, pomyśl, że one generalnie pomogą Twojej stronie osiągać lepsze pozycje w wynikach organicznych.

Czujesz, że potrzebujesz wsparcia w ogarnięciu contentu na swojej stronie? Z przyjemnością pomogę – zapraszam Cię na moje szkolenie SEO copywriting od podstaw, na którym jeszcze bardziej zgłębię tajniki pisania pod SEO i AI: od opisów kategorii, przez opisy produktów, po artykuły blogowe i inne typy treści na stronach.

Wprowadzenie Google AI Overview w wyszukiwarce Google wniesie spore zmiany i na nowo podzieli tort, jeśli chodzi o widoczność stron w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu, że zoptymalizujesz swoje treści zgodnie z tym, co proponuję, masz szansę na uwzględnienie Twojej strony w wynikach AI Overview, a tym samym zminimalizujesz straty wywołane przeniesieniem sekcji wyników organicznych niżej na stronie wyników wyszukiwania.

czytaj także

Analiza fraz kluczowych z darmowymi narzędziami. Jak to robić? 8 dos i don’ts

Anna Orzechowska

O autorze

Anna Orzechowska

Content marketing specialist w MaxROY.agency. Z content marketingiem związana od 10 lat. Zaczynała od redagowania portalu o zdrowiu i zdrowym stylu ...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

     

  2. utTNCRlAjgmfGVx

    LYzGanQP

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz