Dropshipping to model sprzedaży online, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród właścicieli e-sklepów. W dużym uproszczeniu, polega on na przeniesieniu procesu wysyłki towaru do klienta z e-sklepu na hurtownię; czyli klient kupuje w sklepie online, ale paczkę dostaje z hurtowni. E-sklep funkcjonując w dropshipping eliminuje potrzebę prowadzenia magazynu oraz nie musi zajmować się już realizacją zamówień. Jest to rozwiązanie z pewnością wygodne i korzystne dla każdej ze stron, choć nie pozbawione wad; także ze względu na marketing i promocję tak działającego sklepu.
Tylko promocja
Jedną z największych zalet funkcjonowania w modelu dropshipping z punktu widzenia e-sklepu jest możliwość skupienia całej energii, czasu, a także środków finansowych na promocji i marketingu. Przeniesienie na hurtownię procesu realizacji zamówień oznacza duże oszczędności związane z ograniczeniem kosztów zatowarowania sklepu: magazynowania produktów, zamrażania kapitału w towarze oraz obsługą zamówień. E-sklep płaci hurtowni tylko za to, co sprzedał swoim klientom; biorąc pod uwagę choćby fakt, że większość hurtowni pracująca w dropshipping nie stosuje minimalnej kwoty zamówienia. Zaoszczędzone środki przeznaczyć można na działania promocyjne i marketingowe. Dodatkowo dropshipping oznacza także możliwość poświęcenia całego czasu i energii na odpowiedniej promocji sklepu, a więc na tym, czym e-sklep powinien zajmować się zawsze w pierwszej kolejności.
Czy marketing w sklepie opartym o dropshipping różni się w szczególny sposób od marketingu „zwykłego” e-sklepu z magazynem? W zasadzie nie; ale z pewnością można wskazać kilka aspektów, na które należy zwrócić szczególną uwagę.
Aktualna oferta i żadnego duplicate content
Jednym z najważniejszych warunków efektywnego funkcjonowania w dropshipping jest sprawna integracja e-sklepu z hurtownią pozwalająca na szybkie i bezproblemowe pobieranie plików ze zdjęciami i opisami produktów oraz aktualizację stanów magazynowych i cen. W praktyce taka integracja wygląda różnie, co jest uzależnione z jednej strony od hurtowni, a z drugiej od oprogramowania, na którym jest e-sklep. Decydując się na współpracę w dropshipping w pierwszej kolejności warto sprawdzić techniczne możliwości integracji, które pozwolą na bezproblemową i jak najczęstszą aktualizację oferty w e-sklepie; przy czym najwygodniejszym rozwiązaniem dla e-sklepu wydaje się być tzw. gotowa integracja przygotowana dla konkretnej hurtowni.
Jednym z aspektów, na jakie należy zwrócić szczególną uwagę przy zatowarowaniu swojego e-sklepu są opisy produktów, które udostępnia hurtownia. Hurtownie współpracują z wieloma sklepami, staje się więc jasne, że bazowanie tylko na pobieraniu gotowych opisów produktowych zdecydowanie nie jest dobrym pomysłem ze względu na pozycjonowanie sklepu i oznacza duplicate content w naszym sklepie. Należy stawiać na unikatowe i wyczerpujące opisy produktowe w języku korzyści dla klienta – banalny wniosek; a jednak wciąż wiele sklepów bazuje na opisach skopiowanych z innych stron lub pobranych od producentów. Jeśli stworzenie własnych, oryginalnych opisów produktów nie jest możliwe lub ograniczone; warto poświęcić czas na dodanie do sklepu treści w postaci recenzji, opinii klientów, innych dodatkowych opisów. Jednym z ciekawszych narzędzi, które może wspomóc pozycjonowanie sklepu jest blog wbudowany w panel sklepu.
Współpraca w dropshipping to komfort dostępu do bardzo szerokiej gamy produktów, które możemy zaoferować naszym klientom bez konieczności wcześniejszego ich zakupu, a co za tym idzie: większe pole manewru w promocji produktów komplementarnych i podobnych na zasadzie cross-selling, a do tego dostępnych od ręki dla klienta.
Wsparcie ze strony hurtowni
Hurtownie coraz lepiej rozumieją, że efektywne funkcjonowanie e-sklepów w modelu dropshipping jest w ich najlepszym interesie; dlatego coraz więcej z nich otwiera się na szerokie wsparcie dla e-sklepów w obszarze marketingu. Chętnie udostępniają opisy w kilku wersjach językowych, wysokiej jakości zdjęcia, filmy video oraz inne materiały marketingowe. Nie jest prawdą, że współpraca w modelu dropshipping oznacza dla e-sklepu anonimowość przy realizacji zamówienia: coraz więcej hurtowni oferuje pakowanie produktów zgodnie z identyfikacją wizualną sklepu oraz załącza do paczek materiały marketingowe, takie jak ulotki i katalogi dostarczone przez e-sklep. Niektóre z hurtowni oferują wsparcie w postaci publikacji w prasie branżowej, testy i recenzje produktów czy obsługę serwisów społecznościowych.
Polityka cenowa. Promocje i rabaty
Polityka cenowa hurtowni i e-sklepów współpracujących w modelu dropshipping to temat, w którym najwięcej zależy od indywidualnych ustaleń między partnerami. Z jednej strony – dropshipping pozwala narzucać niższe marże e-sklepom ze względu na duże oszczędności; z drugiej hurtownie doliczają koszty związane z obsługą zamówień do cen produktów lub niekiedy narzucają dodatkowe opłaty za korzystanie z dropshipping. W końcu proces przygotowania, zapakowania i wysłania towaru zawsze kosztuje czas i pracę.
W większości przypadków e-sklep ustala swoje ceny, narzucając odpowiednią marżę na towary załadowane z hurtowni, w które to hurtownia nie ingeruje w żaden sposób. Zdarzają się jednak także takie, które ściśle kontrolują wysokość cen w e-sklepach obsługiwanych w modelu dropshipping lub zastrzegają sobie prawo do narzucenia ściśle określonej marży – np. 10%. Podobnie w przypadku promocji , rabatów i wyprzedaży organizowanych przez e-sklep: niektóre z hurtowni wymagają np. informowania o wszelkiego tego typu akcjach organizowanych w sklepach internetowych.
Podsumowanie
Dropshipping to przede wszystkim pewien logistyczny model współpracy z hurtownią; więc promocja i marketing w tak działającym sklepie nie różni się znacząco od promocji sklepu posiadającego magazyn. Warto jednak pamiętać o tym, że funkcjonowanie w takim systemie jest specyficzne, biorąc pod uwagę choćby politykę cenową hurtowni lub możliwości w zarządzaniu ofertą produktową. Jedno jest pewne: współpraca w modelu dropshipping pozwala skupić się e-sklepowi całkowicie na promocji oraz wszelkich działaniach, mających na celu zwiększenie sprzedaży.
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!
Jest jeszcze jeden aspekt o którym rzadko się pamięta/mówi: koszt dostępu do oferty hurtowni. Rozmawiałem z jedną z większych hurtowni kosmetyków i za sam dostęp do pliku CSV żądali 2500 zł. Chcesz XML do automatycznego aktualizowania oferty? 3000 zł :)
A co z paragonem? Jaki paragon pakowany jest z paczkami?:)
Panie MichaPanie Michale, niektóre z hurtowni zastrzegają sobie, że dostarczenie dokumentu sprzedaży do klienta to obowiązek sklepu internetowego, który może wysłać go klientowi w postaci pdf, skanu faktury lub pocztą. Są też takie hurtownie, które drukują dokumenty sprzedaży wysłane im przez e-sklep, a następnie je wrzucają do paczek.
Czy prowadząc e-sklep musze miec kase fiskalna?
Czy moge w panelu administratora drukować wirtualne paragony i fv i wysylac klientowi na maila?
Witam,
Najważniejsze dla nas pozostaje więc promowanie swojej własnej marki, ale w jaki sposób robić to efektownie, jeżeli hurtownia udostępnia zdjęcia tylko do sklepu – co oznacza że nie można ich wykorzystać do allegro, facebooka, porównywarek itp ? Jak w tym momencie się promować ?