Anna Kołodziej-Muszyńska

Dzień Babci i Dziadka – 15 kampanii reklamowych i społecznych z seniorami

W styczniu wiele marek publikuje w swoich kanałach reklamy na Dzień Babci i Dziadka. Niestety, jak pokazują badania, 28% seniorów uważa, że reklamy ich ośmieszają. Nic w tym dziwnego, skoro w 38% reklam starsi ludzie są ukazywani stereotypowo. Dlatego w dzisiejszym zestawieniu pokazuję zarówno te mniej stereotypowe wizerunki seniorów w reklamach, jak i kampanie, które poruszają naprawdę ważne problemy dotyczące starszych osób. 3, 2, 1… Zaczynamy!

1. Burger King „70 years later the fire’s still burning”

Na pierwszy ogień idzie reklama Burger Kinga. Marka w 2024 roku świętowała swoje 70-lecie. W kampanii „70 years later the fire’s still burning”, która powstała z tej okazji, ukazano seniorów, których miłość nie wygasła pomimo upływu lat. Widok starszych ludzi, którzy czule się obejmują czy całują, może szokować – ale właśnie o to chodzi! W końcu miłość nie ma daty przydatności.

wizerunek seniorów w reklamie

2. IKEA: Babcia w formie

Jak ważna jest aktywność fizyczna – i to w każdym wieku – wiemy wszyscy. IKEA, zgrabnie bawiąc się słowem, pokazuje, że w formie może być każdy!

reklamy na dzień babci i dziadka

3. Reklama na Dzień Babci od marki Łowicz

Na zabawę słowem postawił też Łowicz w swojej reklamie na Dzień Babci.

reklamy na dzień babci i dziadka

4. KFC i Media Expert

Te dwie marki w swoich reklamach na Dzień Babci postawiły na bardziej stereotypowy przekaz, ale komu nigdy babcia nie wciskała dokładki, niech pierwszy rzuci kamieniem. 😉

reklama na dzień babci
dzień babci i dziadka reklamy

5. Mastercard: niestereotypowy wizerunek seniorek w reklamie

Na pewno kojarzysz reklamy Mastercard bazujące na schemacie: kupno danego produktu – kosztuje X, ale dane przeżycie/wartość – bezcenne. W ubiegłym roku w styczniu na facebookowym profilu marki pojawił się post z podpisem: „Wyskoczyć z dziewczynami na miasto. Bezcenne”, którego bohaterkami są panie z pokolenia silver, ukazane zdecydowanie w niestereotypowy sposób.

wizerunek seniorów w reklamie

6. A real connection

Prawie 2 miliony babć i dziadków w Wielkiej Brytanii widuje swoje wnuki tylko raz w roku – ze względu na odległość, w jakiej od siebie mieszkają. Na pomoc przychodzą nowe technologie, dzięki którym można pozostać w kontakcie. A jak widać w reklamie Facebook Portal „A real connection”, starsi ludzie mogą sobie z nimi radzić równie dobrze, jak ci młodsi! 👇

7. OLX „Zawód po 50-tce to już tylko uczucie”

Z kolei OLX w swojej ubiegłorocznej kampanii „Zawód po 50-tce to już tylko uczucie” walczyło ze stereotypowym spojrzeniem na pracowników w wieku 50+.

8. McDonald’s i babcia

Śniadania od babci budzą w Tobie najpiękniejsze skojarzenia? McDonald’s wykorzystał ten motyw, jednak sama postać babci może zaskoczyć! 😀

9. Allegro: English for beginners (2016)

Chyba nie ma osoby, która nie kojarzy tego spotu. Co prawda jest to reklama świąteczna, ale obraz starszego pana, który postanawia rozpocząć naukę języka angielskiego, by móc porozumieć się ze swoją wnuczką, jest zaprzeczeniem stereotypu o nieporadnych seniorach, dla których jest już za późno na naukę nowych rzeczy. Jak widać, wystarczy chcieć. 🙂

10. Joy Ride | Amazon 

Podobnie jest z zabawą! Bo kto powiedział, że w pewnym wieku nie przystoi już robić pewnych rzeczy, jak np. zabawa na śniegu? Zwłaszcza, że taka spontaniczna rozrywka może przywołać fantastyczne wspomnienia z dzieciństwa. Doskonale obrazuje to reklama z seniorkami od Amazona!

11. Zalando: Free to be (2019)

Na motyw nieskrępowanej zabawy postawiło też Zalando w swoim spocie z 2019 roku, w której wnuk zabiera swoją babcię na… imprezę! 💃🕺

12. Doritos: Dina & Mita

Z kolei w reklamie na Super Bowl 2024 od Doritos mogliśmy zobaczyć dwie starsze panie: Dinę i Mitę, które w duecie stworzyły prawdziwy dynamit energetyczny!

13. Petits Frères des Pauvres w kampanii „Les inexposés”

Pora przejść do poważniejszych kwestii. A taką bez wątpienia jest samotność wśród seniorów. Problem ten poruszyła fundacja Petits Frères des Pauvres w kampanii „Les inexposés”.

Kampania społeczna obejmowała spoty i materiały graficzne, na których znaleźli się seniorzy przypominający postaci ze znanych dzieł sztuki. Na jednym z nich widzimy starszą kobietę, która została zestawiona z chyba najbardziej znanym obrazem z paryskiego Luwru. Grafice towarzyszy tekst: „Mona Lisa, 521 lat – 7,3 miliona odwiedzających rocznie. Marie-Louise, 84 lata – 0 odwiedzających w ciągu roku”.

14. „Let’s Change How We Age” 

Ten sam problem poruszała kampania „Let’s Change How We Age”, w której pytano: „Dlaczego antyki cenimy bardziej niż seniorów?”.

15. Mali Bracia Ubogich: Co za różnica?

Z kolei stowarzyszenie Mali Bracia Ubogich w swoim spocie z 2024 roku przedstawiło alarmujące statystyki: aż 13% osób powyżej 80. roku życia w ogóle nie wychodzi z domu. Jednak możesz to łatwo zmienić, zabierając swoją babcię czy dziadka na kawę, obiad, do teatru czy na zwykły spacer! ❤️

Silver tsunami

A jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat silver tsunami i tego, jak dostosować swoje działania w social mediach do starzejącej się populacji, aby nie prowadzić sztampowej, pełnej stereotypów komunikacji, koniecznie obejrzyj prezentację Jamesa Behra, którą wygłosił na konferencji I Love Marketing & Technology! ❤️

czytaj także

Meta rezygnuje z fact-checkingu i wprowadza Community Notes – jakie przyniesie to konsekwencje? Opinie ekspertów

Anna Kołodziej-Muszyńska

O autorze

Anna Kołodziej-Muszyńska

Redaktor naczelna & content marketing manager w sprawny.marketing

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 8–10 kwietnia 2025 roku.

    Zapoznaj się także z ofertą organizowanych przez nas szkoleń z zakresu marketingu.

     

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz